Τις ενστάσεις τους για το εκτελούμενο έργο στο οδικό τμήμα Αρμένοι-Παλέ που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται, επαναδιατυπώνει με νέα επιστολή του προς την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου και την κοινότητα Αρμένων ο πρώην πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Αρμένων Γιώργος Κτιστάκης.
Ειδικότερα στην επιστολή του, η οποία κοινοποιείται στη διεύθυνση τεχνικών υπηρεσιών του δήμου Ρεθύμνου και της περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνης αναφέρεται στα προβλήματα της μελέτης του έργου που θα δημιουργήσουν, όπως λέει, σοβαρά προβλήματα στην περιοχή των Αρμένων.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει ο κ. Κτιστάκης στη χάραξη του δρόμου που θα επηρεάσει το φυσικό κάλλος της περιοχής, αλλά και στα προβλήματα σε σχέση με την ασφαλή διέλευση των οδηγών.
Χαρακτηριστικά στην επιστολή του ο κ. Κτιστάκης αναφέρει:
«Με το σημερινό σημείωμα θα ήθελα να επαναλάβω όσα κατά καιρούς έχω δηλώσει για το περιβόητο έργο της παράκαμψης των Αρμένων.
Για να βάλω τα πράγματα στη θέση τους, τη δημιουργία της παράκαμψης την είχα αναδείξει από τη δεκαετία του 1980, όταν ήμουν πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Αρμένων.
Θεωρούσα και θεωρώ ότι η ανάπτυξη της περιοχής μπορεί και πρέπει να στηριχθεί στα πλεονεκτήματα της και όχι μόνο στους διερχόμενους επισκέπτες. Πάντα έθετα δύο προϋποθέσεις, την ασφαλή και εύκολη πρόσβαση στο χωριό των Αρμένων, αλλά και τη δημιουργία υποδομών (πεζοδρόμια, πάρκινγκ κ.λπ.) για την ανάπτυξη της τοπικής αγοράς.
Την περίοδο σχεδιασμού συμμετείχα σε συνάντηση με τον μελετητή και εξέφρασα τις έντονες αντιρρήσεις μου για την προτεινόμενη πρόταση για δύο λόγους.
Πρώτον η επιλογή του να περάσει ο δρόμος από μία περιοχή με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος μόνο καταστροφή μπορεί να προκαλέσει, και δεύτερον το υψηλό κόστος κατασκευής, λόγω του ανάγλυφου της περιοχής (λόγγοι, ρέματα, βράχοι κ.λπ.). Αντιπρότεινα τότε μία διαφορετική, κατά το ήμισυ σε απόσταση διαδρομή, με έτοιμο χαραγμένο δρόμο.
Ο μελετητής δεσμεύτηκε να εξετάσει την πρόταση, καθώς και το πρόβλημα των κλίσεων της εναλλακτικής πρότασης, αρκεί να έπαιρνε την απαραίτητη εντολή (πολιτική).
Την επόμενη φορά που βρεθήκαμε στο δασαρχείο Ρεθύμνης, το οποίο όπως γνωρίζω δεν ενέκρινε ποτέ τη συγκεκριμένη μελέτη, ρώτησα γιατί δεν επέλεξε την εναλλακτική πρόταση και η απάντηση ήταν ότι δεν υπήρχε πρόβλημα με τις κλίσεις αλλά δεν πήρε ποτέ την απαραίτητη εντολή!!! Τα συμπεράσματα δικά σας.
Στην πορεία μετά την έγκριση της μελέτης ανακάλυψα άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα που δημιουργούνταν στην περιοχή. Οι κόμβοι σύνδεσης (είσοδος-έξοδος) είναι ισόπεδοι και όχι ανισόπεδοι σε ένα έργο εν έτει 2020.
Δυστυχώς οι ανάγκες της περιοχής των Αρμένων δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη στον σχεδιασμό. Παρότι στο έργο προβλέπονται χιλιάδες κυβικά μπετόν, δημιουργούνται γέφυρες και γεφυράκια -ορισμένες μάλιστα πολύ μεγάλου ύψους- οι κόμβοι είναι ισόπεδοι. Αυτόματα δημιουργούνται δύο σοβαρά ζητήματα. Δεν είναι εύκολη η πρόσβαση, οι νησίδες αναμονής βάζουν εμπόδια εισόδου στους Αρμένους και τα γύρω χωριά.
Επίσης, δεύτερον και σημαντικότερο δεν αποτελούν προϋπόθεση ασφαλούς διέλευσης, με κίνδυνο για απώλειες ανθρώπινων ζωών.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα και παρά τις συνεχείς οχλήσεις μου, κυρίως μέσω του τύπου, το πρόβλημα των κόμβων παραμένει άλυτο.
Αν δεν παρθούν υπόψη οι παρακάτω προτάσεις, νομίζω ότι η υποβάθμιση της περιοχής των Αρμένων είναι δεδομένη και ο κίνδυνος απώλειας ανθρώπινων ζωών προ των πυλών.
Παρακολουθώντας την εξέλιξη του έργου (βλέπε φωτογραφία) διαπιστώνουμε ότι κοντά στον ισόπεδο κόμβο της Καρέ (200μ), έχει κατασκευαστεί γέφυρα μεγάλου ύψους για τις ανάγκες του αγροτικού δρόμου. Θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα κυκλικού εξωτερικού κόμβου και η σύνδεση της με τον κύριο δρόμο.
Επίσης στον εισαγωγικό κόμβο στο ύψος της σημερινής διακλάδωσης προς Σωματά και Παράδεισο, η διαφορά του ύψους του υφιστάμενου οδοστρώματος με τον σχεδιαζόμενο ισόπεδο κόμβο, είναι πάνω από 5μ.
Άρα, με μια εκσκαφή και τοποθέτηση γέφυρας αφού το ανάγλυφο της περιοχής το επιτρέπει, πάλι μπορούμε να δημιουργήσουμε ανισόπεδο κόμβο.
Το κόστος δεν είναι απαγορευτικό, δεν επηρεάζεται το κυρίως έργο, άρα και το πρόβλημα που τίθεται περί απένταξης του έργου λόγω ΕΣΠΑ.
Χρειάζεται πολιτική βούληση και ένα συμπληρωματικό έργο. Το κόστος είναι πολύ μικρότερο από το κόστος απώλειας των ανθρώπινων ζωών.
Η επίλυση του προβλήματος με τους κόμβους εισόδου εξόδου θα λύσει το σοβαρότατο πρόβλημα ασφάλειας και θα καταργήσει τα εμπόδια εισόδου στην περιοχή.
Για να μπορέσει όμως να λειτουργήσει η παράκαμψη ως εργαλείο ανάπτυξης του χωριού των Αρμένων, χρειάζεται να υλοποιηθεί και ένα μεγάλο συμπληρωματικό έργο.
Ευτυχώς από το 2004 υπάρχει έτοιμη η μελέτη πεζοδρόμησης (μελέτη Φραντζεσκάκη) για το κομμάτι του υστερομινωικού νεκροταφείου-γήπεδο Αρμένων. Μετά από τις απαραίτητες επικαιροποιήσεις και πιθανές τροποποιήσεις πρέπει να χρηματοδοτηθεί από την περιφέρεια Κρήτης.
Θέλω να πιστεύω ότι έστω και την ύστατη ώρα θα ασκηθούν πιέσεις και θα παρθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για την επίλυση των προβλημάτων που αναφέρω. Νομίζω ότι το οφείλουμε στην περιοχή και στους ανθρώπους της».