Με την κατασκευή ενός διυλιστηρίου στην περιοχή του Μαρουλά, το οποίο θα διυλίζει ημερησίως 6.000 κυβικά νερού, τα οποία θα διατίθενται για τις ανάγκες ύδρευσης, η ΔΕΥΑΡ προγραμματίζει να ενισχύσει την υδροδότηση της ανατολικής ζώνης του Ρεθύμνου, η οποία σήμερα, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες όπου λόγω και του τουρισμού οι ανάγκες αυξάνονται, αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα. Ο σχεδιασμός για το διυλιστήριο δεν είναι καινούργιος, καθώς μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν για τον προγραμματισμό του ιδίου έργου στο Άδελε (το οποίο έχει σχεδιαστεί να διυλίζει 2.000 κυβικά νερού ημερησίως) έγινε διαγωνισμός και βρέθηκε η απαιτουμένη οικοπεδική έκταση στην περιοχή του Μαρουλά και σύμφωνα με την μελέτη που είναι έτοιμη θα μπορεί να διυλίζει τριπλάσιες ποσότητες νερού. Το κόστος του έργου σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΡ, Βασίλη Θεοδωράκη, ανέρχεται στο 1.1 εκ. ευρώ και όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» το έργο έχει ενταχτεί στο πρόγραμμα Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων του ΕΣΠΑ. Σύμφωνα μάλιστα με τον ίδιο το έργο τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις σωληνώσεις του μπορεί να ξεκινήσει στο τέλος του καλοκαιριού με κονδύλια που εξασφάλισε ο Δήμος Ρεθύμνου από το υπουργείο Εσωτερικών συνολικού προϋπολογισμού 300.000 ευρώ έτσι ώστε να μη χάνεται χρόνος.
Όπως εξήγησε ο κ. Θεοδωράκης ο σχεδιασμός αυτός της ΔΕΥΑΡ κρίθηκε αναγκαίος προκειμένου να καλυφτούν οι αυξημένες ανάγκες υδροδότησης της ανατολικής ζώνης του Ρεθύμνου σε ορίζοντα πενταετίας και με δεδομένο ότι ο σχεδιασμός που έχει γίνει από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης για τη δημιουργία μεγαλυτέρου διυλιστηρίου στο Γιαννούδι ολοκληρώνεται τώρα η μελέτη, αλλά δεν έχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση και ο χρόνος περάτωσής του είναι πολύ μεγαλύτερος.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ, Βασίλης Θεοδωράκης, ανέφερε: «Ο ΟΑΚ έχει προγραμματίσει να κάνει ένα μεγάλο διυλιστήριο για να καλύψει την ανατολική περιοχή, το οποίο υπολογίζουν ότι σε μια πενταετία θα ‘ναι έτοιμο. Εμείς όμως δεν θα « αντέξουμε» μέχρι τότε, καθώς έχουμε πρόβλημα και ζητήσαμε από τον ΟΑΚ να μας δώσει έγκριση να πάρουμε 7.000 κυβικά ημερησίως από το Φράγμα των Ποταμών και να κατασκευάσουμε ένα δικό μας διυλιστήριο. Έτσι και έγινε. Προγραμματίζουμε λοιπόν να κάνουμε ένα διυλιστήριο που θα διυλίζει 6.000 κυβικά νερού ημερησίως -ο ΟΑΚ μας έχει δώσει μέχρι 7.000 κυβικά- για να καλύψουμε όλη την ανατολική περιοχή του Ρεθύμνου. Αν μπουν 6.000 κυβικά νερού τη μέρα ενισχύουμε σημαντικά την ανατολική περιοχή. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1,1 εκ. ευρώ για το διυλιστήριο και τις σωληνώνεις. Το έργο το εντάξαμε στις ΟΧΕ οπότε θα προχωρήσει η χρηματοδότησή του και παράλληλα, ο δήμαρχος εξασφάλισε χρηματοδότηση από το ΥΠΕΣ ύψους 300.000 ευρώ. Μόλις τα χρήματα του υπουργείου μπουν στα ταμεία του Δήμου, θα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε με τις σωληνώσεις αρχικά -υπολογίζω στο τέλος του καλοκαιριού. Εμείς έχουμε ήδη βρει προμηθευτές που μας λένε ότι μπορούν να κάνουν το έργο σε διάστημα 60 έως 100 ημερών, οπότε είναι σχετικά εφικτό γιατί υπάρχει και γραφειοκρατία. Το διυλιστήριο στο Μαρουλά ήταν αυτό που ήταν να γίνει στο Άδελε, το οποίο όμως είχε σχεδιαστεί για να υδροδοτεί με 2.000 κυβικά νερού ημερησίως, ενώ τώρα ανεβήκαμε στα 6.000 κυβικά νερού με στόχο το έργο να «αντέξει» και να εξυπηρετεί την περιοχή για πέντε και πλέον χρόνια. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο που θα ανακουφίσει τους κατοίκους του ανατολικού Ρεθύμνου. Επίσης τα συστήματα αυτά είναι κοντέινερ που σημαίνει ότι ακόμα και όταν γίνει το μεγάλο έργο στο Γιαννούδι θα μπορούμε να τα μεταφέρουμε σε περιοχές που το νερό δεν είναι πολύ καλό για να το διυλίζουμε και η περιοχή του Αρκαδίου να εξυπηρετείται από το Γιαννούδι».
Επιβεβλημένη η περιορισμένη κατανάλωση νερού υπό το φόβο της λειψυδρίας
Σοβαρό είναι το πρόβλημα υδροδότησης που αντιμετωπίζει ο Δήμος του Ρεθύμνου και κατά κύριο λόγο η ανατολική τουριστική ζώνη τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ φέτος λόγω και των περιορισμένων βροχοπτώσεων η κατάσταση χαρακτηρίζεται σοβαρή και η περιορισμένη κατανάλωση νερού ιδίως από τους καλλιεργητές χαρακτηρίζεται επιβεβλημένη.
Σήμερα ο μητροπολιτικός δήμος υδροδοτείται από τις πηγές της Αργυρούπολης και του Κουρνά, λαμβάνονται ετησίως 4,5 με 5 εκατομμύρια κυβικά νερού τον χρόνο, ποσότητα όμως που δεν επαρκεί πάντα, ειδικά το καλοκαίρι, όπου οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται λόγω και του τουρισμού. Ωστόσο φέτος οι ποσότητες θα είναι λιγότερες λόγω της ανομβρίας.
Για το λόγο αυτό ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ εφιστά την προσοχή των καταναλωτών και κυρίως των καλλιεργητών να μην προχωρούν σε αλόγιστη χρήση νερού. Όπως λέει η ΔΕΥΑΡ έχει λάβει κάποια μέτρα που αφορούν την σύνδεση δικτύων και στην ενίσχυση των γεωτρήσεων, ωστόσο απαιτείται ο περιορισμός της κατανάλωσης για να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα η πόλη και οι οικισμοί της.
Χαρακτηριστικά, ανέφερε: «Οι γεωτρήσεις που έχουμε στην περιοχή του Αρκαδίου χρησιμοποιούνται και για ύδρευση και για άρδευση. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν επαρκείς ποσότητες νερού. Το νερό από τις γεωτρήσεις είναι περιορισμένο και ειδικά φέτος που δεν έχει βρέξει υπάρχει φόβος μήπως στερέψει η γεώτρηση. Παράλληλα, λόγω της ανομβρίας οι ποσότητες νερού τόσο από την λίμνη του Κουρνά όσο και από τις πηγές της Αργυρούπολης είναι περιορισμένες».
Εμείς από αρχές του χειμώνα προσπαθούμε για να αποφύγουμε την λειψυδρία, να ενώσουμε τα δίκτυα μεταξύ τους για να μπορεί το ένα δίκτυο να τροφοδοτεί το άλλο σε περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα και ταυτόχρονα σχεδιάζουμε να κάνουμε γεωτρήσεις διπλές. Παράλληλα, αλλάζουμε τα δίκτυα όπου έχουμε συχνές βλάβες και προσπαθούμε να περιορίσουμε κατά το δυνατόν τις διαρροές. Έχουμε ενημερώσει τους μεγάλους καλλιεργητές να περιορίσουν τις καταναλώσεις του νερού, να μην βάλουν πολλά αγροτικά προϊόντα, ενημερώσαμε τους πρόεδρους του Αρκαδίου και είπαμε και στις υπόλοιπες περιοχές να προσέχουν την κατανάλωση νερού. Δεν λαμβάνουμε μέτρα όπως γίνεται στο Λασίθι. Πιστεύω να μη φτάσουμε εκεί. Αν ο πολίτης περιορίσει τις καταναλώσεις πιστεύω θα την βγάλουμε φέτος, αλλά αν δεν προσέξουμε θα έχουμε πρόβλημα».
Αναμένουν την χρηματοδότηση του αρδευτικού έργου
Εν τω μεταξύ όπως ανέφεραν σε πρόσφατο δημοσίευμά τους τα «Ρ.Ν.» είναι θέμα ημερών να ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπρίτζης, τη χρηματοδότηση του αρδευτικού έργου του Ρεθύμνου με 4,8 εκ. ευρώ.
Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί από το 2014 (από τον ΟΑΚ), άρα η κατασκευή του δικτύου θα ξεκινήσει άμεσα.
Από το συγκεκριμένο δίκτυο θα αρδεύονται περίπου 15.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης έκτασης.
Συγκεκριμένα, το έργο αφορά στην κατασκευή αγωγών από τον οικισμό Πηγής έως τον οικισμό Πρίνου (μήκους 6.520 μ.), καθώς και δίκτυα διανομής (μήκους 2.470 μ.), ώστε να καταστεί απολύτως λειτουργικό το σύνολο του έργου, όπως σχεδιάσθηκε αρχικά για την άρδευση συνολικά 24.000 στρεμμάτων του κάμπου του Ρεθύμνου.
Σήμερα αρδεύονται από το Φράγμα Ποταμών μόλις 10.000 περίπου στρέμματα καλλιεργήσιμης έκτασης την ώρα που εκατομμύρια κυβικού νερού στο Φράγμα παραμένουν ανεκμετάλλευτα.
«Ο ΟΑΚ έχει προγραμματίσει την κατασκευή δικτύων από την Πηγή μέχρι και την Σκαλέτα και αυτό θα ανακουφίσει σημαντικά την περιοχή, διότι το νερό που εμείς σήμερα διαθέτουμε στην περιοχή από γεωτρήσεις θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την ύδρευση δίδοντας τέλος στο πρόβλημα που σήμερα υπάρχει» ανέφερε ο κ. Θεοδωράκης.
«Η ΔΕΥΑΡ σπεύδει άμεσα στις βλάβες»
Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ επανέλαβε για μια ακόμα φορά ότι η δημοτική επιχείρηση καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια στην άμεση αποκατάσταση των βλαβών όπου αυτές προκύπτουν. Όπως είπε σε καμιά περίπτωση αυτές δεν μπορούν να προβλεφτούν, όμως τα συνεργεία της ΔΕΥΑΡ, όπως ανέφερε, με το ελάχιστο προσωπικό που διαθέτουν, κάθε φορά που ενημερώνονται για βλάβες σπεύδουν άμεσα και όταν αυτό είναι εφικτό την αποκαθιστούν αμέσως. Ωστόσο όπως τόνισε οι βλάβες στις γεωτρήσεις απαιτούν χρόνο για να αποκατασταθούν, αφού χρειάζεται να σκαφτεί σε βάθος πολλών χιλιομέτρων για να εντοπιστεί και ακολούθως να επισκευαστεί. Χαρακτηριστικά, ανέφερε: «Η ΔΕΥΑΡ κάθε φορά που ενημερώνεται για βλάβη σπεύδει άμεσα και αναλόγως τη σοβαρότητά της την αποκαθιστά άμεσα. Δηλαδή ξεκινάμε αμέσως και όσο διάστημα χρειαστεί για να αποκατασταθεί είμαστε εκεί. Βλάβες, όπως στις γεωτρήσεις για να εντοπιστούν πρέπει να έρθει μηχάνημα από το Ηράκλειο. Για παράδειγμα στους Κούμους η γεώτρηση είναι πάνω από 200 μέτρα βάθος και χρειάζεται να μπουν αντλίες για να εντοπίσουμε τις ζημιές. Αυτό δεν μπορεί να γίνει σε μια ώρα. Οι βλάβες αυτές όμως δεν μπορούν να προβλεφθούν. Η ΔΕΥΑΡ είναι πάντα πάνω στη βλάβη, άμεσα όσο λίγους υπαλλήλους και να έχει. Το κάνουμε και γρήγορα και άμεσα. Όταν όμως η βλάβη είναι μεγάλη θέλει μια διαδικασία».