Στο αυτοδιοικητικό πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» κατατέθηκαν την περασμένη Δευτέρα οι προτάσεις του Δήμου Ρεθύμνου αναφορικά με την χρηματοδότηση εκπόνησης μελετών που θα αφορούν τον σχεδιασμό ανέγερσης ενός νέου διοικητηρίου, που θα περιλαμβάνει το σύνολο των δημοτικών υπηρεσιών στο οικόπεδο Φραγάκη στην περιοχή του Κουμπέ, καθώς και την εκπόνηση μελετών για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας με την κατασκευή κόμβων σε σημεία που κρίνεται απαραίτητο για να εξασφαλιστεί η οδική ασφάλεια στους δρόμους του Ρεθύμνου.
Πρόκειται για ένα άξονα του αυτοδιοικητικού προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», από τον οποίο ο Δήμος Ρεθύμνου διεκδικεί το ποσό των 500.000 ευρώ για να ετοιμάσει μελέτες που θα αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο, ώστε να μπορέσει μελλοντικά να διεκδικήσει κονδύλια για κυκλοφοριακές παρεμβάσεις αλλά και για ένα δημοτικό κτίριο που θα στεγάσει τις υπηρεσίες του Δήμου με παράλληλη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των πολιτών στην περιοχή του Κουμπέ.
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Άγγελο Μαλά, ο Δήμος κατέθεσε πρόταση για να χρηματοδοτηθεί για την εκπόνηση μελέτης που αφορά την κατασκευή ενός διοικητηρίου στην περιοχή του Κουμπέ και συγκεκριμένα στο οικόπεδο Φραγάκη. Πρόκειται για μια προοπτική συστέγασης των δημοτικών υπηρεσιών του Δήμου, που σήμερα βρίσκονται διάσπαρτες, Οικονομική Υπηρεσία στο Άδελε, Επιτροπή Παιδείας στον Ν. Φωκά, Πολεοδομία στο κέντρο της πόλης, με στόχο την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω της αποκέντρωσης.
Το οικόπεδο Φραγάκη σήμερα είναι χαρακτηρισμένο για την κατασκευή σχολικού συγκροτήματος, ωστόσο όπως ανέφερε ο κ. Μαλάς, με δεδομένο ότι έχει δρομολογηθεί η κατασκευή του 16ου Δημοτικού Σχολείου στην περιοχή του Τιμίου Σταυρού και ο μαθητικός πληθυσμός εξυπηρετείται έχει εξασφαλιστεί το απαιτούμενο ισοζύγιο και υπάρχει, όπως είπε, η δυνατότητα κατόπιν σχετικών εγκρίσεων και διαδικασιών να αποχαρακτηριστεί για να προχωρήσει ο παραπάνω σχεδιασμός.
Σύμφωνα με τον ίδιο ο οικοπεδικός χώρος στο οικόπεδο Φραγάκη είναι συνολικά 8 στρέμματα, εκ των οποίων τα τέσσερα μπορούν να αξιοποιηθούν για την κατασκευή του διοικητηρίου – δημαρχείου και τα υπόλοιπα τέσσερα να γίνουν ένας δημοτικός υπόγειος χώρος στάθμευσης που θα καλύπτει τις ανάγκες των πολιτών. Το σημείο όπως ανέφερε είναι κατάλληλο, προβλέπεται από την επέκταση του σχεδίου πόλεως, είναι πολύ κοντά με το Ατσιπόπουλο που είναι οικισμός με αυξητικές τάσεις πληθυσμού, εξυπηρετεί τους πολίτες για στάθμευση, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ενίσχυση της αστικής συγκοινωνίας.
Μελέτη ανέγερσης δημαρχιακού μεγάρου στο οικόπεδο Φραγάκη
Αναλυτικά, όπως αναφέρεται στο φάκελο που κατατέθηκε στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ο Δήμος Ρεθύμνης έχει στην ιδιοκτησία του οικόπεδο περίπου 8 στρεμμάτων στην πολεοδομική ενότητα του Αγίου Νικολάου – Κουμπέ. Η χρήση του συγκεκριμένου οικοπέδου είχε οριστεί για ανέγερση δημοτικού σχολείου, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες εξυπηρέτησης των μαθητών της δυτικής πλευράς της πόλης του Ρεθύμνου. Οι ανάγκες αυτές εξαλείφθηκαν, καθώς ο Δήμος θα κατασκευάσει δημοτικό σχολείο στην περιοχή του Τιμίου Σταυρού, στο οικόπεδο ΧΕΝ.
Το οικόπεδο αυτό λόγω του μεγέθους και της θέσης του (εντός του αστικού ιστού της πόλης και εξυπηρέτηση από αστική συγκοινωνία) κρίνεται κατάλληλο να χρησιμοποιηθεί για την ανέγερση του νέου Δημαρχικού Μεγάρου Δήμου Ρεθύμνης.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τους υφιστάμενους όρους δόμησης της πολεοδομικής ενότητας του Κουμπέ, στο οικόπεδο αυτό, θα μπορέσει να κατασκευαστεί ένα διώροφο κτίριο, 5.000 τ.μ. (2.500 τ.μ. κάθε όροφος), καθώς και δύο υπόγεια πάρκινγκ αντίστοιχων τετραγωνικών μέτρων. Ο υπόλοιπος χώρος θα διαμορφωθεί ως περιβάλλοντας χώρος του Δημαρχιακού Μεγάρου, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από τους εργαζόμενους όσο και από τους επισκέπτες.
Στο συγκεκριμένο Δημαρχιακό Μέγαρο, θα μπορέσουν να στεγαστούν όλες οι υπηρεσίες του Δήμου Ρεθύμνης, με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία συνολικότερα του Δήμου, καθώς και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Συγκεκριμένα, οι υπηρεσίες του Δήμου σήμερα στεγάζονται σε περισσότερα από 5 διαφορετικά κτίρια, σε διαφορετικές τοποθεσίες της Δημοτικής Ενότητας Ρεθύμνης, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει την επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών, καθώς και τον πολίτη, ο οποίος μπορεί να χρειαστεί να μεταβεί σε διαφορετική τοποθεσία για την εξυπηρέτηση του αιτήματός του.
Για τους παραπάνω λόγους η σκοπιμότητα της εκπόνησης των μελετών που απαιτούνται για την ανέγερση Δημαρχιακού Μεγάρου κρίνεται μεγάλης σημασίας.
Εκτός από τις μελέτες που απαιτούνται για την ανέγερση του Δημαρχιακού Μεγάρου, θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι στο ανατολικό όριο του συγκεκριμένου οικοπέδου διέρχεται το ρέμα του «Γαλιανού», το οποίο διοχετεύει ένα μεγάλο όγκο ομβρίων υδάτων από την περιοχή του οικισμού των Αρμένων, στη θάλασσα. Συνεπώς, θα πρέπει να γίνει μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος, καθώς και μελέτη επάρκειας του υφιστάμενου τεχνικού, που διοχετεύει τα όμβρια του ρέματος κάτω από την οδό Σταμαθιουδάκη και εκβάλει στη θάλασσα.
Προεκτιμώμενη αμοιβή: 2.293.373,25 ευρώ.
Τι περιλαμβάνει η μελέτη κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στον Δήμο Ρεθύμνου
Παράλληλα σε ό,τι αφορά την πρόταση για χρηματοδότηση κυκλοφοριακών μελετών, όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, πρόκειται για εξειδικευμένες μελέτες που θα συμβάλλουν στην βελτίωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων, που σήμερα καταγράφονται στην πόλη. Θα είναι μελέτες που θα βασιστούν στη φιλοσοφία της βιώσιμης κινητικότητας, διευκολύνοντας πεζούς και οδηγούς και δημιουργώντας ταυτόχρονα προϋποθέσεις κυκλοφοριακής ασφάλειας και προσβασιμότητας σε ΑμεΑ.
Σύμφωνα με την μελέτη που κατέθεσε η τεχνική υπηρεσία του Δήμου στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης με στόχο την χρηματοδότηση της περιλαμβάνονται οι εξής μελέτες:
Α) Το ρέμα του Κόρακα βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Δήμου Ρεθύμνης, ξεκινάει νότια του οικισμού Αγίας Ειρήνης και εκβάλει στη θάλασσα στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης του Ρεθύμνου.
Η μελέτη αφορά:
1) κατασκευή γέφυρας, μήκους περίπου 90m και πλάτους 12m, η οποία θα προεκτείνει την οδό Καλαϊτζάκη και θα ενώνεται με την οδό Γεωργίου Βογιατζάκη, υλοποιώντας τον Περιφερειακό δρόμο του σχεδίου πόλης του Δήμου Ρεθύμνης.
2) μελέτη έργων οδοποιίας για τη σύνδεση της γέφυρας με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, δηλαδή σύνδεση των δύο παραπάνω οδών, καθώς και νότια σύνδεση, η οποία οδηγεί προς τον οικισμό Κατσελλάκια. Σύμφωνα µε το Πίνακα των λειτουργικών χαρακτηριστικών και παραμέτρων μελέτης οδών των ΟΜΟΕ οι συνδεόμενοι οδοί κατατάσσονται στην κατηγορία ΔIV, ενώ η οδός που οδηγεί προς τον οικισμό Καστελλάκια κατατάσσεται στην κατηγορία AIV.
Η σκοπιμότητα κατασκευής της γέφυρας είναι μεγάλης σημασίας, καθώς θα ενώσει δύο πολεοδομικές ενότητες (Μασταμπά – Καλλιθέας με Περιβόλια) και θα αποσυμφορήσει σε μεγάλο βαθμό τους κεντρικούς δρόμους της πόλης (Μοάτσου, Σοφοκλή Βενιζέλου, Μάρκου Πορτάλιου), καθώς θα δώσει εναλλακτική κίνηση στην πόλη στον άξονα ανατολής – δύσης.
Β) 1) Στα όρια της Πολεοδομικής Ενότητας Μασταμπά – Καλλιθέας, και δυτικά του ρέματος Κριάρη, διέρχεται δρόμος (προέκταση οδού Γαβαλάδων), ο οποίος εξυπηρετεί μόνο την έξοδο των οχημάτων από την περιοχή του Τιμίου Σταυρού προς την επαρχιακή οδό Αγίας Γαλήνης Ρεθύμνου.
Η επαρχιακή οδός Αγίας Γαλήνης – Ρεθύμνου αποτελεί και έξοδο της πόλης προς το ΒΟΑΚ, είναι υψίστης σημασίας και με μεγάλη κυκλοφοριακή κίνηση.
Με την μελέτη θα πραγματοποιηθεί κατασκευή τεχνικού κάτω διάβασης και ανισόπεδου τρισκελούς κόμβου, ώστε η οδός να εξυπηρετήσει όλες τις κατευθύνσεις από και προς την είσοδο της πόλης μέσω της περιοχής του Τιμίου Σταυρού.
2) Μελέτη κατασκευής γέφυρας, η οποία θα ενώνει την οδό Γαβαλάδων με την οδό Φρυγανάκη, καθώς και μελέτη έργων οδοποιίας για τη σύνδεση της γέφυρας με το υπάρχον οδικό δίκτυο και την υλοποίηση του σχεδίου πόλης.
Η σκοπιμότητα και των δύο μελετών θεωρείται μεγάλης σημασίας, καθώς η επαρχιακή οδός Αγίας Γαλήνης – Ρεθύμνου δέχεται σημαντικό όγκο κυκλοφοριακής κίνησης κατά την καλοκαιρινή περίοδο λόγο τουριστών, άλλα και κατοίκων της περιοχής καθ’ όλο το διάστημα του έτους. Με προτεινόμενες κατασκευές θεωρείται ότι θα αποσυμφορηθεί σε μεγάλο βαθμό η κίνηση των υπόλοιπων οδών που οδηγούν προς το κέντρο της πόλης, καθώς επίσης θα αρθεί και η επικινδυνότητα στο συγκεκριμένο σημείο, που υπάρχει καθώς πολλοί χρησιμοποιούν παράνομα τον υπάρχον δρόμο για την είσοδο τους προς την πόλη.
Γ) Συγκοινωνιακή μελέτη δύο κυκλικών κόμβων:
1) κυκλικός κόμβος επί των οδών Σοφοκλή Βενιζέλου, Άρη Βελουχιώτη, Παπανδρέου και της εισόδου – εξόδου από τη Μαρίνα, στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης του Δήμου Ρεθύμνης. Στη σημείο αυτό διασταυρώνονται οι παραπάνω οδοί, οι οποίοι ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω των ξενοδοχειακών μονάδων που βρίσκονται σε αυτές, αλλά και τους χειμερινούς λόγω των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος αλλά και των δύο πάρκινγκ που βρίσκονται εντός της Μαρίνας, είναι αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης. Η παρέμβαση στο παραπάνω σημείο κρίνεται απαραίτητη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αυτοκινήτων, καθώς και τη μεγαλύτερη ασφάλεια των πεζών.
2) κυκλικός κόμβος προτείνεται να κατασκευαστεί επί των οδών Λεωφόρος Μάχης Κρήτης και την οδό Καπετάν Γιώργη, στην περιοχή των Μισσιρίων του Δήμου Ρεθύμνης (Στο συγκεκριμένο σημείο η κάθε οδός αποτελείται από τέσσερις κυκλοφοριακές λωρίδες, δύο ανά κατεύθυνση. Η οδός Καπετάν Γιώργη, αποτελεί οδό σύνδεσης της εθνικής οδού Ρεθύμνης – Ηρακλείου με την οδό Λεωφόρου Μάχης Κρήτης (μέσω του κόμβου Αμαρίου), με αποτέλεσμα να είναι αυξημένης κίνησης.
Η παρέμβαση στο παραπάνω σημείο με κυκλικό κόμβο κρίνεται απαραίτητη για τη βελτίωση της ορατότητας, τη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων και γενικότερα την ομαλότερη πρόσβαση του αυτοκινήτου από το ΒΟΑΚ στο κέντρο της πόλης.
Η προεκτιμώμενη αμοιβή υπολογίζεται σε 388.905,97€.