Ενημέρωση για τον Στρατηγικό Σχεδιασμό Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης τη περίοδο 2015-2019 έγινε χθες στη Βουλή, από τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη, παρουσία των υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργου Σταθάκη, και του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη. Ο περιφερειάρχης παρουσίασε στους υπουργούς και στους βουλευτές της Επιτροπής με πρόεδρο τον Δημήτρη Γάκη, το έργο της Περιφέρειας κατά την προηγούμενη Προγραμματική Περίοδο, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε αναλυτικά στις προτεραιότητες του στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης της Περιφέρειας τη περίοδο 2015-2019, τονίζοντας παράλληλα ότι η Περιφέρεια διεκδικεί πρόσθετες χρηματοδοτήσεις από τα τομεακά προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ και από άλλες Ευρωπαϊκές πηγές.
Ο περιφερειάρχης έκανε ειδική αναφορά σε όλα τα μεγάλα έργα της Κρήτης δίνοντας έμφαση στις υποδομές και στις δράσεις για την ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα, του τουρισμού, της καινοτομίας, της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας κ.ά. Μάλιστα ο περιφερειάρχης αναφερόμενος στα έργα υποδομής επισήμανε την προτεραιότητα-αναγκαιότητα ενός σύγχρονου ΒΟΑΚ χωρίς διόδια με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και με ρήτρα διαθεσιμότητας. Ο περιφερειάρχης στην ομιλία του αναφερόμενος στον ΒΟΑΚ, στην αναβάθμιση των εναέριων μεταφορών αλλά και στο νέο ΕΣΠΑ, ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Εντείνουμε τις προσπάθειές μας και αυξάνουμε την πίεση προς όλες τις κατευθύνσεις, προκειμένου να δρομολογηθούν βιώσιμες και ρεαλιστικές λύσεις για την αποκατάσταση του διαπιστωμένου ελλείμματος της Κρήτης για έναν σύγχρονο και ασφαλή ΒΟΑΚ. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω για μια ακόμη φορά τη θέση μας: Θέλουμε την υλοποίηση του έρχου χωρίς διόδια με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και με ρήτρα διαθεσιμότητας.
Συνεργαζόμαστε με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους αρμόδιους κοινωνικούς εταίρους για την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι με τρόπο που θα εξασφαλίσει την αναβάθμιση των εναέριων μεταφορών στο Ηράκλειο, χωρίς να υποβαθμίζεται ο ρόλος του σημερινού αεροδρομίου, το οποίο θα πρέπει να παίξει το ρόλο του κατά το βέλτιστο τρόπο μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου.
Θεωρώ καθοριστική:
1. Την επιλογή του ΕΦΕΠΑΕ και συγκεκριμένα της Αναπτυξιακής Κρήτης, ως ενδιάμεσου φορέα για την υλοποίηση της δράσης υποστήριξης των ΜΜΕ στο πλαίσιο του ΠΕΠ 2007-2013, σε αντικατάσταση των τραπεζών, καθώς επίσης και
2. Την αποκέντρωση της δράσης στις Περιφέρειες όσον αφορά στη διαδικασία της αξιολόγησης, η οποία πρέπει να σημειώσουμε ότι ήταν υποδειγματική ως προς τους χρόνους αλλά και την ποιότητα της δουλειάς.
Από το πρόγραμμα αυτό θα επωφελούνται στην Κρήτη 968 επιχειρήσεις με συνολική επιχορήγηση 65 εκατ. ευρώ. Είναι σημαντικό ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες κατάφεραν να διαχειριστούν τα προβλήματα των capital controls και ως εκ τούτου ολοκληρώνουν τα επενδυτικά τους σχέδια».
Σε ό,τι αφορά το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα της Κρήτης ο περιφερειάρχης είπε: «επιδιώκει αλλά και απαιτεί για την επιτυχία του, περισσότερο από ποτέ, τη συνεργασία, τη συνέργεια, τη συνευθύνη.
Συμπληρωματικά με το νέο ΠΕΠ Κρήτης ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται σε 460 εκατ. ευρώ, διεκδικούμε πρόσθετες σημαντικές χρηματοδοτήσεις από τα τομεακά προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ, καθώς και από άλλες ευρωπαϊκές πηγές για τη χρηματοδότηση σημαντικών αναπτυξιακών έργων. Την επόμενη πενταετία επιδιώκουμε να κινητοποιήσουμε ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Επειδή αναγνωρίζουμε τη σημασία και τη δυνατότητα της κινητοποίησης πρόσθετων ευρωπαϊκών πόρων οργανώσαμε το δικό μας γραφείο στις Βρυξέλλες κατά τρόπο αποτελεσματικό προσαρμοσμένο στα δεδομένα της εποχής μας.
Το νέο ΠΕΠ Κρήτης όπως και το ΕΣΠΑ 2014-2020 έχει μια διαφορετική φιλοσοφία και στόχευση σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα, που εκτός των άλλων απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας και τρόπου δουλειάς. Tα πέντε κεντρικά χαρακτηριστικά του.
Έχουμε τη βούληση και θα επιδιώξουμε την υλοποίηση της στρατηγική έξυπνης εξειδίκευσης που ενέκρινε το ΠΣ Κρήτης με στόχο:
• Την ανάπτυξη και ταχύτερη ενσωμάτωση καινοτομιών στην παραγωγή και στις λειτουργικές διαδικασίες του οικονομικού συστήματος και της διοίκησης,
• Την ανάπτυξη των διασυνδέσεων μεταξύ κλάδων καθώς και,
•Την οικοδόμηση επιχειρηματικών δικτύων και συμπλεγμάτων που θα αποτελέσουν μια στέρεα βάση συνεργασίας μεταξύ μικρομεσαίων επιχειρήσεων και παραγωγών.
Έχουμε τη βούληση και θα επιδιώξουμε την υλοποίηση της στρατηγικής για την καταπολέμηση της φτώχειας και την κοινωνική ένταξη,την οποία επίσης ενέκρινε το ΠΣ Κρήτης με στόχο:
• Την κοινωνική προστασία των ατόμων που αδυνατούν να εξασφαλίσουν αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης.
• Την ενίσχυση των προοπτικών απασχόλησης και της καταναλωτικής ικανότητας των ευπαθών ομάδων.
• Την ανάπτυξη ενός μοντέλου ενίσχυσης της εμπιστοσύνης και αναβάθμισης της σχέσης μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνίας των πολιτών.
Όμως η μέχρι σήμερα εμπειρία μας από την ενεργοποίηση των δράσεων καταπολέμησης της φτώχειας είναι αποκαρδιωτική, γιατί έχουμε βιώσει την υπερσυγκέντρωση του κράτους, την απουσία της περιφέρειας στη λήψη των αποφάσεων και τέλος την αδικαιολόγητη καθυστέρηση σε θέματα κρίσιμα όπως π.χ αυτά που αφορούν στην πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και την ενεργοποίηση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Διαθέτουμε όλες τις προϋποθέσεις για να υλοποιήσουμε με τους αρμόδιους φορείς του τόπου μας τη στρατηγική μας για τη διαχείριση των απορριμμάτων, μιας και αποτελούμε τη μοναδική περιφέρεια που έχει σήμερα εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ συμβατό με τον Εθνικό Σχεδιασμό. Παράλληλα, προχωράμε στο σχεδιασμό συνεκτικών περιφερειακών στρατηγικών και σε άλλους τομείς όπως η εξοικονόμηση ενέργειας.
Επιπλέον δημιουργούμε στην Κρήτη ένα διαρκή Περιφερειακό Μηχανισμό για την παρακολούθηση της αγοράς εργασίας με τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Κρήτης, σ’ αυτήν την κρίσιμη για την ανεργία και ειδικότερα την ανεργία των νέων εποχή, που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη λήψη των αποφάσεών μας σχετικά με την προώθηση της απασχόλησης και την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού.
Οι εντάξεις ανέρχονται σήμερα στο ποσό των 10 εκατ. Ευρώ, ενώ μέχρι τέλος Ιουνίου 2016 θα εκτιναχθούν στο ποσό των 140 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 30% του προγράμματος.
Θα ήθελα επίσης να επισημάνω το ρόλο των φορέων και δη των ΟΤΑ Α και Β βαθμού για την επιτυχή υλοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων. Η εξασφάλιση της επιχειρησιακής και διαχειριστικής τους επάρκειας και ικανότητας να σχεδιάσουν , να ωριμάσουν και υλοποιήσουν έργα αποτελεί κλειδί της επιτυχίας.
Η ενδυνάμωση των φορέων προκειμένου να υποστηρίξουν την αναπτυξιακή διαδικασία είναι ένα από τα μείζονα ζητήματα που θα πρέπει να μας απασχολήσουν το επόμενο διάστημα. Στόχος μας είναι η κατάκτηση κοινής αντίληψης για τους στόχους που έχουμε θέσει αλλά και τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους».
Παρέμβαση του βουλευτή Γ. Κεφαλογιάννη
Στη συζήτηση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής για τον Στρατηγικό Σχεδιασμό Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης για την περίοδο 2015-2019, παρενέβη ο βουλευτής Ρεθύμνου της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης. Ο Ρεθεμνιώτης βουλευτής ανέπτυξε τις προτάσεις του και διατύπωσε ερωτήματα προς τον αρμόδιο υπουργό ως προς τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί στο νέο περιφερειακό πρόγραμμα 2014 -2020, καθώς και στα λοιπά επιχειρησιακά προγράμματα, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς στην ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για τον τουριστικό τομέα που αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για το νησί. Τέλος, διεκδίκησε για άλλη μια φορά την άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών προκείμενου να βγει ο εκσυγχρονισμός του ΒΟΑΚ από τις καλένδες και να προχωρήσει το σημαντικό αυτό έργο για ολόκληρη την Κρήτη.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε:
«Παρά τις δυσκολίες, παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα, πρέπει να εκμεταλλευτούμε το ευρωπαϊκό πλαίσιο, προκειμένου να προχωρήσουμε στην αναδιαμόρφωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) για ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο. Πρώτη και απαραίτητη προϋπόθεση, οφείλει να αποτελέσει η ολοκλήρωση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού. Προσωπικά, λαμβάνω ως αφετηρία την απάντησή σας στην υπ’ αριθμ. 877 17/03/2015 ερώτηση που κατέθεσα για το θέμα, με βάση την οποία το αρμόδιο Υπουργείο τονίζει ότι η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ έχει περιληφθεί στις αρχικές προτάσεις που απέστειλε η Ελληνική κυβέρνηση το Νοέμβριο του 2014 για χρηματοδότηση από το επενδυτικό πακέτο Junker.
Το πακέτο προϋποθέτει να έχουν ολοκληρωθεί τα αποτελέσματα της Μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε. Παράλληλα, αναφέρεται πως έχουν γίνει προκαταρκτικές συζητήσεις με την ΕΚΤ για δανειοδότηση, δεδομένου ότι το έργο είναι δυνητικά επιλέξιμο προς χρηματοδότηση. Ωστόσο, ένα χρόνο μετά, δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για το σοβαρό αυτό θέμα. Αντίθετα, δεν έχει γίνει κάποια ένταξη μέρους ή ολόκληρου του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 και κινδυνεύουν με απένταξη και τα τμήματα των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013.
Αν επιθυμούμε να μη περάσει ανεκμετάλλευτο και αυτό η χρηματοδοτική περίοδος, οφείλουμε να κινηθούμε με ταχύτητα και συνέπεια, έτσι ώστε να βάλουμε τις βάσεις για την ολοκλήρωση του σημαντικότερου έργου του νησιού. Ελπίζω ότι με τη σημερινή του παρουσία εδώ ο υπουργός θα είναι λίγο περισσότερο αναλυτικός ως προς τις στοχεύσεις του υπουργείου που προΐσταται για αυτό το ζήτημα».