Προσαρμοσμένος για μια ακόμα χρονιά στις συνθήκες της πανδημίας του κορονοϊού είναι ο προγραμματισμός του δήμου Ρεθύμνου για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη, που ψηφίστηκε χθες από το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου.
Για τη νέα χρονιά ο προϋπολογισμός των δράσεων ανέρχεται σε 224.500 ευρώ, όπως ανέφερε χθες κατά την εισήγηση του θέματος η αντιδήμαρχος τουρισμού Πέπη Μπιρλιράκη.
Η κ. Μπιρλιράκη παρουσίασε τον σχεδιασμό και τη στόχευση της επιτροπής τουριστικής προβολής και ανάπτυξης που, όπως είπε, είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Όπως είπε, ο ποιοτικός δωδεκάμηνος τουρισμός αποτελεί προτεραιότητα για τη δημοτική αρχή.
Σύμφωνα με την κ. Μπιρλιράκη, πέρυσι μόλις 38.220 ευρώ διατέθηκαν για την τουριστική προβολή, λόγω της κατάστασης που δημιούργησε ο κορονοϊός. Χρήματα τα οποία, όπως είπε, αξιοποιήθηκαν για καταχωρήσεις σε έντυπα και ηλεκτρονικές σελίδες, ενώ σημείωσε με έμφαση πως ο δήμος θα είναι αρωγός στους επιχειρηματίες, επισημαίνοντας πως αφορά τη στήριξη σε μικρομεσαίους επιχειρηματίες, προσπαθώντας να κάνει την καλύτερη δυνατή διαχείριση του τουριστικού προϊόντος .
Βασικός στόχος είναι η δημιουργία ενός branding ασφαλούς προορισμού «όλο τον χρόνο». Ο απώτερος στόχος
μας είναι να παραταθεί η τουριστική περίοδος για να προσελκύσουμε τουρίστες σε μη εποχιακούς μήνες. Η δημιουργία τουριστικών εμπειριών βρίσκεται στις προτεραιότητες, με δεδομένο ότι οι τουρίστες αναζητούν όλο και περισσότερο αυθεντικές εμπειρίες. Αυτό θα μας δώσει στον τόπο έναν νέο τύπο επισκέπτη, ο οποίος έχει ενεργή συμμετοχή στην εμπειρία και αναζητά κάτι περισσότερο από ένα απλό «πακέτο» διακοπών.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης τόνισε πως ο προγραμματισμός τουριστικής προβολής είναι ρεαλιστικός και οραματικός. «Ο οικονομικός απολογισμός της επιτροπής τουριστικής προβολής του 2021 δεν ξεπέρασε τις 40.000, ενώ ο προϋπολογισμός ξεπερνούσε τις 200.000 ευρώ. Δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε επιχειρηματικές πρωτοβουλίες σίγουρα. Εμείς διαφημίζουμε τον τόπο και δίνουμε κατευθυντήριες στρατηγικές προς επιχειρηματίες και τις αγορές, ότι εδώ θέλουμε να είμαστε ένας προορισμός ποιοτικός και δωδεκάμηνος».
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Θοδωρής Νίνος, εξήρε το έργο της επιτροπής τουριστικής προβολής και μεταξύ άλλων είπε: «Είναι σημαντικό ως αυτοδιοίκηση να δίνουμε ξεκάθαρο μήνυμα όσον αφορά τις επιθυμίες μας για τον τόπο. Η στόχευση για δωδεκάμηνο τουρισμό και ταυτόχρονα για ποιοτικότερο τουρισμό, χωρίς να μειώσω ή να αφήσω υπονοούμενο κανέναν για τους επαναλαμβανόμενους επισκέπτες. Νομίζω ότι από εμάς πρέπει να ξεκινήσει αυτή η αναβάθμιση, ώστε με λιγότερο περιβαλλοντικό κόστος και αποτύπωμα το θετικό ισοζύγιο που μένει στον τόπο μας να είναι σημαντικότερο, γιατί οι πόροι που αναλώνουμε δεν είναι αμελητέοι και το τίμημα δεν είναι μικρό. Νομίζω είναι πολύ σημαντικό ο προγραμματισμός και η στόχευση να είναι προς ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν, γιατί είναι απολύτως σαφές ότι όλοι μας, είτε ασχολούμαστε άμεσα είτε έμμεσα έχουμε σχέση με το τουριστικό προϊόν και το τουριστικό γίγνεσθαι. Συμφωνούμε με την εισήγηση και θα στηρίξουμε την επιτροπή τουρισμού και τον προγραμματισμό της και ευχαριστούμε τους συμπολίτες που συμμετέχουν στην επιτροπή».
Ο επικεφαλής της παράταξης «Οι πολίτες μπροστά ένας δήμος για όλους» Θωμάς Κρεβετζάκης συνεχάρη τη λειτουργία της επιτροπής που, όπως είπε, φαίνεται να έχει δρομολογήσει όλη τη δουλειά που έχει γίνει. «Ήταν εξαιρετικό που για πρώτη φορά υπήρξε προσέγγιση σε επίπεδο νομού, τόσο με συναντήσεις όσο και με τον προγραμματισμό που έχει γίνει. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι σε έναν νομό τουριστικό με το μεγαλύτερο μέρος του να αφορά την παροχή υπηρεσιών ότι η στήριξη είναι απαραίτητη. Νομίζω ότι η δουλειά που είχε κάνει η Μπιρλιράκη τα προηγούμενα χρόνια έχει αρχίσει και αποδίδει. Θα ήθελα να συγχαρώ εκτός από την κ. Μπιρλιράκη και τον Δημήτρη Λαχνιδάκη που ανέπτυξε δρομικό κίνημα και να βάλει βάσεις για το βασικό στοιχείο του αθλητικού τουρισμού», είπε.
Θετικά ψήφισε και ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ρέθυμνο ενεργοί Πολίτες» Σταύρος Βουρβαχάκης επισημαίνοντας ότι είναι προϊόν πολύμηνης καθημερινής και πολύωρης δουλειάς. Αρνητική ήταν η ψήφος του κ. Μανουσογιάννη από τη Λαϊκή Συσπείρωση.
Ο προγραμματισμός δράσεων της τουριστικής προβολής
Σον προγραμματισμό των δράσεων της τουριστικής προβολής που παρουσιάστηκαν είναι οι εξής:
- Τουριστικό μάρκετινγκ – Υποστήριξη της διαχείρισης των επικοινωνιακών δράσεων του γραφείου τουρισμού του δήμου Ρεθύμνης
Το γραφείο τουρισμού επεξεργάζεται δράσεις και ενέργειες, μέρος των οποίων θα πραγματοποιηθούν με την υποστήριξη εξωτερικών συνεργατών και θα συμβάλλουν στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και θα δημιουργήσουν εμπειρίες στον επισκέπτη στο πλαίσιο της τάσης του βιωματικού τουρισμού. Επίσης, οι σχεδιαζόμενες δράσεις και εμπειρίες θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στόχο που έχει θέσει η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης & Προβολής του δήμου μας στο πλαίσιο και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Όπως ανέφερε, τα Κέντρα Πληροφόρησης Επισκεπτών αποτελούν μια από τις πρώτες στάσεις που κάνουν πολλοί ταξιδιώτες όταν φτάνουν για πρώτη φορά στο Ρέθυμνο, προκειμένου να ενημερωθούν για τα πολιτιστικά και αθλητικά δρώμενα, περιπατητικές ή ποδηλατικές εξορμήσεις στη φύση και τα χωριά. Επιπλέον, όπως είπε, σημαντική θα είναι η προσφορά τους στην ενημέρωση σχετικά με τα μέτρα που ισχύουν για την αντιμετώπιση της πανδημίας, προτείνοντας δράσεις και περιοχές που οι επισκέπτες θα είναι μακριά από συνωστισμό ώστε να είναι ασφαλείς.
Με τη συνεργασία εξωτερικών συνεργατών και με την υποστήριξη εθελοντών, φοιτητών και εργαζομένων από τα 8μηνα κοινωφελή προγράμματα του ΟΑΕΔ, θα υπάρξει σωστή οργάνωση αυτών των Κέντρων Πληροφόρησης Επισκεπτών, έτσι ώστε να μπορέσουν να προβάλλουν καλύτερα τα τοπικά αξιοθέατα και κατ’ επέκταση να τονώσουν την τοπική οικονομία, καθώς συχνά ενεργούν ως ένα σημαντικό ρεύμα εσόδων για περιηγήσεις σε μουσεία και αξιοθέατα.
Δράσεις προώθησης και προβολής
Στις δράσεις αυτές, όπως ανέφερε, περιλαμβάνεται η δημιουργία θεματικών διαφημιστικών δράσεων που θα συνοδεύουν τις αναρτήσεις στην επίσημη ιστοσελίδα και τα κοινωνικά δίκτυα, η λειτουργία των info-points απαιτεί την τροφοδότησή τους με έντυπο πληροφοριακό υλικό. Επίσης, η παρουσίαση των δράσεών σε οργανισμούς και διάφορους φορείς του Ρεθύμνου και η συμμετοχή της Επιτροπής Τουρισμού του δήμου Ρεθύμνης σε ηλεκτρονικές τουριστικές παρουσιάσεις και workshops – που ειδικά λόγω πανδημίας έχουν αυξηθεί- καθιστά απαραίτητη την παραγωγή και ηλεκτρονικού προωθητικού υλικού.
Αναφέρθηκε επίσης στην παραγωγή βίντεο & παραγωγή φωτογραφιών, καθώς και στην απόκτηση σειράς βίντεο και φωτογραφιών με υλικό από τα κυριότερα σημεία/περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος του δήμου και με ανθρωποκεντρική προσέγγιση (επισκέπτες που βιώνουν μια διασκεδαστική και όμορφη ταξιδιωτική εμπειρία) και θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε έντυπα, καταχωρήσεις, διαδίκτυο (ψηφιακές καμπάνιες) και σε λοιπές ενέργειες δημοσιότητας και δημοσίων σχέσεων.
Αναφέρθηκε επίσης στον σχεδιασμό, συντήρηση και ανάπτυξη περιεχομένου για την επίσημη ιστοσελίδα του γραφείου τουρισμού, www.rethymno.guide στην αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με δημιουργία ή/και ενημέρωση των υπαρχόντων λογαριασμών μέσω ανανέωσης περιεχομένου στα πιο δημοφιλή social media, στη δημιουργία επιστολής direct mail ή newsletter με πληροφορίες και υλικό για αποστολή σε τουριστικούς πράκτορες, δημοσιογράφους κ.λπ., στην συνεργασία και αποστολή υλικού προβολής στα γραφεία του ΕΟΤ Ευρώπης, στην ηλεκτρονική διαφημιστική προβολή στον Αερολιμένα Ηρακλείου & άλλες πύλεςεισόδου, στην ηλεκτρονική προβολή σε στοχευμένες αγορές και οργάνωση εκδηλώσεων για ηλεκτρονική προβολή μέσω θεματικών δραστηριοτήτων, διαφημιστικές καταχωρήσεις σε ελληνικά και διεθνή blogs και sites.
- Συνεργασία με φορείς του τουρισμού και τοπικούς φορείς
- Διαδρομές σε συνεργασία και με τους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους,
πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων με στόχο την παροχή επιπλέον επιλογών στους χειμερινούς επισκέπτες του νησιού για διασκέδαση, ψυχαγωγία, άθληση, εκπαίδευση κ.λπ. Οι διαδρομές θα εμπλουτιστούν και με αυτές των άλλων δήμων του νομού, όπως έχει αναδειχθεί από τις μέχρι τώρα συναντήσεις με τις επιτροπές τουρισμού των δήμων του νομού και με την Περιφέρεια Κρήτης.
- Σε συνεργασία με τους άλλους δήμους προγραμματίζεται να αναπτυχθούν τουριστικά προϊόντα για νέες ομάδες εξειδικευμένων πελατών. Για παράδειγμα, η δημιουργία περιπατητικών διαδρομών και η ανάδειξη των φαραγγιών. Μπορούμε να συνδυάσουμε τον αστικό και τον αγροτικό τουρισμό με έναν μοναδικό τρόπο, δημιουργώντας εμπειρίες και δράσεις που προάγουν τη φυσική άσκηση, την περιπέτεια και την υγιεινή ζωή.
- Συνεργασία με περιβαλλοντικούς συλλόγους, όπως Αρχέλων, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, ορειβατικούς συλλόγους για την από κοινού οργάνωση δράσεων και για τους επισκέπτες.
- Συνεργασία με τουριστικούς πράκτορες και tour operators.
- Συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνης με παρότρυνση/παρακίνηση για εκπτώσεις σε περισσότερες τουριστικές υπηρεσίες, όπως τα ξενοδοχεία, τα cafe, σχετικά με τις μετακινήσεις κ.λπ.
- Συνεργασία με τον Τομέα Εστίασης και Ψυχαγωγίας για την προβολή θεματικών μενού που θα ενισχύσουν τον γαστρονομικό & οινικό τουρισμό. Παρόμοια συνεργασία προγραμματίζεται και με τα εστιατόρια και τις ταβέρνες μέσα και έξω από την πόλη, καθώς επίσης και με τα Boutique Hotels στο ιστορικό κέντρο, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία μπορούν να γίνουν γνωστά για ξεχωριστά gastronomy events.
- Δημόσιες σχέσεις
- Παροχή υποστήριξης σε ενέργειες δημοσίων σχέσεων άλλων φορέων.
- Πρόσκληση και φιλοξενία τηλεοπτικών εκπομπών.
- Οργάνωση δημοσιογραφικών ταξιδιών (press trips) από τις αγορές ενδιαφέροντος.
- Οργάνωση ταξιδιών τουριστικών πρακτόρων (fam trips) από τις αντίστοιχες αγορές ενδιαφέροντος.
- Παρουσίαση προορισμού σε επιλεγμένο κοινό πρακτόρων και δημοσιογράφων, συμμετοχή σε συνέδρια, συμμετοχή σε διαγωνισμούς στο εξωτερικό για την προσέγγιση πωλητών ταξιδιών, συμμετοχή σε roadshows και trade road shows, γεύματα εργασίας με 11 δημοσιογράφους και ταξιδιωτικούς πράκτορες, όπου είναι εφικτό, σε ορισμένες από τις αγορές ενδιαφέροντος του εξωτερικού.
- Διοργάνωση εκδηλώσεων με ειδικές προβολές πάνω στα θέματα της βιώσιμης κινητικότητας και της αειφόρου ανάπτυξης.
- Διοργάνωση και υποστήριξη δράσεων σχετικών με τη θεματική της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδόχων, αλλά και άλλους φορείς του τουρισμού που συμμετέχουν στην Επιτροπή Τουρισμού του δήμου.
- Διοργάνωση εκδηλώσεων για την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και των τοπικών προϊόντων.
Έχοντας ως στόχο την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, σχεδιάζεται επίσης η συμμετοχή του Δήμου σε δίκτυα συνεργασίας επιχειρήσεων, δήμων και φορέων που στοχεύουν στην ίδια αγορά. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων, μπορούμε να προβούμε σε επαφές και σε
φιλοξενίες ειδικευμένων tour operators και τουριστικών πρακτόρων, σε ενέργειες δημοσιότητας προς ειδικευμένα μέσα ενημέρωσης, σε συμμετοχή σε θεματικές εκθέσεις και συνέδρια, στη διαδικτυακή προβολή κ.λπ.
- Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών Τουρισμού
Αθλητικός Τουρισμός
Ο αθλητισμός είναι μια επένδυση της τουριστικής βιομηχανίας που οδηγεί σε αποτελεσματική οικονομική ανάπτυξη. Τονώνει την οικονομική ανάπτυξη παρέχοντας μια ποικιλία επιλογών από ξενοδοχεία, εστιατόρια και καταστήματα λιανικής. Καταβάλλονται προσπάθειες σε αυτόν τον τομέα στο Ρέθυμνο, όπου πέρυσι διεξήχθησαν με μεγάλη επιτυχία αθλητικές εκδηλώσεις, όπως Golden Age Gym, Triathlon 2021 TRIMORE M.T. Rethymno I ISOMAN. Οι αγώνες ποδηλάτου είχαν ως αποτέλεσμα τη βράβευση με το Bike Friendly Destination Certificate.
Σειρά ετήσιων αθλητικών εκδηλώσεων οδηγούν σε βελτιώσεις σε διάφορους τομείς και μπορούν να συμβάλλουν αποτελεσματικά στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, τον εμπλουτισμό του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και σε διευκόλυνση των επισκεπτών σε αθλητικούς χώρους, γεγονός που θα επιταχύνει τελικά τη μελλοντική ζήτηση για αθλητικές υπηρεσίες ξενοδοχείων. Η αύξηση του αριθμού αλλά και της ποιότητας των προσφερόμενων αθλητικών εκδηλώσεων θα συμβάλει στην προσέλκυση περισσότερων τουριστών σε αθλητικούς χώρους, οδηγώντας στην επέκταση της βιομηχανίας αθλητικού τουρισμού.
Η διοργάνωση Φεστιβάλ Ποδηλάτου ενισχύει τη διάκριση «Rethymno bike friendly destination» και με απώτερο στόχο να δώσει σε ανθρώπους όλων των ηλικιών, ανεξαρτήτως φυσικής κατάστασης, την ευκαιρία με 2 ρόδες να γιορτάσουν, να ενημερωθούν και να γνωρίσουν την εναλλακτική μετακίνηση.
Θαλάσσιος τουρισμός
Απαιτείται συστηματική προσπάθεια για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού που αποτελεί σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα του προορισμού λόγω και της θέσης του λιμανιού. Είναι ενδεδειγμένη η συνεργασία με εξωτερικό συνεργάτη, ο οποίος θα παράσχει την απαραίτητη τεχνική υποστήριξη και τεχνογνωσία για εξειδικευμένες δράσεις, με στόχο την ένταξη του Ρεθύμνου στον χάρτη της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού
Θαλάσσιος τουρισμός
Στον προγραμματισμό μας περιλαμβάνονται:
- Καταγραφή και σηματοδότηση μονοπατιών και φαραγγιών.
- Καθαρισμός και ευπρεπισμός των μονοπατιών και των φαραγγιών σε συνεργασία με τοπικούς πολιτιστικούς φορείς, τον ορειβατικό σύλλογο, εθελοντές, κ.λπ.
- Προβολή και προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού με ηλεκτρονικό υλικό. Ενδεικτικά θεματικά πεδία για τα οποία υπάρχει μεγάλη ζήτηση από διάφορες αγορές του εξωτερικού και στα οποία το Ρέθυμνο προσφέρει ή θα μπορούσε να προσφέρει ελκυστικές εναλλακτικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, είναι τα εξής:
Ανάδειξη του Ρεθύμνου ως
– Bike Friendly Destination – αξιοποίηση της πιστοποίησης
– Σημαντικός πόλος έλξης ψηφιακών νομάδων (digital nomads)
– Eco-friendly destination
– Προορισμός για Wellness, digital detox – διακοπές ευεξίας
13
Προορισμός γαμήλιου τουρισμού
Στόχος της δράσης αυτής είναι η συμμετοχή με θεματικές παρουσιάσεις σε εξειδικευμένες εκθέσεις, ημερίδες, workshops, προκειμένου να αναδειχθούν οι δυνατότητες του Ρεθύμνου μέσα από οπτικοακουστικά εργαλεία σε κάθε μία από αυτές τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
- Συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις & Road Shows
Νέες ανερχόμενες τουριστικά αγορές, όπως η νοτιοανατολική Ασία, η Νότια Αμερική και η Αυστραλία, αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τουριστικών υπηρεσιών σε όλο τον πλανήτη. Στόχος του δήμου Ρεθύμνης είναι να συμμετέχει μέσω του ΕΟΤ ή της περιφέρειας, αλλά και μεμονωμένα, σε όσο το δυνατόν περισσότερες τουριστικές εκθέσεις, σε μια προσπάθεια δυναμικής εξωστρέφειας και αναγνωρισιμότητας προς τις αγορές που μας επιλέγουν ή που θα μας επιλέξουν μέσα από τις ενέργειές μας.
Πιο συγκεκριμένα, προγραμματίζεται η συμμετοχή (είτε δια ζώσης είτε μέσω διαδικτύου) σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σύμφωνα με τον έως τώρα καταγεγραμμένο κατάλογο εκθέσεων του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Κρήτης και μεμονωμένων πρωτοβουλιών.