Σε είκοσι μέρες αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη που αφορά στην ανάπλαση της πλατείας των Τεσσάρων Μαρτύρων, στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου. Χθες ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων είχε συνάντηση με τους επαγγελματίες της περιοχής, προκειμένου να υπάρξει σχετική διαβούλευση και να συμπεριληφθούν οι παρατηρήσεις των επιχειρηματιών στο σχεδιασμό του Δήμου Ρεθύμνης.
Οι έμποροι της περιοχής κατέθεσαν σχετικές προτάσεις και προβληματισμούς, οι οποίες καταγράφηκαν από τα στελέχη του δήμου και θα παραδώσουν στον μελέτη Μάνο Τσάκωνα, ο οποίος θα κληθεί να τις συμπεριλάβει -όσες εξ αυτών είναι εφικτό να ενσωματωθούν στην μελέτη που έχει γίνει, έτσι ώστε το αμέσως επόμενο διάστημα να προχωρήσουν οι διαδικασίες δημοπράτησης του έργου, το οποίο περιλαμβάνεται στις δράσεις, οι οποίες έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου.
Μέσα από τον άξονα αυτό ο Δήμος Ρεθύμνου φιλοδοξεί σε περαιτέρω ανάδειξη της πλατείας δημιουργώντας τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές που θα την καταστήσουν αφετηρία του ιστορικού κέντρου, σταθμό ενημέρωσης και πληροφόρησης των πολιτών, χώρο ανάπαυσης, ενοποιώντας την ταυτόχρονα με μια διάβαση με το δημοτικό πάρκινγκ.
Η μελέτη προβλέπει την ανάδειξη του μνημείου της Μεγάλης Πόρτας και του αγάλματος του Κωστή Γιαμπουδάκη, τη χωροθέτηση πληροφοριακού περιπτέρου για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, την τοποθέτηση «έξυπνου» αστικού εξοπλισμού, την ενίσχυση του φωτισμού και της φύτευσης, την επέκταση της όδευσης τυφλών.
Ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, έκανε λόγο για ένα φιλόδοξο σχεδιασμό που θα αναβαθμίσει αισθητικά και λειτουργικά το κέντρο της πόλης. «Κάναμε μια συνάντηση με τους επιχειρηματίες της περιοχής πέριξ της πλατείας. Ήταν μια συζήτηση εποικοδομητική που έγινε καθώς είμαστε στην τελική φάση για την συγκεκριμένη μελέτη με σκοπό να ενσωματώσουμε τις παρατηρήσεις τους στον σχεδιασμό μας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η επέκταση της μελέτης μέχρι και το απέναντι πεζοδρόμιο (επί της Γερακάρη) σε σχέση με τα βιοκλιματικά υλικά, μια θέση στάθμευσης για ΑμεΑ, οι θέσεις των Ταξί, αλλά και για τις θέσεις δικύκλων. Όλα αυτά θα τεθούν υπόψη του μελετητή, ώστε να καταλήξουμε στον τελικό σχέδιο. Εκτιμώ ότι την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε στην διάθεσή μας το τελικό σχέδιο για να προχωρήσουμε. Είναι ένα έργο που εντάσσεται στην δράση «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου», μια σημαντική παρέμβαση που αναδεικνύει την περιοχή, δημιουργεί νησίδα πρασίνου, αναδεικνύει το άγαλμα του Γιαμπουδάκη, ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνει αισθητική ενοποίηση με την παλιά πόλη και αποτελεί ένα προπομπό στο ιστορικό μνημείο της παλιάς πόλης και φιλοδοξούμε σε άλλες παρεμβάσεις τέτοιου είδους».
Ο αρχιτέκτονας του Δήμου Ρεθύμνου, Μάνος Τσάκωνας, σε πρόσφατες δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» είχε αναφέρει πως ο σχεδιασμός αφορά στη διατήρηση όλων των στοιχείων που σήμερα υπάρχουν στο χώρο, τα οποία ωστόσο θα δομηθούν σωστά, ώστε να αναδειχτεί η περιοχή: «ο πρώτος στόχος μας μέσα από τη μελέτη είναι να μπει μια τάξη στην πλατεία, που μέχρι σήμερα επικρατεί μια αναρχία».
Η μελέτη προβλέπει μεταξύ άλλων μια διάβαση για να περνάμε από το πράσινο, όπου θα δημιουργηθεί στο σημερινό πάρκγινκ, στην πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων. Η νέα διάβαση, βάσει της μελέτης, οδηγεί ακριβώς στη θέση που είναι ο ανδριάντας του Κωστή Γιαμπουδάκη, ο οποίος αναδεικνύεται, έρχεται στο επίπεδο που είναι το σημερινό πεζοδρόμιο της λεωφόρου Κουντουριώτη. Από εκεί με πλατύσκαλα, που είναι συγχρόνως και καθιστικά ο πεζός μπορεί να οδηγηθεί στη Μεγάλη Πόρτα. Παράλληλα η μελέτη προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου διαδρόμου διαγώνιου, που οδηγεί από το ανατολικό κομμάτι της πλατείας που είναι ο ιερός ναός, στην Μεγάλη Πόρτα. Παράλληλα μέσα από την μελέτη αναδεικνύεται και τακτοποιείται το πράσινο, συμπληρώνονται τα καθιστικά, η πλειοψηφία των οποίων «κοιτάζει» τη Μεγάλη Πόρτα. Τοποθετούνται smart καθιστικά που εντάσσονται στο πρόγραμμα του open mall, που με τη ηλιακή ακτινοβολία μπορεί ο επισκέπτης να φορτίζει το κινητό του. Παράλληλα δημιουργείται καινούριο πλακόστρωτο εξαρχής, στις αποχρώσεις του γκρι, διάφορες αποχρώσεις του γκρι. Επίσης, η στάση του λεωφορείου μετακινείται προς τα ανατολικά και έρχεται πριν τον ανδριάντα του Γιαμπουδάκη, περίπου εκεί που είναι σήμερα το περίπτερο και δημιουργείται μια μεγάλη εσοχή για το λεωφορείο, ώστε να μην υπάρχει κυκλοφοριακό πρόβλημα όπως σήμερα. Τα περίπτερα παραμένουν σε λειτουργία και μετατοπίζονται σε συγκεκριμένες θέσεις και διαστάσεις, σύμφωνα με την καινούρια κανονιστική. Το κιόσκι ενημέρωσης θα μετατοπιστεί προς την πλευρά των ταξί. Όλα τα δέντρα και οι δεντροστοιχίες παραμένουν στη θέση τους.
Από Νοέμβριο η έναρξη των εργασιών ανάπλασης στη Μελισσινού
Παράλληλα τον Νοέμβριο και μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου προγραμματίζεται η έναρξη των εργασιών του μεγάλου έργου ανάπλασης του ιστορικού κέντρου του Ρεθύμνου, που αφορά στις οδούς Σαλαμίνος – Μελισσινού.
Η βιοκλιματική ανάπλαση των οδών Σαλαμίνος και Μελισσινού αποτελεί ένα από τα υποέργα της πράξης «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου Δήμου Ρεθύμνης», το οποίο είναι ενταγμένο στο Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός έργου: 1.114.870,63€.
Το έργο έχει δημοπρατηθεί και εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο.
Ειδικότερα, το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Σαλαμίνος και Μελισσινού, περιλαμβάνει:
⦁ ασφαλή και προσπελάσιμα πεζοδρόμια, αυξάνοντας και το ποσοστό σκίασης με την χρήση δέντρων, αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω των νέων φωτιστικών
⦁ υποδομές για κίνηση ΑΜΕΑ
⦁ αισθητική σύνδεση της οδού Ι. Μελισσινού με την οδό Αρκαδίου και με τη μελέτη Βιοκλιματικής Αναβάθμισης του δυτικού παραλιακού μετώπου της πόλης
⦁ προκαθορισμός θέσεων στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων, δίνοντας όμως βάρος στη εξασφάλιση του απαραιτήτου πλάτους του πεζοδρομίου
⦁ αντικατάσταση της ασφάλτου με φυσική πέτρα που έχει καλύτερες θερμικές ιδιότητες
⦁ κάδοι απορριμμάτων αναρτώμενοι στους φωτιστικούς στύλους.
Η μελέτη προκαθορίζει θέσεις στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων δίνοντας όμως βάρος στην εξασφάλιση του απαραιτήτου πλάτους του πεζοδρομίου.
Γίνεται προσπάθεια, ώστε οι νέες χαράξεις του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων να είναι τέτοια που να επιφέρει τις ελάχιστες δυνατές αλλαγές στα φρεάτια και κουτιά των υπογειοποιημένων δικτύων.