Το τελευταίο διάστημα το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε μια σειρά από αλλαγές στη δομή και τα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων με βασικό κριτήριο την εξοικονόμηση προσωπικού. Οι μειωμένες πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών τα επόμενα χρόνια οδηγούν τους τεχνοκράτες του υπουργείου να τσεκουρώνουν διδακτικές ώρες με κάθε ευφάνταστο τρόπο. Οι «μεταρρυθμίσεις» αυτές σε κάποιες περιπτώσεις προβάλλονται με κάποιο παιδαγωγικό περιτύλιγμα και σε κάποιες άλλες γίνονται τελείως απροκάλυπτα.
Με βάση το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα των Γυμνάσιων αφαιρέθηκαν τρεις ώρες διδασκαλίας από κάθε τάξη. Συγκεκριμένα από την Α’ Γυμνασίου αφαιρέθηκε: 1 ώρα Βιολογίας, 1 ώρα Γεωγραφίας, 1 ώρα Project και 1 ώρα Αρχαίων Ελληνικών αντικαταστάθηκε από 1 ώρα Γλωσσικής Διδασκαλίας. Από την Β’ Γυμνασίου αφαιρέθηκε: 1 ώρα Αρχαίων Ελληνικών, 1 ώρα Οικιακής Οικονομίας και 1 ώρα Project και από την Γ’ Γυμνασίου αφαιρέθηκε: 1 ώρα Αρχαίων Ελληνικών και 2 ώρες Project. Στις παραπάνω ώρες χρειάζεται να προσθέσουμε την κατάργηση της τρίωρης απασχόλησης των υπεύθυνων στα εργαστήρια φυσικών επιστημών και πληροφορικής από κάθε Γυμνάσιο και Λύκειο.
Ο συνολικός αριθμός εκπαιδευτικών που εξοικονομούνται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, μόνο από τις αλλαγές στο πρόγραμμα των Γυμνάσιων και του τρίωρου στα εργαστήρια, φτάνει περίπου τις 3.000. Πρόκειται για 55% μείωση των αναπληρωτών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για την επόμενη σχολική χρονιά. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό στον Νομό του Ρεθύμνου αυτές οι ρυθμίσεις έχουν σαν αποτέλεσμα 31 θέσεις εκπαιδευτικών λιγότερες, στις ειδικότητες των φιλολόγων, φυσικών επιστημών, οικιακής οικονομίας κ.ά. δηλαδή κυρίως σε ειδικότητες που παρουσιάζουν μεγάλες ελλείψεις.
Αν στις παραπάνω θέσεις που κόβονται από την Δευτεροβάθμια προσθέσουμε και τις 7-10.000 θέσεις αναπληρωτών που κόβονται από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα από τις αλλαγές στο ολοήμερο και την πρωινή ζώνη, χιλιάδες συνάδελφοί μας αναπληρωτές ωθούνται στην ανεργία από τη νέα σχολική χρονιά. Όσο και αν δεν θέλει να το παραδεχτεί ο υπουργός η μη επαναπρόσληψη συναδέλφων που έχουν «αλωνίσει» την Ελλάδα και έχουν προσφέρει για χρόνια στη Δημόσια Εκπαίδευση μόνο απόλυση μπορεί να θεωρηθεί. Όμως αβεβαιότητα και περιπλάνηση θα πλήξει και τους μόνιμους συναδέλφους, αφού χάνονται οργανικές θέσεις και όλο και περισσότεροι θα χρειαστεί να περιπλανώνται σε 3 και 4 σχολεία για να συμπληρώνουν ωράριο.
Το σκηνικό έρχεται να συμπληρώσουν οι αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Η αναμόρφωση στη δομή των ΕΠΑΛ μειώνει τα τμήματα ειδικοτήτων και τομέων και παράλληλα με τις συγχωνεύσεις των ειδικοτήτων δημιουργούνται «πλεονάσματα» σε εκπαιδευτικό προσωπικό, που θα διατίθενται για την κάλυψη του ωραρίου τους, σε άλλες εκπαιδευτικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ολικά ή μερικά στα δημόσια ΙΕΚ, στα Κ.Π.Α. του ΟΑΕΔ ή και ως επόπτες μαθητευόμενων.
Οι παραπάνω μεταρρυθμίσεις παρουσιάζονται ως προϊόντα ενός δήθεν διαλόγου και ως απαιτήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Όμως στην πραγματικότητα το υπουργείο βρίσκεται εγκλωβισμένο στις μνημονιακές δεσμεύσεις, της υποχρηματοδότησης και των περικοπών και γι’ αυτό προχώρα σε αποσπασματικές και αιφνιδιαστικές παρεμβάσεις χωρίς επιστημονική βάση και παιδαγωγικά κριτήρια με μοναδικό στόχο να «περισσέψουν» εκπαιδευτικοί. Στόχος είναι τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων που θυσιάζονται στον βωμό του δημοσιοοικονομικού «κόφτη». Εκπαιδευτικοί, μόνιμοι και αναπληρωτές, γονείς και μαθητές ενωμένοι μπορούν να βάλουν φρένο και να υπερασπιστούν τη Δημόσια Εκπαίδευση.
Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕΡ
Η πρόεδρος, Δέσποινα Νικολάου
Ο γραμματέας, Πέτρος Παπαδάκης