Στροφή στην επαγγελματική εκπαίδευση φαίνεται πως κάνουν τα τελευταία χρόνια πολλοί μαθητές και στο Ρέθυμνο, οι οποίοι αποφασίζουν να «γυρίσουν την πλάτη» στα γενικά λύκεια με την ελπίδα να καταφέρουν πιο εύκολα να πετύχουν τους στόχους που έχουν θέσει στη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία. Στην «αλλαγή πλεύσης» των μαθητών καθοριστικό ρόλο έχει παίξει και η αναβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων, όπως ανέφερε μεταξύ άλλων, ο διευθυντής της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Γιάννης Μαρκαντές.
Ο κ. Μαρκαντές μιλώντας στην ενημερωτική ημερίδα που έγινε χθες στο «Σπίτι του Πολιτισμού» σχετικά με την «ημέρα προσανατολισμού για την επαγγελματική εκπαίδευση», αναφέρθηκε στα «συν» των σπουδών στα επαγγελματικά λύκεια, ενώ εξέφρασε την ανάγκη άμεσης επίλυσης του στεγαστικού προβλήματος που ταλανίζουν τα εν λόγω σχολεία.
«Τα τελευταία χρόνια, σημείωσε χαρακτηριστικά, έχει αναβαθμιστεί ιδιαίτερα η επαγγελματική εκπαίδευση και έχει θωρακιστεί σε θεσμικό επίπεδο, ώστε τα παιδιά να προχωράνε στις σπουδές τους και να αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα. Το σχολείο πλέον έχει εμπλουτιστεί καθώς διαθέτει ψυχολόγους, γίνεται ενισχυτική διδασκαλία, υπάρχει ο θεσμός της νέας αρχής στα ΕΠΑΛ και η δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε υψηλότερα ποσοστά απ’ ό,τι παλαιότερα. Μάλιστα η πρόβλεψη είναι ότι θα έχουμε πολύ περισσότερους μαθητές, άρα θα πρέπει να προσαρμοστούμε και εμείς σε ό,τι αφορά στο κτηριακό».
Επιπλέον ο προϊστάμενος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσίασε ένα προς ένα τα επαγγελματικά λύκεια του νομού, ενώ μιλώντας για το ΕΠΑΛ Γαράζου, στο οποίο τα τελευταία χρόνια καταγράφηκαν προβλήματα εξαιτίας του πολύ μικρού αριθμού των μαθητών που φοιτούσαν, είπε χαρακτηριστικά πως «πετύχαμε να δημιουργηθούν νέοι τομείς, όπως ο τομέας υγείας και ελπίζουμε ότι θα λειτουργήσει πολύ καλά την επόμενη χρονιά. Γενικά όμως, υπάρχει τάση για φοίτηση περισσότερων μαθητών για αυτό και ζητήσαμε να δημιουργηθούν νέοι τομείς και νέες ειδικότητες. Τα αιτήματά μας έγιναν δεκτά και έτσι από την επόμενη χρονιά πιστεύω θα δοθεί η δυνατότητα σε πολύ περισσότερους μαθητές να ακολουθήσουν τον τομέα και την ειδικότητα που θέλουν».
Στέλλα Γιαννέλα: «Το ΕΠΑΛ είναι λύκειο με προοπτική»
Όπως εξήγησε η σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού στο ΚΕΣΥ Ρεθύμνου, Στέλλα Γιαννέλα, η επαγγελματική εκπαίδευση στις μέρες μας έχει πολλές προοπτικές, δεδομένου ότι μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης του μαθητή στο γυμνάσιο και στην α’ λυκείου, έχει να επιλέξει ανάμεσα στη φοίτηση στο γενικό λύκειο ή στο επαγγελματικό λύκειο. Μάλιστα κατά τη διάρκεια της φοίτησης στο ΕΠΑ.Λ., όπως εξήγησε, οι μαθητές διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα ειδικότητας που αφορούν τον τομέα ή την ειδικότητα που τους ενδιαφέρει.
«Έτσι, στην α’ τάξη, όπως είπε, διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (νέα ελληνική γλώσσα, μαθηματικά, φυσική, χημεία, αγγλικά, πολιτική παιδεία, ιστορία, πληροφορική, φυσική αγωγή) και έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τρία μαθήματα επιλογής προσανατολισμού, τα οποία βοηθούν τους μαθητές να επιλέξουν τον τομέα που επιθυμούν για να συνεχίσουν στην Β’ τάξη. Επίσης, διδάσκονται μαθήματα όπως, ερευνητική εργασία στην τεχνολογία, σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός -ασφάλεια και υγεία στο χώρο εργασίας και ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων.
Στη β’ τάξη ανάλογα με τον επιλεγμένο τομέα διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες) και τα μαθήματα (23 ώρες) του τομέα στον οποίο φοιτούν. Τα μαθήματα τομέα διακρίνονται σε θεωρίας, εργαστηριακά ή μεικτά (δηλαδή, θεωρία και εργαστήριο). Στη γ’ τάξη ανάλογα με την ειδικότητα διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας (12 ώρες) και μαθήματα ειδικότητας (23 ώρες). Επίσης τα μαθήματα ειδικότητας είναι θεωρίας, εργαστηριακά ή μεικτά (δηλαδή, θεωρία και εργαστήριο). Κυρίως στη β’ και στη γ’ τάξη τα μαθήματα είναι εξειδικευμένα και έχουν άμεση σχέση με το επάγγελμα που θα ακολουθήσει ο μαθητής αργότερα».
Επιπλέον η κα Γιαννέλα ανέφερε πως οι μαθητές των επαγγελματικών λυκείων ολοκληρώνοντας τη φοίτηση τους εκτός από το απολυτήριο λυκείου που λαμβάνουν και το οποίο είναι ισότιμο με το απολυτήριο του γενικού λυκείου, λαμβάνουν και επαγγελματικό πτυχίο ειδικότητας, επιπέδου 4, δηλαδή, αντίστοιχο των ευρωπαϊκών, στην ειδικότητα που έχουν επιλέξει. Ακόμη, έχουν και κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα στην επιλεγμένη ειδικότητα, που τους δίνουν τη δυνατότητα να εργαστούν αμέσως μετά την αποφοίτηση τους σε σχετικό εργασιακό χώρο.
«Οι απόφοιτοι των επαγγελματικών λυκείων έχουν επίσης τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους, καθώς μπορούν να εισαχθούν στα ΑΕΙ και στα ΑΤΕΙ της χώρας μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Μάλιστα στις πανελλαδικές εξετάσεις των επαγγελματικών λυκείων στη γ’ τάξη, οι μαθητές εξετάζονται μόνο σε τέσσερα μαθήματα και συγκεκριμένα στα νέα ελληνικά, στα μαθηματικά και σε δύο μαθήματα της ειδικότητας που έχουν επιλέξει. Επίσης, η εισαγωγή στα ΑΕΙ, στα ΑΤΕΙ, στις αστυνομικές και στις στρατιωτικές σχολές, καθώς και στη σχολή πυροσβεστικής γίνεται με ειδικό ποσοστό για τους αποφοίτους των επαγγελματικών λυκείων. Ακόμη, οι απόφοιτοι εγγράφονται -κατά προτεραιότητα- στα ΙΕΚ με φοίτηση μόνο τριών εξαμήνων στην ίδια ειδικότητα ή πέντε εξαμήνων για την απόκτηση νέας ειδικότητας που οδηγεί, μετά από εξετάσεις πιστοποίησης, σε απόκτηση επαγγελματικού πτυχίου ειδικότητας, επιπέδου 5. Έτσι, με το νέο θεσμό του «προαιρετικού μεταλυκειακού έτους-τάξη μαθητείας» δίνεται η δυνατότητα στους απόφοιτους των επαγγελματικών λυκείων ασφαλούς ένταξης σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον, για εννέα μήνες, υπό την εποπτεία του σχολείου με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και πλήρη ασφάλιση και συμπληρωματικής εργαστηριακής εκπαίδευσης στο σχολείο και μετά από εξετάσεις πιστοποίησης απόκτηση πτυχίου επιπέδου 5», τόνισε μεταξύ άλλων η Στέλλα Γιαννέλα.
Τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ Ρεθύμνου
Στα επαγγελματικά λύκεια που λειτουργούν στην πόλη, αλλά και στην ενδοχώρα του Ρεθύμνου, εννέα τομείς και τριάντα πέντε οι ειδικότητες που μπορούν να επιλέξουν οι μαθητές.
Αναλυτικά, στον τομέα της Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος οι ειδικότητες είναι τεχνικός φυτικής παραγωγής, τεχνικός ζωικής παραγωγής, τεχνικός τεχνολογίας τροφίμων και ποτών και τεχνικός ανθοκομίας και αρχιτεκτονικής τοπίου. Στον τομέα Διοίκησης και Οικονομίας, οι ειδικότητες είναι υπάλληλος διοίκησης και οικονομικών υπηρεσιών, υπάλληλος τουριστικών επιχειρήσεων, υπάλληλος εμπορίας και διαφήμισης και υπάλληλος αποθήκης και συστημάτων εφοδιασμού. Στον τομέα Δομικών έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού η ειδικότητα είναι τεχνικός δομικών έργων και γεωπληροφορικής.
Στον τομέα εφαρμοσμένων τεχνών οι ειδικότητες είναι γραφικών τεχνών, σχεδιασμού-διακόσμησης εσωτερικών χώρων, συντήρησης έργων τέχνης-αποκατάστασης, αργυροχρυσοχοΐας, σχεδίασης και παραγωγής ενδύματος, καθώς και επιπλοποιίας – ξυλογλυπτικής. Στον τομέα ηλεκτρολογίας, ηλεκτρονικής και αυτοματισμού, οι ειδικότητες είναι τεχνικός ηλεκτρονικών και υπολογιστικών συστημάτων, εγκαταστάσεων δικτύων και τηλεπικοινωνιών, τεχνικός ηλεκτρολογικών συστημάτων και εγκαταστάσεων και δικτύων. Στον τομέα Μηχανολογίας οι ειδικότητες είναι τεχνικός μηχανολογικών εγκαταστάσεων και κατασκευών, τεχνικός θερμικών και υδραυλικών εγκαταστάσεων και τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, τεχνικός εγκαταστάσεων ψύξης αερισμού και κλιματισμού, τεχνικός οχημάτων και τεχνικός μηχανοσυνθέτης αεροσκαφών.
Στον τομέα ναυτιλιακών επαγγελμάτων οι ειδικότητες είναι πλοίαρχος εμπορικού ναυτικού και μηχανικός εμπορικού ναυτικού. Στον τομέα της πληροφορικής οι ειδικότητες είναι τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής και τεχνικός Η/Υ και δικτύων Η/Υ. Τέλος στον τομέα της Υγείας, Πρόνοιας και Ευεξίας, οι ειδικότητες είναι βοηθός νοσηλευτή, βοηθός ιατρικών – βιολογικών εργαστηρίων, βοηθός βρεφονηπιοκόμων, βοηθός φυσικοθεραπευτή, βοηθός οδοντοτεχνίτη, βοηθός ακτινολογικών εργαστηρίων, βοηθός φαρμακείου, αισθητικής τέχνης και κομμωτικής τέχνης.
Την ενημερωτική ημερίδα διοργάνωσαν το ΚΕΣΥ Ρεθύμνου, η διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το εργαστηριακό κέντρο Ρεθύμνου, το 1ο και το 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου, το ΕΠΑΛ Γαράζου, το εσπερινό ΕΠΑΛ και η Ένωση Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ν. Ρεθύμνου. Την ημερίδα παρακολούθησαν μαθητές από το μουσικό γυμνάσιο, το γυμνάσιο Ατσιποπούλου, το γυμνάσιο και λύκειο Επισκοπής, το λύκειο Πανόρμου, καθώς και από το 1ο, 2ο, 3ο και 4ο γυμνάσιο Ρεθύμνου.