Το Πανεπιστήμιο Κρήτης εκπλήρωσε χθες ένα ηθικό χρέος απέναντι στον Τηλέμαχο Μουδατσάκη, καθηγητή Θεατρικής Παιδείας και Αγωγής του Λόγου με την αναγόρευσή του σε ομότιμο καθηγητή.
Στην τελετή που έγινε το χθες μεσημέρι στην Πανεπιστημιούπολη, αναφέρθηκε στο έργο του ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες γλωσσολόγους ο καθηγητής Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Χριστόφορος Χαραλαμπάκης. Ο τιμώμενος κατέθεσε τη δική του συμβολή με ένα βιωματικό θεατρικό εργαστήρι.
Ο κ. Μουδατσάκης είναι Ηρακλειώτης. Αγάπησε όμως το Ρέθυμνο και πρόσθεσε στην πολιτιστική του ζωή εκδηλώσεις και θεατρικές παραστάσεις μοναδικού κύρους αντάξιες μιας πόλης των Γραμμάτων και Τεχνών.
Ως σκηνοθέτης συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο και το ΚΘΒΕ. Ιδρυτής του Θεάτρου των Vivi, ανέβασε, σε δικές του μεταφράσεις, έργα των: Ευριπίδη («Ηρακλής Μαινόμενος», «Άλκηστις» – διεθνές φεστιβάλ της Avignon 2011), Αριστοφάνη («Ειρήνη»), Σαίξπηρ («Με το ίδιο μέτρο», «Ο έμπορος της Βενετίας»), Μολιέρου («Οι ξιπασμένες», «Ο φιλάργυρος» κ.ά.), Καλντερόν, Μπέκετ, Νίκου Καζαντζάκη («Μέλισσα») κ.ά. Έγραψε το λιμπρέτο σε δύο όπερες για νεανικό κοινό, από τις οποίες σκηνοθέτησε τη μία («Ο Φρίξος και η Έλλη») σε μουσική Μπάμπη Πραματευτάκη. Δημοσίευσε άρθρα και μεγάλες μονογραφίες («Η θεατρική σύνταξη», «Το θέατρο ως πρακτική τέχνη στην εκπαίδευση» κ.ά.). Έχει δώσει παραστάσεις σε αρκετές χώρες της Ευρώπης και δίδαξε σε αντίστοιχα πανεπιστήμια της αλλοδαπής. Το πρώτο του μυθιστόρημα, «Άμφια εταίρας», ήταν υποψήφιο για το κρατικό βραβείο μυθιστορήματος το 2008. «Ο χειροτέχνης του αίματος» είναι το δεύτερό του μυθιστόρημα.
Ο Τηλέμαχος Μουδατσάκης απευθύνεται σε υποψιασμένο κοινό με την προσωπική του άποψη που έχει καθιερώσει στη σκηνοθεσία, μια νέα σχολή θα λέγαμε, όπου η γλώσσα του σώματος συμμετέχει στη θεατρική διαδικασία ενισχύοντας τη δυναμική του λόγου. Ο ίδιος είχε πει για την τεχνική του αυτή σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στη Σοφία Τσεντελιέρου, για την εφημερίδα «Πατρίς»:
«Η μέθοδος έχει στοιχεία από τη διδασκαλία του Στανισλάβσκι που εστιάζεται στην ταύτιση του ηθοποιού με τον χαρακτήρα που ερμηνεύει. Επίσης, έχει στοιχεία από τη μέθοδο του Μπρεχτ, όπου ο ηθοποιός καλείται να κρατήσει κριτική στάση απέναντι στον ρόλο, να τον ερμηνεύσει αφηγηματικά. Η δική μου μέθοδος, η μέθοδος των ViVi, στηρίζεται στη συγκέντρωση, στην αποταμίευση και στη συνέχεια στη συνέκλυση ενέργειας. Δηλαδή η υποκριτική τέχνη είναι ένα διαρκές ενέργημα, μια έκλυση ενέργειας, με αρκετά στοιχεία που αφορούν στο δυναμικό σχηματισμό του λόγου και που αυτό παραπέμπει σε δικές μου δουλειές, όπως το μεγάλο μου έργο που αφορά στην ορθοφωνία και την αγωγή του λόγου. Εκεί ελέγχω τις φωνητικές δυνατότητες και τις μυοελαστικές δυνατότητες του ηθοποιού, γιατί θεωρώ ότι ο λόγος είναι ένα αεροδυναμικό μυοελαστικό φαινόμενο. Η μέθοδος των ViVi, λοιπόν, είναι μια δυναμική ViVi που σημαίνει ζωντανή, είναι μια μέθοδος που αφορά στη συγκέντρωση ενέργειας και στην έκλυσή της μέσα από την κίνηση, την κινησιολογία και τη φωνητική δραστηριότητα. Προηγείται όμως η φωνητική δραστηριότητα, προηγείται ο λόγος, προηγείται η άρθρωση».
Ο Τηλέμαχος Μουδατσάκης πέτυχε με τις εμφανίσεις της θεατρικής του ομάδας στην Αβινιόν της Γαλλίας, να τιμήσει την Κρήτη αλλά και το ελληνικό θέατρο με τις εγκωμιαστικές κριτικές που δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας. Γεγονός είναι επίσης ότι μέσα από το έργο του ανέδειξε και το μεγαλείο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
Οι μεταφράσεις του κυρίως σε έργα του Μολιέρου που ανέβασε, προσθέτουν λογοτεχνήματα στα Ελληνικά Γράμματα, ενώ η μοναδική του ικανότητα να δημιουργεί θεατρικά κοστούμια εποχής με τα πιο απλά αντικείμενα, τον καταξιώνει και στον χώρο της ενδυματολογίας.
Ο Τηλέμαχος Μουδατσάκης όμως αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο της μυθιστορίας με τα βιβλία του που έχουν κατακτήσει το αναγνωστικό κοινό.
Είναι μοναδικός ο τρόπος που αναδεικνύει την ελληνική γλώσσα και διαχειρίζεται τον πλούτο της. Από μια λόγια φράση ο ίδιος παράγει τέχνη του λόγου κι αποτελεί μια μοναδικότητα σήμερα και στον τομέα αυτό.
Αξίζει κάθε τιμή στον Τηλέμαχο Μουδατσάκη γιατί με αξιοπρέπεια και ήθος διακονεί τα θέατρο και τα Ελληνικά Γράμματα, με την αφοσίωση και τον σεβασμό που ελάχιστοι διαθέτουν. Κι έχει επάξια κερδίσει ένα κοινό που ταυτίζει το όνομα του μεγάλου δημιουργού με την έννοια της ποιότητας και της αυθεντικής καλλιτεχνικής έκφρασης.