Θηλιά στο λαιμό για χιλιάδες νοικοκυριά της Κρήτης αποτελούν τα λεγόμενα ‘κόκκινα δάνεια’, τα οποία μέσα σ’ ένα γενικότερο περιβάλλον οικονομικής ασφυξίας κρίνεται αδύνατο να εξυπηρετηθούν από την πλειονότητα των δανειοληπτών. Από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα περισσότεροι από 500 δανειολήπτες έχουν απευθυνθεί στην Ένωση Καταναλωτών Κρήτης, προκειμένου να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς τις τράπεζες εκμεταλλευόμενοι τις ευνοϊκές διατάξεις του νόμου 3869/2010, πολλοί εκ των οποίων μάλιστα το έχουν κατορθώσει. Οι δανειακές οφειλές προς τις τράπεζες έχουν ανατρέψει τα τελευταία χρόνια τον οικογενειακό προϋπολογισμό χιλιάδων νοικοκυρών στην Κρήτη και αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι 3.000 δανειολήπτες τόσο ιδιωτικών όσο και επιχειρηματικών δανείων, έχουν τακτοποιήσει πλήρως τις υποχρεώσεις τους την τελευταία πενταετία.
Το φαινόμενο των μη εξυπηρετούμενων δανείων στα χρόνια της κρίσης σημειώνει έξαρση και στο νησί της Κρήτης και αφορά κυρίως δάνεια στεγαστικά και καταναλωτικά, ενώ ιδιαίτερα μεγάλος είναι και ο αριθμός των επιχειρηματικών δανείων. Μια σημαντική παράμετρος στο χαοτικό σκηνικό που έχει διαμορφωθεί με τα ‘κόκκινα δάνεια’, είναι ότι ο μεγαλύτερος αριθμός εξ αυτών χορηγήθηκε σε μία περίοδο που οι τράπεζες είχαν ανοιχτές τις κάνουλες χρηματοδότησης και από την άλλη οι καταναλωτές είχαν τη δυνατότητα να σταθούν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Οι εποχές ωστόσο άλλαξαν και πλέον η αποπληρωμή του δανείου, που πριν από μερικά χρόνια χορηγήθηκε με σκοπό την ανέγερση μίας νέας κατοικίας ή την κάλυψη καταναλωτικών αναγκών, αποτελεί στις μέρες μας βραχνά για μικρομεσαίες οικογένειες της Κρήτης.
Την ίδια στιγμή χιλιάδες δανειολήπτες βρίσκονται εν αναμονή της ρύθμισης των ‘κόκκινων δανείων’ που αποτελεί μία προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης αν και το τοπίο στο συγκεκριμένο μέτωπο παραμένει θολό. Το σχέδιο της κυβέρνησης περιλαμβάνει τη σύσταση ενός ταμείου στο οποίο θα μεταφερθούν τα δάνεια υπερχρεωμένων νοικοκυρών, ενώ υπάρχει σκέψη να αναμορφωθεί και ο ισχύων νόμος στο σκέλος που αφορά τα επιχειρηματικά δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ωστόσο το σκηνικό αβεβαιότητας που έχει διαμορφωθεί στις διαπραγματεύσεις της ελληνικής πλευράς με τους Ευρωπαίους εταίρους και οι ενδοιασμοί που έχουν οι δανειστές στη συγκεκριμένη εξαγγελία έχουν βάλει στο «ψυγείο» το σχέδιο ρύθμισης των δανείων.
Στην εφημερίδα μας μίλησε ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Κρήτης, Κώστας Δρακάκης, ο οποίος εξέφρασε τον προβληματισμό του για το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην τοπική αγορά και για την ραγδαία αύξηση την ‘κόκκινων δανείων’ το τελευταίο χρονικό διάστημα.
«Περισσότεροι από 75.000 πολίτες σε πανελλαδικό επίπεδο σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε, αδυνατούν να καλύψουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις και τα χρέη τους βέβαια. Στην Ένωση Καταναλωτών Κρήτης περίπου 3.000 οικογένειες έχουν τακτοποιήσει πλήρως τις υποχρεώσεις τους και ένα άλλο μεγάλο μέρος βρίσκεται πολύ κοντά στη ρύθμιση και μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε ευχάριστα νέα και σ αυτές τις περιπτώσεις.
Αυτό το οποίο πρέπει να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν του ο καταναλωτής είναι ότι ο νόμος 3869/2010 τον οποίο έχουν εκμεταλλευτεί περισσότεροι από 120.000 καταναλωτές στο πανελλήνιο βρίσκεται σε ισχύ και μπορεί οποιοσδήποτε το επιθυμεί να εκμεταλλευτεί τα θετικά που απορρέουν από τον συγκεκριμένο νόμο. Μέχρι και σήμερα 5.000 περίπου κρητικοί έχουν υπαχθεί στις ευνοϊκές του διατάξεις», επεσήμανε ο κ. Δρακάκης και πρόσθεσε: «Ο καταναλωτής άμεσα μπορεί να περάσει από τα γραφεία της ένωσης καταναλωτών, να δώσει όσα στοιχεία του ζητηθούν και θα γίνει άμεσα μία αξιολόγηση του χρέους. Αυτό άλλωστε είναι το βασικό σκέλος, δηλαδή η σωστή και ορθή αξιολόγηση του χρέους του κάθε δανειολήπτη. Έπειτα δίνουμε οδηγίες για το πως θα συνεχίσει, ποια θα είναι τα επόμενα βήματά του και αν βέβαια πληροί τις προϋποθέσεις. Πολλές φορές οι καταναλωτές έχουν παραπλανηθεί και εξαπατηθεί. Υπάρχουν κάποιοι επιτήδειοι οι οποίοι υπόσχονται ρύθμιση του χρέους. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει έξαρση του φαινομένου των κόκκινων δανείων λόγω της κρίσης και της παρατεταμένης ύφεσης. Οι δανειολήπτες δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απογοητεύονται, καθώς υπάρχει διέξοδος μέσω πάντα των σχετικών ρυθμίσεων».