Με τη δεύτερη καραντίνα να βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη πολλοί είναι οι επιχειρηματίες του Ρεθύμνου που στρέφονται στην παροχή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου και σε κατ’ οίκον παράδοση προϊόντων, προκειμένου να διατηρήσουν με κάποιο τρόπο λειτουργικά τα καταστήματα τους και να μπορέσουν να έχουν κάποια έσοδα.
Η προσαρμογή στα νέα δεδομένα που έφεραν τα περιοριστικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας επιτάσσουν νέες διεξόδους για τους καταστηματάρχες, που σπεύδουν να ενταχθούν σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες κατ’ οίκον διανομής, προτάσσοντας και διαφημίζοντας τη δυνατότητα που δίδεται πλέον στον Ρεθεμνιώτη καταναλωτή, να αποκτήσει αυτό που επιθυμεί με το πάτημα ενός κουμπιού.
Για κάποιες επιχειρήσεις η λύση του «delivery» είχε εφαρμοστεί πολύ πριν την εμφάνιση της πανδημίας, ενώ για κάποιες άλλες αποτελεί μία πρωτόγνωρη διέξοδο που επιβάλλεται να ακολουθήσουν, προκειμένου να μην οδηγηθούν σε «λουκέτο». Σουπερ μάρκετ, βιβλιοπωλεία, ζαχαροπλαστεία, κρεοπωλεία και καταστήματα ειδών ένδυσης και υπόδησης δοκιμάζουν τις δυνατότητες τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Διέξοδο στο διαδίκτυο αναζητούν οι έμποροι
Η απόφαση της 7ης Νοεμβρίου για κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων αναμφίβολα έχει σκορπίσει αγωνία στους ιδιοκτήτες τους, που ήδη από το περασμένο καλοκαίρι ήταν αντιμέτωποι με μειωμένους τζίρους.
Ωστόσο ο κλάδος των βιβλιοπωλών, όσων διέθεταν εξαρχής ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, δείχνει να παραμένει ζωντανός σε αυτή την κρίση.
Ο κ. Νικόλαος Ψαθάκης, υπεύθυνος του e-shop του βιβλιοπωλείου «Κλαψινάκης», μάς μιλάει για κατακόρυφη αύξηση των παραγγελιών από την πρώτη ημέρα της καραντίνας: «Το e-shop δημιουργήθηκε Σεπτέμβριο, είμαστε ακόμα φρέσκοι. Από την πρώτη ημέρα της δεύτερης καραντίνας έχουμε δει κατακόρυφη αύξηση τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και στο νησί και πανελλαδικά. Οι περισσότερες παραγγελίες είναι με κούριερ, αλλά πολλοί ντόπιοι πληρώνουν ηλεκτρονικά και έρχονται να παραλάβουν από το e-shop. Οι περισσότερες παραγγελίες είναι για χαρτική ύλη, βιβλία για να διαβάσουν και να περάσει η ώρα τους και σχολικά βοηθήματα» αναφέρει, ενώ την ίδια χρονική περίοδο, δημιουργήθηκε και το ηλεκτρονικό κατάστημα του βιβλιοπωλείου «Σελίδα» με την ιδιοκτήτρια, κα Κατερίνα Τριανταλίδη, να διαπιστώνει πώς η αβεβαιότητα θα στρέψει ακόμα περισσότερους ιδιοκτήτες στο διαδίκτυο: «Το ξεκίνησα τον Σεπτέμβριο αλλά τώρα θα το στήσω λίγο καλύτερα. Κατ’ οίκον γίνεται η διανομή και ο κόσμος ανταποκρίνεται, αν και ακόμα δεν έχει την αναμενόμενη κινητικότητα. Όλο το σύστημα προς τα εκεί θα στραφεί γιατί δεν γνωρίζουμε πόσο ακόμα θα είμαστε κλειστοί».
Για πολλά καταστήματα πώλησης ηλεκτρονικών ειδών το σύστημα της κατ’ οίκον διανομής δεν αποτελεί κάτι καινοφανές.
«Σίγουρα είναι προσοδοφόρο το e-shop, όμως και πάλι είναι πολύ μικρή η ζήτηση, σε σχέση με τα επίπεδα που η αγορά θα έπρεπε να βρίσκεται» εξηγεί ο κ. Νίκος Μυλωνάκης, ιδιοκτήτης καταστήματος ηλεκτρικών ειδών.
Ελάχιστες είναι οι τοπικές επιχειρήσεις υπόδησης και ένδυσης στην αγορά που διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, χωρίς ωστόσο να αναφέρουν αύξηση στις εισερχόμενες παραγγελίες, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρείται ακόμα και μείωση σε σχέση με την υπόλοιπη περίοδο της πανδημίας, όπως τονίζει ο κ. Βασίλης Σπυρόπουλος, ιδιοκτήτης του καταστήματος υπόδησης :
«Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες δεν έχουν αυξηθεί, κινούνται κανονικά και μάλιστα, μπορώ να πω ότι είναι και σε χαμηλότερα επίπεδα από πριν. Ενώ μέσο όρο είχαμε 10 παραγγελίες ημερησίως, έχουμε πέσει στις 5,6 με το ζόρι. Πλέον κυνηγούν προσφορές και παλαιότερα προϊόντα και στα προϊόντα της νέας συλλογής δεν υπάρχει κινητικότητα. Αν το πλάνο που υπάρχει είναι να ανοίξουμε μέχρι και το πρώτο 5νθήμερο Δεκεμβρίου, πιστεύω ότι δεν θα αλλάξει κάτι δραματικά, αλλά τουλάχιστον θα υπάρχει κίνηση στο φυσικό κατάστημα. Το μόνο που λειτουργεί είναι κατ’ οίκον με παράδοση μέσω κούριερ», εξηγεί.
Κατ’ οίκον παράδοση από καταστήματα τροφίμων
Η εικόνα ενός κρεοπωλείου ή ενός μίνι μάρκετ σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα κατ’ οίκον διανομής ίσως, δεν είναι ιδιαίτερα οικεία για τον Ρεθεμνιώτη καταναλωτή, ωστόσο όπως μας πληροφορούν οι ιδιοκτήτες τέτοιων επιχειρήσεων, η ανταπόκριση μέχρι στιγμής είναι θετική και οι περιορισμοί που έχει επιφέρει η πανδημία, αποτελούν καταλυτικό παράγοντα γι’ αυτή τους τη στάση.
«Το ηλεκτρονικό μας κατάστημα είχε ξεκινήσει πριν την πανδημία, γύρω στον Φεβρουάριο. Λόγω της πανδημίας έχει αυξηθεί η κίνηση και εμείς το ενισχύσαμε με επιπλέον διαφήμιση, όταν ξεκίνησε και η πρώτη καραντίνα, οπότε σίγουρα αυτό βοήθησε. Η διαφορά στον τζίρο είναι μεγάλη. Παραγγελίες έχουμε καθημερινά και υπάρχει αύξηση μετά και την κήρυξη της δεύτερης καραντίνας. Δίνουμε τη δυνατότητα και για κατ’ οίκον διανομή, που προτιμάται και μπορούν να έρθουν να παραλάβουν το προϊόν από το κατάστημα. Υπάρχουν μάλιστα και μερικοί που φοβούνται και επιλέγουν να μην έρθουν καν σε επαφή με τον διανομέα, θέλουν δηλαδή να χτυπάει το κουδούνι και να φεύγει», μας λέει ο κ. Νίκος Μπουρμπάκης, συνιδιοκτήτης κρεοπωλείου.
Για ένα καινούριο σύστημα που θέλει χρόνο για να απορροφηθεί από το καταναλωτικό κοινό κάνει λόγο ο κ. Γιώργος Μιχελουδάκης, ιδιοκτήτης κρεοπωλείου, με το ηλεκτρονικό του κατάστημα να μετράει ήδη 9 μήνες λειτουργίας.
«Ουσιαστικά η διανομή ξεκίνησε τον Μάρτιο. Στο κρεοπωλείο είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα, γιατί ο κόσμος θέλει να δει το προϊόν, να το επιλέξει, να δει την ποιότητά του. Είναι κάτι καινούριο, θέλει τον χρόνο του. Σε γενικές γραμμές η κίνηση στο ηλεκτρονικό δεν πάει όπως την περιμέναμε, όμως είναι σίγουρα ένα επιπλέον έσοδο» εξηγεί, ενώ διαπιστώνει πως οι αγορές πλέον, γίνονται με φειδώ: «Πήγαινε πολύ καλύτερα το ηλεκτρονικό πριν την καραντίνα γιατί πλέον υπάρχει οικονομικό θέμα, η σεζόν δεν δούλεψε, τα μαγαζιά ήταν κλειστά. Εμείς τουλάχιστον που είμαστε σε καθημερινή βάση στην αγορά το αντιμετωπίζουμε και το βλέπουμε στην πράξη».
Ελαφρά αύξηση στις ηλεκτρονικές τους παραγγελίες βλέπουν και οι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ και παντοπωλείων, όπως αναφέρει η κα Μαρία Δασκαλάκη, ιδιοκτήτρια μίνι μάρκετ: «Yπάρχει μια αύξηση τώρα με την καραντίνα, όμως όχι μεγάλη. Συνήθως παραγγέλνουν τσιγάρα, επειδή υπάρχει και η απαγόρευση μετά τις 9. Προς το τέλος της πρώτης καραντίνας το ξεκινήσαμε, και είδαμε μέχρι και το φθινόπωρο, μεγάλη διαφορά στα έσοδά μας».
Πολλές είναι και οι επιχειρήσεις που ενώ για χρόνια δεν στηρίζονταν στην κατ’ οίκον διανομή αλλά μόνο στη «φυσική» πελατεία, εντούτοις το οικονομικό αδιέξοδο που επέφερε η πανδημία, τους ώθησε στο να εντάξουν πλέον και αυτήν τη δυνατότητα.
«Βάλαμε πρώτη φορά κατ’ οίκον διανομή δεν είχαμε ποτέ. Θέλουμε να δικτυωθούμε πιο γρήγορα, να μας μάθουν, αλλά καθοριστικό λόγο έπαιξε η καραντίνα. Να μην το κλείσουμε όπως είχαμε κάνει στην πρώτη καραντίνα, γιατί τότε δεν είχαμε διανομή. Μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα έχουμε δει μεγάλη διαφορά» μάς εξομολογείται η Κατερίνα Αποκορονιωτάκη, ιδιοκτήτρια σουβλατζίδικου, ενώ παρόμοια τακτική ακολούθησε και ο κ. Μιχάλης Χατζηδάκης, ιδιοκτήτης επιχείρησης με φαγητό και καφέ: «Μία βδομάδα πριν κλείσουμε το έκανα και τότε η διανομή ήταν πολύ καλύτερη από ό,τι τώρα. Δεν ανέβηκε η δουλειά απλά συντηρείται το μαγαζί για να μην κλείσει Περίμενα ότι θα κλείσουμε και δεν υπήρχε λόγος να καθόμαστε σπίτια μας, ήθελα να δουλεύουν οι υπάλληλοί μου…».
«Εδώ και τρεις μέρες έχω προσθέσει τη δυνατότητα κατ’ οίκον διανομής για προϊόντα μου. Το έκανα για να μην βγαίνει ο κόσμος από το σπίτι και να το πηγαίνουμε εμείς. Ήδη υπάρχει μία μικρή κίνηση, μέχρι να το μάθει και ο κόσμος» μάς λέει ο κ. Ευάγγελος Κανακάκης, ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου, ενώ ο κ. Νίκος Γκούτζος προσθέτει πως: «Χθες μπήκαμε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για διανομή λόγω της έλλειψης κινητικότητας. Δεν έχουμε την ίδια πελατεία τώρα στην καραντίνα, οπότε έπρεπε να σκεφτούμε άλλες λύσεις και βάλαμε τη διανομή, που δεν είχαμε πριν. Κινήθηκε έστω και λίγο και ελπίζω να πάει καλά».
Μικρότερη η κίνηση στις ηλεκτρονικές αγορές σε σχέση με την πρώτη καραντίνα
Η οικονομική στενότητα λόγω της πανδημίας έχουν οδηγήσει σε πτώση των ηλεκτρονικών παραγγελιών σε σχέση με τον Μάρτιο και σε φειδωλές αγορές.
«Στην πρώτη καραντίνα είχε ανέβει το ηλεκτρονικό εμπόριο 12% παραπάνω και θεωρώ ότι ανέβηκε ακόμα περισσότερο, όχι μόνο σε εμάς αλλά σε όλους τους τομείς. Τώρα είναι διαφορετικά λόγω ψυχολογίας, στην πρώτη βγαίναμε στην άνοιξη με γεμάτο πορτοφόλι και τώρα βγαίνουμε σε έναν χειμώνα και το πορτοφόλι έχει αδειάσει. Και μπροστά μας τρέχουν πολλές υποχρεώσεις. Ο κόσμος έχει φρενάρει τις αγορές» μάς περιγράφει ο κ. Μυλωνάκης, ενώ ο κ. Στυλιανός Ηλιάκης, ιδιοκτήτης παντοπωλείου εξηγεί πως ο καταναλωτής πλέον δεν έρχεται προ εκπλήξεως όπως τον Μάρτιο, όπου η καραντίνα ήταν κάτι πρωτόγνωρο: «Πάντα διέθετα ηλεκτρονικό κατάστημα. Δεν βλέπω κάποιον κόσμο κλεισμένο. Στην περασμένη καραντίνα είχαμε περισσότερες ηλεκτρονικές παραγγελίες, ο κόσμος φοβόταν γιατί ήταν ένα πρωτόγνωρο σκηνικό. Δεν κατέβαιναν, ήταν δύσκολο. Τώρα τα πράγματα είναι πιο απλά και έρχεται στο κατάστημα για να ψωνίσει».
Αισιοδοξία για τις ηλεκτρονικές αγορές εν όψει Χριστουγέννων
Παρά το καθολικό κλείσιμο της χώρας οι επιχειρηματίες παραμένουν αισιόδοξοι για μία μικρή έστω τόνωση της κίνησης στις παραγγελίες, εν αναμονή των χριστουγεννιάτικων εορτών. Το γιορτινό τραπέζι θα υπάρχει αλλά θα είναι ταπεινό, μάς εξηγεί ο κ. Μιχελουδάκης, ιδιοκτήτης κρεοπωλείου: «Αισιοδοξώ πως στις μέρες των Χριστουγέννων θα υπάρξει μία τόνωση της κίνησης, αλλά και πάλι η ροή της αγοράς καθορίζεται από το αν θα δοθούν κεφάλαια στην αγορά. Θα συνεχίσουμε να παρέχουμε αυτή τη δυνατότητα κανονικά, αισιοδοξούμε ότι θα πάει καλύτερα, δεν φτάνει πλέον μόνο η καλή θέληση η δική μας και η ποιότητα και η σωστή εξυπηρέτηση, αλλά το σημαντικότερο είναι το οικονομικό. Τώρα στις γιορτές θα δώσουμε έστω και λίγο από το υστέρημά μας για να έχουμε ένα έστω ταπεινό, γιορτινό τραπέζι».