Στα θρανία επιστρέφουν τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου οι μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης μετά από μια δύσκολη χρονιά για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, όπου το μεγαλύτερο μέρος της εξελίχτηκε μέσω του διαδικτύου. Πλέον, οι ειδικοί επιστήμονες έχοντας εκτιμήσει τα νέα δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη την προστασία που παρέχει το εμβόλιο που είναι στη διάθεση της ελληνικής κοινωνίας, έδωσαν το πράσινο φως για την επιστροφή εκπαιδευτικών και μαθητών στις σχολικές αίθουσες. Οι εμβολιασμοί, ο αυτοδιαγνωστικός έλεγχος σε συνδυασμό με τα αυξημένα μέτρα προστασίας στις σχολικές μονάδες που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη χρήση προστατευτικής μάσκας, αντισηπτικά και την τήρηση των αποστάσεων οδήγησαν στην απόφαση για τη δια ζώσης εκπαίδευση.
Οι προετοιμασίες για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων είναι πυρετώδεις στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Ρεθύμνου και όλα είναι έτοιμα για τον καθιερωμένο αγιασμό της Δευτέρας, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με το πρωτόκολλο που ορίζει ότι στον προαύλιο χώρο θα γίνει αγιασμός με αντιπροσωπεία μαθητών και εκπαιδευτικών και στη συνέχεια οι ιερείς θα αγιάσουν κάθε τάξη. Την ίδια ήμερα έχει προγραμματιστεί η παράδοση των σχολικών βιβλίων στους μαθητές.
Οι μαθητές θα πρέπει να προσέλθουν στο σχολείο με την επίδειξη του αποτελέσματος του self test ή πιστοποιητικού νόσησης που εκδίδεται από την πλατφόρμα self-testing.gov.gr. Το τεστ διενεργείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο, ενώ οι εκπαιδευτικοί ή αρνητικό αποτέλεσμα εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου (ταχείας δοκιμασίας ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή μοριακού τεστ (RT-PCR), στο οποίο θα πρέπει να υποβάλλονται δύο φορές την εβδομάδα, έως και 48 ώρες πριν από την προσέλευση την Τρίτη και την Παρασκευή, και να το επιδεικνύουν προ της ανάληψης των καθηκόντων τους στον διευθυντή/προϊστάμενο.
Εν τω μεταξύ χθες οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του Ρεθύμνου παρέλαβαν 8.350 self test από το υπουργείο Παιδείας. Τα τεστ αυτά θα αξιοποιούνται σε καθημερινή βάση σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος σε μαθητή, για τις στενές του επαφές και για τους εκπαιδευτικούς μόνο εκείνους όμως που έχουν εμβολιστείτε.
Ειδικότερα, στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας εστάλησαν 3.000 τεστ, ενώ ο αριθμός για τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι 5.350. Τα τεστ αυτά θα μοιραστούν αναλογικά στις μονάδες του νομού, ώστε να αξιοποιηθούν σε όποια περίπτωση χρειαστεί, ενώ με βάση την ενημέρωση που έχουν οι προϊστάμενοι των Διευθύνσεων θα αποσταλούν και νέες παρτίδες για τον αυτοδιαγνωστικό έλεγχο.
Τι γίνεται σε περίπτωση που εμφανιστεί κρούσμα στο σχολείο
Σε περίπτωση που μαθητής βρεθεί θετικός σε κορονοϊό, όπως αναφέρεται το υπουργείο Παιδείας, το επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 πρέπει να απομακρυνθεί από το σχολείο και να παραμείνει σε απομόνωση για τουλάχιστον 10 ημέρες, απέχοντας και από όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητες (π.χ. φροντιστήριο, ξένες γλώσσες, αθλητισμός), καθώς και από κάθε άλλη μετακίνηση ή επαφή με άτομα εκτός του οικιακού περιβάλλοντος (π.χ. περίπατοι ή παιχνίδι έξω, συναντήσεις κλπ.).
Μαθητής ή μέλος του προσωπικού που είναι εργαστηριακά επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19 επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων και την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) και τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Σε περίπτωση ασθενών με πολύ σοβαρή νόσο ή ανοσοκαταστολή μπορεί το απαιτούμενο διάστημα από την έναρξη των συμπτωμάτων να φθάσει τις 20 ημέρες, σύμφωνα με την γνώμη του θεράποντος ιατρού. Για την επάνοδο στο σχολείο των επιβεβαιωμένων περιστατικών δεν απαιτείται η διενέργεια νέου τεστ και δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση στο σχολείο ιατρικής βεβαίωσης. Αυτό ισχύει γιατί ο ιός μπορεί να ανιχνεύεται με μοριακό έλεγχο για αρκετό χρονικό διάστημα μετά την ανάρρωση, παρότι το άτομο δεν είναι μεταδοτικό.
Όλα τα άτομα που εμπίπτουν στον ορισμό «στενής επαφής» επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19 στη σχολική μονάδα, αφού αναγνωριστούν και καταγραφούν από τον υπεύθυνο COVID-19 του σχολείου θα πρέπει να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους και να μην τεθούν σε κατ’ οίκον απομόνωση (καραντίνα), αλλά θα πρέπει να υποβάλλονται σε επιπλέον διαγνωστικούς ελέγχους στο διάστημα των 7 ημερών μετά την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν. Ανεμβολίαστοι χωρίς ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο: δύο επιπλέον διαγνωστικοί εργαστηριακοί έλεγχοι με ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) δωρεάν στα Σταθερά Σημεία Επιβεβαιωτικού Ελέγχου του ΕΟΔΥ, πέρα από τους προληπτικούς συστηματικούς ελέγχους που πραγματοποιούν ανά εβδομάδα για να προσέλθουν στη σχολική μονάδα. Εάν αυτοί κάθονταν δίπλα ή στο αμέσως εμπρός ή πίσω θρανίο από το κρούσμα, τότε επιπλέον των δύο ανωτέρω rapid test και των δύο self test για την προσέλευση στο σχολείο, θα πρέπει την εβδομάδα εκείνη να κάνουν και 3 επιπλέον self-test, τα οποία θα τους προμηθεύσει το σχολείο (τα σχολεία θα έχουν απόθεμα self-test για τον σκοπό αυτό). Δηλ. οι μαθητές αυτοί θα υποβληθούν σε καθημερινό έλεγχο για 7 ημέρες από την τελευταία επαφή με το κρούσμα.
Εμβολιασμένοι ή άτομα με ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο: δύο αυτοδιαγνωστικοί έλεγχοι (self test) στο διάστημα των 7 ημερών μετά την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα.
Στόχος των πολύ αυξημένων ελέγχων σε περίπτωση επιβεβαιωμένων περιστατικών COVID-19 είναι η διασφάλιση της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας. Οι στενές επαφές με κρούσμα θα εξακολουθούν να παρακολουθούν στενά την υγεία τους και να είναι σε αυξημένη επαγρύπνηση για ενδεχόμενη εκδήλωση συμπτωμάτων ύποπτων για λοίμωξη COVID-19 για 14 ημέρες.
Ικανοποίηση για την στελέχωση των σχολείων του Ρεθύμνου
Εν τω μεταξύ σε ό,τι αφορά την στελέχωση των σχολείων εκφράζεται ικανοποίηση τόσο στην Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας όσο και στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας σε σχέση με την κάλυψη των κενών θέσεων εκπαιδευτικών. Σ’ αυτό καθοριστικό ρόλο έπαιξαν οι μόνιμοι διορισμοί 254 εκπαιδευτικών, οι οποίοι αποτελούσαν πάγιο αίτημα της σχολικής κοινότητας και οι οποίοι την τελευταία δεκαετία είχαν «παγώσει». Ταυτόχρονα τα περισσότερα λειτουργικά κενά καλύφθηκαν στην πρώτη φάση διορισμών αναπληρωτών, ενώ σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα αποσταλούν στο υπουργείο Παιδείας οι λίστες με τις κενές θέσεις των εκπαιδευτικών, ώστε να δρομολογηθεί η κάλυψή τους από την δεύτερη φάση προσλήψεων των αναπληρωτών.
Ειδικότερα όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της Β/βαθμιας Εκπαίδευσης, Γιάννης Γαζανός, έγιναν 95 διορισμοί μόνιμοι εκπαιδευτικών και 138 αναπληρωτών, με αποτέλεσμα, όπως ανέφερε, η κάλυψη των κενών θέσεων να φτάνει στο 90%. Οι υπόλοιπες θέσεις όπως είπε θα καλυφθούν με την δεύτερη φάση των προσλήψεων αναπληρωτών: «Είμαστε έτοιμοι να ανοίξουν όλα τα σχολεία με ασφάλεια, σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας και τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ. Παραλάβαμε και τις παρτίδες με τα self test τις οποίες θα μοιράσουμε στα σχολεία αναλογικά για να χρησιμοποιηθούν σε περιπτώσεις που βρεθεί επιβεβαιωμένο κρούσμα στην τάξη. Εάν αυτό συμβεί τότε οι στενές επαφές του μαθητή θα κάνουν καθημερινά τεστ, καθώς και ο εκπαιδευτικός τους σε περίπτωση που είναι εμβολιασμένος. Διαφορετικά αν είναι ανεμβολίαστος θα πρέπει να κάνει τεστ με δικά του έξοδα. Είμαστε έτοιμοι και καλά προετοιμασμένοι και ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές καλή σχολική χρονιά. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι φέτος θα προχωρήσει χωρίς προβλήματα η δια ζώσης εκπαίδευση» ανέφερε.
Από την πλευρά του ο προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Λάμπρος Καρβούνης, τόνισε πως η στελέχωση των σχολείων βρίσκεται σε πολύ ψηλά επίπεδα και οι μαθητές όλων των σχολείων θα ξεκινήσουν κανονικά τα μαθήματά τους. Όπως είπε στα νηπιαγωγεία υπάρχουν δυο κενά εκπαιδευτικών και στα δημοτικά οι κενές θέσεις δασκάλων είναι 15 και αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, σημαίνει ότι δεν θα λειτουργήσουν στην αρχή τα ολοήμερα τμήματα 15 σχολείων, παράλληλα, όπως είπε, υπάρχουν κάποιες ελλείψεις στις ειδικότητες δασκάλων που αφορούν σε αγγλικά, γερμανικά εικαστικά και θεατρικής αγωγής. Ο κ. Καρβούνης τόνισε ότι το πρόβλημα εντοπίζεται στην ειδική αγωγή. Εκεί σύμφωνα με τον ίδιο έγιναν 143 διορισμοί δασκάλων παράλληλης στήριξης και 47 νηπιαγωγών παράλληλης στήριξης. Παρόλα αυτά οι ελλείψεις δασκάλων παράλληλης στήριξης φτάνουν τις 84 και των νηπιαγωγών τις 20. Σύμφωνα με τον ίδιο η εκτίμηση είναι ότι οι κενές αυτές θέσεις θα καλυφτούν κατά τη δεύτερη φάση προσλήψεων αναπληρωτών. «Είμαστε έτοιμοι και σωστά προετοιμασμένοι για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων. Ευχόμαστε σε όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς καλή και εποικοδομητική χρονιά και ευελπιστούμε ότι όποιες κενές θέσεις εκπαιδευτικών συνεχίζουν να υπάρχουν στα σχολεία, θα καλυφθούν με τις προσλήψεις αναπληρωτών» τόνισε.
Μήνυμα του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης
Σε μήνυμά του ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κρήτης αναφέρει:
«Το ξεκίνημα κάθε νέας σχολικής χρονιάς χαρακτηρίζεται από ένα αίσθημα αισιοδοξίας, καθώς επίσης και από την πεποίθηση ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα σε σχέση με τη σχολική χρονιά που πέρασε. Σηματοδοτεί μια νέα αφετηρία στη ζωή μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, που δεν μπορεί παρά να είναι ελπιδοφόρα.
Η προηγούμενη σχολική χρονιά ήταν ιδιάζουσα για τη χώρα μας, αλλά και για τον κάθε Έλληνα/Ελληνίδα ξεχωριστά. Ήταν μια σχολική χρονιά που ο κορωνοϊός εξακολούθησε να ταλαιπωρεί όχι μόνο τη χώρα μας, αλλά και όλη την υφήλιο. Προκειμένου όμως να ξεφύγουμε από αυτή την πανδημία, οφείλουμε να ενεργούμε με γνώμονα το αίσθημα ατομικής και κοινωνικής ευθύνης, λειτουργώντας στα πλαίσια του ορθολογισμού και ακολουθώντας τις οδηγίες των επιστημόνων. Η αλόγιστη συμπεριφορά θέτει σε κίνδυνο τους εαυτούς μας, τους οικείους μας και τους γύρω μας.
Η παγκόσμια εμπειρία, μας δείχνει τη σημαντική συμβολή των εμβολίων στον έλεγχο και τον περιορισμό των ασθενειών εν γένει. Όσον αφορά τον κορωνοϊό, τα στατιστικά στοιχεία αναδεικνύουν την αξία των εμβολίων ως ασπίδα ατομικής και συλλογικής προστασίας. Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει ανταποκριθεί θετικά στην εμβολιαστική διαδικασία, συμβάλλοντας στη θωράκιση του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου ενάντια στην πανδημία.
Φέτος, για μία ακόμα σχολική χρονιά, οι εκπαιδευτικές μονάδες, θα φροντίσουν για την παιδαγωγική στήριξη των μαθητών/τριών και θα στηρίξουν τις οικογένειές τους, εμπνέοντας εμπιστοσύνη στους γονείς κι έχοντας ως γνώμονα την προστασία της υγείας των παιδιών, των εκπαιδευτικών και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Η σύγχρονη παιδαγωγική θεωρεί απαραίτητη την ομαλή και συνεργατική σχέση γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προς όφελος των παιδιών. Ως εκ τούτου, προσβλέπουμε στην έμπρακτη συμπαράσταση των γονέων/κηδεμόνων και αυτή τη σχολική χρονιά.
Η νέα σχολική χρονιά βρίσκει τα σχολεία μας περισσότερο ενισχυμένα με τους/τις εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Κρήτης, καλύπτοντας οργανικά κενά μετά από πολλά χρόνια. Είμαι σίγουρος ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί, παλαιότεροι και νέοι, με την υπευθυνότητα που τους διακρίνει, θα εργασθούν για την επίτευξη των εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών στόχων.
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, θέλω να σας ευχηθώ μια καλή σχολική χρονιά με υγεία και δύναμη! Στηριζόμαστε στην ευσυνειδησία, στην εργατικότητα και στις ικανότητές σας.
Αγαπητές μαθήτριες και αγαπητοί μαθητές, σας εύχομαι ολόψυχα να έχετε μία δημιουργική κι εποικοδομητική χρονιά. Ας γίνετε η εύφορη γη στη φράση του Σωκράτη, η παιδεία, καθάπερ ευδαίμων χώρα, πάντα τ’ αγαθά φέρει».