Η χρήση πλαστικού χρήματος και συγκεκριμένα χρεωστικών καρτών έγινε πλέον συνήθεια για την πλειονότητα των καταναλωτών του Ρεθύμνου, οι οποίοι καθημερινά πραγματοποιούν τόσο μεγάλες όσο και μικρότερες συναλλαγές με αυτές.
Εδώ και δυο περίπου χρόνια μετά και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, η χρήση πλαστικού χρήματος έχει αυξηθεί σημαντικά, ενώ τους τελευταίους μήνες η άνοδος αυτή είναι ακόμα πιο εμφανής, αφού στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση καρτών και επιθυμούν μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών να «χτίσουν» το αφορολόγητό τους.
Τα περισσότερα καταστήματα σε ποσοστό 70% του νομού, έχουν προμηθευτεί το απαραίτητο μηχάνημα POS, εδώ και αρκετούς μήνες για να εξυπηρετούν του καταναλωτές.
Αν και αρχικά υπήρχε επιφύλαξη, πλέον το πλαστικό χρήμα έγινε συνήθεια και τόσο οι νέοι όσο και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι, το χρησιμοποιούν για τις καθημερινές τους αγορές. Κάποιοι για λόγους ασφαλείας με δεδομένο ότι δεν θέλουν να έχουν πάνω τους μετρητά, κάποιοι άλλοι για λόγους οικονομίας και οι περισσότεροι επειδή θέλουν να επωφεληθούν της συγκέντρωσης αποδείξεων, ώστε να έχουν ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση, έχουν πλήρως εξοικειωθεί με τη χρήση πλαστικού χρήματος.
Την παραπάνω εικόνα επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, ο οποίος μιλώντας στα «Ρ.Ν.», τόνισε ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών πλέον όταν κάνει αγορές πληρώνει με κάρτες.
«Η χρήση πλαστικού χρήματος καταγράφει καθημερινά αυξητικές τάσεις και στην αγορά του Ρεθύμνου. Διαρκώς τα εμπορικά καταστήματα προμηθεύονται τα απαραίτητα μηχανήματα και μέχρι τον Ιούνιο, όπως προβλέπει και η νομοθεσία, το σύνολο των επιχειρήσεων θα διαθέτει POS. Μέχρι στιγμής περίπου το 70% των καταστημάτων παρέχει αυτή την δυνατότητα. Οι καταναλωτές ζητούν τις περισσότερες φορές να πληρώσουν με κάρτα για να εξασφαλίσουν αποδείξεις που χρειάζονται για το αφορολόγητό τους. Από τα στοιχειά που έχουμε σε τοπικό επίπεδο, την περίοδο του καρναβαλιού περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές χρησιμοποίησαν πλαστικό χρήμα για τις αγορές τους. Ωστόσο ο λόγος για τον οποίο κάποιοι επιχειρηματίες δεν έχουν ακόμα προχωρήσει στην προμήθεια των απαραίτητων μηχανημάτων είναι η απουσία ακατάσχετου λογαριασμού, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου και το οποίο έχει επανειλημμένως ζητηθεί από την κυβέρνηση. Το θέμα αυτό συζητήθηκε και το Σαββατοκύριακο στην συνέλευση που είχαμε στην ΕΣΕΕ, καθώς υπάρχει μεγάλος φόβος για τους εμπόρους, που έχουν οικονομικά προβλήματα, οι οποίοι και δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στα λειτουργικά τους έξοδα, στην καταβολή μισθοδοσίας και στην αντικατάσταση του εμπορεύματός τους και έτσι προτιμούν να κάνουν μια καλύτερη τιμή από το να χρησιμοποιούσουν το μηχάνημα. Η απουσία ακατάσχετου λογαριασμού σε συνδυασμό με την αδυναμία τραπεζικής δανειοδότησης και το ασφαλιστικό, αποτελούν πολύ σοβαρά προβλήματα για τον εμπορικό κόσμο, τα οποία πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν» ανέφερε σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο Γιώργος Πολιουδάκης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Σημειώνεται, ότι από αρχές Φλεβάρη είναι υποχρεωτικό για τις επιχειρήσεις να ενημερώνουν τους καταναλωτές «ευκρινώς στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο» για την αποδοχή καρτών πληρωμών. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, το οποίο περιορίζεται στα 500 ευρώ αν καταβληθεί εντός 30 ημερών.
Δύο στους τρεις χρησιμοποιούν πλαστικό χρήμα συμφώνα με την ΕΣΕΕ
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με έρευνα της Public Issue που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) σε σχέση με τη χρήση του πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα, προκύπτει ότι περίπου οι 2 στους 3 Έλληνες (68%) χρησιμοποιούν σήμερα «πλαστικό χρήμα», δηλαδή κάποια χρεωστική, πιστωτική ή προπληρωμένη κάρτα, ή συνδυασμό αυτών, στις συναλλαγές τους. Πιο συγκεκριμένα, το 61% (οι 6 στους 10) χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα, το 21% (οι 2 στους 10) πιστωτική και το 6% προπληρωμένη κάρτα.
Σε ό,τι αφορά το προφίλ των χρηστών πλαστικού χρήματος αυτό έχει ως εξής:
– Οι άνδρες (70%), έναντι 65% των γυναικών
– Οι ηλικιακές ομάδες: 35-44 ετών (70%), 45-54 (77%) και 55-64 ετών (72%)
– Οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (83%)
– Οι απασχολούμενοι (οικονομικά ενεργός πληθυσμός) (74%)
– Οι μισθωτοί δημοσίου (89%) και ιδιωτικού (73%) τομέα
– Οι κάτοικοι των αστικών κέντρων (72%), έναντι των κατοίκων στις ημιαστικές (61%) και αγροτικές (60%) περιοχές.
Επίσης, η χρήση καρτών συσχετίζεται θετικά με το ύψος του μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος.
Από την άλλη πλευρά, ένα σημαντικό ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας, της τάξεως του 32% (δηλαδή, 1 στους 3), δεν χρησιμοποιεί καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του. Πρόκειται κυρίως για: γυναίκες (35%), για άτομα άνω των 65 ετών (40%), για απόφοιτους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), για νοικοκυρές (47%) και ανέργους (40%), για κατοίκους αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και για όσους έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ).
Όσον αφορά τη συχνότητα πληρωμών με κάρτες, από τις απαντήσεις των ερωτώμενων (που χρησιμοποιούν πλαστικό χρήμα) προκύπτει ότι:
– Η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται από το 25% (περίπου από 1 στους 4) σε καθημερινή βάση και από το 65% (περίπου από 2 στους 3) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.
– Η πιστωτική κάρτα χρησιμοποιείται από το 14% σε καθημερινή βάση και από το 42% (περίπου από 4 στους 10) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, ενώ
– Η προπληρωμένη κάρτα χρησιμοποιείται από το 5% σε καθημερινή βάση και από το 23% (σχεδόν από 1 στους 4) τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.
Στο 87% των ερωτώμενων που πραγματοποίησαν αγορές την τελευταία εβδομάδα, το 45% (περίπου 4 στους 10) πλήρωσαν «με μετρητά και κάρτα», το 35% «μόνο με κάρτα» και μόλις το 20% «μόνο με μετρητά».
Μη-έκδοση απόδειξης
Ιδιαίτερα για τις αγορές με μετρητά, στο 78% των περιπτώσεων (περίπου 8 στις 10) δόθηκε κανονικά απόδειξη, ενώ στο 19% (σχεδόν 1 στους 5) δεν δόθηκε. Στο σημείο αυτό, αξίζει να επισημανθεί ότι οι περιπτώσεις μη-έκδοσης απόδειξης δεν συσχετίζονται με κάποια συγκεκριμένη γεωγραφική περιφέρεια της χώρας.
Διαθεσιμότητα POS.
Όσον αφορά τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα και τις υπηρεσίες, ένα ποσοστό της τάξεως του 22% (περίπου 1 στους 5) δήλωσε ότι, την τελευταία εβδομάδα, συνέβη να θέλει να πληρώσει με κάρτα, αλλά δεν υπήρχε στο κατάστημα τερματικό αποδοχής καρτών. Αντίθετα, το 77% (περίπου 3 στους 4) δεν αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα.
Οι περιπτώσεις εκείνες που δεν διέθεταν POS ήταν κυρίως: καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών (όπως σούπερ μάρκετ, περίπτερα, ζαχαροπλαστεία, λαϊκές αγορές κ.ά. – 27%), καταστήματα εστίασης και καφέ (25%), υπηρεσίες ιατρών, κλινικών και κέντρων υγείας (9%), καταστήματα ρουχισμού, ένδυσης και υπόδησης (8%), κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής (6%) κ.ά.
Τα υπέρ και τα κατά της χρήσης του πλαστικού χρήματος
Για την πληρέστερη διερεύνηση των στάσεων του κοινού κατασκευάστηκε μια κλίμακα στάσεων αποτελούμενη από 6 θέματα («issues») σε συστοιχία ερωτήσεων σχετικές με τη χρήση καρτών και μετρητών. Από τις απαντήσεις προέκυψε ότι η κοινή γνώμη έχει, γενικά, μια επιφυλακτική στάση απέναντι στη χρήση του πλαστικού χρήματος, αναγνωρίζοντας εξίσου πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Συγκεκριμένα, ως προς τα πλεονεκτήματα, η πλειοψηφία των ερωτώμενων συμφωνεί ότι «οι πληρωμές με κάρτα βοηθούν στην πάταξη της φοροδιαφυγής» (77%) και ότι «με την κάρτα, έχεις πάντα χρήματα επάνω σου» (70%). Παράλληλα, όμως, διατηρεί επιφυλάξεις ως προς κάποια μειονεκτήματα, όπως ότι «με τις κάρτες κινδυνεύουν τα προσωπικά δεδομένα» (61%) και ότι «με την κάρτα, δεν ξέρει κανείς τι ξοδεύει» (53%). Όσον αφορά τη χρήση μετρητών, αναγνωρίζεται το πλεονέκτημα ότι «ξέρεις τι ξοδεύεις» (79%), αλλά και το μειονέκτημα ότι «όταν έχεις πάνω σου μετρητά, φοβάσαι μήπως σε κλέψουν» (63%). Συνοπτικά και σύμφωνα με τον δείκτη στάσεων απέναντι στη χρήση πλαστικού χρήματος, περίπου 4 στους 10 ερωτώμενους (39%) έχουν «θετική» στάση, 3 στους 10 (32%) «ουδέτερη» και 3 στους 10 (29%) «αρνητική».
Δεκαπενθήμερο ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Σε δεκαπέντε ημέρες, από δέκα, αυξάνεται η διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων με σχετική νομοθετική ρύθμιση η οποία προβλέπει τη δυνατότητα των τοπικών κοινωνιών, μέσω απόφασης του οικείου Αντιπεριφερειάρχη, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις να πραγματοποιούνται διαφορετικές χρονικές περιόδους, αντί του γενικού πλαισίου που θέτει ο νόμος, προκειμένου να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών, αλλά και των εμπορικών επιχειρήσεων κάθε περιοχής.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνου έχει ήδη καταθέσει την πρόταση του στην αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου, ζητώντας να διατηρηθεί ως έχει ο χρόνος των ενδιάμεσων εκπτώσεων, δηλαδή 1 – 15 Νοεμβρίου και 1 – 15 Μαΐου. Η απόφαση της αντιπεριφερειάρχη αναμένεται να ανακοινωθεί ως το τέλος της εβδομάδας.
Εν τω μεταξύ, την ερχόμενη Δευτέρα η Παγκρήτια Ομοσπονδία Εμπόρων θα συνεδριάσει στο Ρέθυμνο, προκειμένου να αποφασίσει για την κατάθεση αιτήματος στην Περιφέρεια Κρήτης για διεύρυνση του ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές, έως τις 11 το βράδυ, αίτημα για το οποίο θα κληθεί να αποφασίζει το περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης.