Τη συνεργασία των βουλευτών του νησιού για το έργο του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης ζήτησε χθες από τους βουλευτές του νησιού ο περιφερειάρχης στη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης που συγκάλεσε μετά τις ανακοινώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη το πρωί της περασμένης Κυριακής.
Στην ενημέρωση του ο περιφερειάρχης αναφέρθηκε στην πάγια θέση της Περιφέρειας που είναι η κατασκευή του ΒΟΑΚ, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία και ζήτησε τη συνεργασία των βουλευτών, της αυτοδιοίκησης για κοινή θέση στο κορυφαίο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης που όπως χαρακτηριστικά είπε δεν είναι κανενός κόμματος αλλά των Κρητικών. Ο περιφερειάρχης μεταξύ άλλων, επισήμανε τη θέση που εξέφρασε και στον υπουργό ότι θα πρέπει να υπάρξουν σαφή χρονοδιαγράμματα για τα έργα που μπαίνουν στη διαγωνιστική διαδικασία από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο αλλά και για τη μελέτη του στρατηγικού σχεδιασμού που αφορούν τα τμήματα Καστέλι Κισσάμου-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία.
Την κυβερνητική ανακολουθία αναφορικά με την προσέγγιση που ακολουθεί για τον Β.Ο.Α.Κ. επεσήμανε μεταξύ άλλων στη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «ξεκινήσαμε από τον κύριο Βαρουφάκη που δεν ήθελε ΒΟΑΚ για να μην χαλάσει το τοπίο και καταλήγουμε με τον κ. Σπίρτζη που αρχικά περίμενε τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και τώρα θα έχει ολοκληρώσει το έργο σε πέντε χρόνια με τρία διαφορετικά μοντέλα υλοποίησης, κάτι που δεν έχει γίνει πουθενά». Ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στο κυβερνητικό ατόπημα να μην κληθούν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης στην πρόσφατη επίσκεψη Σπίρτζη και μίλησε εκτενώς για τις κυβερνητικές ευθύνες αναφορικά με την απένταξη του έργου Πάνορμο-Εξάντης για το οποίο το 2013 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προχώρησε στην έγκριση διάθεσης πίστωσης ποσού εξήντα τριών εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (63.500.000€), για τη δημοπράτησή του.
Επιπρόσθετα, ο Ρεθεμνιώτης βουλευτής τόνισε ότι η κυβέρνηση αρκείται σε ασκήσεις εντυπωσιασμού, αφού δεν έχει σχέδιο για τον ΒΟΑΚ, ενώ ανέδειξε την ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα στοχευμένα βήματα προκειμένου να μπει το έργο σε τροχιά υλοποίησης με ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα. Τέλος, ζήτησε για άλλη μια φορά να υπάρξει ο βέλτιστος δυνατός συντονισμός και να δημιουργηθεί ένα ενιαίο μέτωπο διεκδίκησης για τον ΒΟΑΚ που θα συμβάλει στην ενίσχυση των πρωτοβουλιών για τον εκσυγχρονισμό του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Σε γραπτή δήλωση της η βουλευτής της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη, αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Οι εκλογές πλησιάζουν και ο κ. Σπίρτζης, μετά από αμέτρητες αναβολές, ανακοίνωσε τη διεξαγωγή 2 διαγωνισμών για τον ΒΟΑΚ, χωρίς μελέτες, χωρίς αδειοδοτήσεις, χωρίς εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις.
Στις 12/2/2018 κατέθεσα ερώτηση στη βουλή για τον ΒΟΑΚ και την περιθωριοποίηση του ΟΑΚ. Δυστυχώς, ο κ. Σπίρτζης δεν απάντησε ποτέ. Τον καλώ να απαντήσει έστω και τώρα. Τον ενημερώνω, επίσης, πως το συνερωτώμενο υπουργείο Ανάπτυξης απάντησε πως από τις από τις 23/3/2016 περιμένει τον κ. Σπίρτζη να υποβάλει στο ΕΣΠΑ πρόταση χρηματοδότησης της στρατηγικής μελέτης του ΒΟΑΚ. Όμως ο κ. υπουργός προτιμά να την αντικαθιστά με απευθείας αναθέσεις, αφήνοντας τη στρατηγική μελέτη για αργότερα, όταν όλα θα έχουν δρομολογηθεί, όπως ο ίδιος επιθυμεί.
Να θυμίσω πως ρωτούσα τον κ. Σπίρτζη, με ποιες μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου αφήνει εκτός σχεδιασμού τα τμήματα Χανιά – Κίσσαμος και Άγιος Νικόλαος – Σητεία, δηλαδή σχεδόν τη μισή Κρήτη. Άλλωστε, αποκαλύφθηκε πως οι μοναδικές μετρήσεις έγιναν τον Φεβρουάριο του 2017 και συσχετίστηκαν με αντίστοιχες του… 1998. Και πριν δύο ημέρες, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε 2 απευθείας αναθέσεις, κατά την πάγια πρακτική του, για να μετρηθούν τα κυκλοφοριακά δεδομένα.
Τέλος, δεν μπορώ να μην αναφερθώ και στην προκλητική απόφασή του να αναθέσει τη δημοπράτηση και επίβλεψη των έργων οδικής ασφάλειας (σε Αγία Πελαγία και στο τμήμα Γεωργιούπολη-Πετρές) στις υπηρεσίες του υπουργείου του, παρακάμπτοντας τελείως τον ΟΑΚ. Προφανώς ο κ. Σπίρτζης είτε θεωρεί ανίκανο τον ΟΑΚ, είτε δεν τον θέλει στα πόδια του.
Καλώ την κυβέρνηση να μας ενημερώσει άμεσα για το τεχνικό αντικείμενο του έργου που πρόκειται να δημοπρατηθεί, καθώς και για τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων. Η αυριανή κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δεσμευθεί για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, με ανοιχτές και διαφανείς διαδικασίες. Με ολοκληρωμένο σχεδιασμό και με Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας. Για τη Νέα Δημοκρατία, η εντιμότητα και η αποτελεσματικότητα είναι στοιχεία αδιαπραγμάτευτα».
Ο Μ. Συντυχάκης, μέλος της ΕΠ Κρήτης και βουλευτής του ΚΚΕ, στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης στην περιφέρεια για τον ΒΟΑΚ, ανέφερε:
«Η εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα έχουν συμφέρον να διεκδικήσουν έναν Βόρειο Οδικό Άξονα και συνολικά σύγχρονο ασφαλές οδικό δίκτυο στη Κρήτη, με ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλη μορφής εκμετάλλευση και δανεισμό που θα τον πληρώσουν και πάλι οι ίδιοι.
Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης μέσω του υπουργού Υποδομών κινούνται πάνω στις κατευθύνσεις της ΕΕ για κατασκευή και εκμετάλλευση των μεγάλων έργων υποδομής της Κρήτης από ιδιωτικά κεφάλαια, που θα τα πληρώνει ο λαός. Ανεξάρτητα από τον υποτιθέμενο καυγά ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, δεν μπορούν να αποκρύψουν τη συμφωνία τους ότι και για τους δύο τα μεγάλα έργα αποτελούν μία ακόμα επένδυση για να κερδίσει το μεγάλο κεφάλαιο.
Όσα ειπώθηκαν για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ακολουθούν τη στρατηγική της κυβέρνησης και της ΝΔ, η οποία προκρίνει τα έργα να κατασκευάζονται από «δάνεια» τραπεζών και ιδιωτικά κεφάλαια εταιρειών, συμπράξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ) ή με δημόσια κεφάλαια και άρα θα τα πληρώνει μόνιμα ο λαός και για την εξόφληση της κατασκευής και για τη χρήση τους.
Οι εξαγγελίες του υπουργού αποτέλεσαν προσκλητήριο στα τοπικά στελέχη των μηχανισμών του κεφαλαίου και του κράτους σε μια εκστρατεία αποπροσανατολισμού και παραπλάνησης του κρητικού λαού για τα δήθεν οφέλη από τη «νέα» αντίληψη για τα δημόσια έργα, με αρκετό λαϊκισμό γύρω από την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και τη μη επιβολή διοδίων -τουλάχιστον στην πρώτη φάση- για τους ντόπιους που όμως με μαθηματική ακρίβεια θα γενικευτούν.
Επιπλέον, αποκρύπτεται η ευθύνη τόσο της σημερινής όσο και των προηγούμενων κυβερνήσεων για το κακό χάλι που επικρατεί στους δρόμους-καρμανιόλα σε όλη την Κρήτη.
Το ΚΚΕ τονίζει την ανάγκη να παλέψουν οι εργαζόμενοι και ο λαός της Κρήτης για άμεση προώθηση των μεγάλων έργων με δημόσιο χαρακτήρα που να καλύπτουν τις λαϊκές ανάγκες, με κρατική χρηματοδότηση της μελέτης, της κατασκευής και της χρήση τους χωρίς καμιά πρόσθετη επιβάρυνση στα λαϊκά στρώματα.
Ήδη οι εργαζόμενοι και οι λαϊκές οικογένειες πληρώνουν δυσβάσταχτους φόρους και τέλη κυκλοφορίας, τα οποία καταλήγουν στις τσέπες των επιχειρηματικών ομίλων και δεν αξιοποιούνται για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Να παλέψουν για ανατροπή των δεσμεύσεων και αποδέσμευση από την ΕΕ.
Για ανατροπή των συσχετισμών και απομόνωση του σημερινού σάπιου πολιτικού κατεστημένου της χώρας, που υπηρετεί το κεφάλαιο και την ΕΕ με πρόσχημα τις λαϊκές ανάγκες».