Το πρώτο προϊόν που οι Ρεθυμνιώτες παρήγγειλαν τηλεφωνικά και τους παραδόθηκε στο σπίτι τους, από τον παραπάνω επιχειρηματία, ήταν η πίτσα. Ακολούθησαν σιγά σιγά και άλλοι επαγγελματίες του χώρου, που είδαν ότι επρόκειτο για ένα θετικό επιχειρηματικό βήμα.
Διστακτικοί στην αρχή οι καταναλωτές μ’ αυτήν τη «νέα μόδα», πολύ σύντομα όμως αντιλήφθηκαν ότι επρόκειτο για μια μεγάλη εξυπηρέτηση, αφού αρκούσε ένα τηλεφώνημα για να παραλάβουν στα χέρια τους, σε σύντομο χρόνο, ένα έτοιμο φαγητό.
Το ντελίβερι άρχισε να βγάζει από δύσκολη θέση κυρίως εργαζόμενες γυναίκες που δεν προλάβαιναν πάντα να
μαγειρέψουν ή οικογένειες που δεχόταν ξαφνικές επισκέψεις συγγενών ή φίλων, τους οποίους ήθελαν να φιλοξενήσουν με ένα γρήγορο «τραπέζι».
Η τοπική κοινωνία αγκάλιασε τις υπηρεσίες διανομής και σήμερα, 25 χρόνια μετά το πρώτο ντελίβερι, οι επιχειρήσεις του είδους στην πόλη, είναι πολλές και δεν περιορίζονται μόνο στην διανομή φαγητού.
Πλέον μπορεί κάποιος να παραγγείλει τον καφέ μαζί με την εφημερίδα του, τα ψώνια από το Σούπερ Μάρκετ, ένα γλυκό ή κάτι για βραδινό. Όλα αυτά απέχουν μόλις ένα τηλεφώνημα από την άνεση του σπιτιού του.
Καλωσορίσατε στον κόσμο των διανομών.
Το ντελίβερι όλα αυτά τα χρόνια καθιερώθηκε σαν κατηγορία σέρβις. Πολλά καταστήματα χρησιμοποιούν και αυτή την παροχή υπηρεσιών σαν μια έξτρα παροχή προς τον πελάτη. Το σίγουρο είναι ότι οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται προσπαθώντας να αυξήσουν την πελατεία τους και προσφέρουν αγαθά στον καταναλωτή, στα πλαίσια της ευκολίας και της εξοικονόμησης χρόνου.
Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή στο Ρέθυμνο λειτουργεί ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, οι οποίες προσφέρουν την υπηρεσία διανομής των προϊόντων τους. Οι επιχειρήσεις αυτές ανήκουν κατά κύριο λόγο στον κλάδο της εστίασης ή της παροχής γρήγορων γευμάτων. Παράλληλα, αξιοσημείωτη αύξηση τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις, οι οποίες παρέχουν καφέ ή σνακ. Θα ήταν όμως παράληψη να μην συμπεριληφθούν επιχειρήσεις όπως Ζαχαροπλαστεία, Αρτοποιεία, Ιχθυοπωλείο, Σούπερ Μάρκετ ακόμα και ψιλικά-τσιγάρα.
Προσαρμοστικότητα παρατηρείται και στα μέσα διανομής, αφού όλο και περισσότερες είναι οι επιχειρήσεις της Παλιάς Πόλης, οι οποίες σεβόμενες τους επισκέπτες αλλά και το δακτύλιο διανέμουν τα προϊόντα τους με ποδήλατα.
Νέες ιδέες
Πολλές φορές η ιδέα της διανομής δανείζονται ήδη καταξιωμένες επιχείρησης στη συνείδηση των Ρεθυμνιωτών. Κάπως έτσι ξεκίνησε και το ντελίβερι της επιχείρησης ζαχαροπλαστείου. Ο κ. Μανώλης Παττακός αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η επιχείρηση λειτουργεί 34 χρόνια. Η ιδέα του ντελίβερι ξεκίνησε τα τελευταία δύο και προέκυψε γιατί ο κόσμος χρειάζεται εξυπηρέτηση και ευκολία. Κυρίως δουλεύουμε με φοιτητές, οι οποίοι μαζεύονται συχνά σε σπίτια και παραγγέλνουν γλυκό. Υπάρχουν βέβαια και οι Ρεθυμνιώτες που εμπιστεύονται χρόνια το κατάστημα. Το κόστος είναι ακριβώς το ίδιο, ενώ ο πελάτης δεν χρειάζεται να περάσει από το κατάστημα γλιτώνοντας χρόνο και ταλαιπωρία».
Για ικανοποίηση ενός αιτήματος του κόσμου κάνει λόγο ο κ.
Μανώλης Λαδάκης καθώς η πελατεία του οικογενειακού ιχθυοπωλείου εξέφρασε την επιθυμία να μπορούσαν να προμηθεύονται μαγειρεμένα τα αλιεύματα. «Οι πελάτες εξέφρασαν την επιθυμία να υπάρχει ένα κατάστημα, το οποίο θα προσφέρει μαγειρεμένο ψάρι και θα το κάνει διανομή κατ’ οίκων. Το αγοραστικό κοινό είναι κατά κύριο λόγο Ρεθυμνιώτες και λιγότερο οι φοιτητές. Ο λόγος είναι ότι οι μικρότερες ηλικίες δεν εκτιμούν τόσο το ψάρι. Σκοπός μας είναι κάποιοι που δεν έτρωγαν ψάρι λόγω της δυσκολίας του μαγειρέματος, τώρα να μπορούν να το έχουν».
«Καλύψαμε μια περιοχή, από τον Κουμπέ έως τη Γέφυρα της Ζουρίδας, που δεν είχε κανείς τη δυνατότητα να παραγγείλει καφέ ή σνακ» ήταν τα λόγια του κ. Αστρινού Πηγουνάκη συνιδιοκτήτη επιχείρησης, η οποία παρέχει μέσω ντελίβερι καφέ, σνακ, καθώς επίσης ψιλικά και τσιγάρα. Σχετικά με την ιδέα της διανομής πέραν των συνηθισμένων ειδών, όπως ο τύπος και τα τσιγάρα, αναφέρει ότι είναι είδη τα οποία διατίθενται από το κατάστημα στους περαστικούς, οπότε αξιοποιήθηκε η υπηρεσία διανομής για να προσφέρονται και στο χώρο του πελάτη. «Ο κόσμος γνωρίζει για τα έξτρα είδη που μπορεί να παραγγείλει και χρησιμοποιεί αυτή την υπηρεσία, η οποία παρέχεται περίπου 1,5 χρόνο χωρίς επιπλέον χρέωση. Η μόνη υποχρέωση του πελάτη είναι να παραγγείλει συνδυαστικά δηλαδή ένα συσκευασμένο προϊόν και ένα δικό μας. Για παράδειγμα καφέ και τσιγάρα. Τα μηνύματα έως τώρα είναι πολύ θετικά και ενθαρρυντικά. Βέβαια αυτό εμπεριέχει πολύ κόπο, πολύ προσπάθεια, αγάπη για τη δουλειά μας, τιμιότητα και σεβασμό προς τον πελάτη».
Σημαντικό ποσοστό του τζίρου
Σημαντική πηγή εσόδων χαρακτηρίζουν οι επιχειρηματίες την υπηρεσία διανομής, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει στο 50% επί του ημερήσιου τζίρου. Ο γραμματέας του Συλλόγου Εστίασης Ρεθύμνου και ιδιοκτήτης επιχειρήσεων που παρέχουν φαγητό κατ’ οίκον κ. Χάρης Αυγουστάκης τονίζει «Υπολογίζουμε κατά μέσο όρο ότι ένα 30-35% του τζίρου προέρχεται από τη διανομή σε μια επιχείρηση με οργανωμένο ντελίβερι. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ντελίβερι μπορεί να καλύψει περίπου το 50-60% του τζίρου ενός καταστήματος, αναλόγως το πώς έχει οργανώσει ο καθένας την επιχείρησή του».
Σημαντική παράμετρος σχετικά με τη ζήτηση για ντελίβερι αποτελεί και η εποχικότητα, με το χειμώνα να αυξάνεται σημαντικά η κίνηση. Οι λόγοι που συντελούν στο γεγονός αυτό είναι ότι αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των πελατών λόγω των φοιτητών, καθώς ότι λόγω των καιρικών συνθηκών ο κόσμος παραμένει σπίτι. Χαρακτηριστικά ο κ. Αυγουστάκης αναφέρει: «Σίγουρα την εποχή που δεν έχουμε φοιτητές πέφτει και η ζήτηση για ντελίβερι. Όμως στις υπηρεσίες διανομής απευθύνονται και οι φοιτητές και οι Ρεθυμνιώτες. Οι φοιτητές κατά ένα μεγάλο ποσοστό παραγγέλνουν από καταστήματα τα οποία έχουν γρήγορο φαγητό και μικρότερες τιμές. Οι οικογενειάρχες από την άλλη παραγγέλνουν κάποιες συγκεκριμένες μέρες με πιο συχνή την Κυριακή και είναι συνήθως μεγάλες παραγγελίες, οι οποίες αφορούν ολόκληρη την οικογένεια».
Υπομονή και κατανόηση προς τους εργαζομένους
Υπομονή και κατανόηση σχετικά με το χρόνο παράδοσης ζητούν τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι εργαζόμενοι. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ατυχημάτων με θύματα εργαζόμενους στα ντελίβερι, οι οποίοι υπό το άγχος παράδοσης της παραγγελίας αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Οι επιχειρηματίες ειδικά του τομέα του φαγητού τονίζουν ότι πέρα από το χρόνο παράδοσης απαιτείται και χρόνος προετοιμασίας της παραγγελίας τους. Συνεπώς θα πρέπει να υπάρχει υπομονή. Από τη πλευρά τους οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για κακής ποιότητας οδόστρωμα, το οποίο ειδικά της μέρες με κακοκαιρία γίνεται επικίνδυνο. Ο γραμματέας του Συλλόγου Εστίασης αναφέρει χαρακτηριστικά «Ένα πάρα πολύ βασικό σημείο είναι το θέμα της ταχύτητας της διανομής. Τα μηχανάκια αυτά τα οδηγάει κάποιος, ο οποίος έχει το άγχος της δουλειάς και το άγχος της παραγγελίας. Μην τον φορτώνουμε με επιπλέων απαιτήσεις. Ειδικά τώρα το χειμώνα, που το οδόστρωμα δεν βρίσκεται και στην καλύτερη κατάσταση και σε συνδυασμό με τη βροχή γίνεται ολισθηρό και επικίνδυνο. Θα πρέπει όλοι να δείξουν κατανόηση».