Για την Κρήτη και το Ρέθυμνο, ο τουρισμός αποτελεί κύρια οικονομική δραστηριότητα-«σωσίβιο» στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, παρέχοντας πεδίο επενδύσεων και νέων θέσεων εργασίας. Μπορεί το πρόσφατο κλείσιμο του Ολλανδικού tour operator Oad Reisen να λειτούργησε ως προσωρινή τροχοπέδη και αστάθμητος παράγοντας στο σχεδιασμό, για τις περίπου 20 τουριστικών μονάδων του Νομού με τους οποίους είχε συνεργασία. Όμως τα μηνύματα από μία άλλη ταξιδιωτική εταιρία, την TUI είναι άκρως ενθαρρυντικά. Κι αν από την έρευνα της TUI προκύπτει ότι η Ελλάδα αποτελεί βασικό τουριστικό προορισμό, μία άλλη έρευνα, της WYSE Travel Confederation, καλεί όσους δραστηριοποιούνται στον κλάδο να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τη ραγδαία άνοδο της νεολαίας στο τουριστικό καταναλωτικό πεδίο.
Η TUI travel μία από τις κυριότερες ταξιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο με πάνω από 30.000.000 πελάτες ανέλυσε στοιχεία από τις κρατήσεις 13 διαφορετικών αγορών. Αυτές ήταν οι Ην. Βασίλειο και Ιρλανδία, Γερμανία, Πολωνία, Βέλγιο, Δανία, Ελβετία, Αυστρία, Ολλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, Φινλανδία, Γαλλία και Ρωσία. Σκοπός της έρευνες ήταν να διαπιστωθούν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα τους όσον αφορά τις καλοκαιρινές διακοπές.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι κορυφαίοι προορισμοί διακοπών για την Αγγλία και την Ιρλανδία το καλοκαίρι του 2013 ήταν η Τουρκία, η Ελλάδα και οι Βαλεαρίδες νήσοι, με το Μεξικό να αναδεικνύεται ο πιο δημοφιλής προορισμός για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Ένα άλλο στοιχείο που προέκυψε είναι ότι Φιλανδοί και Ελβετοί ξεκινούν νωρίτερα από τους υπόλοιπους τις διακοπές τους, κατά το διάστημα Ιουνίου με αρχές Ιουλίου. Τελευταίοι έρχονται οι Ρώσοι με περίοδο διακοπών που ξεκινά από τα τέλη Αυγούστου. Η μέση διάρκεια των ταξιδιών είναι οι εννέα μέρες.
Βέβαια υπάρχουν λαοί που επιλέγουν μεγαλύτερα ταξιδιωτικά πακέτα όπως οι Ολλανδοί και οι Πορτογάλοι, των οποίων η μέση χρονική διάρκεια ταξιδιού ήταν οι 11 μέρες. Στον αντίποδα πιο φειδωλοί στις μέρες στους στο εξωτερικό εμφανίζονται βάσει της έρευνας οι Γάλλοι με επτά μόλις μέρες. Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ότι οι Βρετανοί και οι Ιρλανδοί ήταν μεταξύ των πρώτων που έκαναν κράτηση, μαζί με Ελβετούς και Γερμανούς, ενώ οι Ρώσοι φαίνεται πως είναι λαός της τελευταίας στιγμής.Ο Johan Lundgren, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της TUI Travel, σχολίασε: «Η έρευνά μας έχει δώσει την πραγματική εικόνα για τις βασικές ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των αγορών. Ο εντοπισμός των τάσεων των διακοπών για το 2013, βοηθά στο να διασφαλιστεί η καλύτερη γνώση μας για τους πελάτες μας και η προσαρμογή των διακοπών, ώστε να έχουν την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση».
Μηνύματα αισιοδοξίας για τον ελληνικό τουρισμό εξάλλου έστειλε μέσω των εκτιμήσεών του για την πορεία του κλάδου το 2014 και ο διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού τουριστικού ομίλου TUI Πίτερ Λόνγκ. Στη διάρκεια επίσκεψής του σε τουριστικές περιοχές της Ελλάδας (σε Κω, Κέρκυρα, Πελοπόννησο) ο κ. Λόνγκ διατύπωσε την εκτίμηση ότι του χρόνου η «ναυαρχίδα» των ευρωπαίων tour operator’s θα αυξήσει κατά περίπου 300.000 τον αριθμό των επισκεπτών που θα διακινήσει προς τη χώρα μας, ανεβάζοντας το σύνολό τους σε πάνω από τα 2 εκατομμύρια.
Σε μια άλλη έκθεση η νεολαία αναδεικνύεται σε βασικό συντελεστή της τουριστικής κατανάλωσης παγκοσμίως. Η World Youth Student and Educational Travel Confederation (WYSE Travel Confederation) δημοσίευσε τη νέα της έκθεση «New Horizon’s III», που αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο ολοκληρωμένη έρευνα που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ για τις συνήθειες των νέων σε σχέση με τα ταξίδια. Η έκθεση, που αποτελείται από τα τελευταία στοιχεία μιας μελέτης, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2002 και στη συνέχεια το 2007, περιέχει τα αποτελέσματα έρευνας στην οποία συμμετείχαν πάνω από 34.000 νέοι ταξιδιώτες από 137 χώρες.
Επίσης δείχνει ότι οι νέοι ταξιδιώτες αντιπροσωπεύουν πλέον το 20% του διεθνούς τουρισμού, καθιστώντας τους μια εξαιρετικά σημαντική οικονομική δύναμη. Το 2012, τα 138 δισεκατομμύρια λίρες από τα 692 δισεκατομμύρια λίρες που ξοδεύτηκαν στον τουριστικό τομέα, προήλθαν από νέους ταξιδιώτες. Η αύξηση των δαπανών της νεολαίας ξεπέρασε κατά πολύ εκείνη των άλλων διεθνών ταξιδιωτών, των οποίων οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά μόλις 3% κατά την ίδια περίοδο.
Τέλος από την έρευνα προέκυψε ότι οι νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους νέους για να κλείνουν τα ταξίδια τους, ενώ από την άλλη η βιομηχανία τουρισμού καλείται να εξελιχθεί, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ραγδαίες αλλαγές της συμπεριφοράς της αγοράς.