Η ποιότητα του κρητικού ελαιολάδου, η αναγνωρισιμότητα του και η υψηλή θρεπτική του αξία αποτελούν τα βασικά συγκριτικά πλεονεκτήματα του τοπικού προϊόντος, τα οποία το κάνουν να ξεχωρίζει έναντι των υπολοίπων δίδοντας του τη δυνατότητα να καταστεί ανταγωνιστικό, να κερδίσει μια θέση στα ράφια των αγορών του εξωτερικού αλλά κυρίως να εδραιωθεί στις διεθνείς αγορές.
Βασική προϋπόθεση όμως είναι η τυποποίηση του, η κατοχύρωση της ταυτότητας του με την πιστοποιημένη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ) ώστε μέσω αυτού να αναγνωρίζεται από τον επισκέπτη αλλά και τον κόσμο του εξωτερικού.
Η αναγνώριση της ταυτότητας του θα δώσει νέα ώθηση στην προώθηση του προϊόντος, καθώς θα συμβάλλει καθοριστικά στην προβολή του, στην αναγνωρισιμότητά του, στην εξάπλωση της φήμης του ενώ αυτό θα καθιερωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών επιφέροντας παράλληλα οικονομικά οφέλη για το νησί, κάτι που αποτελεί στόχο για την Κρήτη.
Ο συντονισμός, η οργάνωση και η συνεργασία παραγωγών, τυποποιητών, τοπικής αυτοδιοίκησης και κεντρικής πολιτείας είναι απαραίτητος ώστε το δημοφιλές και ποιοτικό προϊόν του νησιού να μπορέσει να κερδίσει μια καλή θέση στα ράφια των αγορών του εξωτερικού. Οι μεμονωμένες προσπάθειες δεν είναι ο προσφορότερος τρόπος για να προωθηθεί το τοπικό μας προϊόν, ένα προϊόν «χρυσάφι» και αναγνωρισμένο παγκοσμίως, στις αγορές του εξωτερικού. Χρειάζονται βήματα σταθερά αλλά αποφασιστικά και συνένωση των παραπάνω δυνάμεων, ώστε το ελαιόλαδο του νησιού μας να κατακτήσει τη θέση που του αξίζει.
Τα παραπάνω επισημάνθηκαν στη διάρκεια τελετής απονομής των βραβείων στους νικητές του δεύτερου παγκρήτιου διαγωνισμού ελαιολάδου που διοργάνωσε η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας με στόχο να ενθαρρύνει παραγωγούς και τυποποιητές αλλά και να επιβεβαιώσει την υψηλή ποιότητα του προϊόντος, πάνω στην οποία μπορούν να βασιστούν για την προβολή και προώθηση του.
Χαρακτηριστική ήταν και η τοποθέτηση του περιφερειάρχη Κρήτης ο οποίος ανέφερε πως η Κρήτη μπορεί να βγει από την κρίση στηριζόμενη στον πρωτογενή τομέα μόνο μέσα από συνέργειες.
«Η Κρήτη μπορεί να βγει από την κρίση αν έχουμε μια καλύτερη συνέργεια και συνεργασία μεταξύ μας, αν έχουμε μια συμπόρευση και η συνεργασία αυτή πρέπει να είναι πάνω στην επένδυση της ποιότητας. Έχουμε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα να μπορέσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί πάνω στα κρητικά προϊόντα. Χρειάζονται όμως καλύτερες συνεργασίες και εμείς από την πλευρά μας θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε όλοι μαζί να πετύχουμε τον στόχο που θέλουμε, τα ποιοτικά προϊόντα της Κρήτης -με πρώτο το ελαιόλαδο- να μπορούν να κατακτήσουν τις αγορές ως ελληνικό προϊόν» τόνισε χαρακτηριστικά ο Σταύρος Αρναουτάκης.
Αναλυτικά…
Σοβαρές προοπτικές προώθησης του κρητικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές
ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΚΑΙ ΤΥΠΟΠΟΙΗΤΩΝ ΣΤΟΝ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΑΓΚΡΗΤΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
• «Επενδύοντας στην ποιότητα των προϊόντων μας μέσα από συνεργασίες η Κρήτη μπορεί να βγει από την κρίση», τόνισε ο περιφερειάρχης
Με κύριο στόχο το τυποποιημένο κρητικό ελαιόλαδο να αποκτήσει την προστιθέμενη αξία που του αναλογεί, με δεδομένη την ποιότητά του αλλά και την αναγνωρισμένη υψηλή διατροφική του αξία, ώστε να κατακτήσει μια καλή θέση στα ράφια των διεθνών αγορών με την πιστοποιημένη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ) «Κρήτη», η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης, διοργάνωσε για δεύτερη συνεχή χρονιά τον Παγκρήτιο Διαγωνισμό Ελαιολάδου, στον οποίο συμμετείχαν συνολικά 71 παραγωγοί και τυποποιητές.
Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔHΚ), του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ), του Συνδέσμου Τυποποιητών Ελαιολάδου Κρήτης (ΣΥΤΕΚ), του Δικτύου Κρητικού Ελαιολάδου, του Ινστιτούτο Ελιάς και Υποτροπικών Φυτών Χανίων, του Μεσογειακού Αγορανομικού Ινστιτούτου Χανίων και του Οργανοληπτικού Εργαστηρίου Αγροτικού Συνεταιρισμού Ρεθύμνης «Ένωση».
Η αξιολόγηση των δειγμάτων πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στις εγκαταστάσεις του διαπιστευμένου από το ΕΣΥΔ εργαστηρίου του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ρεθύμνης «Ένωση».
Κριτήριο για την αξιολόγηση των δειγμάτων ήταν η ποιότητα των οργανοληπτικών τους χαρακτηριστικών (γεύση οσμή) και η αξιολόγησή τους έγινε με τη χρήση φύλλου που χρησιμοποιείται στον διαγωνισμό «Mario Solinas» που διοργανώνεται από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιοκομίας.
Συντονίστρια του τεχνικού και επιστημονικού μέρους του Διαγωνισμού, ήταν η Ελευθερία Γερμανάκη (panel supervisor) του Οργανοληπτικού Εργαστηρίου ΑΣ Ρεθύμνου, επικεφαλής της κριτικής επιτροπής αξιολόγηση η Έφη Χριστοπούλου, χημικός εμπειρογνώμονας και γευσιγνώστης ο Guiseppe Antonio Laouro από την νότια Ιταλία με πολυετή εμπειρία στην προώθηση ελαιολάδου.
Η δωδεκαμελής κριτική επιτροπή απαρτιζόταν από εκπαιδευμένους δοκιμαστές και από τους τέσσερις νομούς της Κρήτης όπως και από το εξωτερικό, οι οποίοι συμμετέχουν σε διαπιστευμένη οργανοληπτική ομάδα, και έχουν εμπειρία στην εφαρμογή της οργανοληπτικής μεθόδου. Η κριτική επιτροπή τήρησε όλους τους κανόνες της δεοντολογίας (blind test). Ο διαγωνισμός φέτος αφορούσε εκτός από τα συμβατικά ελαιόλαδα και τα βιολογικά.
Η Έφη Χριστοπούλου, εκπρόσωπος της χώρας μας στο Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου, που συμμετείχε για 2η χρονιά στον Παγκρήτιο Διαγωνισμό, στην τοποθέτησή της, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι ο διαγωνισμός δίνει κίνητρα για την προώθηση τυποποιημένων ελαιολάδων, αλλά κι ενθάρρυνση των καταναλωτών και των επιχειρηματιών που χρησιμοποιούν ελαιόλαδο με στόχο την ανάδειξη, την προβολή της ποιότητας του ελαιολάδου: «Τα κριτήρια που μπαίνουν είναι το δείγμα να υπάγεται στην κατηγορία του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου, με βάση τη νομοθεσία, να υπάρχουν ιδιαίτερα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά στα δείγματα. Στον διαγωνισμό είχαμε 21 βιολογικά και 50 συμβατικά δείγματα ελαιόλαδο. Είναι πολύ μεγάλος ο διαγωνισμός για το επίπεδο της περιφέρειας Κρήτης. Είναι χαρακτηριστικό και επιτυχία του διαγωνισμού για μένα, ότι ήταν βελτιωμένη η ποιότητα του ελαιολάδου.
Φέτος το11% μόνο των δειγμάτων ήταν κάτω από 65% πέρυσι ήταν 16% και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι’ αυτό. Νομίζω ότι ο περσινός διαγωνισμός παρακίνησε τους παραγωγούς και τους τυποποιητές και αυτό είναι που μας χαροποίει ιδιαίτερα. Η τελική βαθμολογία των δειγμάτων των συμβατικών ελαιολάδων είναι υψηλότερη από τα βιολογικά ελαιόλαδα. Τα δείγματα ήταν πολύ καλά γι’ αυτό και αποφασίσαμε να δώσουμε επιπλέον διακρίσεις πέρα από τα βραβεία».
Ο γεωπόνος, επαγγελματίας γευσιγνώστης και κριτής σε διεθνείς διαγωνισμούς Antonio Laouro, στην παρουσίαση που έκανε έδωσε ιδιαίτερη έμφαση τόσο στην ποιότητα του κρητικού ελαιολάδου όσο και στις κινήσεις μάρκετινκγ που πρέπει να γίνουν, σημειώνοντας την αξία τόσο των διαγωνισμών αυτών, όσο και της συμμετοχής σε εκθέσεις, αλλά και της προβολής του τυποποιημένου ελαιολάδου: «Τα τέσσερα βασικά σημεία του μάρκετινγκ είναι το προϊόν, η τιμή, η περιοχή και η διαφήμιση. Αυτοί που θέλουν να αγοράσουν λάδι θέλουν να αγοράσουν και ένα κομμάτι της περιοχής στην οποία παράγεται. Το προϊόν σας είναι γνωστό και μπορεί να το αγοράσουν περισσότεροι. Όμως προσοχή οι επισκέπτες προσέχουν την κατηγορία του μάρκετινγκ και είναι σημαντικές οι εκθέσεις, τα βιβλία- έντυπα, οι ονομασίες, τα πιστοποιητικά, οι συσκευασίες, η προβολή στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πάντως το επίπεδο των φετινών διαγωνιζομένων ήταν πολύ υψηλό και αυτό ήταν εμφανές», είπε μεταξύ άλλων.
Οι βραβεύσεις
Τη «Χρυσή Ελαία» απέσπασε η εταιρεία «Υιοί Εμμ. Πρωτογεράκη» από τη Μεσσαρά Ηρακλείου για την κορωνέικη ποικιλία, την «Αργυρή Ελαία» απέσπασε η εταιρεία «Κardia food» από το Ρέθυμνο για την ποικιλία τσουνάτι και την «Χάλκινη Ελαία» κέρδισε η εταιρεία «Terra creta» από τη Σητεία για την κορωνεϊκη ποικιλία. Ίδιοι ήταν οι νικητές και για τα βιολογικά ελαιόλαδα.
Τα πρώτα βραβεία και στις 2 κατηγορίες απονεμήθηκαν στους ίδιους παραγωγούς, δηλαδή το πρώτο βραβείο, τη «Χρυσή Ελαία» στα βιολογικά λάδια απέσπασε η εταιρεία «Υιοί Εμμ. Πρωτογεράκη» με το Liokarpi Pdo, την «Αργυρή Ελαία» η εταιρεία «Κardia food» με την ποικιλία τσουνάτι και τη «Χάλκινη Ελαία» «Κardia food» με την ποικιλία κορωνέικη.
Ακολούθησαν οι τιμητικές διακρίσεις:
ΑΣ Μεσσαράς – Aphorae
Ευριπίδης ΑΕ Prola Prince Crete
Ευριπίδης ΑΣ Evripidis Sa Mesara Pdo
Μποτζάκης ΑΣ Cretan Prince
Βιο Κρητικά Ελαιόλαδα ΜΟΝ ΕΠΕ Drops Of Gods
Κρέτα Φουντ ΕΠΕ Cretegold Pdo Kolymvari
Κυραλάκη Θεονύμφη Κακουλάκη
Ασσαργιωτάκης Ιωάννης – 0,2 0,3 Έξτρα Παρθένο Ελαιόλαδο
Kreta Koumadorakis Olivenoel -Kreta Koumadorakis Olivenoel
Nικόλαος Αιλαμάκης Και Σια ΟΕΕ – Terra Zakros.
Απαραίτητη η συνέργεια για την κατοχύρωση της ταυτότητας του ελαιολάδου
Στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κρήτης, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ενιαία προσπάθεια που πρέπει να γίνει ώστε το τυποποιημένο κρητικό ελαιόλαδο να αποκτήσει ταυτότητα.
Ειδικότερα, ο Μανόλης Χνάρης ανέφερε: «Καταβάλλουμε προσπάθεια να αποκτήσει επιτέλους το βασικό προϊόν του νησιού μας ταυτότητα, αναγνωρισιμότητα και εμπορική αξία ανάλογη της ποιότητάς του. Ο διαγωνισμός αυτός στοχεύει στην ανάδειξη του κρητικού τυποποιημένου ελαιολάδου, δίδοντας έμφαση στην ποιοτική του υπεροχή και μοναδική του γεύση. Η ενιαία προσπάθεια με τη σήμανση και ταυτοποίηση του προϊόντος συντελεί στην εξάπλωση της φήμης του, την αύξηση της ζήτησης και την εδραίωση στις αγορές. Αγορές παραδοσιακές και νέες με την προστιθέμενη αξία της καταγωγής και της ποιότητας το καθιερώνουν στη συνείδηση των καταναλωτών. Η συμμετοχή σε τοπικούς και διεθνείς διαγωνισμούς δίνουν το κίνητρο και την τεχνογνωσία σε παραγωγούς και τυποποιητές για την ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος. Η οργάνωση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας που κάνει η Περιφέρεια Κρήτης και η Αγροδιατροφική Σύμπραξη.
Στόχος της προσπάθειας αυτής είναι να αποκτήσουν τα προϊόντα του νησιού την ταυτότητα της ποιότητας, ασφάλειας και εντοπιότητας. Ήδη αριθμούμε 400 πιστοποιημένα με το σήμα «Κρήτη» προϊόντα. Η σύνδεση αυτών από τον κλάδο του τουρισμού μέσα από το σήμα «κρητική κουζίνα» στοχεύει στο να καταστεί η Κρήτη και γαστρονομικός προορισμός.
Στον φετινό διαγωνισμό αξιολογήθηκαν πάνω από 70 δείγματα, συμμετοχή πάρα πολύ ικανοποιητική από τους τυποποιητές και παραγωγούς. Η αξιολόγηση των δειγμάτων στηρίχτηκε όχι μόνο στην οργανωτική αλλά και στη χημική τους ανάλυση. Προσθέσαμε νέα κατηγορία ελαιολάδου».
Ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης στον χαιρετισμό του ανέφερε πως μέσα από τις συνεργασίες όλων των εμπλεκόμενων στον πρωτογενή τομέα, η Κρήτη μπορεί να αντισταθεί στην κρίση, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων: «Αισθάνομαι ιδιαίτερα αισιόδοξος μετά και τη συμμετοχή στον διαγωνισμό αυτό. Οφείλουμε όλοι να συνεργαστούμε προς όφελος του πρωτογενή τομέα, προς όφελος των τυποποιητών και των παραγωγών. Η Κρήτη μπορεί να βγει από την κρίση αν έχουμε μια καλύτερη συνέργεια και συνεργασία μεταξύ μας, αν έχουμε μια συμπόρευση και η συνεργασία αυτή πρέπει να είναι πάνω στην επένδυση της ποιότητας. Έχουμε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα να μπορέσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί πάνω στα κρητικά προϊόντα. Χρειάζονται όμως καλύτερες συνεργασίες και εμείς από την πλευρά μας θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε όλοι μαζί να πετύχουμε τον στόχο που θέλουμε, τα ποιοτικά προϊόντα της Κρήτης -με πρώτο το ελαιόλαδο- να μπορούν να κατακτήσουν τις αγορές ως ελληνικό προϊόν. Εν όψει και της νέας προγραμματικής περιόδου, που πολλά μπορεί να δώσει πάνω στη διασφάλιση της ποιότητας και στην πιστοποίηση των προϊόντων το όραμα το οποίο έχουμε ελπίζουμε να γίνει πραγματικότητα».
Στον χαιρετισμό του ο δήμαρχος Ρεθύμνου και πρόεδρος του ΣΕΔΗΚ Γιώργος Μαρινάκης, τόνισε επίσης την ανάγκη συνεργασιών, επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη κατανάλωσης των ντόπιων παραδοσιακών προϊόντων λέγοντας, μεταξύ άλλων: «Αν δεν συνενώσουμε δυνάμεις και δεν συνδιεκδικήσουμε όλοι μαζί το ΠΟΠ Κρήτης που να ανοίγει δρόμους για το κρητικό ελαιόλαδο που έχει κοινότητα χαρακτηριστικών, δεν θα μπορέσουμε να πετύχουμε αυτό που θέλουμε. Αυτή η διάσπαση που υπάρχει μπορεί να δίνει στο καθένα την αυταρέσκεια ότι κατάφερε να κάνει ένα εξαιρετικό προϊόν, αλλά με αυτό δεν μπορεί να διαβολίσει τη διεθνή αγορά, αλλά ούτε να μπει στις μεγάλες ετικέτες των πολυκαταστημάτων της Ευρώπης.
Εμείς δεν χρειαζόμαστε εξαγωγικές επιχειρήσεις στην Κρήτη. Χρειαζόμαστε να πείσουμε τους επισκέπτες μας και τους ντόπιους πλέον ότι πρέπει να καταναλώνουμε εμείς το δικό μας προϊόν. Κάθε χρόνο έχουμε εκατομμύρια επισκεπτών στην Κρήτη που δεν φτάνουν τα προϊόντα μας να τους ικανοποιήσουν, αν όλοι μαζί καταφέρουμε να φέρουμε αυτή τη διασύνδεση του τουριστικού τομέα με τον πρωτογενή. Πρέπει να είμαστε προσανατολισμένοι στην άποψη ότι καμιά κρίση δεν ξεπερνιέται με τις υπηρεσίες στους υπόλοιπους τομείς. Μόνο ο πρωτογενής τομέας μπορεί να κάνει τη διαφορά. Αλλά ένας πρωτογενής τομέας ο οποίος υποστηρίζεται σοβαρά από την πολιτεία, από τους θεσμούς αλλά και από τις ίδιες τις κοινωνίες».
Το Ινστιτούτο Κρητικής Διατροφής, ανταποκρίθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στο κάλεσμα των διοργανωτών του, στη δημιουργία εδεσμάτων με βάση την Κρητική Διατροφή.