Σπεύδουν να τακτοποιήσουν τις ανεξόφλητες οικονομικές υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο οι Ρεθεμνιώτες, προκειμένου αφενός να ευνοηθούν από τη νέα ρύθμιση και αφετέρου να αποφύγουν τις συνέπειες της επιβολής αναγκαστικών μέτρων είσπραξης. Εντός μόλις δέκα ημερών από την έναρξη εφαρμογής του νέου σχήματος ρύθμισης των 100 δόσεων, εργοδότες και ασφαλισμένοι συνωστίζονται στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (Κ.Ε.Α.Ο.), το οποίο λειτουργεί στο ΙΚΑ Ρεθύμνου, ενώ, δίχως να μπορούν να συγκεντρωθούν ακριβή στοιχεία από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, καθημερινά κατατίθενται και ηλεκτρονικές αιτήσεις για τις οφειλές προς την Εφορία. Σημειώνεται ότι το συνολικό ποσό που οφείλουν οι Ρεθεμνιώτες προς το Δημόσιο υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τις ανεξόφλητες ασφαλιστικές εισφορές, από τις 18 Νοεμβρίου έως σήμερα, στο Κ.Ε.Α.Ο. Ρεθύμνου έχουν κατατεθεί 120 αιτήσεις από ασφαλισμένους του ΙΚΑ, 22 από ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ και 19 από ασφαλισμένους του ΟΓΑ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεύθυνσης του τοπικού υποκαταστήματος του ΙΚΑ, το ενδιαφέρον πρόκειται να αυξηθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα, καθώς αφενός η ρύθμιση των 100 δόσεων τέθηκε μόλις σε ισχύ και αφετέρου τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών προς τα ασφαλιστικά ταμεία είναι αρκετά μεγάλα και σε τοπικό επίπεδο.
Σημειώνεται ότι στο Κ.Ε.Α.Ο., το οποίο στην Κρήτη έχει δυο κεντρικές υπηρεσίες σε Χανιά και Ηράκλειο, με το γραφείο Ρεθύμνου να λειτουργεί υποστηρικτικά, έχει δημιουργηθεί Ενιαίο Ηλεκτρονικό Μητρώο Οφειλετών, στο οποίο εντάσσονται σταδιακά από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οι οφειλές άνω των 5.000 ευρώ των εργοδοτών ή ασφαλισμένων που δεν εξόφλησαν, δεν ρύθμισαν την οφειλή ή απώλεσαν την ρύθμιση στον Φορέα τους.
Σε επίπεδο χώρας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών, κατά το πρώτο δεκαήμερο της εφαρμογής του νέου σχήματος ρύθμισης εκδόθηκαν 8.579 νέες αποφάσεις υπαγωγής για οφειλές συνολικού ύψους 230 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο δεκαήμερο έχουν εισπραχθεί 10,79 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των εισπράξεων του Κ.Ε.Α.Ο. από τον Οκτώβριο 2013 μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου 2014 ανέρχεται στο ποσό των 270.623.729 ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσοστό, 58% των συνολικών εισπράξεων, προέρχεται από οφειλές που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης, ενώ το 42% εισπράχθηκε από καταβολές εκτός ρυθμίσεων.
Αναλυτικότερα :
Σπεύδουν να ρυθμίσουν τα χρέη τους οι Ρεθεμνιώτες
«ΑΓΚΑΘΙ» ΟΙ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΠΡΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ ΚΑΙ ΕΦΟΡΙΑ
• Συνωστισμός παρατηρείται καθημερινά στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών, που λειτουργεί στο Ι.Κ.Α. Ρεθύμνου
Ουρές σχηματίζονται καθημερινά στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (Κ.Ε.Α.Ο.), το οποίο λειτουργεί στο Ι.Κ.Α. Ρεθύμνου. Εργοδότες και ασφαλισμένοι, του Ι.Κ.Α., του Ο.Γ.Α. και του Ο.Α.Ε.Ε., που δεν έχουν εξοφλήσει ή δεν έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους, σπεύδουν από τις αρχές του μήνα στο τοπικό γραφείο του Κ.Ε.Α.Ο. προκειμένου να διερευνήσουν το ενδεχόμενο και τελικά να υπαχθούν σε ευνοϊκή ρύθμιση, προκειμένου να αποφύγουν τις συνέπειες της επιβολής αναγκαστικών μέτρων είσπραξης.
Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών Ρεθύμνου, από τις 18 Νοεμβρίου έως σήμερα, έχουν κατατεθεί 120 αιτήσεις από ασφαλισμένους του Ι.Κ.Α., 22 από ασφαλισμένους του Ο.Α.Ε.Ε. και 19 από ασφαλισμένους του Ο.Γ.Α. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεύθυνσης του τοπικού υποκαταστήματος του Ι.Κ.Α., το ενδιαφέρον πρόκειται να αυξηθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα, καθώς αφενός η ρύθμιση των 100 δόσεων τέθηκε μόλις σε ισχύ και αφετέρου τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών προς τα ασφαλιστικά ταμεία είναι αρκετά και σε τοπικό επίπεδο.
«Το ενδιαφέρον αυξάνεται όσο περνούν οι μέρες, καθώς ο κόσμος έχει πολλές εκκρεμότητες και προσπαθεί, όπως μπορεί, να τις λύσει. Το Κ.Ε.Α.Ο. στο Ρέθυμνο, το οποίο αποτελείται ουσιαστικά από την παλαιά ταμειακή υπηρεσία, λειτουργεί ως βοηθητική υπηρεσία για τα Κέντρα Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών των Χανίων και του Ηρακλείου. Οι ασφαλισμένοι, ωστόσο δεν έχουν που αλλού να στραφούν και συνωστίζονται στα γραφεία του Ι.Κ.Α., όπου λειτουργεί η τοπική υπηρεσία Κ.Ε.Α.Ο.
Αν σκεφτεί κανείς ότι βρισκόμαστε στην αρχή της ρύθμισης και αιτήσεις θα κατατίθενται έως τον Μάρτιο του 2015, αναμένεται να υπάρξει μεγάλη προσέλευση» δήλωσε στα «Ρ.Ν.» υπάλληλος του Ι.Κ.Α. Ρεθύμνου.
Στο Κ.Ε.Α.Ο. έχει δημιουργηθεί Ενιαίο Ηλεκτρονικό Μητρώο Οφειλετών, στο οποίο εντάσσονται σταδιακά από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οι οφειλές άνω των 5.000 ευρώ των εργοδοτών ή ασφαλισμένων που δεν εξόφλησαν, δεν ρύθμισαν την οφειλή ή απώλεσαν την ρύθμιση στον φορέα τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας: «Βασικός στόχος είναι ο εντοπισμός και η καταπολέμηση διαχρονικών παθογενειών του συστήματος είσπραξης (πληρώνει όποιος θέλει, όσο θέλει, όποτε θέλει) και η λήψη μέτρων κατά της συστηματικής αποφυγής καταβολής εισφορών, προκειμένου να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση των συνεισφερόντων στην κοινωνική ασφάλιση και η μη νόθευση του υγιούς ανταγωνισμού. Με άλλα λόγια, να προστατευτούν οι πολίτες που καταβάλλουν τις εισφορές τους έναντι όσων δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους».
Το Κ.Ε.Α.Ο. και η νέα ρύθμιση με «αριθμούς»
Σε επίπεδο χώρας, ικανοποιητική κρίνεται από το υπουργείο Εργασίας η πορεία της νέας ρύθμισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως αποδεικνύεται από το ενδιαφέρον των οφειλετών, τα ποσά τα οποία ρυθμίζονται και τις εισπράξεις που διενεργεί το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ). Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών κατά το πρώτο 10ήμερο της εφαρμογής του νέου σχήματος ρύθμισης εκδόθηκαν 8.579 νέες αποφάσεις υπαγωγής για οφειλές συνολικού ύψους 230 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο 10ήμερο έχουν εισπραχθεί 10,79 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των εισπράξεων του Κ.Ε.Α.Ο. από τον Οκτώβριο 2013 μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου 2014 ανέρχεται στο ποσό των 270.623.729 ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσοστό, 58% των συνολικών εισπράξεων, προέρχεται από οφειλές που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης, ενώ το 42% εισπράχθηκε από καταβολές εκτός ρυθμίσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, τον Οκτώβριο του 2014 παρατηρείται μείωση στο ποσό εισπράξεων σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Η μείωση αυτή θεωρείται αναμενόμενη δεδομένου ότι τον Οκτώβριο το μεγαλύτερο μέρος των οφειλετών ανέμενε την έκδοση νομοθεσίας για τη νέα ευνοϊκότερη ρύθμιση, η οποία τελικά καθιερώθηκε στις αρχές του Νοεμβρίου.
Οι συνολικές εισπράξεις Οκτωβρίου είναι 28.650.854 ευρώ, με ποσοστό 51% να προέρχεται από πληρωμές οφειλών που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης και 49% από καταβολές εκτός ρύθμισης.
Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρεται στα συγκεντρωτικά στοιχεία οφειλετών, έως και τον Οκτώβριο του 2014 διαβιβάστηκαν 223.016 οφειλέτες στο Κ.Ε.Α.Ο., με το συνολικό ποσό να ανέρχεται στα 10.643.422.972,34 ευρώ. Το υπόλοιπο, πάντως, μεταβάλλεται καθημερινά, καθώς οι οφειλές, είτε επιβαρύνονται με πρόσθετα τέλη, είτε μειώνονται από τμηματικές καταβολές, είτε εξοφλούνται.
Όπως παρατηρείται, υπάρχει συγκέντρωση πλήθους οφειλετών στις χαμηλότερες κλίμακες οφειλών με 124.754 οφειλέτες (περίπου 57% των οφειλετών) να έχουν οφειλή έως 15.000 ευρώ ο καθένας, ενώ μεγάλο μέρος του υπολοίπου οφειλής αφορά λίγους μεγαλο-οφειλέτες (871 οφειλέτες συγκεντρώνουν το 26% του υπόλοιπου οφειλών).
Επίσης, από τα στοιχεία προκύπτει ότι για τις οφειλές ύψους 11.485.586.901 ευρώ, το 18,58% (ποσό 2.133.451.666 ευρώ) του συνολικού χρέους δημιουργήθηκε από οφειλέτες που ξεκίνησαν να δημιουργούν οφειλές για πρώτη φορά από το 2009 και μετά, ενώ το 81,42% (ποσό 9.352.135.235 ευρώ) δημιουργήθηκε από οφειλέτες που ξεκίνησαν να δημιουργούν οφειλές για πρώτη φορά από το 2009 ή παλαιότερα.
Ενημέρωση του οφειλέτη
Προτού κινηθεί οποιαδήποτε διαδικασία, το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών υποχρεούται να ενημερώσει τον οφειλέτη, ο οποίος με τη σειρά του οφείλει να ανταποκριθεί προκειμένου να ρυθμίσει ή να εξοφλήσει την οφειλή του.
Η διαδικασία που ακολουθείται περιγράφεται από το υπουργείο Εργασίας ως εξής:
– Στον οφειλέτη που εντάσσεται στο Κ.Ε.Α.Ο. αποστέλλεται η «Πρόσκληση για τακτοποίηση οφειλών».
– Στον οφειλέτη που δεν ανταποκρίνεται στην πρόσκληση για τακτοποίηση οφειλών (εξόφληση ή διακανονισμό) αποστέλλεται η «Ατομική Ειδοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών» κατά Κ.Ε.Δ.Ε. με την οποία ενημερώνεται ότι αν δεν ανταποκριθεί σε 20 ημέρες θα ξεκινήσει η διαδικασία της αναγκαστικής είσπραξης.
– Για τις περιπτώσεις που οι οφειλέτες είναι εγγεγραμμένοι χρήστες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. (π.χ. εργοδότες του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. που υποβάλλουν Α.Π.Δ., οφειλέτες των Φ.Κ.Α. που είναι πιστοποιημένοι χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ.) οι προσκλήσεις και οι Ατομικές Ειδοποιήσεις αποστέλλονται και ηλεκτρονικά μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους οφειλέτες και είναι προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. Στους υπόλοιπους οφειλέτες η αποστολή γίνεται μέσω ταχυδρομείου με συστημένη επιστολή.
– Μέχρι σήμερα από το Κ.Ε.Α.Ο. έχουν αποσταλεί 64.267 προσκλήσεις και 193.305 Ατομικές Ειδοποιήσεις σε οφειλέτες Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., Ο.Α.Ε.Ε. και Ο.Γ.Α.
Διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων
Σε περίπτωση που ο οφειλέτης δεν ανταποκριθεί στην πρόσκληση τακτοποίησης των οφειλών του, ενεργοποιείται η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων, η οποία περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
– Εντοπισμός οφειλετών σε βάρος των οποίων μπορούν να ληφθούν μέτρα: Οι υπηρεσίες του Κ.Ε.Α.Ο., εντοπίζουν τους οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν εντός 20 ημερών από την παραλαβή της Ατομικής Ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους.
– Αξιολόγηση – Δημιουργία προφίλ οφειλέτη: Πριν τη λήψη των αναγκαστικών μέτρων οι οφειλέτες αξιολογούνται και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του Κ.Ε.Α.Ο., τη διασύνδεση με το Μητρώο της Γ.Γ.Π.Σ., τα στοιχεία του Γ.Ε.ΜΗ. κλπ.
Στη συνέχεια με κριτήρια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής. Μεταξύ των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη είναι:
– Το ύψος της οφειλής: ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου.
– Η συμπεριφορά του οφειλέτη: Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή.
– Η παλαιότητα της οφειλής: στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, εξετάζεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη.