Στο τελικό στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για την δημοπράτηση του μεγάλου έργου του Αγιοβασιλειώτικου δρόμου και συγκεκριμένα του οδικού τμήματος Αρμένοι-Παλέ, το οποίο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 17 εκ. ευρώ. Η Περιφέρεια Κρήτης στα τέλη του χρόνου κατέθεσε το ποσό του 1,7 εκ. ευρώ στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπέρ των δικαιούχων των απαλλοτριώσεων στο τμήμα του έργου και πλέον η μελέτη βρίσκεται στα γραφεία της Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Κρήτης για την τελική υπογραφή των τευχών δημοπράτησης, η οποία και αναμένεται μέσα στο μήνα.
Το έργο Αρμένοι-Παλέ αποτελεί το πρώτο βήμα για την κατασκευή του Νότιου Οδικού άξονα Κρήτης, που σχεδιάζεται μεταξύ Αρμένων και Αγίας Γαλήνης, ο οποίος αναμένεται να λύσει τα σοβαρά σημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα. Η μελέτη του έργου προβλέπει ουσιαστικά νέα χάραξη στον υφιστάμενο δρόμο, μήκους 6,8 χιλιομέτρων.
Ειδικότερα το ένα τμήμα του έργου αφορά στην παράκαμψη των Αρμένων, όπου προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο δεύτερο τμήμα του προβλέπεται επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ.
Η μελέτη για το συγκεκριμένο έργο έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, ωστόσο πέρυσι επικαιροποιήθηκε με τις πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές και τις οδηγίες της Διαχειριστικής Αρχής, όπως επισήμανε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Ρεθύμνου Ελένη Ρανουτσάκη και εξασφαλίστηκε η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ.
Ωστόσο, αντιρρήσεις για τη μελέτη αυτή έχουν κάποιοι επιχειρηματίες και κάτοικοι των Αρμένων, οι οποίοι επισημαίνουν ότι θα έχουν σοβαρό πρόβλημα με την προσβασιμότητα των επιχειρήσεών τους, την ίδια στιγμή που υπάρχουν ενστάσεις και ως προς την ασφαλή διέλευση των Ι.Χ. στα σημεία που έχουν σχεδιαστεί οι δύο κόμβοι και όπου σύμφωνα με τους κατοίκους θα έπρεπε να είχαν προβλεφτεί κυκλικοί κόμβοι (roundabout).
Την ικανοποίησή της για τη δρομολόγηση των διαδικασιών και την επικείμενη δημοπράτηση του έργου εξέφρασε σε δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή, τονίζοντας πως: «Έχουν κατατεθεί από τον Δεκέμβριο οι αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις και βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την δημοπράτηση του έργου, γίνεται δηλαδή ο έλεγχος των τευχών δημοπράτησης από την Διαχειριστική Αρχή προκειμένου να προκηρυχτεί ο διαγωνισμός. Πρόκειται για ένα έργο πολύ σημαντικό και σαν Περιφέρεια Κρήτης πιστεύουμε ότι ο Αγιοβασιλειώτικος δρόμος μαζί με τον βοηθητικό άξονα αποτελεί το πλέον αναπτυξιακό έργο του νομού».
Ζητήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας των επιχειρήσεων θέτουν κάτοικοι των Αρμένων
Εν τω μεταξύ ζητήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας κάποιων καταστηματαρχών στις επιχειρήσεις τους θέτουν κάτοικοι των Αρμένων επισημαίνοντας πως δεν έχει προβλεφτεί κυκλικός κόμβος, γεγονός που όπως λένε δεν εξυπηρετεί τους κατοίκους, ενώ τονίζουν πως η μελέτη θα δημιουργήσει προβλήματα στην προσβασιμότητα επιχειρήσεων.
Χαρακτηριστικά, ο Γιώργος Κτιστάκης, κάτοικος των Αρμένων μιλώντας στα «Ρ.Ν.» έθεσε ζητήματα ασφάλειας για τη μελέτη του οδικού έργου τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Θεωρώ ότι θα υπάρξει ζήτημα ασφάλειας, καθώς δεν προβλέπεται κυκλικός κόμβος ούτε ανισόπεδος κόμβος, η μελέτη αναφέρεται μόνο σε νησίδες αναμονής για να εισέλθεις και να εξέλθεις απ’ τους Αρμένους και το ίδιο συμβαίνει για αυτόν που κατεβαίνει από Καρέ και αυτόν που έρχεται από τον Άγιο Βασίλη και θέλει να πάει Αρμένους. Αυτό έχει μεγάλη επικινδυνότητα για τους οδηγούς. Επίσης όταν λες ότι κάνεις ένα δρόμο για να αναπτύξεις ένα χωριό και να το κάνεις εμπορικό κέντρο θα πρέπει να προσφέρεις εύκολη πρόσβαση στον υποψήφιο πελάτη της περιοχής για να πάει στο κατάστημα. Όταν έχεις βάλει δυο «εμπόδια εισόδου» στους κόμβους δεν θα το επιλέξει. Πραγματικά δεν περίμενα μια καινούρια μελέτη για ένα έργο του 2020 να μην έχει τουλάχιστον κυκλικό κόμβο. Άλλωστε, δεν θεωρώ ότι η δημιουργία κυκλικού κόμβου είναι μεγάλη αλλαγή ή κοστοβόρα και εκτιμώ ότι θα μπορούσε να συμπληρωθεί στη μελέτη. Θεωρώ ότι όταν εντοπίζουμε κάτι που δεν είναι σωστό θα πρέπει να το επισημαίνουμε, είναι κάτι που μου προκαλεί μεγάλο προβληματισμό και θεωρώ ότι είναι μεγάλο πρόβλημα και θα απευθυνθώ στην Περιφέρεια. Υπάρχει μια ζύμωση στο χωριό για να δούμε πως θα πιέσουμε για να συμπληρωθεί και να βελτιωθεί η μελέτη για να διευκολύνονται και οι κάτοικοι του χωριού».
Ερωτώμενη σχετικά με τις ενστάσεις των κατοίκων, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή επεσήμανε πως η μελέτη είναι άρτια και έγινε από ειδικούς και πως αυτή δεν μπορεί να αλλάξει, με δεδομένο ότι μια τέτοια διαδικασία θα οδηγήσει σε καθυστέρηση της προκήρυξης του διαγωνισμού τουλάχιστον για τρία χρόνια. Σε ό,τι αφορά την προσβασιμότητα κάποιων επιχειρήσεων, τόνισε πως αν και εφόσον με την υλοποίηση του έργου διαπιστωθεί πρόβλημα η Τεχνική Υπηρεσία θα προχωρήσει στις απαιτούμενες παρεμβάσεις με κονδύλια της Περιφέρειας, «Υπάρχουν δυο -τρεις περιπτώσεις επιχειρηματιών της περιοχής που θεωρούν ότι το έργο θα δημιουργήσει πρόβλημα στην προσβασιμότητα των επιχειρήσεών τους. Εμείς αν κατά την πρόοδο του έργου διαπιστώσουμε ότι δημιουργείται θέμα, τότε αυτό θα το «διορθώσει» η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων με χρήματα δικά μας. Σε αυτή την φάση δεν μπορούμε να αλλάξουμε την μελέτη. Σε ό,τι αφορά την δημιουργία κυκλικού κόμβου αν αυτός ήταν απαραίτητος θα είχε συμπεριληφθεί στη μελέτη. Δεν έχει τεθεί υπ’ όψιν μου τέτοιο ζήτημα, αυτό που ξέρω όμως είναι ότι οι δρόμοι είναι ταχείας κυκλοφορίας, έχουν ειδικές προδιαγραφές και μελετώνται από ειδικούς. Οποιαδήποτε αλλαγή στη μελέτη σημαίνει ότι το έργο θα καθυστερήσει για τουλάχιστον τρία χρόνια. Όπως το να αλλάξεις τη χάραξη σε αυτό τον δρόμο είναι πάρα πολύ δύσκολο, γιατί έγιναν γεωτρήσεις που σημαίνει ότι μετρήθηκαν τα εδάφη, γιατί ήταν επικίνδυνα για μεγάλες καθιζήσεις και η χάραξη που έγινε, έγινε βάσει των γεωτρήσεων. Αν αλλάξει η χάραξη ή γίνει κόμβος σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν εξαρχής οι γεωτρήσεις γιατί με βάση αυτές διαμορφώνεται η χάραξη».
Από την πλευρά της η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών έργων Ελένη Ρανουτσάκη, ανέφερε: «Το έργο έχει ενταχθεί και περιμένουμε προέγκριση για την δημοπράτησή του τη μεθεπόμενη εβδομάδα. Η μελέτη παρακολουθείται από την Διαχειριστική αρχή και όπως έχει υποβληθεί πρέπει να υλοποιηθεί. Αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα, για παράδειγμα μια κατολίσθηση -κάτι έκτακτο- τότε θα εξεταστεί. Έχουν φτάσει στην υπηρεσία κάποια αιτήματα για προσβασιμότητα των επιχειρήσεων και αυτά εξετάζονται. Αν σ’ αυτή τη φάση γίνει οποιαδήποτε τροποποίηση της μελέτης θα υπάρξουν τεράστιες καθυστερήσεις. Άρα εμείς σε αυτή τη φάση προχωρούμε τη μελέτη ως έχει. Μετά την ένταξη του έργου η αρμοδιότητα ανήκει στην Διαχειριστική Αρχή. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση αλλαγής της μελέτης πριν την δημοπράτηση του έργου. Όλα τα έργα του ΕΣΠΑ είναι υπό την ευθύνη της Διαχειριστικής Αρχής. Η μελέτη είναι άρτια και όλες οι συζητήσεις θα ακολουθήσουν μετά την δημοπράτηση. Οποιαδήποτε καθυστέρηση με έργα του ΕΣΠΑ είναι παρακινδυνευμένη. Όλα από δω και στο εξής προεγκρίνονται από την Διαχειριστική Αρχή».
Τεχνικά στοιχεία του έργου
Η υπό αναβάθμιση οδός ανήκει στο πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο του Νομού με αριθμό 3 «Ρέθυμνο – Σπήλι -Αγία Γαλήνη». Περιλαμβάνεται στον πρωτεύοντα (διαπεριφερειακό) Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.) Ρέθυμνο – Μοίρες – Άνω Βιάννος – Ιεράπετρα σύμφωνα με το εγκεκριμένο «Περιφερειακό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης.
Το έργο βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Αρμένοι και Παλέ και αποτελείται από δύο οδικά τμήματα: Τμήμα Α και Τμήμα Β.
Τμήμα Α Στο Τμήμα Α (Παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του Τμήματος Α ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Για το γεωμετρικό σχεδιασμό του Τμήματος Α η ταχύτητα μελέτης έχει ληφθεί 80 χλμ/ώρα.
Στο Τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου.
Για το γεωμετρικό σχεδιασμό του Τμήματος Β, η ταχύτητα μελέτης που επιλέχθηκε στο είναι Ve=70 χλμ./ώρα, λόγω των δυσμενέστερων γεωμορφολογικών συνθηκών.
Για τη διέλευση των κατασκευαζόμενων οδικών τμημάτων, απαιτούνται διάφορα τεχνικά έργα, κυρίως μικρά τεχνικά (οχετοί).
Επίσης προβλέπονται συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο και αποκαταστάσεις αυτού.
Προβλέπονται επίσης και στα δύο τμήματα υδραυλικά έργα (σωληνωτοί και κιβωτοειδής οχετοί, τοίχοι αντιστήριξης, πασσαλότοιχοι), οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, φύτευση καθώς και φωτισμός των κόμβων και των κυριότερων συνδέσεων.