Προσπάθειες για τουριστική προβολή του Ρεθύμνου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΥΣ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
• Συνεργασίες για αύξηση της κίνησης από ξένους επισκέπτες
Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Μετά από μια ικανοποιητική τουριστική περίοδο τόσο σε αφίξεις όσο και σε τζίρους, όπως τουλάχιστον αυτή χαρακτηρίζεται από την πλειοψηφία των εμπλεκόμενων με τον κλάδο, οι τουριστικοί φορείς του Ρεθύμνου ενώνουν δυνάμεις μέσα από συνεργασίες, ώστε να αναζητήσουν τρόπους και εργαλεία αφενός να κεφαλαιοποιήσουν τη δυναμική αυτή που αναπτύχτηκε και αφετέρου να ενισχύσουν με όποιο τρόπο μπορούν την τουριστική προβολή και προώθηση του Νομού Ρεθύμνου, ώστε να κερδίσει ο τόπος ένα ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο της τουριστικής πίτας.
Ειδικότερα, ο Σύλλογος Τουριστικών Πρακτόρων του Νομού δραστηριοποιείται, ανασκουμπώνεται και αναπτύσσει μια νέα πολιτική εξωστρέφειας για την ενίσχυση των μελών του και κατ’ επέκταση του τόπου. Ήδη ετοίμασαν μια ιστοσελίδα όπου παρουσιάζονται τα τουριστικά πρακτορεία του Νομού, οι εκδρομές και οι προτάσεις για την πόλη, ενώ μαζί με τον Σύλλογο Ξενοδόχων θα επιδιώξουν με κάθε τρόπο να συμβάλλουν και αυτοί από την πλευρά τους στην προώθηση του Ρεθύμνου ως τουριστικό προορισμό.
Στρατηγικές εξωστρέφειας από τους τουριστικούς πράκτορες
Το απόγευμα της Τετάρτης οι πράκτορες είχαν μια πρώτη συνάντηση με συναδέλφους τους, όπου συζήτησαν τα θέματα του κλάδου τους αλλά και γενικότερα ζητήματα τουριστικού ενδιαφέροντος με αφορμή και την παρουσίαση της ιστοσελίδας τους. Οι ίδιοι οργανώνονται σχεδιάζοντας σειρά δράσεων εξωστρέφειας, που απευθύνονται τόσο στους ντόπιους όσο και στους ξένους επισκέπτες.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Στράτος Μπερέτης, πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων του Νομού, ανέφερε: «Συζητήσαμε για το πως πήγε η σεζόν και ήταν για τους περισσότερους από εμάς μια καλή σεζόν, όχι όμως τόσο όσο θα περιμέναμε. Γενικά είναι ευχαριστημένοι όλοι οι συνάδελφοι και με τις εκδρομές, δηλαδή πήγαμε καλά και με τις αφίξεις. Υπήρχε όμως ένα πρόβλημα για τα γραφεία εκείνα που ασχολούνται με την οργάνωση εκδρομών με Ρώσους τουρίστες. Αυτοί είχαν πρόβλημα μετά και τις εξελίξεις. Εμείς μέσα από τον σύλλογό μας θα προσπαθήσουμε να οργανωθούμε για να συμμετέχουμε καλύτερα στο τουριστικό γίγνεσθαι και το πως διαμορφώνονται οι εξελίξεις τουριστικά. Παρουσιάσαμε το καινούργιο web site του Συνδέσμου, το οποίο θα διαφημιστεί σε διάφορα portals. Δημιουργήσαμε ένα site μόνο για τους πράκτορες, γιατί μέχρι σήμερα δεν υπήρχε. Η δημιουργία του web site είναι η μία κίνηση, η δεύτερη είναι να δημιουργήσουμε κάποιες αφίσες, όπως έκαναν κάποτε στον Εμπορικό Σύλλογο για να προμοτάρουμε το Ρέθυμνο. Επίσης να έρθουμε σε επαφή και με σχολεία, ΚΑΠΗ, που οργανώνουν εκδρομές με στόχο να προτιμάνε τα δικά μας γραφεία κι όχι των όμορων νομών. Είναι μια σειρά ενεργειών που θα κάνουμε».
Συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδόχων
Ο Σύλλογος Τουριστικών Πρακτόρων θα συνεργαστεί με την προσπάθεια που έχει ήδη ξεκινήσει ο Σύλλογος Ξενοδόχων με το Επιμελητήριο για την ξεχωριστή τουριστική προβολή του Νομού. Ήδη έχει ανατεθεί και έχει ολοκληρωθεί σχετική μελέτη, η οποία καταδεικνύει τις απώλειες του τουρισμού για την ρεθεμνιώτικη αγορά, αλλά και τις ενέργειες που μπορούν να γίνουν για να τις καλύψουν, αλλά και να ενισχύσουν την κατηγορία των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών, η οποία φαίνεται τουλάχιστον να φθίνει τα τελευταία χρόνια.
Ο πρόεδρος των τουριστικών πρακτόρων Ρεθύμνου αναφέρει: «Εμείς επικεντρωνόμαστε στο να οργανωθούμε και να συμμετέχουμε στα κοινά του Ρεθύμνου και στις προσπάθειες που γίνονται για την προβολή του Ρεθύμνου και για τη δημιουργία ενός Οργανισμού για την προβολή του και την προώθησή του. Σε αυτή την προσπάθεια του Συλλόγου Ξενοδόχων θέλουμε κι εμείς να συμμετέχουμε, ώστε να προωθήσουμε και να προστατέψουμε και το επάγγελμά μας. Όσο μπορούμε, να βγούμε προς τα έξω, έτσι ώστε οι Ρεθεμνιώτες να κλείνουνε τα πακέτα τους, τις εκδρομές τους, τα εισιτήριά τους, από μας. Είμαστε ήδη σε επαφή και με τον Σύλλογο Ξενοδόχων και με την Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνου και επεξεργαζόμαστε διάφορα σχέδια από κοινού. Για να μπορέσουμε δηλαδή να καταφέρουμε το Ρέθυμνο να αποκτήσει περισσότερο τουρισμό και είμαστε πιο οργανωμένοι, ώστε να φαινόμαστε περισσότερο και στον ξένο και στον Έλληνα επισκέπτη».
Από την πλευρά του ο Γιάννης Γαλανάκης, μέλος του Συλλόγου Τουριστικών Πρακτόρων, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» είπε: «Συζητάμε για μια συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων. Το σκεπτικό είναι να γίνει μια Εταιρεία Προώθησης του Ρεθύμνου σαν αυτόνομος τουριστικός προορισμός, ώστε ο ξένος επισκέπτης να γνωρίζει ότι μπορεί να επιλέξει και το Ρέθυμνο. Η πρωτοβουλία αυτή ανήκει στους ξενοδόχους, οι οποίοι έχουν μάλιστα κάνει και τη μελέτη και αναμένεται να παρουσιαστεί τις επόμενες μέρες. Μέσα από αυτή τη δράση αλλά και την ιστοσελίδα μας σαν σύλλογος θέλουμε να οργανωθούμε και με κάθε τρόπο να συμβάλλουμε και εμείς στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης και ταυτόχρονα στην υπεράσπιση του δικού μας επαγγέλματος».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων, Μανόλης Τσακαλάκης, μιλώντας για προσπάθεια που γίνεται για την ενίσχυση της τουριστικής προβολής του Νομού, αναφέρθηκε στα πρώτα συμπεράσματα της μελέτης, τονίζοντας ότι θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη διείσδυση στην σκανδιναβική αγορά, ενώ θα πρέπει να ποντάρουν και στην ενίσχυση των επαναλαμβανομένων επισκεπτών. Συγκεκριμένα, είπε: «Είναι μια μελέτη την οποία αναθέσαμε σε ιδιωτική εταιρεία και αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθούμε από δω και πέρα για να δημιουργήσουμε ένα οργανισμό διαχείρισης προορισμού (Destination Managment Organization). Η μελέτη αυτή καταλήγει στο προφίλ του πελάτη και στο που θα εστιάσουμε την προσοχή μας περισσότερο και που λιγότερο. Από τις πρώτες εκτιμήσεις φαίνεται ότι θα πρέπει να εστιάσουμε περισσότερο στις Σκανδιναβικές χώρες και στη Ρωσία και κατά δεύτερο λόγο στη Γαλλία. Μας δείχνει επίσης τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να τους προσεγγίσουμε και ποια είναι τα ανάλογα βήματα. Η μελέτη αυτή θα μας δείξει επίσης, πού χάσαμε τον δρόμο και τον βηματισμό μας και πώς θα τον ξαναβρούμε. Για παράδειγμα στο παρελθόν είχαμε ευχαριστημένους τουρίστες που ξαναέρχονταν σε μας. Αυτοί είναι κυρίως κάτοικοι των χωρών της Γερμανίας και της Γαλλίας και οι οποίοι «φτιάχτηκαν» την προηγούμενη εικοσαετία, ενώ σήμερα δεν παράγουμε καινούργιους. Για αυτό στις 24 του μήνα καλούμε τον Δήμο, το Επιμελητήριο, τους τουριστικούς πράκτορες και όλους τους εμπλεκόμενους για να τους παρουσιάσουμε τα συμπεράσματα της μελέτης και να προχωρήσουμε για να δούμε ποιος θέλει να συμμετάσχει στην προσπάθεια αυτή για υλοποίηση πλέον σχετικών δράσεων. Αν δεν επιθυμεί κανείς να πάρει μέρος θα προχωρήσουν οι ξενοδόχοι από μόνοι τους».
Συγκρατημένη αισιοδοξία για τη νέα σεζόν
Εν τω μεταξύ συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στους εμπλεκόμενους του κλάδου για τη νέα τουριστική περίοδο. Τα πρώτα μηνύματα όπως αυτά αποτυπώθηκαν από τους τουρ οπερέιτορς στην έκθεση του Λονδίνου καταγράφουν αύξηση, ωστόσο γνωρίζουν όλοι τους πολύ καλά πως το μέχρι στιγμής δείγμα των προκρατήσεων είναι ελάχιστο και δεν μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα αφενός και αφετέρου η πολιτική σταθερότητα της χώρας αποτελεί βασικό παράγοντα για τον τουρισμό.
Ο πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων, Στράτος Μπερέτης, ανέφερε: «Σε ότι αφορά τη νέα σεζόν και ποια είναι τα πρώτα μηνύματα η εικόνα που έχουμε από την έκθεση του Λονδίνου και γενικά τις προκρατήσεις είναι ότι υπάρχει μια αύξηση της τάξης του 7% έως 10%. Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία, αυτό που προκύπτει από τους tour operators είναι αυτό το ποσοστό. Ήδη σε συναδέλφους που κάνουν εκδρομές αυτή την εποχή υπάρχει μια αύξηση της τάξης του 5% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρσι. Υπάρχει δηλαδή μια τάση αυξητική που προκύπτει και από τα δικά μας τα στοιχεία αλλά και από τα μηνύματα της Έκθεσης Τουρισμού του Λονδίνου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτή η τάση θα μεταφραστεί του χρόνου σε αύξηση των αφίξεων, είναι απλώς μια ένδειξη. Η ρώσικη αγορά είναι μέχρι στιγμής παγωμένη και δεν ξέρουμε τι θα γίνει. Καθαρή εικόνα για την τουριστική κίνηση θα έχουμε του χρόνου τον Μάρτιο-Απρίλιο. Για του χρόνου ο σχεδιασμός είναι να βάλουν περισσότερες πτήσεις τσάρτερ μέχρι και τον Νοέμβριο. Πέρυσι υπήρξαν παράπονα από τους ξένους τουρίστες ότι δηλαδή βλέπανε κλειστά μαγαζιά. Αυτό πρέπει να το δούμε, τουλάχιστο για να μην εμφανίζει έστω η παραλιακή αυτήν την εικόνα».
Στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης του Ρεθύμνου στοχεύουν με σειρά δράσεων τουριστικής προβολής οι πράκτορες και οι ξενοδόχοι