Το πράσινο φως για τη δημιουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι του Ρεθύμνου δόθηκε από την υπηρεσία περιβάλλοντος του αρμόδιου υπουργείου (Ειδική Υπηρεσία Ελέγχου του υπουργείου Περιβάλλοντος), ζητήθηκε ωστόσο και η έγκριση της Αρχαιολογίας, η οποία έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα δεδομένου ότι το λιμάνι βρίσκεται κοντά στο μνημείο, ώστε στη συνέχεια ο φάκελος του έργου να φτάσει ολοκληρωμένος και εγκεκριμένος στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που θα έχει και τον τελευταίο λόγο.
Κλιμάκια της συγκεκριμένης υπηρεσίας μόλις παραλάβουν το φάκελο από το υπουργείο Περιβάλλοντος, θα κάνουν αυτοψία στο χώρο, θα ελέγξουν τις εγκαταστάσεις προκειμένου να διαπιστωθεί αν ο σχεδιασμός που έχει γίνει είναι ο προβλεπόμενος και θα είναι η υπηρεσία εκείνη που θα δώσει την τελική υπογραφή, ώστε να ολοκληρωθούν στο σύνολό τους οι διαδικασίες που αφορούν στην αδειοδότηση του υδατοδρομίου.
Τις διαδικασίες αδειοδότησης του υδατοδρομίου του Ρεθύμνου έχει αναλάβει η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» σε συνεργασία με το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο, που έχει δεσμεύσει ένα κονδύλι που ανέρχεται στις 30.000 ευρώ περίπου και αφορούν σε μικρές υποδομές, που είναι απαραίτητες για την προσθαλάσσωσή τους και για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Με βάση τον σχεδιασμό στο νότιο άκρο του εμπορικού λιμανιού, κάτω από τον φάρο, θα τοποθετηθεί ένας κάθετος πλωτός προβλήτας μικρός, όπου θα γίνεται η επιβίβαση των επισκεπτών και στην περιοχή αυτή θα υπάρχει ένας οικίσκος που θα εξυπηρετεί την αναμονή των επιβατών. Η προσθαλάσσωση των υδροπλάνων έχει σχεδιαστεί να γίνεται έξω από το λιμάνι.
Το επόμενο βήμα είναι το Διοικητικό Συμβούλιο του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου να αποφασίσει ποιος θα λειτουργήσει το υδατοδρόμιο -αν δηλαδή θα προσληφθούν άτομα για το σκοπό αυτό ή θα προχωρήσει σε ανάθεσή του μέσω διαγωνισμού σε εταιρείες που ασχολούνται με τα υδροπλάνα.
Όλα αυτά βεβαία είναι στα σχέδια, αφού ακόμα και αν πάρει τις σχετικές αδειοδοτήσεις, που είναι απαραίτητες, το υδατοδρόμιο δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει εάν πρώτα δεν διαμορφωθεί ένα δίκτυο διανομής με δέκα τουλάχιστον προορισμούς. Σημειώνεται ότι το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει ζητήσει από την ίδια εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» να ξεκινήσει τις διαδικασίες αδειοδότησης και για το λιμάνι της Αγίας Γαλήνης, κάτι όμως που είναι ακόμα πολύ πρώιμο.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδάκη, μιλώντας για την διαδικασία αδειοδότησης του υδατοδρομίου, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Το υδατοδρόμιο συστήνεται σε μία θέση μέσα στο εμπορικό τμήμα του λιμανιού μας κι έχει επιλεγεί, γιατί εκεί είναι απάνεμα και μπορεί το υδροπλάνο να προσθαλασσώνει πολύ πιο έξω από την είσοδο του λιμανιού μας, πριν από τη μαρίνα. Θα προσθαλασσώνει πάνω στην επιφάνεια και από εκεί και πέρα θα συμπεριφέρεται σαν σκάφος. Έτσι λοιπόν θα έρχεται, θα προσεγγίζει σε μια πλωτή εξέδρα το σημείο εκείνο στο εμπορικό λιμάνι, θα είναι καθορισμένο το δρομολόγιό του. Η αδειοδότηση στη συγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη, τώρα είναι σε στάδιο που ζητείται η έγκριση, η γνωμοδότηση της Αρχαιολογίας για να μπορέσει να ολοκληρωθεί. Έχει γίνει μια πρώτη αυτοψία στις εγκαταστάσεις μας, απαιτείται μια πλωτή εξέδρα κι ένας οικίσκος, όπου θα γίνεται η προσέλευση των επιβατών. Αυτός ο οικίσκος θα ελέγχεται μέσα στη ζώνη ISPS, στη ζώνη δηλαδή ασφαλείας του λιμένα και αυτά υπάρχουν ήδη στο Λιμενικό Ταμείο».
«Εμπλοκή» στη χρηματοδότηση των μελετών του λιμανιού
Εν τω μεταξύ λύση στο γραφειοκρατικό-νομικό πρόβλημα που έχει προκύψει για την εκταμίευση των χρημάτων που έχει δεσμεύσει η Περιφέρεια Κρήτης για τις δύο μεγάλες μελέτες του λιμανιού του Ρεθύμνου, αυτή της προστασίας και της κρουαζιέρας, αναζητούν από κοινού Περιφέρεια και Λιμενικό Ταμείο.
Το πρόβλημα διαπιστώθηκε τους προηγούμενους μήνες από τον επίτροπο του Ηρακλείου, ο οποίος δεν ενέκρινε το ένταλμα πληρωμής των μελετητών, αφού διαπίστωσε πως η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας για τη δέσμευση του ποσού ήταν εκπρόθεσμη -δηλαδή είχε ημερομηνία μετά την υπογραφή της σχετικής προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Λ.Τ. και Περιφέρειας. Το ζήτημα μπορεί να χαρακτηρίζεται τυπικό-γραφειοκρατικό και ήδη ο περιφερειάρχης Κρήτης, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου και το Δ.Λ.Τ. αναζητούν λύση, ώστε σύντομα αυτό να ξεπεραστεί και να πληρωθούν οι μελετητές, ώστε να προχωρήσουν οι μελέτες που είναι απαραίτητες, αφού στόχος είναι τα έργα αυτά να κατατεθούν προς ένταξη στο ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου, λύση θα δοθεί είτε με αλλαγή του κωδικού δέσμευσης της συγκεκριμένης πίστωσης, κάτι που απαιτεί την έγκριση του υπουργείου Εσωτερικών, είτε με σχετική τροπολογία που θα αποτελέσει σχέδιο νόμου, «Είμαστε ήδη σε συνεργασία με το υπουργείο για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που έχει προκύψει είτε αλλάζοντας τον κωδικό στη δέσμευση της πίστωσης και μεταφέροντάς την στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με τη σχετική έγκριση του υπουργείου ή διαφορετικά θα πρέπει να υπάρξει σχετική τροπολογία από το υπουργείο Εσωτερικών. Θεωρώ ότι πολύ σύντομα το πρόβλημα αυτό θα διευθετηθεί, αυτό είναι το μόνο σίγουρο».
Παράλληλα, τις επόμενες μέρες οι μελετητές του έργου, που αφορά στην ασφάλεια του εμπορικού λιμανιού, θα έχουν συνάντηση με το Λ.Τ. προκειμένου να τους παρουσιάσουν την προμελέτη, να κάνουν βελτιώσεις, προσθήκες ή τροποποιήσεις, ώστε αυτή μέσα στο καλοκαίρι να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί.
Αναζητούν χρηματοδότηση για την στατικότητα του Ενετικού λιμανιού
Η χρηματοδότηση των υφάλων κρηπιδωμάτων του Ενετικού λιμανιού, έργο για το οποίο υπάρχει εγκεκριμένη μελέτη αναζητούν από κοινού Λιμενικό Ταμείο και Αρχαιολογία. Το θέμα απασχόλησε και την τελευταία συνάντηση που πραγματοποιήθηκε παρουσία και του δήμαρχου, όπου σύμφωνα με την κα Κουτσαλεδάκη θα γίνουν προσπάθειες και από την πλευρά της Αρχαιολογίας, μήπως μπορεί το έργο που είναι απαραίτητο, μιας και έχει να κάνει με την στατικότητα του Ενετικού λιμανιού, να ενταχθεί σε διασυνοριακό πρόγραμμα. Χαρακτηριστικά η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Απ’ ό,τι μας είπε και η κυρία Τζιγκουνάκη, ανοίγουν διασυνοριακά προγράμματα τον Ιούνιο, οπότε θα μπορέσει να διερευνήσει κι εκείνη το ενδεχόμενο αυτό σε συνεργασία με τον Δήμο, μήπως μπορεί να ενταχθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα για το Ενετικό Λιμάνι και να περιλαμβάνει και το δάπεδο, ανάλογα με τους άξονες που θα ανοίξουν στο πρόγραμμα».