Η διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον Τουρισμό, αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την Περιφέρεια Κρήτης και ζητούμενο για τους επιχειρηματίες του Τουρισμού, αλλά και τους ντόπιους παραγωγούς, εκτιμώντας ότι αυτό θα συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, ιδιαίτερα στη σημερινή οικονομική συγκυρία. Είναι δεδομένο ότι η ζήτηση των ντόπιων παραδοσιακών προϊόντων αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο από τους επισκέπτες που αναζητούν ξενοδοχεία και καταλύματα, στα οποία μπορούν να δοκιμάσουν γεύσεις παραδοσιακές αλλά και προϊόντα τοπικά. Είναι επίσης γνωστό ότι τα Κρητικά προϊόντα σε πολλές των περιπτώσεων και όταν αυτό είναι δυνατό «ταξιδεύουν», μέσω των τουριστών σε χώρες του εξωτερικού, ενώ το ενδιαφέρον που καταγράφεται για τη γαστρονομία του νησιού είναι διάχυτο ακόμα και στις τουριστικές εκθέσεις.
Για την Περιφέρεια Κρήτης η διασύνδεση του Τουρισμού με τον αγροτικό τομέα, βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα, αφού έχει αντιληφτεί πως το συγκριτικό πλεονέκτημα της Κρήτης, που δεν είναι άλλο από την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων της, μπορεί να αποτελέσει το βασικότερο μοχλό ανάπτυξης και ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας. Τον συγκεκριμένο σκοπό υπηρετεί και η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης, που έχει ως κύριους στόχους την ανάπτυξη και προώθηση του πρωτογενούς τομέα στο νησί, παρέχοντας αξιόπιστα κίνητρα για την αναβάθμιση των τοπικών προϊόντων και ενισχύοντας το ενδιαφέρον των παραγωγών για βελτίωση του παραγόμενου προϊόντος. Γι’ αυτό άλλωστε και οι προσπάθειές της προσανατολίζονται στην προβολή και ανάδειξη των πιστοποιημένων με το σήμα «Κρήτη» τοπικών προϊόντων, στη σίτιση, την εστίαση και τον τουρισμό τόσο σε τοπικό, όσο και σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, στην προβολή και προώθηση της Κρητικής Διατροφής, με σκοπό την αύξηση της κατανάλωσης των αγροδιατροφικών προϊόντων της Κρήτης, πιστοποίηση εστιατορίων, ξενοδοχείων και καταλυμάτων οικοτουρισμού, με το σήμα ποιότητας της Κρητικής κουζίνας.
Παράλληλα, αναγνωρίζοντας τα πολλαπλά οφέλη, οι επιχειρηματίες ξενοδόχοι αποζητούν να ενισχύουν διαρκώς την κουζίνα τους με παραδοσιακά προϊόντα του νησιού, τα οποία πλέον είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους πελάτες τους.
Ωστόσο, αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, αφού υπάρχουν εμπόδια αντικειμενικά πολλές φορές που δεν μπορούν να προσπεραστούν γρήγορα. Από τη μία το κόστος των ντόπιων προϊόντων και με δεδομένες τις πιέσεις των τουρ οπερέιτορ προς τους ξενοδόχους για χαμηλές τιμές και από την άλλη οι περιορισμένες ποσότητες παραγωγής ή και μη έγκαιρης διάθεσης, αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες στη συνεργασία των δύο πλευρών.
Ήδη, εδώ και πέντε χρόνια με πρωτοβουλία των τεσσάρων Επιμελητηρίων του νησιού, έχει ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια που μάλιστα δείχνει να έχει αποτελέσματα και αφορά στο φόρουμ προώθησης κρητικών προϊόντων στα δίκτυα διανομής σουπερ μάρκετ και ξενοδοχεία. Λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου τα Επιμελητήρια διοργανώνουν την εκδήλωση αυτή, που στόχο έχει να φέρει σε άμεση επαφή τις δυο πλευρές- παραγωγούς και επιχειρηματίες. Οι μεν πρώτοι έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους σε ειδικό εκθετήριο, δίδοντας την ευκαιρία στους ξενοδόχους να τα δοκιμάσουν και στη συνέχεια μέσα από κατ’ ιδίαν συναντήσεις να κλειστούν οι ανάλογες συμφωνίες για τη σεζόν. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι πραγματοποιήθηκαν συνολικά 6.000 κατ’ ιδίαν ραντεβού των δυο πλευρών, αριθμός που δείχνει διαρκώς να αυξάνεται.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου Γιώργος Γιακουμάκης ανέφερε: «Είναι μια διοργάνωση που πετυχαίνει μια καλή προβολή των Κρητικών προϊόντων, η οποία θα συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα. Αφορά τους παραγωγούς ειδών διατροφής και ξενοδοχεία, με σκοπό να ενθαρρύνει τους ξενοδόχους νε εμπλουτίσουν τις κουζίνες με τοπικά προϊόντα, δίδοντας ευκαιρία και στους παραγωγούς να τα παρουσιάσουν σε ειδικά σταντ κάποια δείγματα των παραγόμενων προϊόντων τους, μαζί με πληροφοριακό υλικό και επίσης να γίνουν απευθείας ραντεβού μεταξύ των δυο πλευρών. Θα πρέπει σαν Κρήτη να αξιοποιήσουμε την ποιότητα των κρητικών προϊόντων και να αξιοποιήσουμε την αναγνώριση που έχει πλέον η κρητική διατροφή. Για ν’ αυξηθεί η κατανάλωσή των ντόπιων προϊόντων όμως, θα πρέπει να βρούμε τρόπους διασύνδεσης της παραγωγής με την κατανάλωση και το φόρουμ αυτό αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία. Είναι δεδομένο ότι η ισόρροπη ανάπτυξη και η ενδυνάμωση της κρητικής οικονομίας, μπορεί να προκύψει από την παράλληλη ανάπτυξη του αγροτοκτηνοτροφικού τομέα σαν συνέπεια της κατανάλωσης εγχώριων προϊόντων στην Κρήτη, τον τόπο της παραγωγής τους».
Στις 2 Απριλίου στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, το 5ο Παγκρήτιο Φόρουμ προώθησης ντόπιων προϊόντων
Με τη στήριξη των τοπικών παραγωγικών φορέων όλης της Κρήτης, ξεκινά η προετοιμασία του 5ου Παγκρήτιου Φόρουμ Προώθησης Κρητικών Προϊόντων στα Κρητικά ξενοδοχεία και τα Δίκτυα Διανομής – Super Market, το οποίο φέτος θα διεξαχθεί στις 2 Απριλίου στο Επιμελητήριο Ηρακλείου.
Το κορυφαίο για την οικονομία της Κρήτης επιχειρηματικό γεγονός, έχει στόχο να βοηθήσει τη συνεργασία ξενοδόχων και αγροτών, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των Κρητικών ξενοδοχείων και της ευρύτερης τοπικής αγοράς από την ντόπια αγροτική παραγωγή, αλλά και να δοθεί η ευκαιρία στους επισκέπτες του νησιού να γνωρίσουν τα γνήσια προϊόντα της Κρητικής διατροφής.
Το 5ο Παγκρήτιο Φόρουμ διοργανώνουν και φέτος τα τέσσερα Επιμελητήρια της Κρήτης, οι Ενώσεις Ξενοδόχων Κρήτης και ο Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων.
Το εγχείρημα έχει στεφθεί με μεγάλη επιτυχία κατά τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια και αποτελεί πλέον θεσμό για την τοπική αγορά, καθώς έχει δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς ξενοδόχους να προμηθευτούν τοπικά προϊόντα απ’ ευθείας από τους παραγωγούς, χτίζοντας μια οικονομική συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για τις δύο πλευρές.
Το Παγκρήτιο Φόρουμ περιλαμβάνει συναντήσεις εκπροσώπων των ξενοδοχείων και των δικτύων διανομής με αγρότες, κτηνοτρόφους και μεταποιητές αγροτικών προϊόντων σε προκαθορισμένα ραντεβού, αλλά και έκθεση Κρητικών προϊόντων.
Η συμμετοχή στο 5ο Παγκρήτιο Φόρουμ είναι δωρεάν, αλλά απαιτείται η δήλωση συμμετοχής μέχρι την Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώνουν συμμετοχή είτε στο Επιμελητήριο Ρεθύμνης info@eber.gr <mailto:info@eber.gr> και τηλέφωνο 28310-57330 (κ. ΘοδωρήςΤσαούλης), είτε στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, υπεύθυνη κυρία Λένα Στεφανουδάκη, τηλ: 2810 247034, stefanoudaki@ebeh.gr <mailto:stefanoudaki@ebeh.gr> και απευθείας (ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής), στο site του Επιμελητηρίου Ηρακλείου: www.ebeh.gr <http://www.ebeh.gr>.
Η διοίκηση του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης θεωρεί το Φόρουμ ως μία σημαντική ευκαιρία για την προώθηση και προβολή της τοπικής μας παραγωγής στους επισκέπτες του Ρεθύμνου και καλεί του τοπικούς παραγωγούς και ξενοδόχους να επωφεληθούν από τη διοργάνωση, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα σε διάστημα ολίγων ωρών να συναντηθούν στον ίδιο χώρο με δεκάδες ενδιαφερόμενους.
Η υπεύθυνη της διοργάνωσης Λένα Στεφανουδάκη, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για τη συγκεκριμένη διοργάνωση, ανέφερε: «Κάθε χρόνο παρατηρούμε ότι επανέρχονται οι επιχειρήσεις και βελτιώνονται διαρκώς και στον τρόπο παρουσίασης των προϊόντων τους, αλλά και το μάρκετινγκ. Βλέπουμε να κλείνονται αρκετές συμφωνίες και αρκετοί παραγωγοί, έχουν ήδη μπει στα ξενοδοχεία.
Εκτιμώ ότι η προσπάθεια αυτή έχει αγκαλιαστεί, αφού κάθε χρόνο οι συμμετοχές αυξάνονται. Και από την άλλη υπάρχει μεγάλη συμμετοχή από τους ξενοδόχους, οι οποίοι στηρίζουν την προσπάθεια αυτή και κάθε χρόνο συμμετέχουν, γιατί θέλουν και οι ίδιοι να υπάρχει η Κρητική κουζίνα στα ξενοδοχεία τους. Το πρόβλημα είναι ότι οι παραγωγοί δεν είναι πάντα έτοιμοι, είτε από άποψη χρόνου είτε από άποψη ποσότητας. Και σε αυτό το κομμάτι όμως υπάρχει βελτίωση χρόνο με τον χρόνο μέσα από το φόρουμ, όπου γίνεται η κατ’ ιδίαν συζήτηση. Το φόρουμ γίνεται σε δυο σταδία. Στο πρώτο στάδιο υπάρχουν κατ’ ιδίαν συναντήσεις, όπου όλοι οι ξενοδόχοι συζητάνε με τους παραγωγούς, οι οποίοι έχουν έτοιμα φυλλάδια σχετικά με την παραγωγή τους και σχετικό τιμοκατάλογο. Από ‘κει και πέρα υπάρχει εκθετήριο με τα τοπικά προϊόντα, όπου μπορούν να τα δοκιμάσουν και μέσα από τη συνεργασία υπάρχει συνεχής βελτίωση».