Εντός διμήνου θα παρουσιαστεί το νέο απλουστευμένο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των υδατοδρομίων που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη δικτύου υδροπλάνων στην Ελλάδα. Το χρονοδιάγραμμα αυτό αποφασίστηκε σε διϋπουργική σύσκεψη για τα υδατοδρόμια πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Στη συνεδρίαση μετείχαν οι υπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης και οι υφυπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης και Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
To θεσμικό πλαίσιο
Σημειώνεται ότι παρά το γεγονός ότι υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την εν λόγω αγορά, η οποία θεωρείται πολλά υποσχόμενη λόγω της μορφολογίας της χώρας, το πολύπλοκο θεσμικό πλαίσιο αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη εμπορικής δραστηριότητας. Εδώ και πάνω από ένα χρόνο τουλάχιστον 80 φάκελοι βρίσκονται στα συρτάρια των συναρμόδιων υπουργείων (Υποδομών και Ναυτιλίας) με στόχο την αδειοδότηση ισάριθμων υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα. Ωστόσο μέχρι σήμερα αδειοδοτημένα είναι μόλις τρία (Κέρκυρα, Παξοί, Πάτρα).
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η ολοκλήρωση του εγχειρήματος θα λειτουργήσει ευεργετικά για την άρση της απομόνωσης των απομακρυσμένων νησιωτικών περιοχών, τη σύσφιγξη των σχέσεων των τοπικών κοινωνιών με τον κυρίως εθνικό κορμό της χώρας και την εμπορική και κοινωνική ανάπτυξη νησιών και τόπων του ευρύτερου ελληνικού χώρου. Η διασύνδεση νησιών μεταξύ τους που είτε δεν έχουν συστηματική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είτε δεν διαθέτουν αεροδρόμια εκτιμάται ότι θα παράσχει προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας συνολικά. Είναι ενδεικτικό μάλιστα ότι πολλές εταιρείες, από τον Καναδά, τη Λατινική Αμερική, την Κίνα κ.α., έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά υδροπλάνων, ωστόσο ελάχιστοι είναι αυτοί που εμφανίζονται διατεθειμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη μέχρι την απλοποίηση των διαδικασιών και την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Ο αυξημένος αριθμός υδατοδρομίων ευνοεί την ενίσχυση της πτητικής δραστηριότητας εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα της κάθε πιθανής επένδυσης, επισημαίνουν στελέχη της εν λόγω αγοράς.
Οι πρώτες πτήσεις πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα το 2004, κυρίως στο Ιόνιο. Τότε αποπειράθηκε η εταιρεία που δραστηριοποιήθηκε στην αγορά να πραγματοποιήσεις πτήσεις και στην Ίο, στην Πάτμο και στο Λαύριο. Η προσπάθεια αυτή δεν συνεχίστηκε, καθώς τα εμπόδια αφορούσαν τόσο τις αδειοδοτήσεις όσο και το χλιαρό επενδυτικό ενδιαφέρον, που συνδέθηκε άμεσα και με την έλλειψη συνολικής πολιτικής υδατοδρομίων στη χώρα. Έκτοτε έχουν εκφράσει ενδιαφέρον διάφορες εταιρείες, ενώ υπάρχει μια σχετική κινητικότητα σε επίπεδο κατάθεσης φακέλων για αδειοδότηση υδατοδρομίων, η οποία όμως εμφανίζει σημαντικές καθυστερήσεις..