Τα δύο σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση για τον τρόπο χρηματοδότησης του έργου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, παρουσίασε χθες στην Βουλή ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη.
Ο κ. Καραμανλής εξέφρασε την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει το έργο του Β.Ο.Α.Κ. ενιαία, επισημαίνοντας ότι «θα βρεθούν τα χρήματα με τη συνδρομή των ιδιωτών».
Το πρώτο σενάριο, όπως επιβεβαίωσε ο υπουργός Υποδομών, είναι το έργο να χρηματοδοτηθεί από έσοδα άλλης παραχώρησης (έχει ήδη γίνει συζήτηση για την Αττική Οδό), κάτι το οποίο όμως απαιτεί -κατά τον κ. Καραμανλή- την έγκριση των δανειστών. Το δεύτερο σενάριο ωστόσο, είναι η χρηματοδότηση του έργου από την επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών.
Μεταξύ άλλων στο σημείο αυτό ο υπουργός Υποδομών ανέφερε τα εξής: «Για πάνω από δύο δεκαετίες πάρα πολλές κυβερνήσεις, τοπικοί άρχοντες, υπουργοί και πολιτικά πρόσωπα υπόσχονταν τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, χωρίς όμως να έχουν απαντήσει σε ένα βασικό ερώτημα. Πού θα βρουν τα χρήματα. Δηλαδή, πως θα βρεθεί η χρηματοδότηση για το έργο. Η ευρωπαϊκή πραγματικότητα όμως επιτάσσει να προχωρήσουμε σε καινούργια χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι συμβάσεις παραχώρησης.
Εμείς λοιπόν έχουμε ήδη ετοιμάσει μια οικονομοτεχνική μελέτη για να βρούμε έναν τρόπο να χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο. Και έχουμε δύο επιλογές, η μία είναι να χρησιμοποιήσουμε έσοδα από μία άλλη παραχώρηση για να το χρηματοδοτήσουμε. Αυτό όμως θέλει την έγκριση των δανειστών και βρισκόμαστε σε συνεχείς διαπραγματεύσεις μαζί τους. Και αν δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το εργαλείο, τότε θα δούμε με επιστροφές κάποιων χρημάτων από τις κεντρικές τράπεζες μήπως μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα τέτοιο έργο, το οποίο είναι πάνω από 1,5 δις ευρώ. Αυτή είναι η διαδικασία στην Ευρώπη να έχουμε τους ιδιώτες μαζί με το κράτος για να συμμετέχουν στην δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής».
Σε κάθε περίπτωση όμως, σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, το έργο θα αρχίσει να κατασκευάζεται το νωρίτερο το 2022 καθώς δεν υπάρχει καμία μελετητική ωριμότητα, όπως είπε. Επανέλαβε δε ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση «μια μολυβιά στο χάρτη», χωρίς καμία μελέτη και χάραξη του δρόμου, όπως επίσης και χωρίς καμία εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ακόμα, υποστήριξε ότι η μέθοδος της κατάτμησης του έργου που είχε επιλέξει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «όχι απλά είχε διόδια, είχε και κρυφές επιβαρύνσεις».
«Θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να μπουν διόδια», ανέφερε επίσης, τονίζοντας ότι «καλύτερα να πληρώνουμε ένα λελογισμένο κόστος για τη χρήση του έργου, παρά να χάνονται ανθρώπινες ζωές». Και συνεχίζοντας πρόσθεσε ότι «σύντομα θα παρουσιαστεί ένα σχέδιο για την ανάταση και ανασυγκρότηση της Κρήτης».
Από την άλλη ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ τόνισε μεταξύ άλλων πως ο ΒΟΑΚ «παραμένει σήμερα περίπου όπως φτιάχτηκε πριν από πενήντα χρόνια», ενώ όπως πρόσθεσε, η απαράδεκτη κατάσταση του οδικού δικτύου είναι ο βασικός παράγοντας που σημειώνονται συνεχώς τροχαία στην Κρήτη.
Εν τω μεταξύ, απαντώντας για το ίδιο θέμα σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χανίων, Μανούσου Βουλουδάκη, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε στις πολιτικές προτεραιότητες και στα ώριμα έργα για να ενταχθούν, όπως η κατασκευή του ΒΟΑΚ, λέγοντας πως σε αυτά θα κατευθυνθούν τα κέρδη από τα ομόλογα που διακρατούν οι κεντρικές ευρωπαϊκές τράπεζες συνολικού ύψους 5,1 δισ. έως το Μάιο του 2022. «Για πρώτη φορά το Eurogroup μας επιτρέπει να κατευθυνθούν σε αναπτυξιακές δράσεις τα χρήματα αυτά», τόνισε με έμφαση ο κ. Σταϊκούρας.
Ο υπουργός Οικονομικών αφού επισήμανε ειδικά για τον ΒΟΑΚ ότι το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν «ατελές και πρόχειρο», αναφέρθηκε αναλυτικά στην απόφαση του Eurogroup για την αξιοποίηση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα και την σημαντική αλλαγή στάσης του για το θέμα που δείχνει την εμπιστοσύνη στην σημερινή κυβέρνηση.
«Στο πρόσφατο Eurogroup, είπε ο υπουργός Οικονομικών, ετέθη και αποφασίστηκε χωρίς όρους και προαπαιτούμενα η αποδέσμευση της δεύτερης δόσης ύψους 767 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των κερδών από την διακράτηση των ελληνικών ομολόγων ανέρχεται σε 5,1 δις ευρώ. Αυτό το ποσό είχε συμφωνηθεί να δίνεται σε ισόποσες δόσεις ανά έξι μήνες από τον Δεκέμβριο του 2018 έως το πέρας της ενισχυμένης εποπτείας τον Μάιο του 2022 δηλαδή σε οχτώ δόσεις. Η μία που έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ πήγε κατευθείαν για πληρωμή δόσης. Τώρα αποφασίστηκε για πρώτη φορά να αξιοποιηθεί η δυνατότητα αυτή για επενδυτικούς και αναπτυξιακούς σκοπούς».
Επιπλέον, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση αποφάσισε την έναρξη της τεχνικής επεξεργασίας σχεδίων και πολιτικών σε αυτή την κατεύθυνση. «Σχεδιάζουμε –είπε- υπεύθυνα και μεθοδικά πολιτικές προτεραιότητες, ενώ ώριμα προς ένταξη έργα όπως είναι ο Βόρειος Άξονας της Κρήτης είναι ένα από αυτά».