Ολοκληρώθηκε από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνου και είναι έτοιμη να υποβληθεί στη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κρήτης η μελέτη ενός μεγάλου έργου που αφορά στην ανάπτυξη και αναζωογόνηση του δημόσιου χώρου στην περιοχή της Καλλιθέας με βιοκλιματική παρέμβαση στην οδό Κολοκοτρώνη και χαμηλού κόστους παρεμβάσεις στις οδούς πέριξ αυτών συνολικό προϋπολογισμό 1 εκ. ευρώ.
Πρόκειται για μια παρέμβαση που εντάσσεται στη φιλοσοφία του Δήμου Ρεθύμνου σε σχέση με την ανάπτυξη δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας και έχει σχεδιαστεί με τρόπο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στην βελτίωση της καθημερινότητάς τους.
Η περιοχή μελέτης έχει συνολικό εμβαδό περίπου 7.353 m2 και βρίσκεται στη νότια πλευρά της πόλης του Ρεθύμνου με συνολικό μήκος άξονα παρέμβασης 552,00 m. Πρόκειται για οδό μέσου πλάτους 8,50m που αναπτύσσεται στον άξονα ανατολής – δύσης σε αστική γειτονιά της πόλης.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, αναφέρθηκε στην σημασία του έργου, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Η ανάπλαση της οδού Κολοκοτρώνη θεωρώ ότι είναι ένα έργο πολύ σπουδαίο, γιατί βάζει την αρχή σε μια βιοκλιματική ανάπλαση σε συνέχεια μιας ενεργειακής αναβάθμισης του σχολείου που βρίσκεται στην περιοχή, το οποίο ουσιαστικά θα δώσει τα πρότυπα, βάσει των οποίων θα αναπλαστεί η περιοχή που βρίσκεται ο δρόμος. Επιπλέον είναι κάτι πολύ σημαντικό γιατί θα διαθέσουμε ελεύθερο χώρο στους δημότες, θα δημιουργηθούν όλα τα πεζοδρόμια με τα απαραίτητα πλάτη, ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα οι περίοικοι και προφανώς θα υπάρχουν όλες οι υποδομές για τα ΑμεΑ. Θα είναι κάτι παρά πολύ σημαντικό και ευχόμαστε να ακολουθήσουν και άλλα αναπλαστικά κομμάτια στο ύφος και στην αρχιτεκτονική του συγκεκριμένου έργου. Η μελέτη ολοκληρώθηκε και θα γίνει μια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα για να ενημερωθούν τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου για την σχεδιαζόμενη παρέμβαση, καθώς λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού δεν μπορούσαμε να το κάνουμε νωρίτερα».
Η υφιστάμενη κατάσταση
Η περιοχή της Καλλιθέας είναι το τμήμα της πόλης που έχει μείνει σχεδόν ανεπηρέαστο από τις αναπλάσεις των κεντρικών οδών και δεν εξυπηρετείται άμεσα από το νέο δίκτυο βιώσιμης κινητικότητας. Οι κοινόχρηστοι χώροι είναι πολύ περιορισμένοι, δεν υπάρχουν ορισμένες περιοχές για κοινωνικές χρήσεις γειτονιάς και η προτεραιότητα στο δημόσιο χώρο δίνεται στην κίνηση και τη στάθμευση του αυτοκινήτου. Ειδικότερα:
- Η προσβασιμότητα στο σύνολο των υφιστάμενων πεζοδρομίων είναι ανεπαρκής. Υπάρχει παντελής απουσία διαβάσεων πεζών και των αντίστοιχων ραμπών, καθώς και οδηγών όδευσης τυφλών. Τα πεζοδρόμια δεν πληρούν τις απαιτούμενες ελάχιστες διαστάσεις ώστε να επιτρέπουν ελεύθερη και ανεμπόδιστη κίνηση σε πεζούς και αμαξίδια.
- Όσον αφορά την κατάσταση των πεζοδρομίων και λόγω της εκτεταμένης χρήσης της πρασιάς ως χώρο στάθμευσης σε μεγάλο μήκος, διακόπτεται η κίνηση για τον πεζό από παρκαρισμένα αυτοκίνητα κάθετα στο πεζοδρόμιο. Υπάρχει επαλληλία διαφορετικών υλικών που δυσχεραίνουν τη συνέχεια της κίνησης, ενώ υπάρχουν σημεία κατεστραμμένα (σπασμένες πλάκες) ή με καμιά απολύτως επίστρωση αφήνοντας εκτεθειμένα καπάκια σε διαφορετικές στάθμες.
- Σημειακά εμπόδια (δέντρα, ιστοί πινακίδων, στύλοι της ΔΕΗ κλπ.) συναντώνται τακτικά.
- Την κατάσταση δυσχεραίνει η στάθμευση αυτοκινήτων και μηχανών επάνω στα πεζοδρόμια.
- Η φύτευση δεν είναι τακτική, αλλά όπου συναντάται αποτελεί σημειακό εμπόδιο.
- Η κατάσταση του οδοστρώματος δεν παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα.
- Ο φωτισμός είναι ανεπαρκής.
Οι βασικοί στόχοι της μελέτης:
- Οργάνωση των πεζοδρομίων, των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών.
- Προστασία της κίνησης των πεζών.
- Διευθέτηση κίνησης οχημάτων και των κυκλοφοριακών κόμβων με τις εγκεκριμένες από τη νομοθεσία διατομές και η εξασφάλιση των κατάλληλων ακτινών στροφής οχημάτων, απορριμματοφόρων, μικρών φορτηγών και πυροσβεστικών οχημάτων, όπου είναι απαραίτητη η διέλευσή τους, στη συμβολή των υπό μελέτη οδών με τις κάθετες σε αυτές.
- Βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής με την οργάνωση και ενίσχυση φύτευσης όπου είναι γεωμετρικά εφικτό σε συνδυασμό και με την χρήση νέων ψυχρών υλικών.
- Εγκατάσταση στον δημόσιο χώρο του απαραίτητου αστικού εξοπλισμού που θα ενισχύσει και θα υποστηρίξει την χρήση του (καλαθάκια απορριμμάτων, καθιστικά παγκάκια, παρκινγκ ποδηλάτων, κτλ.).
- Αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού σε όλο το μήκος του άξονα των οδών με κατάλληλα φωτιστικά εξοικονόμησης ενέργειας.
- Χρήση υλικών κατασκευής κατάλληλων με τον χαρακτήρα της περιοχής αλλά και σε συνάφεια με τα υφιστάμενα υλικά των πρόσφατων αναπλάσεων με στόχο την ομοιογενή εικόνα του δημόσιου χώρου.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων σε μια πρόταση αναδιοργάνωσης υφιστάμενου δημόσιου χώρου, είναι απαραίτητο να οργανωθεί παράλληλα και η αναβάθμιση του συνόλου των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας που διέρχονται από την περιοχή ανάπλασης. Προτείνεται συνεργασία με την ΔΕΗ για την υπογειοποίηση εναέριων δικτύων της και υπέργειων υποσταθμών και αντίστοιχα σε συνεργασία με την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης προτείνεται η αναπροσαρμογή δικτύου. Παράλληλα με ενημέρωση και συνεργασία με ΟΤΕ θα γίνει ορθή και έγκαιρη διαχείριση του δικτύου τηλεπικοινωνιών που διέρχονται από την περιοχή του έργου.
Η πρόταση της ανάπλασης
Το πλάτος οδοστρώματος διαμορφώνεται στα 3,50m. και οργανώνεται η παρόδια στάθμευση πλάτους 2,20 m. και από τις δύο πλευρές του δρόμου. Οπότε σχεδιάζονται 66 θέσεις στάθμευσής οχημάτων, 43 μοτοποδηλάτων και 40 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων σε ποδηλατοστάσια. Επίσης περιλαμβάνονται 3 θέσεις φορτοεκφόρτωσης κοντά σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα και 3 θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
Τα πεζοδρόμια διαπλατύνονται σε μεγάλο βαθμό. Από 1.190 m2 συνολική επιφάνεια πεζοδρομίου, η οποία υπήρχε αρχικά τα νέα πεζοδρόμια έχουν επιφάνεια 2.720 m2, δηλαδή η αύξηση είναι σε ποσοστό 125%.
Κίνηση πεζών: Τα πεζοδρόμια επανασχεδιάζονται με μέσω πλάτος 3,75 m., ομότιμα κατανεμημένο στις δυο πλευρές του κάθε δρόμου με ιδιαίτερη προσοχή να κατοχυρώνεται και στα πιο δυσμενή σημεία ζώνη ελεύθερης όδευσης με ελάχιστη διάσταση το 1,55 m. Οι ράμπες προσαρμογής με το οδόστρωμα έχουν κλίση έως 8% και διαμορφώνονται κατάλληλα.
Όπου το πλάτος του πεζοδρομίου επιτρέπει διαμορφώνονται μικροί χώροι πρασίνου με χαμηλή φύτευση.
Το πεζοδρόμιο μπροστά από το πλατειάκι διαπλατύνεται και διαμορφώνονται κτιστοί καθιστικοί κύβοι και παιχνίδια με χρώμα στο δάπεδο. Πρόκειται για πάρκο γειτονιάς (pocket park) δηλαδή πάρκο που εξυπηρετεί τους κατοίκους της περιοχής και σε μικρή επιφάνεια περιλαμβάνει πολλές χρήσεις και κατασκευές.