Ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γ. Σταθάκη σχετικά με την αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης κατέθεσε ο βουλευτής Ρεθύμνου Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο συντονισμένο πλαίσιο των προσπαθειών αρχών και φορέων του νησιού, προκειμένου να εξευρεθεί μια ολοκληρωμένη λύση για τον εκσυγχρονισμό του Β.Ο.Α.Κ.
Ο κ. Κεφαλογιάννης επισημαίνει την ανάγκη ένταξης στο ΕΠ.Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. της στρατηγικής μελέτης για την αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ., την άμεση χρηματοδότηση των εννέα μελετών για το Β.Ο.Α.Κ. που ήδη εκπονούνται και τη συνέχεια του σχεδιασμού για αξιοποίηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (πακέτο Γιούνκερ), όπως είχε αποφασιστεί, σε πρόσφατη σύσκεψη με την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου, έτσι ώστε να τεθεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έναρξης εργασιών εντός του 2016.
Αναλυτικά, το κείμενο της ερώτησης του κ. Κεφαλογιάννη έχει ως εξής:
«Παρά τις αλλεπάλληλες προσπάθειες, τις διαχρονικές εξαγγελίες και υποσχέσεις, η Κρήτη ανήκει στις ελάχιστες περιφέρειες της χώρας που δεν έχει υλοποιηθεί ο εκσυγχρονισμός του κύριου σε χρήση οδικού άξονα. Αποτελεί χρέος και ύψιστη πολιτική προτεραιότητα, από όποια θέση και αν εκπροσωπούμε την Κρήτη, να συμβάλλουμε στη διενέργεια όλων των απαιτούμενων πρωτοβουλιών που θα δρομολογούν μια ολοκληρωμένη λύση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.).
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, σήμερα στον Β.Ο.Α.Κ. εκπονούνται εννέα μελέτες «μεσαίας ωριμότητας», συνολικού μήκους περί τα 135 χμ. Προκειμένου να επιτευχθεί «υψηλή ωριμότητα» απαιτείται η χρηματοδότησή τους εντός του τρέχοντος έτους με το ποσό των 8 εκ. ευρώ προκειμένου εν συνεχεία να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Έχουν επίσης δημοπρατηθεί και είναι υπό ένταξη στο ΣΕΣ τρία οδικά τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. (Γούρνες-Χερσόνησος, Πάνορμος-Εξάντης, συνδετήριος Μουρνιές-Χανιά) συνολικού μήκους 19 χμ. και προϋπολογισμού 162 εκ. ευρώ. Χωρίς αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και με άγνωστη την χρονική προοπτική για την αναβάθμισή τους, απομένουν άλλα 134 χμ. από τα οποία υπολογίζεται ότι περίπου 105 χμ. αφορούν διατομή αυτοκινητόδρομου και 29 χμ. διατομή μονού κλάδου.
Σε απάντηση της υπ. αριθ. 2303/05.09.2014 ερώτησής μου, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έχοντας λάβει γνώση της Έκθεσης του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης για τον Β.Ο.Α.Κ., είχε δρομολογήσει και ολοκληρώσει τα τεύχη δημοπράτησης της Στρατηγικής Μελέτης για την αναβάθμιση του (προυπ. 7,7 εκ. ευρώ) με στόχο να χρηματοδοτηθεί ως εμπροσθοβαρές έργο από πόρους της Τεχνικής Βοηθείας του ΕΠ.Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. Η μελέτη αυτή θα αποτύπωνε την υφιστάμενη κατάσταση σε όλο το μήκος του Β.Ο.Α.Κ., θα προτεραιοποιούσε τις παρεμβάσεις, και θα εξέταζε τις εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης για την αναβάθμιση του συνόλου του Β.Ο.Α.Κ. Ένα μήνα αργότερα, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, δια στόματος του αρμόδιου υπουργού κ. Χρυσοχοϊδη, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην Κρήτη προχωρούσε σε συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το χρονοδιάγραμμα έναρξης (εντός του 2016) την πηγή χρηματοδότησης (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) και το τρόπο υλοποίησης με συμμετοχή ιδιωτών)».
Καταλήγοντας, ο κ. Κεφαλογιάννης ρωτά τον υπουργό:
«1. Έχει ενταχθεί στο ΕΠ.Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. η Στρατηγική Μελέτη για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ;
2. Προτίθεται να προχωρήσει στη χρηματοδότηση των εννέα μελετών που εκπονούνται σήμερα κατά μήκος του Β.Ο.Α..Κ προκειμένου τμήματά του να ενταχθούν στη συνέχεια σε χρηματοδοτικά προγράμματα; Αν ναι, σε ποια και με πιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης;
3. Εξετάζει το Υπουργείο τη χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ., ιδιαίτερα των τμημάτων που υπολείπονται μελετητικής ωριμότητας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, γνωστό και ως επενδυτικό «πακέτο Γιούνκερ»;».