Ανάμεσα στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) της χώρας που απέχουν από τους στόχους που έχει θέσει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, βρίσκεται η Εφορία Ρεθύμνου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, σε 2.711 ανέρχονται οι εκκρεμείς υποθέσεις στην τοπική Δ.Ο.Υ., ενώ ο αριθμός των υποθέσεων που έχουν «κλείσει» μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ελέγχου ποσοστιαία μεταφράζεται σε 4,37%.
Σύμφωνα με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, οι υποθέσεις αυτές αφορούν σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που έχουν εντοπιστεί μέσω διασταυρώσεων, παραβατικής φορολογικής συμπεριφοράς και άλλων στοχευμένων δράσεων. Ο χειρισμός των υποθέσεων αυτών περιλαμβάνει τα στάδια της πρόσκλησης του φορολογούμενου στην Δ.Ο.Υ και της εθελοντικής του συμμόρφωσης, ή, εναλλακτικά, του ελέγχου.
Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης η είσπραξη χρημάτων από τους φορολογούμενους είναι σχεδόν ανέφικτη για το μεγαλύτερο ποσοστό των Δ.Ο.Υ. της χώρας, αφού όπως αναφέρουν τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, στο εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2013, το 75% των εφοριών δεν πέτυχαν να πιάσουν τους στόχους εσόδων που είχε θέσει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Μάλιστα, μόλις 6 από τις 35 μεγάλες εφορίες που εισπράττουν το 75% των εσόδων του προϋπολογισμού κατάφεραν το πρώτο εξάμηνο του έτους να πιάσουν τον στόχο των εσόδων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, τα έσοδα των 35 μεγαλύτερων εφοριών που εισπράττουν το 75% των εσόδων υστέρησαν στο εξάμηνο κατά 150 εκατ. ευρώ ή διαφορετικά 1,5% σε σχέση με τον στόχο που έχει τεθεί για το προαναφερθέν διάστημα.
Το συγκεκριμένο διάστημα εισπράχθηκαν έσοδα 9,3 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 9,45 δισ. ευρώ. Τα έσοδα από τον ΦΠΑ ανήλθαν στα 3,46 δισ. ευρώ έναντι στόχου 3,62 δισ. ευρώ.
Τις χειρότερες επιδόσεις παρουσίασαν οι Δ.Ο.Υ. κατοίκων εξωτερικού, Νέας Ιωνίας, Αγ. Παρασκευής και Κορωπίου. Αντίθετα πάνω από το στόχο βρέθηκαν τα έσοδα που εισέπραξαν οι Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών, Α’ Αθηνών, Πλοίων Πειραιά, Περιστερίου, ΦΑΕ Πειραιά, ΦΑΕ Θεσσαλονίκης.
Σε ότι αφορά την Εφορία Ρεθύμνου, η έλλειψη προσωπικού αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για την επίτευξη των στόχων που τίθενται εκ μέρους του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με τους ίδιους τους εργαζόμενους. Το προσωπικό ανέρχεται συνολικά σε 35 άτομα και ειδικά το τμήμα ελέγχων και το δικαστικό, με βάση όσα προβλέπονται για τις Δ.Ο.Υ. Α’ Τάξης, θα έπρεπε να αποτελείται από 19 άτομα προσωπικό, ενώ στο δυναμικό του ανήκουν μόλις έξι. Επιπλέον, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το Φθινόπωρο αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν έξι ακόμα υπάλληλοι από την Εφορία, επομένως η αποδυνάμωση σε ανθρώπινο δυναμικό θα συνεχιστεί.
«Αντιμετωπίζουμε έντονο πρόβλημα με το προσωπικό κι αυτό έχει αντίκτυπο τόσο στην επίτευξη των στόχων για τα έσοδα όσο και στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Σκεφτείτε ότι το ελεγκτικό και το δικαστικό μας τμήμα λειτουργεί με έξι άτομα, ενώ θα έπρεπε να έχουμε 19. Προκειμένου να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο, κάνουμε εσωτερικές μετακινήσεις προσωπικού από το ένα πόστο στο άλλο. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε ακόμα και να κλείσουμε κάποιο τμήμα, καθώς ένας άνθρωπος δεν μπορεί να δουλεύει ταυτόχρονα σε δυο ή τρία πόστα» τόνισε στην εφημερίδα μας υπάλληλος της Εφορίας Ρεθύμνου.
Σημειώνεται, πάντως, ότι παρά τις ελλείψεις προσωπικού, οι Εφορίες και γενικότερα οι δημόσιες υπηρεσίες υποχρεούνται να λειτουργήσουν ομαλά και αποτελεσματικά με το υπάρχον προσωπικό, καθώς στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής, εδώ και καιρό έχει επιβληθεί «αναστολή» προσλήψεων στον δημόσιο τομέα.