Την έντονη διαμαρτυρία τους για τις σοβαρές ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού στο Γυμνάσιο Γαράζου αλλά και για την χαμηλή μοριοδότηση τόσο του Γυμνασίου όσο του ΕΠΑΛ Γαράζου, εκφράζουν με ανοικτές επιστολές τους, οι γονείς και κηδεμόνες του Γυμνασίου Γαράζου και ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΕΠΑΛ Γαράζου, αντίστοιχα.
Οι επιστολές απευθύνονται προς κάθε αρμόδιο με την ελπίδα ότι θα ακουστεί η φωνή διαμαρτυρίας και θα αποκατασταθεί η αδικία εις βάρος των παιδιών της περιοχής και του δικαιώματός τους στην γνώση και την μόρφωση.
Οι γονείς και οι κηδεμόνες του Γυμνασίου Γαράζου (τα ονόματά τους στην διάθεση της εφημερίδας), αναφέρουν στην επιστολή τους:
«Τα παιδιά του πάνω και κάτω Μυλοποτάμου του Νομού Ρεθύμνης δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου θεού. Έχουν την ίδια αξία με τα παιδιά της πόλης.
Ωστόσο η έλλειψη καθηγητών από το γυμνάσιό μας, το Γυμνάσιο Γαράζου, μας δείχνει, ότι υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση από την πολιτεία. Τα προβλήματα που δημιουργούνται και χειροτερεύουν τα τελευταία τρία χρόνια από την καθυστέρηση τοποθέτησης των καθηγητών είναι πολλά. Το σχολείο τη φετινή σχολική χρονιά 2017-18 από τις 11 Σεπτεμβρίου και για τουλάχιστον ενάμιση μήνα λειτούργησε με δίωρα και τρίωρα.
Μετά από διαμαρτυρία των γονέων και κηδεμόνων στη Δ.Δ.Ε. Ρεθύμνου ήρθαν προσωρινά μαθηματικός και φυσικός, οι οποίοι στα μέσα Νοεμβρίου αντικαταστάθηκαν πάλι από αναπληρωτές. Την ίδια περίοδο τοποθετήθηκαν και οι καθηγητές του τμήματος ένταξης.
Στο τέλος Δεκεμβρίου τα παιδιά μας απέκτησαν καθηγητές μουσικής, καλλιτεχνικών, τεχνολογίας και θρησκευμάτων. Πρέπει να πούμε ότι οι περισσότερες από τις ειδικότητες αυτές δεν υπήρχαν τα δυο προηγούμενα χρόνια. Δεν έχει έρθει ακόμη τη σχολική χρονιά 2017-18 καθηγητής αγγλικών. (Σημειωτέον, ότι δεν υπάρχουν φροντιστήρια αγγλικής γλώσσας στο Γαράζο ούτε στα γύρω χωριά).
Οι ελλείψεις και οι συνεχόμενες αλλαγές δημιουργούν πολλά και σοβαρά προβλήματα στα παιδιά μας:
Α. Πρόβλημα ασφάλειας: Τα παιδιά μένουν στο δρόμο για τους δυο πρώτους μήνες λειτουργίας του σχολείου μετά από ένα δίωρο ή τρίωρο μαθήματος και περιμένουν το λεωφορείο του ΚΤΕΛ που περνά στις 2:30 μ.μ.
Β. Πρόβλημα στην μόρφωση: Τα παιδιά δεν έχουν τους καθηγητές όλων των ειδικοτήτων όπως στα υπόλοιπα σχολεία και στερούνται την παιδεία που άλλοι μαθητές παίρνουν. Επιπλέον και πάλι μετά το πεντάωρο που έχει διαμορφωθεί γύρω στο Δεκέμβριο φεύγουν και περιπλανώνται στο δρόμο περιμένοντας το σχολικό λεωφορείο.
Γ. Θέλουμε το δικό μας σχολείο: Δεν θέλουμε ενώ υπάρχει το πολύ καλά εξοπλισμένο σχολείο μας να φεύγουν τα παιδιά μας από την περιοχή μας και να ψάχνουν αυτά που δικαιούνται σε άλλα σχολεία διανύοντας μεγάλη απόσταση.
Κατόπιν των παραπάνω: Ζητούμε να δοθούν κίνητρα στους καθηγητές για να επιλέγουν το Γυμνάσιο Γαράζου. Να μοριοδοτηθεί έτσι ώστε να έχουν τα παιδιά μας καθηγητές από την αρχή του σχολικού έτους. Αν αυτό δεν γίνει, φοβόμαστε πως το γυμνάσιο αλλά και το ΕΠΑΛ Γαράζου θα κλείσουν σύντομα καθώς το σχολείο χάνει πολύ γρήγορα τους μαθητές του, πράγμα που θα κάνει ζημιά στην ευρύτερη περιοχή. Ζητούμε να μας βοηθήσετε να στηρίξουμε τον τόπο μας και τα παιδιά μας.
Περιμένοντας τις θετικές ενέργειες».
Από την μοριοδότηση κρίνεται αν θα κλείσουν δύο σχολεία και το μέλλον της περιοχής.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΕΠΑΛ Γαράζου, στην επιστολή του αναφέρει:
«Με λύπη μας μάθαμε, παρά τις επανειλημμένες μας προσπάθειες και τις τελευταίες προτάσεις του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνης, ότι στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων, το σχολείο μας παραμένει στο υπάρχον καθεστώς των έξι (6) μονάδων.
Επειδή η πρόταση του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνης ήταν η αύξηση των μορίων σε όλες τις σχολικές μονάδες του νομού πιστεύουμε ότι δεν έχει γίνει αντιληπτή, ιδίως σε κάποιον που δεν έχει σχέση με την περιοχή, η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης περιοχής και δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς τα επιχειρήματα για την προς τα πάνω αναμοριοδότηση των σχολείων της περιοχής (Γυμνάσιο και ΕΠΑΛ Γαράζου). Παρότι μελετώντας κάποιος την πρόταση του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου, έστω και βιαστικά, είναι προφανές ότι τα σχολεία του Γαράζου και των Ανωγείων ήταν τα ΜΟΝΑ στο νομό που προτάθηκαν για αύξηση τριών μορίων από την υφιστάμενη μοριοδότηση. Όλα τα υπόλοιπα σχολεία προτάθηκαν για μικρότερη αύξηση. Αυτό από μόνο του δείχνει ότι τα συγκεκριμένα σχολεία είχαν την δυσχερέστερη μέχρις στιγμής μοριοδότηση σε σχέση με όλα τα άλλα σχολεία του νομού.
Ας μελετήσουμε όμως την περίπτωση της περιοχής Γαράζου ξεχωριστά και συγκεκριμένα για το ΕΠΑΛ Γαράζου. Το Γαράζο βρίσκεται στο κέντρο του Δήμου Μυλοποτάμου ανάμεσα στον Πάνω (Λιβάδια, Ζωνιανά κ.α.) και Κάτω Μυλοπόταμο (Πέραμα κ.α.). Το ΕΠΑΛ Γαράζου είναι το μοναδικό επαρχιακό ΕΠΑΛ σε όλο τον νομό και έχει πραγματικά προσφέρει πολλά στην τοπική κοινωνία. Να σημειώσουμε εδώ ότι πριν μόλις μια δεκαετία η περιοχή του Μυλοποτάμου, μια περιοχή με τους μεγαλύτερους πανελλαδικώς δείκτες γεννητικότητας, είχε τα μεγαλύτερα πανελλαδικώς ποσοστά μαθητικής διαρροής. Το ΕΠΑΛ Γαράζου από την ίδρυσή του, το 2006, έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς μαθητές της περιοχής όχι μόνο να αποκτήσουν απολυτήριο λυκείου, αλλά ακόμα και να επιτύχουν στις πανελλήνιες και να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε κάποια ανώτατη σχολή της επιλογής τους. Τα ποσοστά επιτυχίας του σχολείου είναι πολύ υψηλά και κάποιες χρονιές φτάνουν το 100%.
Αυτή την στιγμή φοιτούν στο σχολείο μας κορίτσια που είναι ήδη αρραβωνιασμένα, παντρεμένα ακόμα και σε εγκυμοσύνη, μαθήτριες που αν δεν υπήρχε το συγκεκριμένο σχολείο θα παρατούσαν το σχολείο καθώς θα έπρεπε να διανύσουν τουλάχιστον 50 λεπτά απόσταση για να προσεγγίσουν το κοντινότερο ΕΠΑΛ της πόλης (και άλλα τόσα για την επιστροφή). Με το πάγωμα των διορισμών από την αρχή της κρίσης και την πρόσληψη αναπληρωτών για την κάλυψη των κενών έχει δημιουργηθεί μεγάλο πρόβλημα στο σχολείο μας καθώς οι αναπληρωτές που προσλαμβάνονται δεν επιλέγουν το σχολείο μας για την τοποθέτησή τους. Η δυσχέρεια των συνθηκών διαβίωσης, η κακή φήμη και το δύσκολο της προσέγγισης της συγκεκριμένης περιοχής έχει ως συνέπεια το σχολείο να μένει χωρίς καθηγητές για την πλειονότητα των ειδικοτήτων μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου (ακόμα και σήμερα τέλη Δεκέμβρη υπάρχουν ελλείψεις 7ωρών στο σχολείο). Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι φέτος «χάσαμε» 8 μαθητές της περσινής Α’ Λυκείου (11 συνολικά μαθητές) καθώς μετά από ένα μήνα στο σχολείο τα μαθήματα που διδάσκονταν (στο σχολείο) ήταν Πληροφορική και Γυμναστική! Έτσι η φετινή Β’ Λυκείου είναι μόλις τρεις μαθητές. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει το σχολείο σε μαρασμό καθώς το μαθητικό δυναμικό ολοένα και συρρικνώνεται:
Έτος Μαθητές/τριες Ποσοστό μείωσης
2017 – 2018 33 42%
2016 – 2017 57 5%
2015 – 2016 60 21%
2014 – 2015 76
Προσπαθώντας να κατανοήσουμε το σκεπτικό της απόφασης αναμοριοδότησης θα αναφερθούμε αναλυτικά στα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη στην συγκεκριμένη διαδικασία σύμφωνα με τα οριζόμενα από το Π.Δ. 111/2016 (ΦΕΚ 193Α’) και θα συγκρίνουμε την περιοχή του Γαράζου με δύο άλλες με παρόμοια χαρακτηριστικά στον νομό, αυτή των Ανωγείων και του Φουρφουρά:
1. Ο πληθυσμός της έδρας των σχολείων. Φανταζόμαστε ότι όσο μικρότερος ο πληθυσμός τόσο μεγαλύτερος ο συντελεστής βαρύτητας της συγκεκριμένης παραμέτρου.
Πληθυσμός
Γαράζο 305
Φουρφουράς 605
Ανώγεια 2319
2. Οι συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών. Όποιος ξέρει τα χωριά αυτά μπορεί να επιβεβαιώσει ότι η διαφορά των συνθηκών διαβίωσης των συγκεκριμένων χωριών απέχει μακράν. Με τα Ανώγεια να έχουν τις παροχές και υπηρεσίες μιας μικρής πόλης, Κέντρο Υγείας, πολυάριθμα φαρμακεία, ιδιωτικά ιατρεία, σούπερ μάρκετ, επιλογές διαμονής, εστιατόρια-ταβέρνες. Τον Φουρφουρά να έχει τα απολύτως απαραίτητα για στοιχειώδη διαβίωση και το Γαράζο να μην έχει ούτε καν τα απολύτως απαραίτητα για τη μόνιμη διαβίωση των εκπαιδευτικών.
3. Οργανικότητα. Από τα 3 παραπάνω σχολεία το σχολείο του Γαράζου έχει τις λιγότερες οργανικές θέσεις.
Οργανικές θέσεις
Γαράζο (ΕΠΑΛ) 4
Φουρφουράς (ΓΕΛ) 7
Ανώγεια (ΓΕΛ) 8
4. Η απόσταση των σχολείων από την πρωτεύουσα του νομού.
Χρόνος πρόσβασης από και προς την πρωτεύουσα του νομού
Γαράζο ~ 40′ – 37km
Φουρφουράς ~ 40′ – 39km
Ανώγεια ~ 50′ – 56km (~40′ – 35km από το Ηράκλειο)
Να σημειωθεί εδώ ότι η προσέγγιση των σχολείων των Ανωγείων από την πόλη του Ηρακλείου είναι ~40′ – 35km και γι’ αυτό οι περισσότεροι μη ντόπιοι εκπαιδευτικοί στις συγκεκριμένες μονάδες έρχονται από το Ηράκλειο.
5. Οι συγκοινωνιακές συνθήκες. Από τις τρεις περιοχές τα πιο εύκολα προσβάσιμα σχολεία είναι αυτά των Ανωγείων, καθώς από το Ηράκλειο η απόσταση είναι περίπου 40 λεπτά και τα λιγότερα χιλιόμετρα.
6. Το υψόμετρο.
Υψόμετρο
Γαράζο 270
Φουρφουράς 460
Ανώγεια 740
7. Υφιστάμενη μοριοδότηση
Υφιστάμενη μοριοδότηση Προτεινόμενη μοριοδότηση
Γαράζο 6 6
Φουρφουράς 8 7
Ανώγεια 7 9
Γίνεται σαφές μετά την παραπάνω σύγκριση ότι στο μόνο κριτήριο που υστερεί η περιοχή του Γαράζου είναι το υψόμετρο. Πρέπει όμως να είναι το υψόμετρο ο καθοριστικός παράγοντας για την θετική αναμοριοδότηση ενός σχολείου; Δηλαδή μόνο και μόνο επειδή τα Ανώγεια είναι η περιοχή με το μεγαλύτερο υψόμετρο δε σημαίνει ότι έχει και τις χειρότερες συνθήκες διαβίωσης. Αντιθέτως έχει τις καλύτερες, όπως επίσης έχει και εναλλακτική διαδρομή πρόσβασης που το κάνει αρκετά πιο προσβάσιμο σε σύγκριση με τις άλλες δύο περιοχές.
Ειλικρινά δεν καταλαβαίνουμε πώς το εργαλείο λογισμικού (και με τι συντελεστές βαρύτητας για τα παραπάνω κριτήρια) έβγαλε τα συγκεκριμένα αποτελέσματα. Παρακαλούμε να επανεξετάσετε σοβαρά τη συγκεκριμένη πρόταση, καθώς ειλικρινά στην ουσία κρίνεται το αν θα κλείσουν δύο σχολεία (Γυμνάσιο και Λύκειο Γαράζου) και κατ’ επέκταση το μέλλον μιας ολόκληρης περιοχής».