Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκε για ακόμα μία φορά ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κρήτη το Σαββατοκύριακο που πέρασε.
Κυβερνητικά στελέχη και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν εκτενώς τα ζητήματα που άπτονται της ανάγκης αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του Β.Ο.Α.Κ. της υποδομής, η οποία αποτελεί ένα από τα χειρότερα και πιο επικίνδυνα οδικά δίκτυα της χώρας.
Ειδικότερα το απόγευμα της Παρασκευής το θέμα τέθηκε σε συνάντηση μεταξύ της υπουργού Τουρισμού κυρίας Όλγας Κεφαλογιάννη με τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη, τη συμμετοχή βουλευτών, του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ Πάνου Λειβαδά και άλλων εκπροσώπων τοπικών αρχών.
Παράλληλα στη συνάντηση συμμετείχαν και κατάθεσαν προτάσεις για την οδική ασφάλεια της Κρήτης εκπρόσωποι του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας και Εκπαίδευσης για την οδική ασφάλεια και την πρόληψη-μείωση των τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς».
Η υπουργός και ο περιφερειάρχης στις δηλώσεις τους ανακοίνωσαν κοινή πρωτοβουλία για σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί μέσα στον Ιούλιο, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για το μεγάλο θέμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με τη συμμετοχή βουλευτών, της Αυτοδιοίκησης και όλων των αρμόδιων υπηρεσιών και φορέων.
Η υπουργός ανακοίνωσε ότι σύντομα το υπουργείο Τουρισμού θα ξεκινήσει στο νησί μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης πάνω στον τομέα της οδικής ασφάλειας-πρόληψης και πρόσθεσε ότι, «συζητήθηκε και το μεγάλο θέμα της οδικής ασφάλειας, στο οποίο επίσης αναλαμβάνουμε δράσεις έτσι ώστε το φετινό Καλοκαίρι να δείξουμε όλοι την ευθύνη που απαιτείται. Για τον ΒΟΑΚ δυστυχώς δεν έχουμε καταφέρει τα τελευταία χρόνια να βρούμε λύση, μια λύση που θα μπορέσει να δώσει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Με πρωτοβουλία των βουλευτών, του περιφερειάρχη, θα γίνει μια σύσκεψη για το θέμα στην Αθήνα μέσα στον Ιούλιο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Βεβαίως ως υπουργείο Τουρισμού μας ενδιαφέρει η οδική ασφάλεια στην Κρήτη, και προς αυτή την κατεύθυνση σύντομα θα ξεκινήσουμε μια μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης πάνω στον τομέα της πρόληψης».
Από την πλευρά του ο περιφερειάρχης τόνισε την ξεκάθαρη θέση της Περιφέρειας για τον ΒΟΑΚ που είναι να γίνει το αυτονόητο, η ολοκλήρωση του οδικού άξονα με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και Ευρωπαϊκούς Πόρους και όχι διόδια.
Ο κ. Αρναουτάκης αναφερόμενος στον τομέα της οδικής ασφάλειας τόνισε πως: «η Περιφέρειά μας με τις λίγες χρηματοδοτήσεις που έχει και παρότι δεν είναι στην αρμοδιότητα της ο ΒΟΑΚ, κατορθώσαμε και βρήκαμε 10 εκ. ευρώ, και μέσα στον Ιούλιο δημοπρατείται το έργο για παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας. Για το επαρχιακό δίκτυο είμαστε πανέτοιμοι έτσι ώστε μέσα στον Ιούλιο να μπορούμε να βρούμε τις χρηματοδοτήσεις και να γίνει ένα καλύτερο οδικό δίκτυο στην Κρήτη. Παράλληλα με την προετοιμασία που έχουμε κάνει στο πλαίσιο της νέας Προγραμματικής Περιόδου, θεωρούμε ότι θα υπάρξει ένα θετικό αποτέλεσμα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στο νησί. Πρέπει επιτέλους το υπουργείο να πάρει αποφάσεις για το πώς θα ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ».
Καταλήγοντας ο περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε: «Συνεννοηθήκαμε όλοι, η υπουργός, οι βουλευτές της Κρήτης να ενώσουμε δυνάμεις, να διεκδικήσουμε το αυτονόητο να γίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας. Η θέση η δική μας για τον ΒΟΑΚ είναι ξεκάθαρη, χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και Ευρωπαϊκούς πόρους. Εμείς έχουμε άριστη συνεργασία με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και έχουμε πει όχι διόδια».
Καμπάνια και μέτρα για την Οδική Ασφάλεια στην Κρήτη
Όπως προαναφέρθηκε στη σύσκεψη συμμετείχαν οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας και Εκπαίδευσης για την οδική ασφάλεια και την πρόληψη-μείωση των τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς», οι οποίοι ζήτησαν χρηματοδότηση για την εφαρμογή ενός συγκεκριμένου προγράμματος οδικής ασφάλειας.
Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» είναι ένας οργανισμός ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που αγωνίζεται και αγωνιά για τα θέματα των τροχαίων ατυχημάτων που έχουν εξελιχθεί σε μάστιγα για την κοινωνία μας και αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη του τόπου.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ανακοίνωσε τα εξής: «τα τροχαία σύμφωνα με το World Health Organization (WHO), αποτελούν πρώτη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 15 – 29 ετών, δεύτερη για ηλικίες 5 – 14 και τρίτη για ηλικίες 30 – 44 ετών. Η χώρα μας εξακολουθεί να έχει θλιβερή πρωτιά σε θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς στην Ευρώπη μαζί με τη Ρουμανία και τη Λιθουανία με τραγικές συνέπειες για την οικογένεια, την κοινωνία και τη χώρα. Εκτιμάται ότι ετησίως το κόστος των θανατηφόρων τροχαίων υπερβαίνει το 2 % του ΑΕΠ στη χώρα μας, χωρίς αυτό να συνεκτιμά την επιβάρυνση της οικογένειας και του εθνικού συστήματος υγείας από τους σοβαρούς τραυματισμούς, το κόστος περίθαλψης και τη μείωση του εργατικού δυναμικού της χώρας.
Ως γνωστόν αναμένουμε μεγάλο αριθμό επισκεπτών στη χώρα μας. Δεδομένου λοιπόν του κύματος τουριστών που ήδη επισκέπτονται την Ελλάδα, άλλα και του κόσμου που προγραμματίζει να έλθει σε αυτήν, είμαστε σε θέση να προτείνουμε κάποιες δράσεις και κάποιες ιδέες στον τομέα της ασφάλειας των μετακινήσεων στο οδικό δίκτυο της Κρήτης, για την ενίσχυση του αισθήματος ασφαλείας των επισκεπτών μας, άλλα και τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων που μαστίζουν σήμερα τη χώρα μας.
Το Ι.Ο.ΑΣ. πέρυσι και σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έκανε καμπάνια με κεντρικό μήνυμα «Travelling Greece in Comfort and Safety» και στόχο να υπενθυμίσει και να επισημάνει στους επισκέπτες της χώρας μας πως οι κίνδυνοι στο δρόμο είναι συνεχείς και κυρίως σε μια περίοδο που το οδικό δίκτυό της επιφορτίζεται με μεγάλο αριθμό οχημάτων.
Γιατί στην Κρήτη; Ζητήσαμε από την Τροχαία στοιχεία για τις τουριστικές περιοχές με τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα και οι περιοχές Ηρακλείου, Χανίων και δευτερευόντως το Ρέθυμνο και το Λασίθι αποτελούν περιοχές με υψηλό δείκτη ατυχημάτων πανελλαδικά. Ακολουθούν Κέρκυρα και Ρόδος. Επί πλέον από καταγραφή των σημείων υψηλής επικινδυνότητας που διενέργησε το Ινστιτούτο μας το 2011 σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Safer Roads Foundation στην Κρήτη, εντοπίσαμε τις περιοχές στις οποίες πρέπει να στραφεί η προσοχή μας σε μια προσπάθεια μείωσης των ατυχημάτων, αυτές είναι η Ελούντα, τα Μάλλια και η Χερσόνησος Ηρακλείου, οι Σίσσες, Αγία Μαρίνα και η Γεωργιούπολη.
Στα παραπάνω πλαίσια και λαμβάνοντας υπόψη και την έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) που έστειλε στις αρχές του 2014 προς την Ελληνική Προεδρεία της Ευρώπης, σχετικά με το ότι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι η πιο αποδοτική σε επίπεδο ανάπτυξης, μεταξύ των κοινωνικών ενεργειών που πραγματοποιούνται σε ευρωπαϊκές χώρες, προτείνουμε σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και την Περιφέρεια Κρήτης, τις ακόλουθες δράσεις για τη φετινή θερινή περίοδο.
1. Σε περιοχές των τεσσάρων Νομών της Κρήτης που παρουσιάζουν υψηλό δείκτη ατυχημάτων κατά την θερινή περίοδο και σε θέσεις που έχουν επισημανθεί με βάση τα στοιχεία της τροχαίας αλλά και της έρευνας του 2011, αυτοψία από Συγκοινωνιολόγους και καταγραφή υπάρχουσας κατάστασης. Στη συνέχεια, ως το τέλος Σεπτεμβρίου ετοιμάζεται για τις περιοχές που εξετάστηκαν σε κάθε Νομό, έκθεση ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης και προτάσεις μέτρων για τη μείωση των ατυχημάτων.
2. Διοργάνωση σε καθένα από τους τέσσερεις Νομούς, «Νύχτας χωρίς ατυχήματα», με χρήση αλκοολομέτρων έξω από κέντρα ψυχαγωγίας σε συνεργασία με τοπικούς εθελοντές.
3. Διοργάνωση σε καθένα από τους τέσσερεις Νομούς, συναυλιών σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και εθελοντές καλλιτέχνες για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων.
4. Δημιουργία συμβουλευτικού σποτ στα αγγλικά και σε άλλες γλώσσες όπως, ρώσικα, ιαπωνικά, κινέζικα, ρουμάνικα, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά κ.ά. Και να παίζεται σε οθόνες των αεροσκαφών, πλοίων, λεωφορείων, σε εκδοτήρια εισιτηρίων και σε μεγάλα εμπορικά κέντρα.
5. Έντυπα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των τουριστών με διανομή κυρίως σε νησιά και γενικά σε τουριστικές περιοχές. Τα θέματα που θα καλυφθούν κυρίως θα είναι: παρότρυνση να ζητάνε κράνη κατά την ενοικίαση δικύκλων, να εναρμονίζονται με τον Κ.Ο.Κ. (διαβάσεις, φωτεινούς σηματοδότες, όρια ταχύτητας, προσοχή στις αφύλακτες διαβάσεις τρένων, τραμ κτλ.), να μην οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ.
Θεωρώντας ότι η συνεργασία μας θα μπορούσε να αποτελέσει από κοινού μια πρωτοβουλία με κοινωνικό χαρακτήρα υψίστης σημασίας για την ασφάλεια των οδηγών και όλων των πολιτών για την αντιμετώπιση της εθνικής μάστιγας των τροχαίων, που μέχρι σήμερα έχει δραματικό κόστος σε επίπεδο ανθρώπινης ζωής και δευτερευόντως σε εθνικούς οικονομικούς πόρους.
Σύμφωνα με ανάλυση που έχουμε κάνει, η αναγκαία χρηματοδότηση του Ινστιτούτου προκειμένου να πραγματοποιήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα όπως αυτό που παρουσιάζουμε, ανέρχεται περίπου σε 120.000,00 ευρώ».
Πρωτοβουλίες από τον Λευτέρη Αυγενάκη
Στο μεταξύ σειρά από συναντήσεις για το θέμα του Β.Ο.Α.Κ. είχε χθες ο βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. κ. Λευτέρης Αυγενάκης.
Στις 10:00 το πρωί συναντήθηκε με τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκη, και ακολούθως με τον νέο γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης κ. Γ. Ροκαδάκη, για τον συντονισμό των ενεργειών για τη βελτίωση της εικόνας, αλλά κυρίως της ασφάλειας του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Οι κ.κ. Λ. Αυγενάκης και Σ. Αρναουτάκης, αφού ολοκλήρωσαν την συνάντησή τους, συμφώνησαν ότι «χρειάζεται μια πανστρατιά κυβερνητικών, κοινοβουλευτικών και αυτοδιοικητικών παραγόντων για το θέμα του ΒΟΑΚ, διότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Ο ΒΟΑΚ είναι από τους πλέον επικίνδυνους δρόμους στη χώρα, με 500 και πλέον νεκρούς από το 2000 μέχρι σήμερα».
Στη συνέχεια ο κ. Λ. Αυγενάκης συναντήθηκε με τον γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης κ. Γ. Ροκαδάκη, τον οποίο συνεχάρη για την ανάληψη των νέων του καθηκόντων και συζήτησαν για το μείζον πρόβλημα ασφάλειας του ΒΟΑΚ. Ο Λ. Αυγενάκης επεσήμανε ότι «ο κ. Ροκαδάκης ως ο βραχίονας της Κυβέρνησης με την Κρήτη, θα αναλάβει και εκείνος μέρος των πρωτοβουλιών και του προγραμματισμού όσο το δυνατόν πιο σύντομα αυτής της αναγκαίας σύσκεψης. Πρέπει να βάλουμε πλάτη όλοι μας» ακούστηκε από τον κ. Αυγενάκη, ενώ τόνισε ότι «απεδείχθη στην πράξη ότι μεμονωμένα δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε.» Στην συνάντηση παραβρέθηκε και ο βουλευτής Ηρακλείου κ. Γιώργος Δεικτάκης. Από την πλευρά του ο κ. Ροκαδάκης συμφώνησε και ως πρόεδρος του νεοσύστατου Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, δεσμεύτηκε ότι θα προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση σε οτιδήποτε απαιτηθεί.
Το Σάββατο είχε προηγηθεί επαφή του των κ.κ. Αυγενάκη και Αρναουτάκη με τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, στον οποίο έθεσαν το θέμα του ΒΟΑΚ και όπως ανακοινώθηκε, έδειξε αμέσως πρόθυμος να ηγηθεί του συντονισμού όλων των εμπλεκομένων για ένα γρήγορο και σωστό αποτέλεσμα.