Σε μερικούς Ρεθεμνιώτες οφείλει το Ρέθυμνο τον απεγκλωβισμό του από τη μιζέρια. Ήταν άνθρωποι με όραμα και πάθος για τον τόπο τους. Αυτοί θεμελίωσαν τον τουρισμό και κάποιοι από τους πρωτεργάτες αυτούς έφθασαν ακόμα πιο πάνω στην τόσο δύσκολη για να ενταχθείς στην ιεραρχία της τουριστική βιομηχανία. Από το Ρέθυμνο ξεκίνησε και η Grecotel. Η κορυφαία, μεγαλύτερη ξενοδοχειακή αλυσίδα στην Ελλάδα με 30 πολυτελείς τουριστικές μονάδες. Αποτελεί μια συλλογή από τα καλύτερα παραθεριστικά ξενοδοχεία στην Ελλάδα, το καθένα ξεχωριστά σχεδιασμένο και κατασκευασμένο, εμπνευσμένο από το περιβάλλον της περιοχής που βρίσκεται. Κι αυτά τα πολυτελή ξενοδοχεία και θέρετρα (4 και 5 αστέρων) είναι διάσπαρτα στην ελληνική επικράτεια: Κρήτη, Αθήνα – Αττική, Μύκονο, Πελοπόννησο, Κέρκυρα, Ρόδο, Κω, Χαλκιδική, Λάρισα και Αλεξανδρούπολη. Καθένα χωριστά προσφέρει την εμπειρία του τρόπου ζωής για άτομα όλων των ηλικιών, ζευγάρια, οικογένειες ή παρέες φίλων που αναζητούν μοναδικές στιγμές στις διακοπές τους.
Έτσι από χρόνια τώρα Grecotel και Δασκαλαντωνάκης ήταν πάντα έννοιες αλληλένδετες με την ανάπτυξη της οικονομίας μας. Μια σχέση που έχει συντελέσει τις τελευταίες δεκαετίες στην αποτελμάτωση του Ρεθύμνου από μεγάλες περιόδους κρίσης και μαρασμού δίνοντας αντικείμενο δουλειάς σε δεκάδες ειδικότητες και επιχειρήσεις. Πώς φθάσαμε όμως από την απόλυτη μιζέρια στο σημερινό θαύμα;
Το λάδι έβαλε τη «μαγιά» στα πρώτα εκείνα κεφάλαια για να ξεκινήσει το ταξίδι στο όνειρο. Γιατί εκείνη την εποχή της μεγάλης μιζέριας το λάδι κινούσε την αγορά. Κι οι Δασκαλαντώνηδες από αυτό είχαν δημιουργήσει την πρώτη τους περιουσία αλλά δεν δίστασαν να ρισκάρουν για να βγάλουν από το οικονομικό αδιέξοδο την πόλη τους.
Ο Τάκης και ο Νίκος Δασκαλαντωνάκης ήταν αυτοί που έβαλαν τα βασικά στέρεα θεμέλια ανάπτυξης στον τόπο τους κι επειδή οι προσπάθειες που έχουν όραμα και προοπτική ποτέ δεν αποτυγχάνουν, έφθασαν εκεί που είναι σήμερα -Μια από τις σημαντικότερες μονάδες της ελληνικής οικονομίας.
Στρατηγικός νους ο Τάκης, ως προς τη συγκρότηση και την οργάνωση, ευρηματικός ο Νίκος, ως προς τη δημιουργία προϋποθέσεων μιας σταθερής πορείας, δημιούργησαν το θαύμα.
Αυτό ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης ιδιαίτερα, σαν να το καλλιεργούσε στη σκέψη του για χρόνια. Θυμόμαστε το βλέμμα του κάθε φορά που τον συναντούσαμε στο γραφείο του, εκεί στην πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων, που έκανε το εμπόριο λαδιού.
Είχε την έκφραση οραματιστή, αλλά και ορθολογιστή όταν έκανε τα δικά του σχόλια γύρω από τα προβλήματα του τόπου. Έπλαθε με το νου τις επόμενες επιχειρηματικές του κινήσεις περιμένοντας κι άλλες επιβεβαιώσεις, ότι η επιτυχία στις μικρές εμπορικές δραστηριότητες, μπορεί να οδηγήσει και σε μεγαλύτερες αν βασιστεί σε απλές, αλλά ουσιαστικές λεπτομέρειες με γνώμονα τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.
Άνθρωπος πρακτικός και μεθοδικός στη ζωή του, είχε έναν ιδιαίτερο τρόπο να συναλλάσσεται με τον πελάτη, επενδύοντας κυρίως στις ανθρώπινες σχέσεις.
Και η πολιτική του αυτή φάνηκε πολύτιμη όταν δημιουργήθηκαν οι πρώτες τουριστικές μονάδες στο Ρέθυμνο και κυρίως το «ΡΙΘΥΜΝΑ» που ήταν καύχημα για τον τόπο.
Μπορεί ο Άγιος Νικόλαος να είχε ξεκινήσει την περιπέτεια στους μεγάλους ωκεανούς της τουριστικής αγοράς, αλλά το Ρέθυμνο απέδειξε πως διαθέτει τους πιο ικανούς και τολμηρούς καραβοκύρηδες.
Στον τομέα του τουρισμού ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης πιστώνεται ότι πρώτος εντόπισε τις μικρές εκείνες πτυχές που δίνουν ενδιαφέρον σε ένα τουριστικό προορισμό για να δικαιώσει και τις παραδόσεις του Ξένιου Δία. Ανοικτή καρδιά, φιλόξενη διάθεση, ανθρωπιά!
Ο ξένος πάντα θα είχε ευκαιρίες να ζήσει σε πολυτελείς τουριστικές μονάδες. Στο «ΡΙΘΥΜΝΑ» όμως, που είχε και την άνεση της εφαρμογής πολλών σχεδίων, θα ανακάλυπτε παράλληλα και το στίγμα του τόπου. Θα γνώρισε την πολιτιστική του ταυτότητα. Από τη ρακί με το μεζέ και το καλαμπούρι, μέχρι την οικογενειακή ατμόσφαιρα κυρίως στις πασχαλινές διακοπές.
Κι εδώ κρύβεται η μεγάλη ικανότητα του Νίκου Δασκαλαντωνάκη να στεριώνει την προσπάθειά του με βασικές προϋποθέσεις το συναίσθημα και τον ευρηματικό νου.
Βασικό προτέρημα, ότι ήξερε να διαλέγει τους ικανότερους συνεργάτες με εξαιρετικές γνώσεις, από τις σημαντικότερες σχολές του εξωτερικού και με ζηλευτή προϋπηρεσία. Αυτούς έπειθε να συνταιριάζουν τις γνώσεις τους με τη δική του πολιτική της αγνής παρέας γιατί πίστευε, ότι αν ο ξένος νοιώσει το ξενοδοχείο σπίτι του θα έρθει ξανά. Κι είχε δίκιο!
Μοναδικές καινοτομίες
Έτσι το «ΡΙΘΥΜΝΑ» άρχισε να εντυπωσιάζει τον κόσμο της τουριστικής αγοράς με τις καινοτομίες του. Οικογενειακά πακέτα διακοπών, παιδικό χωριό, γνωριμία με το περιβάλλον και τις παραδόσεις, κρητικές βραδιές που καθιερώθηκαν και σε άλλα ξενοδοχεία, νύχτες Αναστάσεως και Πάσχα με αναβίωση όλων των εθίμων, προβολή της παραδοσιακής κουζίνας και ανάδειξης των ντόπιων προϊόντων αλλά κυρίως προσωπική επαφή.
Για πρώτη φορά οι δημοσιογράφοι των τοπικών εφημερίδων είχαν μια ευκαιρία για σπουδαία ρεπορτάζ, καθώς ήταν αμέτρητες οι προσωπικότητες που επέλεγαν το Ρέθυμνο για διακοπές. Άνθρωποι των Γραμμάτων, της Τέχνης, της Επιστήμης και βέβαια πολιτικοί ηγέτες. Ενδεικτικά να αναφέρουμε εδώ τους Κωνσταντίνο Καραμανλή, Ανδρέα Παπανδρέου, Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, Βίλυ Μπραντ, Γκαστόν Θορν (πρόεδρος της Kομισιόν), Πατριάρχη Βαρθολομαίο, Άντονυ Κουίν, Παντελή Πρεβελάκη, Μελίνα Μερκούρη και πολλοί άλλοι.
Ακολούθησαν τα συνέδρια που έδωσαν νέα ανάσα στην τουριστική ανάπτυξη του τόπου. Οι εκατοντάδες των συνέδρων ήταν δώρο Θεού για την τοπική αγορά. Παροχές στους εργαζομένους που δεν μπορούσε κανένας εργοδότης να φανταστεί. Από παιδικό σταθμό για την εξυπηρέτηση των γονέων, Τράπεζα αίματος, προγράμματα επιμόρφωσης, ερασιτεχνική ομάδα ποδοσφαίρου, μέχρι πιστωτική κάρτα που διεύρυνε τον κύκλο των αγορών τους προς όφελος και των άλλων επιχειρήσεων του Ρεθύμνου.
Ευλογία για τον τόπο
Η αλυσίδα της Grecotel που χρόνο με το χρόνο αντρειωνόταν, αποτέλεσε ευλογία για τον τόπο, καθώς έδωσε δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους που σήμερα είναι χιλιάδες. Ο Δασκαλαντώνης σήκωσε ψηλά τον πήχη στην ποιότητα των παροχών, έτσι ώστε οι νέοι να στρέφονται πρώτα στη σπουδή του αντικειμένου πριν αναζητήσουν δουλειά στο ξενοδοχείο.
Όσο για τους πρώτους εργαζόμενους που βρέθηκαν σε ένα αντικείμενο άγνωστο σ’ αυτούς, ομολογούν με ευγνωμοσύνη ότι, από τους πρώτους διευθυντές και προϊσταμένους που εργάστηκαν στο «ΡΙΘΥΜΝΑ», αλλά και στις άλλες μονάδες της Grecotel, έμαθαν όσα δεν θα μπορούσαν να μάθουν σε σχολές και μάλιστα υψηλού επιπέδου σπουδών. Κι οι γνώσεις αυτές αναβάθμισαν την ποιότητα και της ίδιας τους της ζωής.
Στήριξη πολιτιστικής ζωής
Από τις βασικές αρχές πολιτικής της επιχείρησης ήταν η στήριξη κάθε σοβαρής πολιτιστικής προσπάθειας.
Θυμάμαι τις πρώτες συνεδριάσεις στη Νομαρχία επί Βασιλικής Μόσιαλου που ξεκινούσε το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ. Παρών και ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης, που εξέπληττε την επιτροπή με τις ιδέες του. Μια μέρα η νομάρχης ήταν εξαιρετικά δύσθυμη γιατί κινδύνευε ο θεσμός από την πρώτη του διοργάνωση. Το κράτος δεν έδινε καμιά προοπτική στήριξης.
Κι ενώ όλοι κοιτούσαν προβληματισμένοι αλλήλους σηκώνεται ο κ. Νίκος με μια άνεση γεμάτος σιγουριά ζητά την άδεια και κάνει παρουσία όλων ένα τηλεφώνημα. Όταν έκλεισε είχε ήδη εξασφαλίσει 500.000 δραχμές για το ταμείο του Φεστιβάλ. Η κίνηση αυτή ενθάρρυνε και τους άλλους και με τις κατευθύνσεις του συμπολίτη επιχειρηματία μαζεύτηκε σε χρόνο ρεκόρ το ποσόν.
Από τότε βέβαια το γραφείο του κ. Νίκου δεχόταν συνέχεια αιτήματα για την ενίσχυση θεσμών. Και δεν έφυγε κανένας παραπονεμένος. Με τον τρόπο αυτό η Grecotel πιστώθηκε και την πολιτιστική αναβάθμιση του Ρεθύμνου τα τελευταία 30 χρόνια χάρις στην ηθική και υλική στήριξη. Πολιτική που συνεχίζεται και σήμερα με την ηθική και υλική στήριξη φορέων κυρίως αυτών που έχουν σχέση με ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε χρόνο με μια μεγάλη εκδήλωση η επιχείρηση στηρίζει το έργο του Συλλόγου «Αγάπη». Χωρίς αυτή την βοήθεια παιδιά, που η φύση τους φέρθηκε σαν «κακή μητρυιά» θα ζούσαν στο περιθώριο της ζωής. Και ας μην ξεχνάμε ότι το όνομα του κ. Νίκου Δασκαλαντωνάκη δεσπόζει στη νέα πτέρυγα του νοσοκομείου.
Όπως βεβαιώνει και ο κ. Γιώργης Αγγελιδάκης, ως πρόεδρος του ιδρύματος τότε, έκανε την κίνηση να αποτανθεί σε διάφορους επιχειρηματίες. Με τον κ. Νίκο Δασκαλαντωνάκη δεν χρειάστηκε παρά ένα τηλεφώνημα. Και η ανταπόκριση ήταν άμεση.
Έργο ζωής η παραδοσιακή φάρμα Agreco
Μεγάλη η συμβολή του Ομίλου και στην ευρύτερη ανάπτυξη του τόπου. Από τους πρώτους κιόλας κρίκους που αποτέλεσαν την τεράστια σήμερα αλυσίδα της Grecotel, το Ρέθυμνο είχε ενταχθεί σε τροχιά ανάπτυξης. Μια και μόνο επιχείρηση απασχολούσε 2.500 υπαλλήλους όλων των κατηγοριών.
Πάντα πνεύμα ανήσυχο και δημιουργικό ο κύριος Νίκος, όπως τον αποκαλούν πάντα οι Ρεθεμνιώτες, είχε όνειρο ζωής να δημιουργήσει και κάτι το διαφορετικό. Μια μονάδα που να αναβιώνει το παραδοσιακό χωριό με όλη του την υποδομή και πιστή αντιγραφή ακόμα και των γεύσεων που θα έπρεπε να θυμίζουν το ευλογημένο χέρι της γιαγιάς. Και εγένετο η παραδοσιακή φάρμα Agreco, μια πρότυπη και πρωτότυπη μονάδα, που συγκεντρώνει πλήθος επισκεπτών σε οργανωμένα γκρουπ αναβιώνοντας τη ζωή της υπαίθρου.
Επομένως δεν βοηθά μόνο η τύχη τους τολμηρούς, αλλά και τους ευφυείς που κινούνται με κίνητρα αγαθά στοχεύοντας στην προκοπή του τόπου τους. Κι αυτό το κατάφερε ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης ανοίγοντας δρόμους και δημιουργώντας πρότυπα για τους επόμενους που έχουν όραμα και όρεξη να δουλέψουν για την προκοπή της πόλης τους. Θεία ανταπόδοση λοιπόν, για την μεγάλη προσφορά του Νίκου Δασκαλαντωνάκη στον τόπο η σημερινή εικόνα που παρουσιάζει το τεράστιο συγκρότημα πλέον της Grecotel πανελλαδικά.
H πιο κερδοφόρα επιχείρηση
Σύμφωνα με δημοσίευμα της έγκριτης οικονομικής εφημερίδας «Αγορά» και το 2014 τα ξενοδοχεία του Ομίλου Νικολάου Δασκαλαντωνάκη αναδείχτηκαν από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου (ICAP 2014) με κύκλο εργασιών 151 εκατομ. ευρώ, 1,85 εκατομ. διανυκτερεύσεις). Έτσι ο Όμιλος παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της ξενοδοχειακής αγοράς της Ελλάδας αυξάνοντας το μερίδιό του σε 4,4%. Σύμφωνα με την ίδια πηγή και το 2015 και έως το 2017 ο Όμιλος, σταθερός στην στρατηγική του για ανάπτυξη με γνώμονα την τουριστική ζήτηση, ανακοινώνει ότι προχωρά στην υλοποίηση νέων συνεργασιών και επενδύσεων ύψους 80 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνουν νέα ξενοδοχεία, έργα επέκτασης και εκσυγχρονισμού υφισταμένων μονάδων, σε Κρήτη, Πελοπόννησο, Μύκονο, Κέρκυρα και Χαλκιδική.
Επίσης, νέα σημαντική εμπορική συμφωνία με το κορυφαίο τουριστικό οργανισμό TUI A.G., έχει συνάψει ο Νίκος Δασκαλαντωνάκης συνεχίζοντας την μακροχρόνια επιτυχημένη συμμαχία προς όφελος όχι μόνο του Ομίλου του αλλά και του ποιοτικού Ελληνικού Τουρισμού.
Παρά την παρατεταμένη κρίση της Ελληνικής οικονομίας, ο Όμιλος υπό την ισχυρή διοίκηση του Νίκου Δασκαλαντωνάκη, αφού πέτυχε την σταθεροποίησή του, προχώρησε σε σημαντικές νέες επενδύσεις.
Συγκεκριμένα, ο Όμιλος ολοκλήρωσε το 2014 επενδυτικά προγράμματα συνολικού ύψους 25 εκατ. ευρώ. Την τουριστική σεζόν 2014, λειτούργησαν οι πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες Caramel Grecotel Boutique Resort και White Palace Grecotel Luxury Resort στο Ρέθυμνο Κρήτης. Επίσης η επένδυση στην ριζική ανακαίνιση και λειτουργία του Pallas Athena Grecotel Boutique Hotel στην ευαίσθητη περιοχή του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, μια τολμηρή και συνάμα αποφασιστική κίνηση για την οικονομική συγκυρία της χώρας, έγινε σύμβολο της τουριστικής αναγέννησης και ανάκαμψης της πρωτεύουσας.
Σημαντικές ήταν και οι επενδύσεις σε ανακαινίσεις των ξενοδοχείων Corfu Imperial Grecotel Exclusive Resort και Daphnila Bay Thalasso All-inclusive Resort στην Κέρκυρα, καθώς και στο Mykonos Blu Grecotel Exclusive Resort στη Μύκονο, έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς παγκοσμίως.
Ο κ. Νίκος Δασκαλαντωνάκης και πρόσφατα μέσα από το Ίδρυμά του απέδειξε την αγάπη του στο Ρέθυμνο που τον γέννησε και τον ανάθρεψε με τις παραδόσεις και τις πλούσιες ιστορικές καταβολές.
Με τη γενναιόδωρη χορηγία στο Ωδείο Ρεθύμνου, κατάφερε το ιστορικό μνημείο που ήταν και παραμένει ο πλέον νευραλγικός πυρήνας της πόλης, αφού εκεί πάλλει η πολιτιστική ζωή του τόπου να γίνει ένα αξιοθέατο όπως το αξίζει. Με όλες τις προδιαγραφές ενός μνημείου που οφείλουμε να διατηρήσουμε. Ενός χώρου πολιτισμού που ανέδειξε τόσες μεγάλες καλλιτεχνικές δημιουργίες.
Γιατί πάντα ο κ. Δασκαλαντωνάκης πίστευε και πιστεύει ότι δεν αρκεί να προσφέρεις μια άνετη διαμονή στον ξένο επισκέπτη σου Οφείλεις να κάνεις τη διαμονή του και ευχάριστη προσφέροντάς του ευκαιρίες να γνωρίσει την κουλτούρα του τόπου και τις παραδόσεις του.
Και μέχρι σήμερα αυτή η φιλοσοφία αποτελεί φωτεινό παράδειγμα προς μίμηση.
Αύριο το τέλος του αφιερώματός μας στο κεφάλαιο «Τουρισμός».