Δεν ήξερες έναν καλλιτέχνη σαν τον τυχαίο ήρωα μιας από τις τόσες φτηνές τηλεοπτικές παραγωγές που μας κατακλύζουν αλλά, σαν όνομα, σαν καλλιτεχνική οντότητα που έκρινες στη συνέχεια σαν ερμηνεία, όπου την συναντούσες είτε στο θεατρικό σανίδι είτε στην μεγάλη οθόνη.
Γι’ αυτό και υποφέρουμε σήμερα όταν βλέπουμε τα παιδιά και τα εγγόνια μας να συνωθούνται μπροστά στα καμαρίνια για ένα αυτόγραφο του τυχαίου τηλεοπτικού αστέρα που η δόξα του διαρκεί όσο και η τηλεοπτική σειρά που πρωταγωνιστεί.
Ήταν επομένως μια όαση για το θεατρόφιλο κοινό η παράσταση με το έργο του Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ «Το ημερολόγιο ενός τρελού» που είδαμε στο Σπίτι του Πολιτισμού με τον Βασίλη Μαυρομάτη στον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο του Αυξέντιου Ιβάνοβιτς του «τρελού» μιας εποχής που αποδεικνύεται τραγικά διαχρονική.
Ο ίδιος ο ρόλος γεμίζει δέος τον θεατή γιατί απαιτεί γερά ερμηνευτικά «κότσια» από τον καλλιτέχνη που θα τολμήσει να τον ερμηνεύσει.
Δεν είναι μόνο το στοίχημα να κρατήσει το θεατή επί σκηνής μέχρι το τέλος, είναι η πρόκληση να ξεπεράσει τον εαυτό του και τη μοναξιά του μονόλογου και να δώσει όλες εκείνες τις λεπτές αποχρώσεις που απαιτεί η συνεχής εναλλαγή του καυστικού χιούμορ με την τραγικότητα ενός νου που παραπαίει μέχρι να χαθεί στο λαβύρινθο του παραλογισμού. Κι ο θεατής πρέπει να βιώνει λεπτό προς λεπτό αυτή την μεταβολή.
Από την πρώτη ατάκα ο ηθοποιός σχοινοβατεί στο κενό με κίνδυνο να πέσει αν δεν προσέξει τη λεπτομέρεια κι αν δεν έχει ενστερνιστεί το ρηθέν πως το μεγαλειώδες από το γελοίο απέχει μόνο μιαν ανάσα.
Έτσι ο ρόλος αυτός καθιερώθηκε θαρρείς σαν ένα εισιτήριο του ηθοποιού για μια θέση στο πάνθεον των μεγάλων ερμηνευτών. Είδαμε λοιπόν κατά καιρούς στο συγκεκριμένο έργο και ρόλο τον Δημήτρη Χόρν, τον Κώστα Καρά, το Στάθη Ψάλτη, το Γιώργο Μεσσάλα και αρκετούς άλλους λιγότερο γνωστούς ηθοποιούς.
Ο Βασίλης Μαυρομάτης ήρθε με το ρόλο αυτό να αποδείξει ότι δεν καθιερώθηκε στον καλλιτεχνικό χώρο με την εντυπωσιακή εμφάνιση που ξεσήκωνε τα κοριτσόπουλα της δεκαετίας του ‘60 και του ‘70. Είναι αναρίθμητες οι ευκαιρίες που μας έδωσε να διαπιστώσουμε το σπάνιο ταλέντο του στην ερμηνεία, στη γραφή, στη σκηνοθεσία.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον «τρελο-Επαμεινώνδα» στη «Λωξάντρα» που ακόμα και σήμερα απολαμβάνουμε σε επαναλήψεις.
Είναι πλούσιος ο απολογισμός του μέχρι σήμερα στο θέατρο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο.
Έχει λάβει μέρος σε οκτώ περίπου αρχαίες τραγωδίες κατά τη δεκαετία 1950-1960 στον όμιλο αρχαίας τραγωδίας του Κωστή Λειβαδέα με εξαιρετικές ερμηνείες όπως: Εξάγγελος στον «Οιδίποδα τύραννο» και «Πέρσες», Ιππόλυτος, Ορέστης, Φιλοκτήτης στις ομώνυμες τραγωδίες, Πιλάδης στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και «Ιφιγένεια εν Ταύροις» θεός Απόλλωνας στην «Ηλέκτρα» στο σύγχρονο θέατρο από το 1958 μέχρι το 1996 έκανε πρεμιέρα σε 180 θεατρικές παραστάσεις.
Συνυπήρξε πάνω στο σανίδι κατά καιρούς με πολλά ιερά τέρατα όπως: Βεάκης – Καρούσος – Μινωτής – Παξινού – Νέζερ – Παππάς – Μανωλίδου – Αρώνη – Χορν – Βαλάκου – Κατσέλη – Ζαβιτσιάνου – Μυράτ (είκοσι έργα) – Μουσούρης (έξι έργα) – Χατζηχρήστος (δέκα τέσσερα έργα) – Βουγιουκλάκη (δέκα έξη έργα) – Καρέζη (τέσσερα έργα) – Αλιφέρη. Πρόσφατα: «Ημερολόγιο ενός τρελού» Ν. Γκόγκολ. «Φιλουμένα Μαρτουράνο» Ντε Φιλίππο, «Κύκνειο Άσμα» Τσέχωφ, «Πειρασμός» Ξενόπουλου, «Μιας πεντάρας νιάτα» Πρετεντέρη. Έχει παίξει σε 48 ελληνικές ταινίες πλάι στους: Αυλωνίτη, Φωτόπουλο, Σταυρίδη, Μακρή, Ρίζο, Ηλιόπουλο, Αλεξανδράκη, Παπαγιαννόπουλο, Στολίγκα, Βοσκόπουλο, Βουγιουκλάκη, Βλαχοπούλου, Σίλβα, Παπανίκα, Καλαντζοπούλου, Κουράκου, Καλουτά, Αναλυτή και άλλους.
Στο ενεργητικό του ο εκλεκτός καλλιτέχνης έχει πάνω από 2.500 συμμετοχές σε διάφορα είδη ραδιοφωνικών δημιουργιών. (Θέατρο – εκπομπές συνεχείας – απαγγελίες κλπ.).
Στην τηλεόραση τον έχουμε απολαύσει σε δέκα έξι σίριαλ: Εν τούτω νίκα-, Λωξάνδρα, Στησιχόρου, Ξενόπουλος (Βαλσάμη), Φωτογράφος του χωριού, Το πάθος, Γιούγκερμαν κ.ά.
Έχει παράλληλα στο ενεργητικό του σαράντα πέντε χρόνια δραστηριότητας στο χώρο της ραδιοφωνικής-κινηματογραφικής και τηλεοπτικής διαφήμισης με πρώτο βραβείο από την Ένωση Διαφημιστών Ελλάδος το 1991, στην καλύτερη φωνή της χώρας. Έχει εκφωνήσει στη διάρκεια των 45 ετών πάνω από 30.000 διαφημίσεις.
Ο Βασίλης Μαυρομάτης έχει σκηνοθετήσει στο θέατρο τέσσερις αρχαίες τραγωδίες, έξι παραστάσεις της Αλίκης, δύο έργα παραγωγής του με την Λίλα Καφαντάρη, άλλα δέκα περίπου σε κεντρικά θέατρα της Αθήνας, ενώ στο ραδιόφωνο έχει σκηνοθετήσει γύρω στις 600 θεατρικές και ποιητικές δημιουργίες.
Έχει γράψει 26 σενάρια που έχουν γίνει κινηματογραφικές ταινίες με την συμμετοχή επώνυμων ηθοποιών, (Ηλιόπουλος, Φωτόπουλος, Αναλυτή, Ρηγόπουλος, Ρίζος, Ζήλεια, Λειβαδίτης, Κωνσταντάρας, Καφαντάρη, Κανάκης, Βλαχοπούλου, Πιατάς, Βούρος, Βελέντζας, Μακρής, Σίλβα κ.ά).
Έχει γράψει πάνω από 300 θεατρικά για το ραδιόφωνο, τα οποία επίσης ερμήνευσαν επώνυμοι και σπουδαίοι ηθοποιοί. (Αρώνη, Χορν, Κωτσόπουλος, Ζαβιτσιάνου, Βαλάκου, Νέζερ, Μαλιαγρός, Μανωλίδου, Φυσούν, Θ. Καρακατσάνης κ.ά).
Όλες αυτές τις εμπειρίες και τις γνώσεις αποφάσισε να τις καταθέσει στην ιδιαίτερη πατρίδα του τα Χανιά (η γιαγιά του Μαρκαντωνάκη είχε γεννηθεί στα Τοπόλια) και κάνοντας πράξη την απόφασή του εγκαταστάθηκε μόνιμα εδώ, παρέα με την οικογένειά του, που την αποτελούν η αγαπημένη του γυναίκα, η Μιμόζα και λατρεμένη τους κορούλα η Λουίζα.
Στο «Ημερολόγιο ενός τρελού» που παρουσίασε προ ημερών στο Σπίτι του Πολιτισμού χαρήκαμε μια εντελώς δική του ερμηνεία, χωρίς υπερβολές που απωθούν, όπου το σκωπτικό και το τραγικό ξυπνούσαν ανάλογα συναισθήματα στον θεατή, έχοντας καθένα το χώρο και το χρόνο του για να εκφραστεί.
Απόλυτα συνεπής με το πνεύμα του συγγραφέα ο Βασίλης Μαυρομάτης έδωσε και τη διαχρονική διάσταση του έργου περιγράφοντας με ένα συναρπαστικά δωρικό τρόπο καταστάσεις που θα μπορούσαν να είναι και σημερινές.
Μετά από απαίτηση πολλών Ρεθεμνιωτών, που λόγω των εορτών δεν κατάφεραν να δουν τις πρώτες παραστάσεις στην πόλη μας, ο Βασίλης Μαυρομάτης θα παρουσιάσει ξανά «Το ημερολόγιο ενός τρελού» αύριο Τετάρτη στο Σπίτι του Πολιτισμού.
Σας συνιστούμε θερμά να μη χάσετε αυτή την παράσταση κυρίως το νέο κοινό και οι φοιτητές μας που θα έχουν την ευκαιρία να έχουν ένα μάθημα υψηλής υποκριτικής τέχνης από σκηνής.
Έφυγε από τη ζωή ο αρχαιολόγος Μιχάλης Ανδριανάκης
“Έφυγε” σήμερα από τη ζωή, ο γνωστός αρχαιολόγος, επίτιμος έφορος Αρχαιοτήτων, Μιχάλης Ανδριανάκης, σε ηλικία 74 ετών. Ο Μιχάλης Ανδριανάκης νοσηλευόταν με προβλήματα υγείας τις...