Τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, αναφορικά με το μεγάλο οδικό έργο του ΒΟΑΚ, ανέλυσε εκ νέου σε συνάντηση που είχε με τους δημάρχους του νησιού και τον περιφερειάρχη Κρήτης το μεσημέρι του Σαββάτου ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Ο υπουργός ενοχλημένος για τα όσα λέγονται και γράφονται για την πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση, αλλά και για το όσα καταλογίζονται από την αντιπολίτευση για το μεγαλόπνοο έργο, είπε πως η κυβέρνηση και το υπουργείο προχωρούν με τον σχεδιασμό που υπάρχει και κάλεσε περιφέρεια και δήμους μέχρι την 1η Αυγούστου 2018, που θα βρεθεί εκ νέου στην Κρήτη, να τον ενημερώσουν αν διαφωνούν με αυτό το μοντέλο. «Αν διαφωνούν εμείς θα ακυρώσουμε τους διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ, αλλά εσείς θα πάρετε θέση. Δηλαδή οι γκρίζες ζώνες και το πλατσούρισμα αριστερά δεξιά έχει τελειώσει. Εμάς ο δικός μας σχεδιασμός για να γίνει αυτοκινητόδρομος στην Κρήτη είναι αυτός που έχουμε αναπτύξει, οπότε μέχρι 1η Αυγούστου που θα περάσουμε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, θα πρέπει να λάβετε θέση για το εάν είναι σωστός ο σχεδιασμός που έχουμε κάνει ή όχι. Και αν η πλειοψηφία από την Κρήτη πει όχι, εμείς θα ακυρώσουμε τους διαγωνισμούς και αυτοί που λένε ότι δεν είναι σωστός σχεδιασμός θα τους δώσουμε τα χρήματα να ολοκληρώσουν τον ΒΟΑΚ με τα χαρακτηριστικά όμως αυτοκινητόδρομου. Εμείς γνωρίζουμε πως αν πάμε σε άλλη λογική τότε δεν μιλάμε για ΒΟΑΚ, δεν μιλάμε για αυτοκινητόδρομο, αλλά μιλάμε για κατσικόδρομο και καρόδρομο. Εμάς η γνώμη μας και η πολιτική μας τοποθέτηση είναι διαφορετική από την άποψη για καρόδρομους, οπότε να μας συγχωρέσουν αλλά δεν θα τους ακούσουμε».
Η πολιτική ζωή του τόπου δεν μπορεί να συνεχίσει, είτε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, είτε σε επίπεδο κυβέρνησης, να ασκείται με φήμες ή με παραπληροφόρηση, είπε απευθυνόμενους στους δημάρχους ο κ. Σπίρτζης. «Για πολλές δεκαετίες είχαμε μία λογική αποσπασματικής αντιμετώπισης του οδικού δικτύου της Κρήτης. Σήμερα, οι πόροι που υπάρχουν είναι πολύ συγκεκριμένοι, έχουμε πολύ συγκεκριμένες μετρήσεις και πολύ συγκεκριμένες επιλογές, οι μελέτες και η ωριμότητα των έργων είναι επίσης πολύ συγκεκριμένες. Εμείς δεν μπορούμε να ακούμε το θράσος της κριτικής από όσους για δεκαετίες δεν έκαναν τίποτα και να αμφισβητούν με πολύ ελαφριά τη καρδία αυτό που υλοποιείται σήμερα για το νησί».
Ο υπουργός ανέφερε πως αντιλαμβάνεται τις όποιες ενστάσεις που μπορεί να υπάρχουν ξεχωριστά σε κάθε δήμο, αλλά δεν είναι εφικτό με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν και των κανόνων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της ευρωπαϊκής επιτροπής το έργο να γίνει με βάση τις ενστάσεις. «Οι κανόνες είναι συγκεκριμένοι και ορίζουν ότι για να υπάρχει ένα οδικό δίκτυο, ένας αυτοκινητόδρομος με τα χαρακτηριστικά δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση και μία διαχωριστική λωρίδα στη μέση, θέλει συγκεκριμένους φόρτους κυκλοφορίας. Υπάρχουν περιοχές που με τα στοιχεία που έχει το υπουργείο και τις μετρήσεις οι φόρτοι αυτοί δεν υπάρχουν. Μάγοι δεν είμαστε. Αυτοκινητόδρομο από το Καστέλλι μέχρι τη Σητεία θέλουμε. Δεν θέλουμε όμως το μοντέλο των έργων, όπως γινόταν παλιά, δηλαδή αποσπασματικά ή το να περνάνε τρεις τέσσερις δεκαετίες για να γίνει ένα έργο ή να κάνουμε έργα, όπως μία γέφυρα που γίνεται η μισή και που έχει και στατικά προβλήματα. Αυτό το μοντέλο εμείς δεν το θέλουμε. Όλα τα στοιχεία των μελετών υπάρχουν και είναι στη διάθεση του προέδρου δήμων Κρήτης αλλά και του περιφερειάρχη, διότι δεν μπορούν να βγουν στη δημοσιότητα για να μην ακυρωθούν οι διαγωνισμοί και υπάρξουν νομικά κολλήματα», είπε ο υπουργός επισημαίνοντας ότι αυτό το γνωρίζει η αντιπολίτευση για την οποία ανέφερε ότι ακολουθεί την πολιτική να μην γίνει τίποτα στο νησί, όπως γινόταν εδώ και πολλά χρόνια. Σχετικά με τον σχεδιασμό του υπουργείου για τον ΒΟΑΚ μέχρι τέλος του χρόνου -σύμφωνα με τον υπουργό- θα δημοπρατηθεί η στρατηγική μελέτη που θα περιλαμβάνει την ωρίμανση από το Καστέλι Χανίων μέχρι τα Χανιά, από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία, ενώ πρέπει να γίνει και μία συζήτηση στο νησί από όλους για το εάν πρέπει να γίνουν περισσότεροι κάθετοι προς τον ΒΟΑΚ οδικοί άξονες ή ένα ευρύτερο ειδικό δίκτυο του Νότιου Οδικού Άξονα. Επανέλαβε επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο θα γίνει με παραχώρηση, από Χερσόνησο μέχρι Νεάπολη Λασιθίου θα γίνει με ΣΔΙΤ, και από Νεάπολη μέχρι Άγιο Νικόλαο το οποίο θα δημοπρατηθεί μέσα στο έτος και θα είναι το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσει με την υλοποίηση του να γίνεται ως δημόσιο έργο».
«Όλα όσα είπαμε με τον υπουργό ήταν προς τη θετική κατεύθυνση για να γίνει ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Εμάς ως περιφέρεια δεν μας ενδιαφέρει αν το έργο γίνει ένα ή ως τρία διαφορετικά τμήματα, αλλά μας ενδιαφέρει να γίνει το έργο και αυτό είναι το ζητούμενο μας», ανέφερε ο περιφερειάρχης επισημαίνοντας πως «για το χρονοδιάγραμμα και τους διαγωνισμούς όπως τους ανέπτυξε ο υπουργός, μας ικανοποιεί ο τρόπος που επέλεξε το υπουργείο. Πρέπει όμως μέσα και από τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που θα προκηρυχτεί Οκτώβριο με Νοέμβριο να δούμε την ολοκλήρωση των μελετών από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο, από Κίσσαμο μέχρι Χανιά και από Άγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία, ώστε μέσα σε δύο με τρία χρόνια να είμαστε πανέτοιμοι μαζί με τις μελέτες του Νότιου οδικού Άξονα, ώστε να μπορούμε να πούμε για μία νέα γενιά έργων, ώστε να βρεθούν και οι χρηματοδοτήσεις» και κατέληξε τονίζοντας ότι «Η σημαντική πίεση της περιφέρειας προς το υπουργείο θα είναι να προχωρήσουν οι μελέτες για τα τμήματα Κισσάμου και Σητείας καθώς και το τμήμα Νεάπολης για να γίνει ως δημόσιο έργο και αυτά θα είναι η σημαντική μας κατάκτηση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα που θα εκτείνεται από τη μία άκρη του νησιού έως την άλλη».
Εν τω μεταξύ στο χθεσινό περιφερειακό συμβούλιο ο περιφερειάρχης απαντώντας σε ερωτήσεις περιφερειακών συμβούλων επανέλαβε τη θέση την οποία διατύπωσε και στον υπουργό, ότι, θα πρέπει να υπάρξουν σαφή χρονοδιαγράμματα για τα έργα που μπαίνουν στη διαγωνιστική διαδικασία από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο αλλά και για τη μελέτη του στρατηγικού σχεδιασμού που αφορούν τα τμήματα Καστέλι Κισσάμου-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία. Για την Περιφέρεια, όπως είπε ο περιφερειάρχης, ΒΟΑΚ σημαίνει από το Καστέλι Κισσάμου έως τη Σητεία χωρίς διόδια για τους Κρητικούς.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης έθεσε στον υπουργό το μεγάλο ζήτημα των απαλλοτριώσεων που κάθε φορά όπως τόνισε δημιουργεί προβλήματα και καθυστερήσεις ενώ μαζί με τον δήμαρχο Χανίων έθεσαν τη σημασία της διασύνδεσης του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων, έργο ζωτικής σημασίας για τον νομό Ρεθύμνου.