Με βασικό στόχο την ανάδειξη του brand name «Ρέθυμνο», με ενίσχυση της ταυτότητας του τόπου , την προβολή και προώθησή του στο εξωτερικό ως τουριστικός προορισμός για όλους τους μήνες του χρόνου, οι εμπλεκόμενοι φορείς του κλάδου στον Νομό, ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δρομολογήσουν σειρά δράσεων, που μέσα από τη συνεργασία και την ενότητα θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην επίτευξη της στοχοθεσίας που δεν είναι άλλη από την ενίσχυση των τουριστικών αφίξεων.
Μετά την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφερειακής Ενότητας, του ΕΒΕ Ρεθύμνου και των πέντε Δήμων του Νομού, βάσει της οποίας υπάρχει οικονομική συνεισφορά των συμβαλλομένων και συγκεκριμένα 10.000 ευρώ έχει καταβάλλει η Π.Ε, 5.000 ευρώ ο Δήμος Ρεθύμνου από 2.500 ευρώ οι Δήμοι Αγίου Βασιλείου και Μυλοποτάμου, από 1.500 ευρώ οι Δήμοι Ανωγείων και Αμαρίου, το Επιμελητήριο 7.000 ευρώ – συνολικού ύψους 30.000 ευρώ, αναδείχτηκε μετά από σχετικό διαγωνισμό η εταιρία που θα υλοποιήσει το στρατηγικό σχεδιασμό και την υλοποίηση ενεργειών Τουριστικής Προώθησης και Προβολής Π. Ε. Ρεθύμνης – D.M.O.R. (DMO σημαίνει Destination Management Organization και μεταφράζεται σε Οργανισμός Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού).
Η Προγραμματική Σύμβαση αφορά στη συνεργασία των παραπάνω συμβαλλομένων για την εκπόνηση, υλοποίηση ενεργειών, εκδηλώσεων, δράσεων και συμμετοχή σε προγράμματα, που αποσκοπούν στην τουριστική και ως εκ τούτου οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των περιοχών και των δημοτών των συμβαλλομένων Δήμων μέσω μιας ουσιαστικότερης και αποτελεσματικότερης ανάδειξης και προβολής αφετέρου των αξιοθέατων, αρχαιολογικών χώρων και της ιστορίας γενικότερα της ευρύτερης περιοχής του Νομού Ρεθύμνης και αφετέρου των τοπικών προϊόντων που αποτελούν μέρος της τοπικής και ιστορικής παράδοσης λογιζόμενη και αυτή ως μέρος του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η περιοχή του Νομού Ρεθύμνης. Υπενθυμίζεται ότι η προετοιμασία για τον Τουριστικό Οργανισμό έχει ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια από τον Σύλλογο Ξενοδόχων Ρεθύμνου, ο οποίος είχε αναθέσει σχετική έρευνα για τον τουρισμό, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στους εμπλεκόμενους φορείς και κρίθηκε αναγκαία η σύσταση του οργανισμού προκειμένου να καλυφθεί το «κενό» που διαπιστώθηκε ότι υπάρχει για μια ενιαία προβολή του τόπου.
Χθες το πρωί στο επιμελητήριο Ρεθύμνου πραγματοποιήθηκε η πρώτη ενημερωτική συνάντηση από τους εκπροσώπους της εταιρίας σχετικά με το σχεδιασμό της. Στη διάρκεια της συνάντησης τέθηκαν και τα σχετικά χρονοδιαγράμματα, σύμφωνα με τα οποία προβλέπεται ότι αυτός θα είναι έτοιμος τον Σεπτέμβριο με στόχο να υλοποιηθεί τη επομένη τουριστική περίοδο (του 2018).
Στη χθεσινή παρουσίαση ήταν παρόντες εκπρόσωποι από το Σύλλογο ξενοδόχων, την αντιπεριφέρεια Ρεθύμνου, το επιμελητήριο, την επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνου αλλά και εκπρόσωποι των πέντε Δήμων του νομού και του Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου. Η εταιρία κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αναφέρθηκε στις καλές πρακτικές που κακολογηθήκαν σε άλλες περιοχές της χώρας αλλά και του εξωτερικού και οι οποίες ίσως μπορούν να εφαρμοστούν και στο Ρέθυμνο. Παράλληλα, συζητήθηκε η νομική μορφή που πρέπει να έχει ο οργανισμός – εταιρία, που δεν έχει οριστικοποιηθεί η μορφή της, ωστόσο, όπως τονίστηκε θα πρέπει να έχει ευέλικτη δομή, ώστε τα μέλη της να μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις γρήγορα και να αναθέτουν τυχόν έργα που θα κριθούν απαραίτητα.
Αναλύθηκε επίσης ο τρόπος λειτουργίας του οργανισμού που θα αποτελείται από ιδιώτες και φορείς όπως οι ΟΤΑ, ενώ μέχρι το Φθινόπωρο του 2017 που λήγει η σύμβαση της εταιρίας, θα πρέπει να έχουν αποφασιστεί οι δράσεις που θα υλοποιηθούν για την τουριστική σεζόν του 2018.
Μετά την ενημέρωση συστήθηκε μια πενταμελής επιτροπή από τους φορείς του νομού που θα χειρίζεται τα τεχνικά ζητήματα.
Ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου ξενοδόχων Νίκος Κουμνάς, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Έγινε μια πρώτη παρουσίαση του σχεδίου σε σχέση με τις δράσεις οι οποίες θα εξειδικευτούν το επόμενο δεκαπενθήμερο σε άλλη συνάντηση, αφού προηγηθεί διαβούλευση της κοινωνίας του Ρεθύμνου και των φορέων, ώστε να διαμορφώσουμε μια τάση τουρισμού ή τάση νοοτροπίας τουρισμού στο Ρέθυμνο, με μεγάλο στοίχημα να ‘μαστε έτοιμοι τον Σεπτέμβριο. Αυτός ο οργανισμός θα δώσει έμφαση ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού στο Ρέθυμνο, στο «branding» δηλαδή του τουρισμού του τόπου. Ξεκινώντας από τη μελέτη που έκανε ο Σύλλογος ξενοδόχων για το προφίλ του επισκέπτη, θα κάνουμε και μια μελέτη για το προφίλ του κατοίκου της πόλης του Ρεθύμνου για το πώς αντιλαμβάνονται οι ρεθεμνιώτες τον τουρισμό. Από αυτή την έρευνα θα προκύψουν κάποιοι στόχοι και πάνω σ’ αυτούς τους στόχους και με το ανάλογο διαθέσιμο budget, θα υλοποιηθούν συγκεκριμένες δράσεις. Οι δράσεις θα αφορούν την προώθηση και προβολή του τόπου στο εξωτερικό, ξεκινώντας από τον κλασσικό τουρισμό. Όμως όπως εξαρχής είχαμε πει θα υπάρξουν δράσεις και για εσωτερικό management, δηλαδή οργάνωση και του νομού Ρεθύμνης, ώστε να αποκτήσουμε σαν νομός κάποια τουριστική νοοτροπία – οι επαγγελματίες, η αυτοδιοίκηση και οι κάτοικοι. Ο στόχος μας είναι ο DMO να είναι ένας οργανισμός -και όταν λέω οργανισμός δεν εννοώ δημόσιος οργανισμός, αλλά οργανισμός ιδιωτικού δικαίου- ο οποίος θα είναι και ευέλικτος και οικονομικά βιώσιμος και θα μπορεί να στέκεται στα πόδια του μόνος του, ώστε να υλοποιεί τις τουριστικές δράσεις. Η μορφή του οργανισμού θ’ αποφασιστεί από την επιτροπή διαχείρισης του DMO που θα εξετάσει όλα τα νομικά θέματα. Δηλαδή αν μπορεί η ΑΕ να λάβει μέρος στα Ευρωπαϊκά προγράμματα».
Από την πλευρά του ο Θωμάς Παπαδογιάννης, μέλος του Δ.Σ. του επιμελητηρίου ανέφερε: «Ξεκινάμε με τον στρατηγικό σχεδιασμό του φορέα και πώς αυτός πρέπει να οργανωθεί, ποιές είναι οι δράσεις που πρέπει ν’ αναλάβει για να προωθήσει τον τουριστικό προορισμό Ρέθυμνο. Το χρονοδιάγραμμα είναι μέχρι τον Σεπτέμβριο και μέχρι τότε θα γίνουν έρευνες, μελέτες και σχετικά ερωτηματολόγια από τους φορείς για να βρούμε την «ταυτότητα» του προορισμού. Θα έχουμε μια δεύτερη συνάντηση μέσα Μαΐου που θα γίνουν οι έρευνες πεδίου και η διαβούλευση με τους φορείς, ώστε να προετοιμαστούμε και το Σεπτέμβριο να ξεκινήσει η υλοποίηση των δράσεων. Ο καινούριος φορέας που θα συσταθεί με τις υποδείξεις του αναδόχου θα πρέπει να είναι βιώσιμος, να αντλεί έσοδα και αυτοχρηματοδότηση είτε από προγράμματα είτε από επιχορηγήσεις είτε από άλλες πήγες».
Ο Γιάννης Πολυχρονάκης, ειδικός σύμβουλος της αντιπεριφερειάρχη σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» υποστήριξε: «Με βάση την ενημέρωση που έγινε από την εταιρία θα κάνουν μια πρωτογενή έρευνα. Αυτό σημαίνει ότι η ανάδοχος εταιρία θα πρέπει να έχει στα χέρια της τις μελέτες και τη βιβλιογραφία που υπάρχει για το νομό .Επεσήμανα, ωστόσο ότι πρέπει να ληφθούν υπόψιν τα εργαλεία της περιφέρειας Κρήτης ,όπως είναι ο χωροταξικός σχεδιασμός στο νησί που είναι σε εξέλιξη και φυσικά θα πρέπει ν’ αξιοποιήσει και την «έξυπνη εξειδίκευση» σε περίπτωση που κάποια στιγμή διεκδικήσουμε χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και για να έχουμε τη δυνατότητα ν’ αντλήσουμε κονδύλια από το ΠΕΠ Κρήτης. Όλα αυτά τα στοιχεία και οι πληροφορίες θα δοθούν στην εταιρία το επόμενο δεκαπενθήμερο και θα αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για την έρευνα τους. Παράλληλα, μας ενημέρωσαν ότι θα προταθούν στοχευμένες δράσεις σε όλη την περιφερειακή ενότητα με βάση όλα τα στοιχεία που θα παραδοθούν από τους φορείς για το προφίλ του νομού που θα αφορούν την ιστορία, τον πολιτισμό, την παράδοση, τουριστικές έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα και άλλα».