Με τις καταθέσεις καθηγητών του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης που συμμετείχαν στη γενική συνέλευση αλλά και στην επιτροπή που αποφάσισε την αναγόρευση του Χ. Ρίχτερ σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης τον περασμένο Νοέμβριο, θα συνεχιστεί σήμερα στις 12 το μεσημέρι η δίκη με κατηγορούμενο τον Γερμανό καθηγητή που κατηγορείται για «άρνηση εγκλημάτων πολέμου του ναζισμού, τα οποία στρέφονται κατά του κρητικού λαού» και δικάζεται βάσει του αντιρατσιστικού νόμου.
Αιτία της εις βάρος του ποινικής δίωξης αποτέλεσαν αναφορές που κάνει σε βιβλίο του για τη Μάχη της Κρήτης, όπου εμφανίζει τους ναζί ως θύματα των Κρητών και τους Κρήτες ως θύτες που διέπραξαν «κτηνωδίες» εις βάρος των ναζιστικών στρατευμάτων.
Στην έναρξη της χθεσινής τρίτης ημέρας της ακροαματικής διαδικασίας ο πρόεδρος της δικαστικής έδρας Ιωάννης Αλέξανδρος Καργόπουλος ζήτησε να κληθούν ως μάρτυρες οι δήμαρχοι Καντάνου και Πλατανιά, καθώς και ο διεθνολόγος Στέλιος Περράκης. Επιπλέον ο εισαγγελέας Ιωακείμ Κασσωτάκης ζήτησε και έγινε δεκτό το αίτημα του για να προσέλθει ως μάρτυρας ο Γιώργος Μαργαρίτης, καθηγητής Σύγχρονης Κοινωνικής και Πολιτικής Ιστορίας ΑΠΘ.
Ο συνήγορος πολιτικής αγωγής Ν. Κοτζαμπασάκης ζήτησε να καταθέσουν ως μάρτυρες οι δήμαρχοι Ρεθύμνου και Ηρακλείου, ωστόσο το δικαστήριο ανέφερε πως είναι στη διακριτική τους ευχέρεια, αν επιθυμούν να προσέλθουν για να καταθέσουν. Στο αίτημα του Α. Επιτροπάκη, συνηγόρου πολιτικής αγωγής για κλήση του πρώην προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Στεφανόπουλου, ο οποίος το 2000 είχε τιμήσει τον κ. Ρίχτερ, ο εισαγγελέας έκρινε ότι δεν συντρέχει λόγος και το δικαστήριο απέρριψε το αίτημα, υποστηρίζοντας ότι αφενός δεν είναι μάρτυρας με ειδικές γνώσεις και αφετέρου ότι το βιβλίο δεν είχε εκδοθεί όταν έγινε η βράβευση και πως ο συγκεκριμένος μάρτυρας δεν είναι κρητικός ή αιρετός.
Παράλληλα, ο συνήγορος υπεράσπισης του Χ. Ρίχτερ επανέλαβε στο δικαστήριο την ένσταση του για την αποβολή της πολιτικής αγωγής, αίτημα για το οποίο το δικαστήριο τόνισε ότι εξακολουθεί να διατηρεί τις επιφυλάξεις του και θα αποφανθεί στην πρόοδο της δίκης.
Μ. Παραγιουδάκης: «Εξανίσταται όποιος διαβάζει το βιβλίο, καθώς προκαλεί το λαϊκό αίσθημα»
Στη χθεσινή διαδικασία ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑΑ Μανούσος Παραγιουδάκης συνέχισε την κατάθεση του. Επιχείρησε πολλές φορές να αναφερθεί σε δημοσιεύματα που αφορούσαν τις πρόσφατες απόψεις του κατηγορουμένου, ωστόσο ο πρόεδρος της έδρας του κατέστησε σαφές πως ότι λέγεται απ’ έξω από το δικαστήριο δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν.
Ο κ. Παραγιουδάκης αναφέρθηκε στην επιστολή που ο ίδιος απέστειλε στον κ. Ρίχτερ προκειμένου, όπως είπε, να τού αποδείξει ότι όσα γράφει δεν στέκουν. Ο συγγραφέας, όπως ανέφερε ο μάρτυρας, τον απαξίωσε αφού δεν του απάντησε επί 3,5 χρόνια. Αναφέρθηκε σε 15 επιστολές ακαδημαϊκών που καταφέρονται κατά του βιβλίου. Υποστήριξε ότι ο συγγραφέας δεν δέχεται τις αφηγήσεις γιατί τις θεωρεί μύθους των κρητικών, δεν στηρίζει πουθενά τα όσα γράφει ενώ όπως είπε υπάρχουν απόψεις που τα αναιρούν. Τόνισε ότι εξανίσταται όποιος διαβάζει το βιβλίο, και ας μην είναι κρητικός. Επανέλαβε ότι πρόκειται για προπαγάνδα που προκαλεί το λαϊκό αίσθημα. Ερωτώμενος από τον συνήγορο πολιτικής αγωγής κ. Κοτζαμπασάκη για το αν στο στρατιωτικό δίκαιο προβλέπονταν συλλογικά αντίποινα, ο κ. Παραγιουδάκης τόνισε ότι ποτέ δεν υπήρξαν και ότι είναι ντροπή και ατιμία για έναν στρατιωτικό να κάνει αντίποινα. Ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑΑ πρόσθεσε ότι το βιβλίο προκαλεί τον θυμό των πάντων ενώ ερωτώμενος από τον πρόεδρο για το αν προκαλεί αισθήματα μίσους εναντίον των κρητικών, ο μάρτυρας είπε ότι το βιβλίο επηρεάζει αρνητικά και ότι κατά κάποιο τρόπο εξομοιώνει τους κρητικούς με τους Μαόρι και δείχνει ότι οι κρητικοί είναι αγριάνθρωποι. Απαντώντας σε ερώτηση του συνηγόρου υπεράσπισης κ. Αναγνωστόπουλου ο κ. Παραγιουδάκης τόνισε πως σκόπιμα είχε διαδοθεί ότι οι στρατιωτικοί είχαν επέμβει στο ΑΕΙ ζητώντας την ανάκληση της αναγόρευσης. Όπως είπε ο ίδιος δεν ζήτησε κάτι τέτοιο τότε, αλλά αρκέστηκε σε μια επιστολή προς τον πρύτανη του Π.Κ. Όμως σήμερα, όπως είπε, μετά από όσα έχει ακούσει ζητά την ανάκληση του τίτλου.
Παράλληλα, ο μάρτυρας πολλές φορές ανέφερε ότι στα δυο τρίτα του βιβλίου επαναλαμβάνονται τα ίδια πράγματα. Χαρακτήρισε το βιβλίο παραμύθι. Ο κ. Αναγνωστόπουλος αναφέρθηκε σε απομνημονεύματα του Χρήστου Ρουσσόπουλου, πολεμιστή, που έχουν εκδοθεί από την Εταιρία Κρητικών Μελετών, διαβάζοντας ένα απόσπασμα στο οποίο γίνεται λόγος για θηριωδίες κρητικών, κάτι που ο μάρτυρας απέρριψε καθώς δεν τον γνωρίζει.
Ερωτώμενος αν θα χαρακτήριζε φιλέλληνα τον καθηγητή Ρίχτερ απάντησε «όχι», λέγοντας πως «όταν διαλύει έναν τόπο, απαξιώνει τον αγώνα ενός λαού και δικαιολογεί τους εισβολείς δεν είναι φιλέλληνας». Απαντώντας για το αν έχει ασχοληθεί με γερμανικά εγκλήματα ο συγγραφέας, ο κ. Παραγιουδάκης είπε ότι έχει ασχοληθεί αλλά έχει αμφισβητηθεί, χαρακτηρίζοντας εξωφρενικό το βιβλίο. «Ότι έγραψε για την Κρήτη δεν μπορεί να τα αναιρέσει με όσα καλά και να γράψει» κατέληξε.
Απαντώντας σε ερώτηση του έτερου συνηγόρου κ. Καλλίρη, ο κ. Παραγιουδάκης είπε ότι ο συγγραφέας εξισώνει θύτες με θύματα, ανατρέπει όλη τη Μάχη της Κρήτης αναφέροντας ψεύδη και αναλήθειες σε μια προσπάθεια να ξαναγράψει την ιστορία και να συνεισφέρει στην αναθεώρηση της και να συμβάλλει στην απενοχοποίηση των Γερμανών.
Οι καταθέσεις των καθηγητών του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης
Η δίκη συνεχίστηκε με την εξέταση των καθηγητών του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης. Πρώτη κατέθεσε η κ. Μαρία Βλαχάδη, η οποία ανέφερε πως δεν γνώριζε το περιεχόμενο του βιβλίου. Η ίδια ήταν παρούσα στη γενική συνέλευση του τμήματος, όπου όπως είπε η εισήγηση για την αναγόρευση δόθηκε διά περιφοράς ενώ έγινε μια αναφορά συνολικά στο έργο του Γερμανού καθηγητή.
Απαντώντας σε ερώτηση της υπεράσπισης για το αν σε ακαδημαϊκό επίπεδο πρέπει να διώκεται η ίδια απάντησε ότι δεν ξέρει ενώ δήλωσε πως αγνοεί το νομικό κομμάτι σε ότι αφορά την καταγραφή από ακαδημαϊκούς με συγκεκριμένο τρόπο.
Ακολούθως κατέθεσε ο κ. Διονύσης Γράβαρης, επίσης καθηγητής του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης. Ο ίδιος ανέφερε πως δεν έχει διαβάσει το βιβλίο καθώς δεν είναι στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα. Τόνισε ότι στη γενική συνέλευση δεν έγινε ανάλυση του έργου του καθηγητή αλλά βασίστηκαν στο βιογραφικό του συγγραφέα. Ερωτώμενος από τον συνήγορο υπεράσπισης για το αν επιθυμεί την ποινική καταδίκη του κατηγορημένου είπε ότι δεν ξέρει.
Ο Βασίλης Δαφέρμος, επίσης καθηγητής του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης κατέθεσε στη χθεσινή διαδικασία, χαρακτήρισε το βιβλίο διατεταγμένη διατριβή. Τόνισε ότι στο βιβλίο του ο Γερμανός συγγραφέας αρνείται τα εγκλήματα πολέμου ενώ έκανε λόγο για διακαή πόθο του συγγραφέα να δοθεί ένα ιστορικό άλλοθι σε μια γενιά της Γερμανίας. Ο ίδιος δήλωσε πως παγιδεύτηκε και ψήφισε για την αγόρευση του σε επίτιμο διδάκτορα του Π.Κ., μιας και όπως τόνισε όταν έγινε η συνέλευση δεν γνώριζε, αφού όπως είπε ο κ. Στεργίου δεν τους ενημέρωσε. Σημείωσε ότι το βιβλίο προκαλεί οργή, θυμό προσβάλλει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια αφού, όπως υπογράμμισε, αρνείται εμμέσως πλην σαφώς τα εγκλήματα του ναζισμού.
Τελευταίος κατά τη χθεσινή ακροαματική διαδικασία κατέθεσε ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης Δημήτρης Ξενάκης. Ο ίδιος υποστήριξε ότι δανείστηκε το βιβλίο από φίλο του και το διάβασε στις 19 Νοεμβρίου μετά που είχε ξεκινήσει η ιστορία. Υποστήριξε ότι το βιβλίο έχει μια επιστημονική επιφάνεια, η οποία είναι πάνω από το μέσο όρο, με επιλεκτική όμως, όπως είπε, χρήση της βιβλιογραφίας. Τόνισε πως για τη Μάχη της Κρήτης θα ‘πρεπε να είχε αναφερθεί στην έκθεση Καζαντζάκη. Το νέο που κομίζει ο Γερμανός συγγραφέας, όπως είπε ο μάρτυρας, είναι ότι μιλά για κατάληψη της Κρήτης. «Είναι η σχέση αιτίας-αιτιατού, ότι τα αντίποινα έγιναν επειδή τα προκάλεσαν οι Κρητικοί και αυτό δεν ταυτοποιείται σε άλλους συγγραφείς» ανέφερε. «Μάς κοροϊδεύει ο Ρίχτερ -70 χρόνια μετά- όπως είπε χαρακτηριστικά, έρχεται να δικαιώσει τους ναζί και να πει ότι φταίνε οι Κρητικοί και αυτά τα γραφόμενα οι φοιτητές και οι ιστορικοί θα τα αναπαράγουν και αυτό είναι τραγικό» τόνισε. «Είναι υβριστικό να μιλά για βρώμικο πόλεμο και κτηνωδίες κρητικών» είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτώμενος από τον πρόεδρο σχετικά με τα συναισθήματα που προκαλεί το βιβλίο ο μάρτυρας ανέφερε ότι ένιωσε σε πολλά σημεία ότι οι Γερμανοί θα σχηματίσουν κακή εικόνα για τους Κρητικούς, τόσο όπως είπε ένας ακροδεξιός Γερμανός όσο και ένας νεαρός. Ο Χ. Ρίχτερ, είπε ο κ. Ξενάκης κάνει χονδροειδή λάθη πέρα από τον κεντρικό του στόχο που είναι η απομείωση των γερμανικών εγκλημάτων. «Είμαστε περήφανοι για τα όσα έκαναν οι πρόγονοι μας. Το να μας περιγράφει ως κανίβαλους μάς προσβάλλει» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ξενάκης, ο οποίος πρόσθεσε ότι το βιβλίο εντάσσεται σε συντηρητική σχολή αναθεώρησης της ιστορίας. «Είναι ένα βιβλίο που τελειώνει υμνώντας τους Γερμανούς αλεξιπτωτιστές, δεν χρειάζεται να δει κανείς κάτι άλλο».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του συνηγόρου υπεράσπισης για τα όσα αναφέρει ο Χ. Ρίχτερ για τα ιδεώδη των αλεξιπτωτιστών, ο κ. Ξενάκης τόνισε ότι πολεμούσαν για τα ιδεώδη του ναζισμού και με στολή SS (Ες-Ες) ενώ συνεχίζοντας υποστήριξε ότι δεν υπάρχει φωτογραφία κρητικών που να έχουν βεβηλώσει πτώματα αλεξιπτωτιστών, τονίζοντας ότι τα αρχεία της Βέρμαχτ ήταν στρατιωτική προπαγάνδα.
Η υπεράσπιση ανέφερε πως έχει στη διάθεση της φωτογραφικό υλικό, το οποίο δεν ήθελε να προσκομίσει για να μην προκαλέσει το λαϊκό αίσθημα. Ο εισαγγελέας και το δικαστήριο ζήτησε ωστόσο να προσκομιστεί και να ελεγχτεί από που προέκυψε το υλικό όσο και η γνησιότητα του.
Σημειώνεται ότι οι επόμενες δικάσιμοι προσδιορίστηκαν για τις 17 και 18 Δεκεμβρίου αντίστοιχα.