Στη χαρτογράφηση όλης της Κρήτης με την καταγραφή των επικίνδυνων σημείων, τόσο του επαρχιακού δικτύου, όσο και του ΒΟΑΚ, αλλά και των αναγκαίων και άμεσων παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν σ’ αυτά προχώρησε ομάδα της Γενικής ∆ιεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών της Περιφέρειας Κρήτης με πρωτοβουλία του προϊσταμένου του Διευθυντή της Γιάννη Παπαδάκη σε συνεργασία με την ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.
Η ομάδα αυτή αποτύπωσε και κατέγραψε όλα τα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου καθώς και τις εργασίες που πρέπει να γίνουν για την ασφάλεια των οδηγών και τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων.
Παράλληλα κοστολόγησε τις άμεσες παρεμβάσεις, οι οποίες ανέρχονται σε 450 εκ. ευρώ, κονδύλια τα οποία πρόκειται να διασφαλιστούν από το νέο ΣΕΣ 2014-2020 μόλις ανοίξει σχετικός άξονας του προγράμματος.
Σε ότι αφορά τα επικίνδυνα σημεία στο σχέδιο που έκαναν συμπεριέλαβαν και τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων με στατιστικά στοιχεία αλλά και τις αιτίες που τα προκάλεσαν. Βέβαια όπως φαίνεται από τα στοιχεία της μελέτης, η πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων, οι θάνατοι και οι τραυματισμοί οδηγών και μοτοσικλετιστών δεν οφείλονται αποκλειστικά στην κακή κατάσταση του οδικού δικτύου αλλά και σε άλλους παράγοντες που σε συνδυασμό με το οδικό δίκτυο δημιουργούν την εικόνα που όλοι γνωρίζουμε στους δρόμους του νησιού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, 427 άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους την τελευταία δεκαετία στους δρόμους της Κρήτης. Όπως προκύπτει από την έρευνα το 50% των τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνει στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων παρουσιάζεται σε οχήματα τύπου μοτοσικλέτας, με μέσο ποσοστό 50%, δηλαδή το ήμισυ σε σχέση με άλλα μεταφορικά μέσα.
H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας-κατακόρυφης σήμανσης με βάση τη μελέτη χαρακτηρίζεται μέτρια έως κακή.
Από τα στατιστικά στοιχεία της που περιλαμβάνονται στη μελέτη προκύπτει ότι τα κυριότερα αίτια τροχαίων δυστυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση της προτεραιότητας, η απόσπαση της προσοχής, το αντικανονικό πέρασμα, η κατανάλωση αλκοόλ και παράγοντες που σχετίζονται με τον οδηγό, όπως η κόπωση και το άγχος.
Παράλληλα όμως ως αιτίες αναφέρονται και η κακή κατάσταση από άποψη συντήρησης στην οποία βρίσκεται το οδικό δίκτυο του, η έλλειψη αξιόπιστων δρόμων, οι οποίοι να διαθέτουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που θα επιτρέψουν στους οδηγούς να ανταποκριθούν στον αυξημένο σήμερα κυκλοφοριακό φόρτο, αφού οι περισσότεροι από τους δρόμους, που υπάρχουν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν πριν από 4 ή και περισσότερες δεκαετίες.
Σημειώνεται ότι στόχος της μελέτης είναι η ανάπτυξη του στρατηγικού σχεδίου για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη για την περίοδο 2016-2020, με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους και κατάλληλη δομή, που θα οδηγήσει στον καθορισμό, στην εφαρμογή, στην παρακολούθηση και στην αξιολόγηση των απαραίτητων δράσεων για τη δραστική μείωση του αριθμού των οδικών ατυχημάτων, των νεκρών και των τραυματιών σε αυτά και την επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου και στην Κρήτη, σύμφωνα με τον οποίο, ο αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα το έτος 2020 πρέπει να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το έτος 2010.