Όπως όλα δείχνουν, την προεκλογική περίοδο στο Δήμο Αμαρίου κάποιοι την θέλουν να διεξάγεται με τον παλιό τρόπο. Με τα παλιά εργαλεία που γνωρίζουν καλά: την υποκρισία που τους διακρίνει και τη λάσπη που εκτοξεύουν. Και άσε τον αντίπαλο να τρέχει. Έτσι κι αλλιώς λίγοι γνωρίζουν σε όλη την έκταση τα πραγματικά γεγονότα και τις προσπάθειες που έχουν συντελεστεί.
Με το άρθρο, όμως, αυτό του υπογράφοντος, θα παρουσιαστεί για άλλη μια φορά η πραγματικότητα στους καλοπροαίρετους εκθέτοντας στην κοινή γνώμη αυτούς και ειδικότερα αυτόν που κινεί τα νήματα της συκοφαντίας και επιχειρεί να επιβάλλει τον εαυτό του ως μοναδικό συνομιλητή, μοναδικό γνώστη, ευαίσθητο και, εννοείται βέβαια, αυριανό εκλεγόμενο ή διοριζόμενο διαχειριστή της Αμάρι Α.Ε.
Η Αμάρι Α.Ε. δημιουργήθηκε το 1997 από την ανάγκη εξεύρεσης φορέα διαχείρισης του Χ.Υ.Τ.Α. Αμαρίου. Είναι μια κοινή Α.Ε. του άρθρου 265 του Κ.Δ.Κ. που λειτουργεί με βάση το νόμο 2190 με μέτοχο σήμερα 100% το Δήμο Αμαρίου. Τα μέλη του Δ.Σ. ορίζονται από το Δήμαρχο Αμαρίου, ως μοναδικό μέτοχο στη Γενική Συνέλευση, η οποία απαρτίζεται από τον Δήμαρχο, το Δ.Σ. της εταιρείας και παρουσία ενός συμβολαιογράφου κατά τον νόμο και το καταστατικό. Η θητεία του οριζόμενου Δ.Σ. είναι διετής. Ο απολογισμός του Δ.Σ. σύμφωνα με νόμο γίνεται στη Γενική Συνέλευση. Μέλος του Δ.Σ. μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε θεωρηθεί από το βασικό μέτοχο (Δήμαρχο) ότι προάγει τα συμφέροντα της εταιρείας.
Τα παραπάνω επεξηγούν το πλαίσιο διοίκησης της εταιρείας για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα την κατάσταση που παραλάβαμε μετά την 12ετή διοίκηση Πετρακάκη και των συνεργατών του. Η κατάσταση την οποία κληθήκαμε να αναλάβουμε τον Ιανουάριο του 2011 έχει ως εξής:
1) Παραλαβή εγκαταστάσεων και λειτουργιών ΧΥΤΑ Αμαρίου
• Γραφεία της εταιρείας: Τα γραφεία ήταν ένα κοντέινερ στον αύλειο χώρο της Διεύθυνσης Δασών, παράνομα εγκατεστημένο και παράνομα ηλεκτροδοτημένο.
• Χ.Υ.Τ.Α.: Χωρίς άδεια λειτουργίας, χωρίς βιβλία οχημάτων, συντήρησης και καυσίμων.
• Χωρίς μελέτες επέκτασης και αντιμετώπισης της σύντομης πλήρωσης του ΧΥΤΑ.
• Ληγμένοι περιβαλλοντικοί όροι, χωρίς εγκρίσεις και λειτουργία με αυτοσχεδιασμούς.
• Ασυντήρητα οχήματα και μηχανήματα.
• Χωρίς άδεια Βιολογικού στραγγισμάτων.
Για το τελευταίο αξίζει να σημειωθεί ότι οι αδειοδοτήσεις του Βιολογικού την περίοδο εκείνη ήταν, μέσω σύμβασης, βασική υποχρέωση του εργολάβου κατασκευής του έργου «Επέκταση ΧΥΤΑ Αμαρίου». Το έργο δεν ολοκληρώθηκε στο μέρος που διασφάλιζε την αδειοδότησή του και υπήρξαν διενέξεις μεταξύ διοίκησης και εργολάβου. Παρ’ όλα αυτά το έργο παρελήφθη οριστικά από τον κ. Πετρακάκη προσωπικά με εξουσιοδότηση που του έδωσε το Δ.Σ. του συνδέσμου ως κύριος του έργου ως μέλος της επιτροπής παραλαβής.
2) Παραλαβή εγκαταστάσεων και λειτουργίας Πάνακρον
Όταν παραλάβαμε τη μονάδα Πάνακρον:
• Διαπιστώσαμε ότι το έργο ήταν προϋπολογισμένο σύμφωνα με τα προγράμματα ΟΠΑΧ 420.000 ευρώ και κατέληξε με τελικό κόστος 1.750.000 ευρώ.
• Τα λειτουργικά έξοδα της προηγούμενης χρονιάς που παραλάβαμε (2010) για το Πάνακρον ήταν τέτοιας έκτασης (έλλειμμα προηγούμενης διοίκησης 330.000 ευρώ), ώστε τα κέρδη του ΧΥΤΑ διατέθηκαν όλα για την κάλυψή του.
• Το Πάνακρον, με 11 υπαλλήλους, χωρίς παράλληλες δραστηριότητες ανάπτυξης και συνεργασίας, λειτουργώντας μόνον ως ταβέρνα – διαμονή ήταν εξαρχής καταδικασμένο και μη βιώσιμο.
• Κακή διαχείριση σε πλήθος προϊόντων και προμηθειών.
3) Παραλαβή οικονομικών της εταιρείας
• Στο λογαριασμό υπήρχαν 6.500 ευρώ.
• Χρέη προς την Αμάρι Α.Ε. από Δήμους 88.000 ευρώ.
• Υποχρεώσεις της Αμάρι Α.Ε. προς τρίτους 380.000 ευρώ (ΙΚΑ, ΔΕΗ, Φόροι, προμηθευτές και αμοιβές Διοικητικού Συμβουλίου).
• Πλήθος υπερβολικών καταναλώσεων, αναλωσίμων και προμηθειών.
• Παράνομες πληρωμές από το ταμείο της εταιρείας σε απαιτήσεις των μελών του Δ.Σ. για αποζημιώσεις, ενώ είχαν απορριφθεί από το ελεγκτικό συνέδριο.
Όλα τα παραπάνω αναφέρονται προς ενημέρωση όλων των δημοτών συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που κάνουν πως δεν γνωρίζουν τι εστί για την Αμάρι Α.Ε. η 12ετία που προηγήθηκε της δικής μας τριετίας. Γιατί παρακάτω θα παραθέσουμε τις ενέργειες και τις προσπάθειες που καταβάλαμε από τον Ιανουάριο του 2011 που παραλάβαμε την εταιρεία.
1) Για τον ΧΥΤΑ Αμαρίου
• Άμεση αντιμετώπιση σε συνεργασία με τον Περιφερειάρχη αποκεντρωμένης Διοίκησης κ. Καρούτζο της έλλειψης αδειοδότησης λειτουργίας.
• Διασφάλιση και έγκριση ανανέωσης περιβαλλοντικών όρων (αρ. πρωτ.: 2527/16-6-2011).
• Διασφάλιση Αδειοδότησης μετά από συμπληρωματική μελέτη, του Βιολογικού (αρ. πρωτ.:1764/9-4-12) με θέμα «Επαναχρησιμοποίηση Υγρών Αποβλήτων στο ΧΥΤΑ Αμαρίου).
• Διασφάλιση απόφασης άδειας διάθεσης απορριμμάτων (άδεια λειτουργίας) από την Περιφέρεια (9-4-2013 57940/24206/2012).
• Υλοποίηση σήμερα μικρού έργου επέκτασης που προκύπτει από την υποχρέωση τήρησης των περιβαλλοντικών όρων.
2) Για τη μονάδα μηχανικής και βιολογικής διαλογής και τον Χ.Υ.Τ.Υ.
Σε αντίθεση με όσα ψευδώς αναφέρει ο κ. Πετρακάκης στο άρθρο του της Τρίτης 14 Ιανουαρίου εμείς εκτός από τις παραπάνω αδειοδοτήσεις που διασφαλίσαμε, καθώς δεν υπήρχε τίποτα, μπορέσαμε και καταθέσαμε τον Οκτώβριο του 2013 όλες τις μελέτες που απαιτούνται για τη δημιουργία μονάδας μηχανικής και βιολογικής διαλογής και Χ.Υ.Τ.Υ στις υπηρεσίες της περιφέρειας για τεχνική θεώρηση. Αυτό σημαίνει ότι η υποχρέωση από την πλευρά μας έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται η ένταξη και δημοπράτηση του έργου. Οι όποιες καθυστερήσεις που σημειώθηκαν μέχρι σήμερα δεν οφείλονται μόνο σε μας αλλά και:
α) Στην έλλειψη ψηφισμένου περιφερειακού σχεδιασμού.
β) Στην αναμονή των πορισμάτων της έρευνας του Πολυτεχνείου Κρήτης.
γ) Στην καθυστέρηση για την επιλογή του καταλληλότερου τρόπου διαχείρισης απορριμμάτων σε επίπεδο Κρήτης.
3) Διαχείριση υφιστάμενης κατάστασης
• Ως προς την ενημέρωση και τη διαφάνεια ο υπογράφων για λόγους ηθικής στάσης από τότε που ανέλαβε πρόεδρος της Αμάρι Α.Ε., τον Ιανουάριο του 2011 και ενώ σύμφωνα με το νόμο και το καταστατικό δεν είχε τυπική υποχρέωση, μετέφερε την Γενική Συνέλευση της εταιρείας στο Δημοτικό Συμβούλιο και τους παρευρισκόμενους δημότες τα έτη 2011 και 2012 που διανύσαμε. Ενδιάμεσα έγιναν και πολλές άλλες ενημερώσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ειδικότερα το Σεπτέμβριο του 2012 δόθηκε εγγράφως πλήρες ιστορικό διαχείρισης της διετίας 2011-12. Πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την 12ετία Πετρακάκη ποτέ δεν έγινε καμία ενημέρωση παρά τις οχλήσεις. Όταν κατ’ απαίτηση της μειοψηφίας το 2007, σύμφωνα με τον κώδικα αιτηθήκαμε σχετική συζήτηση για την συμμετοχή μας στον τότε Σύνδεσμο, δεν εμφανίστηκε κανείς ούτε ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου με αποτέλεσμα να μην υπάρξει απαρτία.
• Ως προς την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, η διοίκηση της Αμάρι Α.Ε., ο υπεύθυνος μηχανικός λειτουργίας του ΧΥΤΑ σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες πράττουν το ανθρωπίνως δυνατόν προς αυτή την κατεύθυνση.
• Ως προς το Πάνακρον και τη λειτουργία του σήμερα αρκεί να αναφερθούμε στα εκατοντάδες δελτία τύπου που περιγράφουν τις πολυδύναμες δραστηριότητες που διεξάγονται και στον οργανωτικό ρόλο που διαδραματίζει στην ανάπτυξη της περιοχής. Παράλληλα έχουμε μειώσει στο μισό τα λειτουργικά έξοδα, έχουμε εξορθολογήσει τις δαπάνες και παρά την κρίση που διανύουμε πλησιάζουμε το στόχο να καταστεί βιώσιμο.
4) Διαχείριση οικονομικής κατάστασης
• Παρ’ όλη την υφιστάμενη κατάσταση, εμείς με σωστή διαχείριση εξοικονομούμε χρήματα για την ίδια την Εταιρεία και τις ανάγκες της σε κατασκευαστικά κόστη και μελέτες, βοηθάμε οικονομικά τον Δήμο Αμαρίου (πληρωμή μελετών, πληρωμή τοπογραφικών, συντήρηση λεωφορείου, κ.ά.). Αυτά ήδη τα γνωρίζει ο κ. Πετρακάκης από τις ενημερώσεις που κάνουμε στο Δημοτικό συμβούλιο. Επικαλείται, όμως, συνεχώς την οικονομική κερδοφορία της Εταιρείας και πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η δική τους χρήση του 2010 χωρίς κατασκευαστικά κόστη απέφερε κέρδη 1923 ευρώ. Και πρέπει να υπενθυμίσουμε ακόμη, ότι ουσιαστικά μετά την κατασκευή του Πάνακρον τα αντισταθμιστικά οφέλη από τη λειτουργία του ΧΥΤΑ εξανεμίστηκαν καλύπτοντας τα λειτουργικά έξοδά του.
Τελειώνοντας θα πρέπει να επισημάνουμε σε όσους είχαν την αντοχή και το ενδιαφέρον να φτάσουν ως εδώ, ότι ο κ. Πετρακάκης επιχειρεί. Με τον παλιό γνωστό του τρόπο, σαν να μην πέρασε μια μέρα από την εποχή που διοικούσε, κινεί ξανά τα ποταπά του μέσα της διαβολής και της ίντριγκας. Για ποιο λόγο; Θα δείξει πάλι. Ο υπογραφόμενος επιστρέφει στον ίδιο τις φτήνιες που ανέφερε περί Χωματερής, αφού χωματερή την είχε αυτός επί δημαρχίας του. Ως πρόεδρος της εταιρείας προσπάθησα με νύχια και με δόντια ανάμεσα σε στενόκαρδους και συκοφάντες να προστατεύσω και να προάγω τα συμφέροντα της Αμάρι Α.Ε. και να καταστήσω βιώσιμο το Πάνακρον. Κι ας έρθουν οι συκοφάντες μου να δημοσιεύσουν όπως έχουν υποσχεθεί δημόσια τα πόθεν έσχες τους. Γιατί σε ότι με αφορά προειδοποιώ ότι κανείς δεν πρόκειται να μου ράψει το στόμα εφόσον είναι ραμμένες οι τσέπες μου.
Υ.Γ. Η Αμάρι Α.Ε. επιτέλους είναι στο Δήμο Αμαρίου. Τα γραφεία της είναι στις εγκαταστάσεις του Πάνακρον. Ο πρόεδρος, ο Διευθυντής και τα στελέχη της είναι εκεί για κάθε ενδιαφερόμενο.
* Ο Νίκος Μαρκίδης είναι πρόεδρος της Αμάρι Α.Ε. ΟΤΑ