Σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη αλλά και σε δηλώσεις του ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας παρουσιάζει μια εξαιρετικά αισιόδοξη εικόνα για την επικείμενη τουριστική σεζόν, κάτι που είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο μετά από τη διετή πανδημία που λειτούργησε σε παγκόσμιο επίπεδο ανασχετικά για όλες τις οικονομικές δραστηριότητες, επηρεάζοντας, όπως ήταν αναμενόμενο, και τον τουριστικό κλάδο, που κατεξοχήν έχει να κάνει με τη φυσική παρουσία και τα ταξίδια. Αλλά ακόμη και σε αυτή τη συγκυρία, ο ελληνικός τουρισμός άντεξε, παρά την πτώση και με κατάλληλο σχέδιο και προετοιμασία, φιλοδοξεί να κάνει ακόμη πιο δυναμικό comeback αυτό το καλοκαίρι, με στόχο της απόσβεση των ζημιών των δύο προηγούμενων χρόνων και κυρίως αυτών του 2020.
Σε αυτό το αισιόδοξο κλίμα πέρα από τις επιχειρησιακές προετοιμασίες της πολιτείας, των αρμόδιων φορέων και των επιχειρήσεων, πρέπει να ιδωθεί σοβαρά το ζήτημα της βιωσιμότητας. Μια βόλτα το χειμώνα σε καθαρά τουριστικές περιοχές, όπως είναι η ευρύτερη παραλιακή περιοχή των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης και φυσικά και του Ρεθύμνου -, σε κάνει να αναλογίζεσαι πώς θα είναι η κατάσταση αν συμβεί, έστω και προσωρινά κάτι που μπορεί να αναστρέψει τα κύματα τουρισμού που φτάνουν στο νησί. Το ενδεχόμενο μιας μελλοντικής δυστοπικής εικόνας με ερειπιώνες πάλαι ποτέ λαμπερούς χώρους δεν πρέπει να μας τρομάζει, αλλά να μας κινητοποιεί για το πώς θα αποφύγουμε κάτι τέτοιο στο μέλλον.
Αυτή λοιπόν την ώρα αλλά και όλο το χρόνο, οι αισιόδοξες προβλέψεις δεν πρέπει να μας τυφλώνουν γιατί η υπόθεση βιώσιμος τουρισμός είναι μια διαδικασία εν κινήσει. Η αφετηριακή ενσωμάτωση του πολιτισμού και της παράδοσης, καθώς και ο επαγγελματισμός, είναι τα κρίσιμα μεγέθη που θα κρίνουν το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, από την επιμήκυνση της σεζόν έως την παραγωγή υψηλών προδιαγραφών και διαφοροποιημένου τουριστικού προϊόντος. Σε αυτή την κατεύθυνση, θεσμοί και επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να προβάλουν εν τοις πράγμασι στους πελάτες τους τη διαφορετική αντίληψη για το σύγχρονο τουρισμό. Από έναν κατάλογο menu, ένα οικολογικό σουπλά και ένα κουτί συσκευασίας με διαπίστευση πράσινου προϊόντος έως διαδρομές που διασυνδέουν το χθες με το σήμερα, την ιστορία με τη σύγχρονη τοπική κουλτούρα και οικονομία.
Η Κρήτη και η Ελλάδα συνολικά είναι ένας ευλογημένος τόπος. Άρα το σκηνικό, καθώς και οι δυνατότητές του μας έχουν εκ των προτέρων δοθεί. Οι άνθρωποι που ζούσαν και ζουν σε αυτόν τον τόπο, «φημολογείται» ότι υπήρξαμε πάντοτε φιλόξενοι και μάλλον έτσι θα είναι. Ωστόσο, τα κριτήρια φιλοξενίας και δη της επαγγελματικής, είναι ο συνδυασμός της συλλογικής ιδιοσυγκρασίας με την προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα, που προϋποθέτει και τις ανάγκες του άλλου, αυτού που θα σε επιλέξει. Και οι απαιτήσεις πια σε έναν πλανήτη που δοκιμάζεται από κρίσεις και απειλείται η επιβίωσή του είναι μεγαλύτερες. Εξάλλου, όπως συνηθίζουμε να γράφουμε το τανγκό είναι χορός για δύο, όπως άλλωστε στα καθ’ ημάς η «σούστα»…