Τη δική τους κρίση βιώνουν τα τελευταία χρόνια τα περίπτερα. Η ύφεση στην ελληνική οικονομία δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστα ούτε τα παλιά «ξύλινα κουβούκλια», τα οποία για πολλές δεκαετίες αποτέλεσαν μορφή οικονομικής βοήθειας προς ειδικές ομάδες πληθυσμού, αλλά στη νεότερη εποχή, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και του εκσυγχρονισμού, άλλαξαν χέρια, μεγάλωσαν, εμπλούτισαν την ποικιλία των προσφερόμενων προϊόντων τους, με στόχο την πλήρη και καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Ωστόσο, σήμερα οι ιδιοκτήτες των περιπτέρων και στο Ρέθυμνο αναλώνονται σε έναν διαρκή αγώνα επιβίωσης, καθώς το κέρδος τους μειώνεται, ο ανταγωνισμός μεγαλώνει (με τα καταστήματα πώλησης ψιλικών και ειδών περιπτέρου), την ώρα που το ενδιαφέρον των καταναλωτών ατονεί, όντας επηρεασμένοι κι εκείνοι από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με όσα ανέφεραν στα «Ρ.Ν.» ιδιοκτήτες περιπτέρων της πόλης του Ρεθύμνου, τους τελευταίους μήνες η μείωση του τζίρου τους ανέρχεται σε 30-40%, με το ποσοστό της «βουτιάς» στις πωλήσεις να είναι κατά πολύ μεγαλύτερο αν συγκριθούν τα οικονομικά στοιχεία παλαιότερων ετών. Η μείωση του τζίρου, το «κουτσουρεμένο» περιθώριο κέρδους, σε συνδυασμό με τις αυξημένες πάγιες οικονομικές υποχρεώσεις των περιπτερούχων, έχει οδηγήσει στο «λουκέτο» αρκετά περίπτερα στην πόλη και στην ενδοχώρα του νομού Ρεθύμνου.
Μάλιστα, αρκετά από αυτά εγκαταλείπονται οριστικά, καθώς είτε οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν να τα συντηρήσουν είτε οι υποψήφιοι ενοικιαστές αδυνατούν να ανταποκριθούν στα έξοδα που προκύπτουν από τη λειτουργία τους, με το ύψος του μισθώματος να είναι απαγορευτικό σε πολλές περιπτώσεις. Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ανάλογα την περιοχή και την τοποθεσία, το μηνιαίο ενοίκιο κυμαίνεται μεταξύ 300 – 500 ευρώ, φτάνει τα 700 ευρώ, ενώ υπάρχουν περίπτερα στην πόλη τα οποία είτε παραμένουν κλειστά για μεγάλο διάστημα είτε οι περιπτερούχοι τελικά αναγκάζονται να τα κλείσουν μετά από μερικούς μήνες λειτουργίας, καθώς αδυνατούν να ανταποκριθούν στο μίσθωμα των 1.000 ευρώ.
Όπως επισημαίνουν οι ίδιοι στην εφημερίδα μας, ο κλάδος έχει αποδεκατιστεί τα τελευταία χρόνια και σε αυτό μεγάλο ρόλο έχει παίξει η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών, αφού ο κόσμος δεν αγοράζει πλέον προϊόντα από το περίπτερο με τη συχνότητα που το έκανε παλιότερα. Η καλοκαιρινή περίοδος προσφέρεται για αύξηση των πωλήσεων σε νερά, αναψυκτικά, κρύα ροφήματα, παγωτά κ.α., ωστόσο οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές σε φαγώσιμα είδη, όπως μπισκότα, σοκολάτες, πατατάκια, γαριδάκια. Ακόμα και οι πωλήσεις εφημερίδων και περιοδικών είναι αισθητά μειωμένες, καθώς το διαδίκτυο έχει εισβάλλει στην καθημερινότητα των πολιτών, με αποτέλεσμα να έχει εκλείψει η παλιά παραδοσιακή συνήθεια της προμήθειας εντύπων από το περίπτερο της γειτονιάς.
Αντιθέτως, σε καλά επίπεδα εξακολουθεί να διατηρείται η αγορά του καπνού, παρά τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των τσιγάρων. Πάντως, όπως ανέφεραν ιδιοκτήτες περιπτέρων ακόμα και σε αυτό τον τομέα παρατηρείται διαφοροποίηση, καθώς πολλοί καπνιστές αγοράζουν καπνό, θεωρώντας ότι στοιχίζει λιγότερο από το πακέτο τσιγάρα.
Οι απόψεις των περιπτερούχων στα «Ρ.Ν.»
Ιδιοκτήτες και εργαζόμενοι σε περίπτερα του Ρεθύμνου μίλησαν στα «Ρεθεμνιώτικα Νέα», περιγράφοντας την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια.
Υπεύθυνη περιπτέρου στους Τέσσερις Μάρτυρες, η κα Αναστασία δήλωσε: «Το περίπτερο δεν το έχουμε πάρα πολλά χρόνια, αλλά ο κόσμος δεν ψωνίζει όπως παλιότερα, όπως διαπιστώνουμε.
Περισσότερο πουλάμε νερά και τσιγάρα. Τα ενοίκια των περιπτέρων, που σε πολλές περιπτώσεις είναι υψηλότερα και από καταστήματα, είναι πρόβλημα».
Η κυρία Κατερίνα Γιαχάκη υπεύθυνη περιπτέρου στην πλατεία των Τεσσάρων Μαρτύρων ανέφερε: «Λαμβάνοντας υπόψη το σημείο που βρίσκεται το περίπτερο, θα έλεγα ότι η κίνηση δεν έχει μειωθεί δραματικά. Υπάρχει μία μικρή μείωση όπως σε όλα τα περίπτερα, αλλά τον τελευταίο χρόνο σημειώθηκε άνοδος. Επομένως, θεωρώ ότι είμαστε καλά.
Οι πωλήσεις των περιπτέρων εξαρτώνται από την εποχή. Τον χειμώνα ο κόσμος δεν θα αγοράσει παγωτά, όπως το καλοκαίρι δεν θα αγοράσει σοκολάτες, αναλώσιμα τύπου πατατάκια, γαριδάκια κ.ά.
Σε ότι αφορά την αγορά καπνού, παρότι έχει σημειωθεί άνοδος στη τιμή του τσιγάρου οι καπνιστές παραμένουν ίδιοι, ενδεχομένως έχουν πολλαπλασιαστεί».
Ο κ. Στέλιος Κορνελάκης ιδιοκτήτης περιπτέρου, επίσης στην πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων δήλωσε: «Η μείωση σε όλα τα είδη είναι περίπου 30-40% όλα κάτω. Τα φαγώσιμα είδη δεν πουλάνε πια. Κινείται λίγο το ψυγείο των αναψυκτικών, το παγωτό έχει περιοριστεί διότι γύρω-γύρω έχουν ανοίξει καταστήματα με παγωτά και το ποσοστό του κέρδους από τα τσιγάρα δεν είναι αρκετό για να επιβιώσει ένα περίπτερο».
Ο κ. Νίκος Τσικιντίκος υπεύθυνος περιπτέρου στην περιοχή της μαρίνας, δήλωσε: «Έχει μειωθεί πάρα πολύ η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, κι αυτό το διαπιστώνουμε καθημερινά. Η πτώση κυμαίνεται μεταξύ 30%-40%. Σοκολάτες, τσίχλες, μπισκότα κ.α. φαγώσιμα δεν τα αγοράζει ο κόσμος. Τα πράγματα είναι δύσκολα και γίνονται ακόμα δυσκολότερα με τα υψηλά ενοίκια».
Η κα Μαρία Χατζιδάκη ιδιοκτήτρια περιπτέρου στην πλατεία Μητρόπολης ανέφερε: «Στη δουλειά μας δεν διαπιστώνω μείωση, ενδεχομένως να έχουμε και αύξηση. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Μπορεί να γίνεται τζίρος από τις πωλήσεις, όμως το κέρδος μας είναι ελάχιστο κι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας, οι οποίες συνεχώς αυξάνονται».
Ο κ. Αλκιβιάδης Αναγνωστόπουλος, ιδιοκτήτης περιπτέρου, δήλωσε: «Ο κόσμος κυκλοφορεί, αλλά δεν ψωνίζει. Πιο πολύ πουλάμε τσιγάρα, αναψυκτικά και νερά το καλοκαίρι. Οι πωλήσεις στα υπόλοιπα είδη είναι μειωμένες».
Τέλος, υπεύθυνος περιπτέρου στην οδό Μοάτσου επεσήμανε: «Εργάζομαι τον τελευταίο χρόνο και δεν γνωρίζω τι συνέβαινε τα προηγούμενα έτη, όμως διαπιστώνω ότι η μείωση της ζήτησης σε σχέση με πέρυσι κυμαίνεται στο 25%. Μόνο στα τσιγάρα δεν υπάρχει μείωση στη ζήτηση. Σε όλα τα άλλα, αναψυκτικά, ποτά, παγωτά υπάρχει διαφορά».