Θεωρώ με βάση τα εκλογικά δεδομένα που διαμορφώνονται στον Δήμο Αμαρίου για τις επερχόμενες Δημοτικές Εκλογές με τρόπο που δημιουργείται πόλωση και συγκρούσεις αντί γόνιμου προεκλογικού διαλόγου για την επίλυση των προβλημάτων των δημοτών, απαιτείται να διευκρινιστούν ορισμένα ζητήματα προκειμένου να μην υπάρχει παραπληροφόρηση μεταξύ συνδυασμών, υποψηφίων και εκλογικού σώματος.
Κατά την ταπεινή μου άποψη ισχύουν τα παρακάτω επιγραμματικά:
Με βάση την διάταξη του άρ. 14 παρ. 1ε του Ν. 3852/2010 όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 4071/2012 Δε μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας του Δημοσίου, στους Δήμους στα διοικητικά όρια των οποίων άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών.
Η ως άνω διάταξη απορρέει και συνδέεται ευθέως με την διάταξη του αρ. 56 του Συντάγματος.
Είναι πάγια θέση πλέον της νομολογίας των δικαστηρίων ότι προϊστάμενος νομού/περιφερειακής ενότητας έχει κώλυμα ανακήρυξης και εκλογής ως δήμαρχος, δημοτικός σύμβουλος κλπ. Δήμου της περιφερειακής ενότητας στην οποία προΐστατο εντός των ως άνω προθεσμιών, υπό τις ως άνω ιδιότητες αφού εκ των αρμοδιοτήτων του ασκεί διοικητικά καθήκοντα και προβαίνει σε ενέργειες και έκδοση διοικητικών πράξεων που αφορούν σε όλη την περιοχή ευθύνης του δηλαδή σε όλο το νομό/περιφερειακή ενότητα άρα και στον δήμο που επιθυμεί να εκλεγεί και υπάγεται διοικητικά στην περιφερειακή ενότητα.
Κατόπιν και παρά τα παραπάνω, αν υποβληθεί υποψηφιότητα στο αρμόδιο Πρωτοδικείο, τότε εφαρμόζονται οι διατάξει του αρ. 259 του Ν. 2717/1999 ως τροποποιήθηκε με τον Νόμο 4055/2012 (Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας), οπότε αν το Δικαστήριο διαπιστώσει παράβαση νόμου α) κατά την διεξαγωγή εκλογής, β) κατά την ανακήρυξη των υποψηφίων που έχουν δηλωθεί στους συνδυασμούς ή γ) κατά την ανακήρυξη των επιτυχόντων κλπ. ακυρώνει την ανακήρυξη.
Αν λοιπόν το κώλυμα διαπιστωθεί ακόμη και στο στάδιο κατάθεσης συνδυασμών και πριν από την ανακήρυξη των συνδυασμών, ο υποψήφιος στον οποίο εντοπίζεται το κώλυμα, δεν ανακηρύσσεται.
Συνέπεια των παραπάνω είναι ότι στην περίπτωση του υποψηφίου Δημάρχου κ. Παντελή Μουρτζανού ως έχει ανακοινωθεί πλέον επίσημα, εφ’ όσον αυτός διετέλεσε Αστυνομικός Διευθυντής Ρεθύμνου εντός της προθεσμίας των 18 μηνών πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών του Μαΐου, έχει σαφές κώλυμα εκλογιμότητας και δεν μπορεί να ανακηρυχθεί ούτε καν υποψήφιος.
Ο σκοπός της διάταξης του άρθρου 14 του Κώδικα των Δήμων είναι διασφαλιστεί από το νομοθέτη κατ’ εκπλήρωση της Συνταγματικής επιταγής ότι η πραγματική βούληση των εκλογέων καθίσταται ανεξάρτητη από την επιρροή προσώπων που κατέχουν θέση ευθύνης και άσκησης εξουσίας. Σύμφωνα δε με την παγιωμένη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας σκοπείται προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος από τον ψυχολογικό επηρεασμό που είναι δυνατό να ασκήσουν στο εκλογικό σώμα πρόσωπα, τα οποία κατέχουν τις ως άνω δημόσιες θέσεις ισχύος και η αποφυγή της παράνομης λόγω της ισχύος τους προπαρασκευής με τον τρόπο αυτό της δημοτικής τους θητείας.
Κατόπιν των παραπάνω θεωρώ ότι υφίσταται κώλυμα εκλογής του κ. Μουρτζανού ως Δημάρχου Αμαρίου και η εμμονή του διχάζει και επηρεάζει το εκλογικό σώμα με τρόπο που αλλοιώνει την βούλησή του και αποτρέπει από τον αυτοδιοικητικό διάλογο ουσίας που είναι επιβεβλημένος προεκλογικά. Ο ίδιος οφείλει να λάβει θέση έναντι των υποψηφίων του και των δημοτών.
Ο Δήμος Αμαρίου είναι ο φτωχότερος ίσως Δήμος της Κρήτης και δεν αποτελεί διακύβευμα εξουσίας και ως εκ τούτου δεν έχει περιθώρια για διχασμούς, αγκυλώσεις και νόθες εκλογικές διαδικασίες την στιγμή που έχει ανάγκη από τις θέσεις και προσπάθειες του συνόλου των δημοτών του.
* Ο Γιάννης Ε. Νικολιδάκης είναι δικηγόρος, δημοτικός σύμβουλος Αμαρίου