Σε χρόνο ρεκόρ θα διενεργούνται στο εξής οι έλεγχοι από τους αστυνομικούς της Τροχαίας του Β.Ο.Α.Κ. στα βαρέα οχήματα, από φορτηγά έως και λεωφορεία, χάρη στα δύο νέα μηχανήματα που δώρισε στην υπηρεσία ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Κρήτης.
Πρόκειται για δύο ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές ελέγχου ψηφιακών ταχογράφων, οι οποίες θα αποτελούν πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των αστυνομικών, καθώς θα ελαχιστοποιούν τον χρόνο που απαιτείται για να διενεργηθεί ένας τροχονομικός έλεγχος στον ταχογράφο ενός βαρέως οχήματος.
Το ένα από τα δύο αυτά μηχανήματα παραδόθηκε χθες το πρωί από τον πρόεδρο του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Μανόλη Τσακαλάκη στον διοικητή της Τροχαίας του Β.Ο.Α.Κ., Χρήστο Παπαδάκη, ενώ το δεύτερο αναμένεται να παραδοθεί τις επόμενες ημέρες στα Χανιά από τη διοίκηση του τοπικού Συλλόγου Ξενοδόχων.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του κ. Παπαδάκη στα γραφεία του Συλλόγου Ξενοδόχων του νομού, έγινε συζήτηση με τα μέλη του οργάνου για τα οφέλη που θα υπάρξουν στο θέμα της οδικής ασφάλειας από την απόκτηση των δύο αυτών σύγχρονων μηχανημάτων, καθώς και για την χρονοκαθυστέρηση στους τροχονομικούς ελέγχους, που πλέον θα αποτελεί παρελθόν.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο διοικητής της Τροχαίας του Β.Ο.Α.Κ., μέχρι σήμερα η υπηρεσία του χρειάζεται τουλάχιστον 15 με 20 λεπτά για να ελέγξει τον ταχογράφο ενός τουριστικού λεωφορείου για παράδειγμα, ενώ τώρα με τα νέα αυτά μηχανήματα ο χρόνος ελέγχου δεν θα ξεπερνά τα πέντε λεπτά.
«Θα ήθελα να ευχαριστήσω εκ μέρους της υπηρεσίας μου αλλά και της Ελληνικής Αστυνομίας τους Συλλόγους Ξενοδόχων Κρήτης για τη δωρεά των δύο μηχανημάτων που ουσιαστικά θα αναβαθμίσουν τους τροχονομικούς ελέγχους επί του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης στα βαρέα οχήματα που έχουν ταχογράφους και ειδικά σε αυτά που έχουν ψηφιακούς ταχογράφους. Και αυτό διότι πιστεύω ότι θα βελτιώσουν την οδική ασφάλεια στον Β.Ο.Α.Κ., αλλά και την ποιότητα των οδικών μεταφορών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδάκης απευθυνόμενος προς τα μέλη του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου.
Ο τρόπος αξιοποίησης των δύο μηχανημάτων
Όπως εξήγησε ο διοικητής της Τροχαίας του Β.Ο.Α.Κ., η ειδική αυτή ηλεκτρονική συσκευή ελέγχου ψηφιακών ταχογράφων, θα ελαχιστοποιεί τον χρόνο αναμονής κατά την διάρκεια ελέγχων κυρίως στα τουριστικά λεωφορεία, αλλά και στα λεωφορεία της γραμμής, που μεταφέρουν επιβάτες. Διότι όπως ανέφερε, αρκετά συχνά τα τελευταία χρόνια οι αξιωματικοί της Υπηρεσίας του γίνονταν αποδέκτες πολλών παραπόνων κυρίως από τους επιβάτες βαρέων οχημάτων (τουριστικά λεωφορεία) εξαιτίας της μεγάλης αναμονής κατά την διάρκεια ενός τροχονομικού ελέγχου.
Χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό κ. Χρήστος Παπαδάκης σημείωσε τα εξής: «Αυτά τα δύο μηχανήματα θα τα φέρουν οι εποχούμενες περιπολίες και θα ελέγχουν όλα τα οχήματα που έχουν ψηφιακό ταχογράφο. Γενικά όταν ελέγχουμε έναν ταχογράφο είναι για να διαπιστώσουμε εάν υπάρχουν παραβάσεις ή εάν τηρείται και σε ποιο βαθμό ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας.
Με πιο απλά λόγια, ο ψηφιακός ταχογράφος και γενικά ο ταχογράφος είναι το λεγόμενο «μαύρο κουτί» ενός βαρέως οχήματος, το οποίο δείχνει τι έχει κάνει ο οδηγός. Δηλαδή, αν έχει υπερβεί το όριο ταχύτητας, αν έχει δουλέψει παραπάνω από τις προβλεπόμενες ώρες. Και από αυτό αντλούμε πληροφορίες αν έχει οδηγήσει σύμφωνα με την προβλεπόμενη νομοθεσία ή αν έχει κάνει κάποιες παραβάσεις σε προγενέστερο χρόνο. Επίσης, θα μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες και για έναν χρόνο πριν, με μια άλλη δυνατότητα. Ουσιαστικά δηλαδή, εμείς αντλούμε πληροφορίες από την κάρτα του οδηγού ή την κάρτα την δική μας. Με άλλα λόγια, θα παίρνουμε την κάρτα του οδηγού όπου εκεί είναι καταχωρημένα τα πάντα και θα αντλούμε τα στοιχεία του μέσω του δικού μας μηχανήματος. Αυτό θα γίνεται σε κάθε έλεγχο που θα κάνουμε. Πλέον θα είναι πιο εύκολο και για μας διότι πάντα υπάρχει χρονοκαθυστέρηση. Μάλιστα ένας λόγος που θέλαμε να προμηθευτούμε αυτό το μηχάνημα είναι επειδή, ειδικά τους τουριστικούς μήνες για να ελέγξουμε ένα τουριστικό λεωφορείο ή το λεωφορείο της γραμμής θέλαμε τουλάχιστον 15 με 20 λεπτά. Φαντάζεστε τι καθυστέρηση υπήρχε. Όλη αυτή η αναμονή ήταν καταστροφική, όχι τόσο για τους οδηγούς, όσο για τους επιβάτες που δυσανασχετούσαν. Ενώ τώρα τα 15 με 20 λεπτά, θα μειωθούν το λιγότερο στα 5 λεπτά».
Εξηγώντας περαιτέρω την κατάσταση που επικρατεί στο θέμα αυτό, ο διοικητής της Τροχαίας του Β.Ο.Α.Κ. υπογράμμισε πως όλα όσα ανέφερε νωρίτερα συμβαίνουν με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν παραβάσεις, παρά μόνο επειδή διεξάγεται ένας απλός τροχονομικός έλεγχος. Διότι σε διαφορετική περίπτωση, όπως πρόσθεσε, ο χρόνος αναμονής είναι μεγαλύτερος μέχρις ότου να βεβαιωθούν οι ενδεχόμενες παραβάσεις.
«Αυτό ήταν το πρόβλημα μας ότι είχαμε πολλά παράπονα και από επιβάτες και από οδηγούς και από όλους όσους ασχολούνται με τον τουρισμό, για την χρονοκαθυστέρηση σε κάθε έλεγχο. Φανταστείτε ένα μισάωρο καθυστέρηση σε ένα τουριστικό λεωφορείο που έχει να πάει σε δυο – τρεις άλλους προορισμούς με 50 περίπου άτομα. Μετά πολλοί οδηγοί για να προλάβουν, έκαναν νέες παραβάσεις», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων ο κ. Παπαδάκης.
Σύμφωνα πάντως με τον ίδιο μέχρι σήμερα η Υπηρεσία του δεν διέθετε ανάλογο σύστημα, δεδομένου ότι ελάχιστα τμήματα Τροχαίας πανελλαδικά διαθέτουν τέτοια συστήματα. Και μάλιστα, όπως είπε, όταν διενεργούνται τέτοιοι στοχευμένοι έλεγχοι, ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος πρόκλησης τροχαίου. «Διότι ένα βαρύ όχημα όταν εμπλακεί σε τροχαίο, αφήνει το σημάδι του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Άρα, όταν υπάρχει ο έλεγχος μειώνονται οι παραβάτες και τα τροχαία ατυχήματα σε τέτοιου είδους οχήματα», πρόσθεσε.
Μανόλης Τσακαλάκης: «Θέλουμε απλά να συμβάλουμε στον περιορισμό των τροχαίων»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου από την άλλη, αναφέρθηκε στο σκεπτικό της απόφασης που ελήφθη από τα διοικητικά συμβούλια των Συλλόγων Ξενοδόχων Κρήτης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αυτό έγινε με σκοπό να περιοριστεί ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στον επικίνδυνο βόρειο οδικό άξονα Κρήτης.
Σύμφωνα με τον Μανόλη Τσακαλάκη «τα δύο αυτά μηχανήματα που αγοράστηκαν και δωρίστηκαν στην Τροχαία του Β.Ο.Α.Κ., είναι για να προστατεύσουν ζωές». Ανατρέχοντας μάλιστα στο παρελθόν ο κ. Τσακαλάκης αναφέρθηκε στο πολύνεκρο τροχαίο που είχε γίνει στην περιοχή της Σκαλέτας πριν από πολλά χρόνια, όταν μία νταλίκα συγκρούστηκε με ένα τουριστικό λεωφορείο, με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους τότε αρκετοί Γάλλοι τουρίστες, ενώ μίλησε και για πολλά άλλα ατυχήματα που έγιναν επί του Β.Ο.Α.Κ., από απροσεξία ή από υπερβολική ταχύτητα, όπως είπε.
«Ευχόμαστε λοιπόν αυτά τα δύο μηχανήματα να βοηθήσουν την Τροχαία ώστε να κάνει πιο εύκολα την δουλειά της και με τον φόβο καμιά φορά να συνετιστούν και οι οδηγοί βαρέων οχημάτων, διότι όταν αυτοί προκαλούν ατύχημα είναι συνήθως θανατηφόρο. Κατά συνέπεια, ο «φόβος για τα έρημα» να είναι η αιτία για να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα ή για να θρηνήσουμε λιγότερα θύματα», κατέληξε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος επίσης ο Μανόλης Τσακαλάκης στις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται κατά την διάρκεια των τροχονομικών ελέγχων στα τουριστικά λεωφορεία, σημείωσε τα εξής: «Πολλές φορές όταν πρόκειται για τουριστικά λεωφορεία το πρόγραμμα που βγάζουν τα γραφεία κινήσεως του κάθε τουριστικού πρακτορείου, περιλαμβάνουν ανά πέντε λεπτά και άλλο ξενοδοχείο, με σκοπό να πάρουν ή να αφήσουν πελάτες. Φανταστείτε λοιπόν τι σημαίνει να διαρκεί ο τροχονομικός έλεγχος 20 λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί στο τέλος ο επισκέπτης να κινδυνέψει να χάσει ακόμα και την πτήση του», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Οι αριθμοί για τα τροχαία στον Β.Ο.Α.Κ.
Εν τω μεταξύ, αυξημένος σε σύγκριση με πέρυσι είναι φέτος ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν την ζωή τους σε τροχαία που σημειώθηκαν στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, με βάση τα όσα παρουσίασε ο Διοικητής της Τροχαίας του Β.Ο.Α.Κ.
Χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδάκης ανέφερε ότι από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα, 13 άνθρωποι σκοτώθηκαν στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, ενώ όπως πρόσθεσε σε σύγκριση με πέρυσι ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος, δεδομένου ότι το 2018, οι νεκροί σε τροχαία στον Β.Ο.Α.Κ. ήταν 7.
«Είναι γεγονός ότι σε σχέση με πέρυσι, φέτος καταγράφεται αύξηση στους θανάτους συνανθρώπων μας στον Β.Ο.Α.Κ. Όμως, το θετικό είναι ότι από ιδρύσεως της υπηρεσίας μας, δηλαδή από το 2011 και έπειτα, τα τροχαία στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης έχουν μειωθεί στο 70%. Οι θάνατοι έχουν μειωθεί επίσης σε ποσοστό 60% – 65% και τα στοιχεία για τους σοβαρά και ελαφρά τραυματίες παρουσιάζουν μείωση της τάξεως του 80% και άνω», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα πάντως με τον ίδιο πριν από το 2011 που ιδρύθηκε η Τροχαία του Β.Ο.Α.Κ., οι νεκροί εθνικό οδικό δίκτυο του νησιού ήταν κατά μέσο όρο 30 με 35 τον χρόνο, ενώ από το 2011 και έπειτα, ο μέσος όρος των νεκρών στην άσφαλτο είναι κατά κύριο λόγο περίπου στους 10.
Επιπλέον, ο κ. Παπαδάκης αναφέρθηκε και στα στοιχεία των μετρήσεων που έχει κάνει η Υπηρεσία του σχετικά με την κίνηση που παρουσιάζει ο συγκεκριμένος δρόμος. Χαρακτηριστικά είπε, ότι το 2014 -που έγινε η πρώτη μέτρηση- κινούνταν καθημερινά στον Β.Ο.Α.Κ. περίπου 110.000 οχήματα. Ωστόσο, τα στοιχεία της τελευταίας μέτρησης που έγινε φέτος, έδειξαν ότι πλέον σε καθημερινή βάση τον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης διασχίζουν περίπου 190.000 με 200.000 οχήματα.
Αναφερόμενος τέλος ο Χρήστος Παπαδάκης στο νέο σχέδιο οδικής ασφάλειας που εφαρμόζει η υπηρεσία του, με βάση τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες των προηγούμενων μηνών, τόνισε ότι «είχαμε μία ενίσχυση όλων των Υπηρεσιών Τροχαίας στην Κρήτη, έχει υπάρξει ένας νέος σχεδιασμός, που στην ουσία είναι ένας επανασχεδιασμός του ήδη υπάρχοντος με στόχο την καλύτερη τροχονομική αστυνόμευση και στον Β.Ο.Α.Κ. και σε όλο το νησί».