Στις προτεραιότητες της περιφέρειας Κρήτης βρίσκεται η κατασκευή και ολοκλήρωση του νότιου οδικού άξονα Κρήτης, του γνωστού Αγιοβασιλειώτικου δρόμου, που ξεκινά από το Ρέθυμνο (ύψος Αρμένων) και φτάνει μέχρι και την Αγία Γαλήνη. Ήδη σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται το πρώτο τμήμα του έργου, Αρμένοι – Παλέ που χρησμοδοτείται από το ΕΣΠΑ με 14,5 εκ ευρώ και καλώς έχοντων των πραγμάτων θα παραδοθεί προς χρήση στις αρχές του έτους. Παράλληλα, από την περιφέρεια Κρήτης έχουν χρησμοδοτηθεί και υλοποιηθεί και οι μελέτες των υπόλοιπων τριών τμημάτων και συγκεκριμένα:
1) Παλέ – Σπήλι
2) Σπήλι – Ακούμια
3) Ακούμια – Άγιος Δημήτριος
Ο προϋπολογισμός συνολικά των τριών αυτών τμημάτων ανέρχεται σε 70 εκ. ευρώ και θα αναζητηθεί η χρηματοδότηση τους είτε από το νέο ΕΣΠΑ ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Παράλληλα, μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί το 40% των μελετών του υποστηρικτικού δικτύου του ΝΟΑΚ δηλαδή σε σύνολο 102 χλμ. έχουν μελετηθεί τα 42, ενώ και για το υπόλοιπο τμήμα θα ξεκινήσει η εκπόνηση μελετών.
Ειδικότερα η Περιφέρεια Κρήτης χρηματοδοτεί τις μελέτες που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο, δηλαδή τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν τα χωριά και τις κοινότητες του Δήμου Αγίου Βασιλείου με τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης και συγκεκριμένα Τμήμα Ροδάκινο – Σελλιά – Λευκώγεια – Ακούμια – Αγ. Γαλήνη. Η συνολική εγκεκριμένη χρηματοδότηση της μελέτης ανέρχεται στο ποσό των 3.404.000€.
Η βελτίωση του υποστηρικτικού (του Ν.Ο.Α.Κ.) τοπικού δικτύου που αξιοποιώντας – κατά το δυνατό – το υφιστάμενο παραλιακό τοπικό δίκτυο της περιοχής ενοποιεί μέσω της κυκλοφοριακής σύνδεσης τους βασικούς πόλους τουριστικής Ανάπτυξης της περιοχής (Αγ. Γαλήνη, Ροδακινόκαμπο, Τριόπετρα, Αγ. Παρασκεύη, Κεραμέ, Πρέβελη, Δαμνόνι, Πλακιά, Σελλιά, Ροδάκινο) και αποσυμφορεί τον Ν.Ο.Α.Κ. από μετακινήσεις τοπικής κλίμακας ή πρόσβασης σε τουριστικούς και λοιπούς πόλους της περιοχής.
Χθες ,στην περιφέρεια πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση για την πορεία του Αγιοβασιλειώτικου δρόμου στο Ρέθυμνο πραγματοποιήθηκε υπό τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη.
Στη συνάντηση μετείχε η ομάδα των μελετητών του Νότιου Οδικού Άξονα στο Ρέθυμνο και συζητήθηκε η πρόοδος των εργασιών και του υποστηρικτικού οδικού δικτύου του δρόμου της σύνδεσης του Ρεθύμνου με την περιοχή του Δήμου Αγίου Βασιλείου, παρουσία του δημάρχου Αγίου Βασιλείου Γιάννη Ταταράκη, της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μαίρης Λιονή, του αντιπεριφερειάρχη Οικονομικών Νίκου Κακογιαννάκη, του αντιδημάρχου Πολιτισμού Αγίου Βασιλείου Γιάννη Χαραλαμπάκη, των υπηρεσιακών παραγόντων της Π.Ε. Ρεθύμνου Ελένης Ρανουτσάκη, διευθύντριας Τεχνικών Υπηρεσιών και της αρμόδιας τμηματάρχη Έλμας Μαρκουλάκη.
Στη συνάντηση επισημάνθηκε ότι προωθείται η διασύνδεση της Ακουμιανής Γιαλιάς με τον Αγιοβασιλειώτικο δρόμο, καθώς επίσης τονίστηκε πως θα προωθηθεί η ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα ενός δεύτερου τμήματος του ΝΟΑΚ από το Σπήλι έως τα Ακούμια.
Σύμφωνα με την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών έργων της περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου και οι τρεις μελέτες του κυρίως ΝΟΑΚ είναι ώριμες και πλήρεις και θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τον καθορισμό τιμής μονάδας για να γίνουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις με προτεραιότητα όπως ανέφερε στο τμήμα Σπήλι – Ακούμια. Για το υποστηρικτικό δίκτυο πρόσθεσε έχει γίνει το 40% των μελετών όπου θα ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Μάρτιο. Ακολουθεί η διαδικασιών των περιβαλλοντικών εγκρίσεων και ακολούθως το έργο θα είναι έτοιμο να δημοπρατηθεί. Το υπόλοιπο 60% αποφασίστηκε να συνεχιστεί η μελέτη με νέα εντολή.
Σημειώνεται ότι το συνολικό μήκος του νέου οδικού άξονα Παλέ – Αγ. Δημήτριος είναι 25,7 χλμ.
Με την προβλεπόμενη ταχύτητα μελέτης 80 km/h ο χρόνος κάλυψης αυτής της απόστασης είναι 19,2 λεπτά.
Σημειώνεται ότι ο κύριος άξονας (Ν.Ο.Α.Κ.), εξασφαλίζει τη σύνδεση οικισμών και παραγωγικών κέντρων του νότιου τμήματος του Νομού Ρεθύμνης με τα αντίστοιχα κέντρα των περιοχών των Νομών Ηρακλείου και Χανίων.
Καθώς αναπτύσσεται σε ικανή και αναγκαία απόσταση από τις παράκτιες ζώνες και τους παραλιακούς οικισμούς, διαφυλάσσονται τα φυσικά πλεονεκτήματα των περιοχών αυτών, αλλά και ο αναγκαίος χώρος για τη μελλοντική ανάπτυξή τους.
Ο Νότιος Οδικός Άξονας και το Υποστηρικτικό του Δίκτυο, αποτελούν ενιαίο σύστημα για την συνολική μεταφορική εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής και η υλοποίησή του, αποτελεί αίτημα των τοπικών και επαγγελματικών φορέων της παραλιακής ζώνης του Νομού Ρεθύμνου, αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής (Δήμος Αγ. Βασιλείου).
Στο τελικό στάδιο οι εργασίες στο οδικό τμήμα Αρμένοι – Παλέ
Παράλληλα, το πρώτο τρίμηνο του έτους καλώς εχόντων των πραγμάτων και εφόσον ξεπεραστούν διάφορες δυσκολίες αναμένεται να παραδοθεί σε χρήση το μεγάλο για το νομό Ρεθύμνου οδικό έργο που άφορα στο τμήμα Αρμένοι – Παλέ. Το έργο έχει πάρει παράταση για να ολοκληρωθεί έως το τέλος του Γενάρη του 2022, εκτός απροόπτου και λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές συνθήκες που ενδεχομένως επικρατήσουν το επόμενο δίμηνο.
Σύμφωνα με την προϊσταμένη της διεύθυνσης τεχνικών έργων της ΠΕΡ, Ελενη Ρανοτυσάκη, «το έργο προχωρά, ωστόσο υπάρχουν μικρές δυσκολίες. Ειδικότερα η καθυστέρηση αφορά στο βράχο στην διασταύρωση του Σωματά όπου είχε σχεδιαστεί να αποκολληθεί με εκρήξεις κάτι που δεν κατέστη εφικτό, αλλά και μια καθυστέρηση από πλευράς ΔΕΥΑΡ που τώρα ξεκινά η διαδικασία της απομάκρυνσης των δικτύων της. Για την ώρα προχωράμε, ελπίζω οι καιρικές συνθήκες να είναι σύμμαχος μας. Στο τέλος του μήνα θα γνωρίζουμε αν χρειαστεί να δώσουμε νέα παράταση» ανέφερε.
Ειδικότερα, η υπό αναβάθμιση οδός ανήκει στο πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο της Π.Ε. Ρεθύμνου με αριθμό 3 «Ρέθυμνο – Σπήλι – Αγία Γαλήνη», περιλαμβάνεται στον πρωτεύοντα (διαπεριφερειακό) Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.) Ρέθυμνο – Μοίρες – Άνω Βιάννος – Ιεράπετρα, σύμφωνα με το εγκεκριμένο χωροταξικό της περιφέρειας. Το έργο βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Αρμένοι και Παλέ και αποτελείται από δύο οδικά τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Για τη διέλευση των κατασκευαζόμενων οδικών τμημάτων, απαιτούνται διάφορα τεχνικά έργα, κυρίως μικρά τεχνικά (οχετοί). Επίσης προβλέπονται συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο και αποκαταστάσεις του.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.