Του Ν. Ε. ΣΤΑΓΑΚΗ
Πάνω στο παραπάνω θέμα παρακαλώ να μου επιτρέψετε να καταθέσω και εγώ τις απόψεις μου, τις οποίες έχω διατυπώσει πολλές φορές στο παρελθόν, από το 2008, σε συνέχεια σχετικών δημοσιευμάτων στον τοπικό τύπο.
Οι διαπιστώσεις για το κυκλοφορικό πρόβλημα της πόλης μας, που αναφέρονται σε τελευταία δημοσιεύματα με αφορμή και τις Δημοτικές εκλογές πάνω κάτω συμπίπτουν.
Τα δεδομένα για το πρόβλημα και την ανακούφιση του κυκλοφοριακού έχουν διαφοροποιηθεί τα τελευταία χρόνια ως προς τα μεγέθη.
Υπάρχει η υφιστάμενη αστική οδική αρτηρία, η παλιά εθνική οδός, από ανατολικά στα δυτικά και αντίστροφα, η παράκαμψη του ΒΟΑΚ νότια της πάλης και η προβλεπόμενή από το σχέδιο πόλης περιφερειακή οδός που συνδέεται με την παλιά εθνική οδό στην περιοχή των Περβολίων, στην οδό Ευαγ. Δασκαλάκη και στα δυτικά καταλήγει στη στροφή του Αγιοβασιλιάτικου δρόμου (οδός Γ. Κουρμούλη) στο τέρμα του σημερινού Σχεδίου πόλης.
Κατά την άποψή μου το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί προς το παρόν, σε ρεαλιστική βάση. Δεν διαφωνώ με την μελέτη της βιώσιμης κινητικότητας που προτείνει η μελέτη του κ. Βλαστού από το Ε.Μ.Π., αν γίνει μια μακροχρόνια ιεράρχηση στόχων και ενεργειών.
Ποια είναι τα δεδομένα σήμερα; Είναι ότι η πόλη μας διαθέτει μόνο μια κύρια αρτηρία κυκλοφορίας, την παλιά εθνική οδό που διασχίζει την πόλη από τα ανατολικά στα δυτικά. Σε αυτήν λοιπόν την κεντρική αρτηρία καταλήγουν όλοι οι κάθετοι δρόμοι που συνδέουν τις γειτονίες της πόλης. Για να πας από τον Μασταμπά σε ανατολική ή δυτική περιοχή της πόλης πρέπει να περάσεις μέσα από την πόλη, μέσω της παλιάς εθνικής οδού. Όλη λοιπόν η κυκλοφορία συντελείται μέσα στον κεντρικό ιστό της πόλης, που παρκάρει και ο καθένας όπου τον βολεύεται, σε περίπτωση δε έκτακτης ανάγκης αποκόπτεται η πόλης.
Οι προτάσεις μου εν συντομία:
1. Να εξευρεθούν χώροι στάθμευσης περιμετρικά της πόλης (δεν είναι και τόσο εύκολο) σε συνδυασμό με μια καλά μελετημένη, αστική συγκοινωνία.
2. Να συνδεθούν οι γειτονιές μεταξύ των με δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, προκειμένου να αποφορτιστεί η κεντρική λεωφόρος από τοπικές μετακινήσεις που σήμερα γίνονται μέσω του κεντρικού άξονα της παλιάς εθνικής οδού.
3. Η κατασκευή της περιφερειακής οδού του σχεδίου πόλης, με επέκτασή της ανατολικά μέχρι το κόμβο Αμαρίου και η σύνδεσή της με τη σημερινή παράκαμψη του ΒΟΑΚ στο δυτικό άκρο της θα συμβάλλει στη σύνδεση των περιοχών και την αποσυμφόρηση του κεντρικού άξονα. Αν επεκταθεί και μέχρι την περιοχή του Κουμπέ ακόμα καλυτέρα.
Ο ρεαλιστικός στόχος είναι να κατασκευαστεί ο περιφερειακός δρόμος του σχεδίου πόλης σταδιακά με δυνατότητα να δώσει λύσεις κυκλοφοριακής σύνδεσης τοπικά με τους υφιστάμενους καθέτους δρόμους του σχεδίου πόλης. Στα σημεία που χρειάζονται οι μεγάλες κοιλαδογέφυρες, με μεγάλο οικονομικό κόστος, θα μπορούν να μελετηθούν παρακάμψεις (bypass) για χαμηλότερο ύψος γεφυριών.
4. Να παίξει το ρόλο αστικού συλλεκτικού δρόμου η σημερινή παράκαμψη της πόλης, του Β.Ο.Α.Κ. (όπως η Αττική οδός στην Αθήνα) σε συνδυασμό με τον περιφερειακό δρόμο που αναφέρω παραπάνω και να δημιουργηθεί ακόμα ένας κόμβος σύνδεσης με την πόλη στην περιοχή που διασταυρώνεται ανισόπεδα, τέρμα της οδού Θεοτοκοπούλου. Ευκαιρία να τεθεί το θέμα τώρα που μελετάται ο νέος ΒΟΑΚ.