Αναγνωριστικά κυλούν αυτές οι πρώτες μέρες απ’ την έναρξη του εορταστικού ωραρίου στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου.
Οι καταναλωτές σπεύδουν στην αγορά, ρίχνουν διερευνητικές ματιές σε βιτρίνες και παίρνουν μία γερή γιορτινή δόση απ’ τον χριστουγεννιάτικο διάκοσμο. Άλλοι θα φύγουν με γεμάτες τσάντες, άλλοι γεμάτοι συμπεράσματα και σημειώσεις.
Όλα είναι θέμα ψυχολογίας, άλλωστε. Κι αν έχουμε υγεία και καλή διάθεση, νομοτελειακά θα κάνουμε ψώνια, ανενδοίαστα. Ο σωστός προγραμματισμός είναι το προαπαιτούμενο: ο χρόνος είναι χρήμα και τούμπαλιν, άρα οφείλουμε να διαχειριζόμαστε τα πάντα με σύνεση.
«Την Κυριακή ξεκινήσαμε όμορφα. Ο καιρός ήταν σχετικά καλός, μετά βέβαια που χάλασε ο κόσμος εξαφανίστηκε» είναι οι πρώιμες εντυπώσεις της προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνάς Τσικιντίκου και προσθέτει: «Θεωρώ ότι είναι νωρίς ακόμα. Ούτως ή άλλως, οι πρώτες μέρες είναι αναγνωριστικές-διερευνητικές: μπαίνω – ελέγχω, τιμές, τι θέλω και τι θα ήθελα να αγοράσω. Δεν έχουν μπει και τα δώρα των Χριστουγέννων» προσθέτει, αισιοδοξώντας πως «ότι θα πάμε καλά. Είναι μία ωραία στολισμένη πόλη. Τα μαγαζιά μας είναι επαρκώς εξοπλισμένα και οι τιμές πάρα πολύ καλές. Κάθε μέρα η κίνηση θα αυξάνεται».
Όλο το προηγούμενο διάστημα κύλησε «πολύ χάλια. Μετά που βγήκαν τα μέτρα που αφορά το θέμα ελέγχου, η κίνηση έπεσε τουλάχιστον ένα 45% κάτω» μας πληροφορεί η κ. Τσικιντίκου.
Το πρώτο Σάββατο που εφαρμόστηκε το νέο καθεστώς των περιορισμών «ο κόσμος… πάγωσε!» υποστήριξε η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου: «Διότι το λιανεμπόριο κερδίζει από τον περαστικό που δεν έχει σκοπό να αγοράσει κάτι! Έβλεπε κάτι που του άρεσε, έμπαινε μέσα στο μαγαζί και το αγόραζε κι έφευγε! Αυτή η διαδικασία, το να έχεις την ταυτότητά σου, το να είσαι εμβολιασμένος, το να έχεις τα χαρτιά σου, αυτό έχει δυσκολέψει πάρα πολύ την ελεύθερη πώληση» εξήγησε.
Πέραν τούτου, παρατηρεί ότι «αντιδρούν πάρα πολύ και οι ανεμβολίαστοι. Δηλαδή, το θεωρώ ανεπανάληπτο αυτό που συμβαίνει: οι ανεμβολίαστοι να κατηγορούν τους εμβολιασμένους. Οπότε, υπάρχει μία αντίδραση συνολική».
Οι 95 μέρες… ευφορίας
Καλοκαίρι με όλη τη σημασία της λέξης ήταν αυτό που πέρασε για τον κλάδο τουρισμού τοπικά, κατ’ επέκταση και για τους εμπόρους.
«Από εκεί που ήμασταν απογοητευμένοι μέχρι τέλη Ιουνίου, η καλοκαιρινή περίοδος πήγε πάρα πολύ καλά. Υπήρχε κίνηση στους δρόμους, οι τουρίστες που είχαν έρθει ήταν και μίας ηλικίας –αγοραστικής- πολύ καλής. Που σημαίνει ότι και βγήκαν και αγόρασαν, και επισκέφτηκαν μαγαζιά εστίασης και δοκίμασαν. Αυτές οι 95 μέρες ήταν πάρα πολύ καλές» είναι η θερινή… αποτίμηση της κας Τσικιντίκου.
Στην ίδια προσωπικά και στην πλειονότητα των συναδέλφων της, «κακοφάνηκε εντελώς» η εφαρμογή των μέτρων εισόδου στα καταστήματα, «με το που έφυγε το τελευταίο τσάρτερ» τον περασμένο Νοέμβρη, όταν έκλεισαν τα ξενοδοχεία.
«Η διαφορά ήταν πολύ μεγάλη» σχολιάζει. «Τα πάντα είναι θέμα ψυχολογίας. Αλλιώς, αν η ψυχολογία μας ήταν διαφορετική θα ήταν εντελώς διαφορετικό το σύστημα».
Ο Black… μήνας
Ο Νοέμβριος κουβαλά ένα… κακό (ψυχολογικό και οικονομικό) προηγούμενο για τους εμπόρους. Ειδικά η 6η Νοέμβρη. Το 2020 είχαμε lockdown εκείνες τις μέρες, ένα χρόνο αργότερα περιορισμούς για τους μη εμβολιασμένους.
«Είχαμε πει να στολιστεί η πόλη από 1 Νοεμβρίου. Μας έπιασαν τα μέτρα, ο κόσμος και οι έμποροι φοβήθηκαν ότι θα κλείσουν τα καταστήματα. Είχαμε να παλέψουμε μ’ ένα αίσθημα φόβου που είχαμε ζήσει» παραδέχεται η κα Τσικιντίκου.
Στο Ρέθυμνο δεν είχαμε ενδιάμεσες εκπτώσεις, πλην όμως τα μαγαζιά μπήκαν στη διαδικασία των προσφορών.
«Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις ξεκίνησαν από το διαδίκτυο πάρα πολύ έντονα, επομένως έπρεπε και το κατάστημα με κάποιο τρόπο να τις ακολουθήσει. Όταν πρωτοδημιουργήθηκαν είχαν φέρει μία μεγάλη αναστάτωση στην αγορά, διότι είχαμε φτάσει να έχουμε συνέχεια εκπτώσεις στα καταστήματα. Δηλαδή, με το που τελείωναν οι εκπτώσεις, μετά από ενάμιση μήνα που παραλάμβανες το καινούργιο εμπόρευμα, το ξανάβαζες πάλι σε έκπτωση» υπογραμμίζει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου συμπληρώνοντας ωστόσο πως «τα πράγματα έχουν αλλάξει πάρα πολύ. Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις κατεβάζουν κόσμο στην αγορά. Οτιδήποτε κατεβάζει κόσμο στην αγορά, τελικά είναι σωστό και καλό. Το ποτάμι έχει αυτή τη φορά, δεν μπορείς να το αλλάξεις».
Η φετινή Black Friday δεν σκόρπισε τελικά και τόση… μαυρίλα στην τοπική αγορά. «Δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Όμως, επειδή διήρκησε 3-4 μέρες πάλι ο κόσμος κατέβηκε στην αγορά. Το ζήτημα είναι ότι μετά ακολούθησε η Cyber Monday που εκεί σάρωσε τα πάντα» ανέφερε η κα Τσικιντίκου.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ακμάζει, με την ίδια πάντως να κρατάει τις αποστάσεις της: «Τα πάντα θα πρέπει να βρουν μία ισορροπημένο οδό. Εγώ παρατηρώ τον κόσμο όταν παραλαμβάνει ένα δέμα από τις μεταφορικές εταιρείες, τις χαρές που κάνει, ενώ το έχει πληρώσει. Δηλαδή, έχει δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση ότι αυτό που του έρχεται στην πόρτα του είναι δώρο. Δεν είναι δώρο! Το έχει πληρώσει και το παραλαμβάνει. Άρα, θα πρέπει να δώσουμε τον χρόνο στο σύστημα να ισορροπήσει την ιδέα από την πράξη».
Κάλεσμα και «επικοινωνιακές εκδηλώσεις»
Το μήνυμα που στέλνει εν όψει των γιορτών, είναι ότι «έχουμε μία πάρα πολύ ωραία αγορά. Είμαστε πλήρως εξοπλισμένοι – και με εμπορεύματα. Οι τιμές μας είναι εξαιρετικά καλές, διότι είχαμε περάσει το click away, το click inside ή ήμασταν κλειστά πέρυσι».
Το σκεπτικό της, απόλυτα ξεκάθαρο: «Αυτό που θέλουν οι έμποροι είναι οι πελάτες να είναι ευχαριστημένοι και να υπάρχει επισκεψιμότητα στα καταστήματά τους. Σ’ αυτό είναι πλήρως ενημερωμένοι ότι και οι τιμές πρέπει να είναι καλές και τα εμπορεύματα να είναι άξια των τιμών που δίνονται. Ο πελάτης που θα ’ρθει τα Χριστούγεννα, θα ξανάρθει τον Γενάρη. Ο πελάτης του Γενάρη είναι μία ολόκληρη αλυσίδα».
Υπερασπιζόμενη την άποψη ότι «τα φυσικά καταστήματα θα πρέπει να παραμείνουμε με κάθε τρόπο ανοιχτά» ευελπιστεί πως «θα έρθει η ισορροπία του διαδικτύου με την καθημερινότητα. Η καθημερινότητά μας είναι η επικοινωνία».
Η κα Τσικιντίκου προανήγγειλε την πραγματοποίηση «επικοινωνιακών εκδηλώσεων» από τον Εμπορικό Σύλλογο. «Προσωπικά βάζουμε στην άκρη τον covid. Καλούμε τον κόσμο να κατέβει στην αγορά και καλούμε τον κόσμο να συμμετέχει στις εκδηλώσεις μας. Θα είναι καθαρά επικοινωνίας, χωρίς φόβο. Ο Covid ήρθε, θα μείνει και μ’ αυτόν θα επιβιώσουμε τα επόμενα χρόνια. Τον κοιτάμε κατάματα και προχωράμε! Είναι προσωπική ευθύνη του καθενός μας, άλλωστε, η τήρηση των μέτρων προστασίας».
Μόνη ευχή της προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου, «να έχουμε όμορφα κι ευτυχισμένα Χριστούγεννα. Και το ’22 να μας βρει όλους μαζί».