Οι εποχές όμως αλλάζουν, η περίοδος και τα χρόνια της οικονομικής άνεσης έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και οι νέες συγκυρίες ωθούν μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού σε «ξεπερασμένες» και «αναχρονιστικές» για πολλούς συνήθειες. Μπλούζες, φορέματα, παντελόνια και παπούτσια βγαίνουν από την ντουλάπα και τη ναφθαλίνη και δίνονται για τις απαραίτητες τροποποιήσεις και επιδιορθώσεις στους ειδικούς και συγκεκριμένα στον τσαγκάρη και στη μοδίστρα.
Σε μία περίοδο που ο οικογενειακός προϋπολογισμός καταγράφει αρνητικό πρόσημο, η πελατεία έστω και συγκυριακά των τσαγκάρηδων και των μοδιστρών αυξάνεται. Χρήματα για νέες αγορές δεν υπάρχουν, όποτε η χρησιμοποίηση παλιών ενδυμάτων και υποδημάτων μοιάζει ιδανική επιλογή.
Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου μιλώντας στα «Ρ.Ν.», αναφέρονται στις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στον κλάδο τους. Όπως υποστηρίζουν, οι περισσότεροι καταναλωτές προσαρμόζουν τις κινήσεις τους σύμφωνα με την οικονομική συγκυρία.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των πελατών, τους ζητούν να επιδιορθώσουν ενδύματα προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν πάλι.
«Το μεγαλύτερο ποσοστό των πελατών ζητάει επιδιορθώσεις παλαιών ενδυμάτων. Τα περισσότερα από τα παλιά ρούχα που μου φέρνουν είναι πολύ καλή ποιότητα, ωστόσο χρειάζονται επιδιορθώσεις για να φορεθούν ξανά. Από το να δώσουν εκατό ευρώ για να αγοράζουν ένα καινούριο, δίνουν σαράντα και επιδιορθώνουν κάτι που το είχαν αφήσει στο ντουλάπι για πολλά χρόνια. Έχω ένα συγκεκριμένο πελάτη που έχει έρθει τέσσερις φορές τις τελευταίες δέκα ημέρες και μου ζητάει να κάνω μπαλώματα στο παντελόνι του. Έχει αλλάξει η νοοτροπία των καταναλωτών, καθώς προτιμούν να πολυφορέσουν κάτι. Η δουλειά μας έχει σκαμπανεβάσματα. Πάντως οι επιδιορθώσεις έχουν σημειώσει άνοδο» επεσήμανε στην εφημερίδα μας η Ελευθερία Κανελλάκη, μία από τις παλαιότερες μοδίστρες στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου.
«Έρχονται καταναλωτές οι οποίοι ζητούν να επιδιορθώσουμε ως επί το πλείστον ακριβά παπούτσια, τα οποία τα αγόρασαν προ κρίσης και τώρα χρειάζονται επιδιορθώσεις. Πάντως όσον αφορά το παπούτσι οι περισσότεροι εξαντλούν όλα τα περιθώρια. Προσπαθούν να βρουν την οικονομικότερη λύση και πολλοί από αυτούς καταλήγουν στη λύση της επιδιόρθωσης. Πρέπει να διαλυθεί ένα παπούτσι για να έρθουν σ’ ένα τσαγκάρη» τόνισε στη «Ρ.Ν.» ο Μανώλης Σκαράκης, επιδιορθωτής παπουτσιών.
«Οι καταναλωτές δεν πετάνε πια τα ρούχα τους. Μπορεί να πάρουν κάτι νέο αλλά δεν θα πετάξουν το παλιό τους. Μου ζητούν να κάνω ότι μπορώ για να επιδιορθώσω ρούχα από την αρχή. Έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι επιδιορθώσεις. Η νοοτροπία έχει αλλάξει. Έχουμε φθάσει σ’ ένα σημείο τα παλιά ρούχα να έχουν αποκτήσει αξία» δήλωσε στα «Ρ.Ν.» η κ. Ελευθερία μοδίστρα, που δραστηριοποιείται στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου.
Μιλώντας στην εφημερίδα μας κάποιοι από τους καταναλωτές που βρέθηκαν χθες στην τοπική αγορά του Ρεθύμνου, επιβεβαίωσαν την στροφή μεγάλου μέρους των καταναλωτών στην παραδοσιακή μοδίστρα και στον τσαγκάρη. Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν, η εξέλιξη αυτή είναι επακόλουθο της κρίσης και της περιορισμένης αγοραστικής δυνατότητας μεγάλου ποσοστού καταναλωτών.
«Ναι αυτό είναι μία πραγματικότητα, καθώς η κρίση δεν μας αφήνει το περιθώριο να προχωρήσουμε σε αγορές νέων προϊόντων υπόδησης και ένδυσης. Από την στιγμή που έχουμε τη δυνατότητα να επιδιορθώσουμε κάτι παλιό, γιατί να μην το κάνουμε; Έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι εποχές που ο χωρίς καμία λογική καταναλωτισμός ήταν σημείο αναφοράς. Στις μέρες μας χρησιμοποιούμαι ενδύματα, τα οποία βρίσκονταν στην ντουλάπα μας για χρόνια» υποστήριξε στα «Ρ.Ν.» ο κ. Γιώργος, καταναλωτής.
«Εγώ προσωπικά επισκέπτομαι τη μοδίστρα πολύ συχνά. Ειδικά αυτή την περίοδο εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης. Παλαιότερα είχαμε την λανθασμένη αντίληψη και βάζαμε στην άκρη ένα λίγο φθαρμένο για παράδειγμα παντελόνι. Τώρα η νοοτροπία και η φιλοσοφία των περισσοτέρων έχει αλλάξει. Η επιδιόρθωση ρούχων από ένα επαγγελματία είναι για μένα η καλύτερη επιλογή. Εγώ προσωπικά βρίσκω πιο συμφέρουσα ειδικά αυτή την περίοδο την επιλογή να επιδιορθώσω ένα φόρεμα, παρά να αγοράσω ένα καινούριο. Προχωράω σε αγορές, όχι όμως με τη συχνότητα περασμένων ετών» τόνισε η κ. Αννα.
«Οι περισσότεροι πιστεύω αυτή την περίοδο επισκέπτονται όλο και συχνότερα τον παραδοσιακό τσαγκάρη και τη μοδίστρα για να επιδιορθώσουν τα παπούτσια και τα ρούχα τους αντίστοιχα. Διανύουμε μία εποχή που η πλειονότητα των πολιτών δεν έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε αγορές, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιεί ρούχα και παπούτσια που ήδη υπάρχουν στην γκαρνταρόμπα. Και εγώ προσωπικά τα τελευταία δύο χρόνια χρησιμοποιώ σε μεγάλο βαθμό ενδύματα και υποδήματα που είχα αγοράσει τα προηγούμενα χρόνια, και κατ’ επέκταση επισκέπτομαι και τη μοδίστρα για το απαραίτητο λίφτινγκ στα ρούχα» δήλωσε η Κατερίνα στην εφημερίδα μας.