Κυκλοφοριακό χάος, ελλιπής ή λανθασμένη σήμανση στους δρόμους, κακοτεχνίες στο εθνικό οδικό δίκτυο, ανεπαρκείς και σε πολλές περιπτώσεις ακριβοί χώροι στάθμευσης και κακή συγκοινωνία, είναι τα μελανά σημεία της πόλης του Ρεθύμνου, όπως αυτά καταγράφονται από τις απόψεις των τουριστών επισκεπτών στην πόλη τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο.
Η καθαριότητα στους δρόμους, τα ερειπωμένα σπίτια στην παλιά πόλη, τα αδέσποτα αλλά και οι επαίτες επισημάνθηκαν ως αρνητικά σχόλια από τους τουρίστες που επισκέφτηκαν το Ρέθυμνο.
Τα παραπάνω αποτελούν μέρος των συμπερασμάτων έρευνας που πραγματοποίησε το γραφείο Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνου με τη βοήθεια της φοιτήτριας του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης Αμαλίας Ζακάκι, στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησής της. Συγκεκριμένα, ο Δήμος Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδόχων, δημιούργησαν ένα ενιαίο ερωτηματολόγιο σχετικά με την συλλογή ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων των επισκεπτών της πόλης κατά την καλοκαιρινή περίοδο του έτους. Αντικείμενο της μελέτης ήταν η συλλογή χρήσιμων πληροφοριών με στόχο την καταγραφή προτιμήσεων και τάσεων των επισκεπτών και του μελλοντικού σχεδιασμού στρατηγικής προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος.
Σε ό,τι αφορά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, στην πλειοψηφία οι επισκέπτες ήταν Ρώσοι, Σκανδιναβοί, Γάλλοι και λιγότεροι Γερμανοί και Άγγλοι ηλικίας από 40 έως 60 ετών, ενώ το μεγαλύτερο μέρος εξ αυτών ήταν γυναίκες. Όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα οι επισκέπτες στην πλειοψηφία τους ενημερώθηκαν και επέλεξαν να κάνουν τις διακοπές τους στο Ρέθυμνο, μέσω του διαδικτύου ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό της τάξεως του 76% φέρονται ως επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες, αφού μόλις το 24% των ερωτηθέντων απάντησε πως επισκέπτεται την πόλη για πρώτη φορά. Ο ήλιος και η θάλασσα είναι η κύρια αιτία που ταξίδευσαν στο Ρέθυμνο, 470 άτομα από τα συνολικά 639. Το 64% των ερωτηθέντων επιθυμεί να ξαναεπισκεφτεί το Ρέθυμνο, ενώ το 85% θα το συνιστούσε σε τρίτους ως τουριστικό προορισμό.
Αναλυτικά:
ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Το Ρέθυμνο μέσα από τα μάτια των επισκεπτών του
• Επιλέγουν την πόλη για το κλίμα, την ηρεμία και την φιλικότητα των κατοίκων
• Στα αρνητικά κυκλοφοριακό, καθαριότητα και ελλιπής συγκοινωνία
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι ελλιπείς χώροι στάθμευσης, η ανύπαρκτη ή λανθασμένη οδοσήμανση, οι κακοτεχνίες στο εθνικό οδικό δίκτυο και η κακή συγκοινωνία, επισημαίνονται ως αρνητικά σημεία της πόλης του Ρεθύμνου, όπως αυτά καταγράφονται από τις απόψεις των επισκεπτών που βρέθηκαν στην πόλη το διάστημα Ιουλίου-Οκτωβρίου του 2013.
Παράλληλα, η καθαριότητα στους δρόμους, τα ερειπωμένα σπίτια στην παλιά πόλη, τα αδέσποτα αλλά και οι επαίτες αναδείχθηκαν ως κακώς κείμενα από τους τουρίστες.
Τα παραπάνω αποτελούν μέρος των συμπερασμάτων έρευνας, που πραγματοποίησε το γραφείο Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνου με τη βοήθεια της φοιτήτριας του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης Αμαλίας Ζακάκι στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησής της.
Συγκεκριμένα, ο Δήμος Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδόχων δημιούργησαν ένα ενιαίο ερωτηματολόγιο σχετικά με την συλλογή ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων των επισκεπτών της πόλης κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Αντικείμενο της μελέτης ήταν η συλλογή χρήσιμων πληροφοριών με στόχο την καταγραφή προτιμήσεων και τάσεων των επισκεπτών και του μελλοντικού σχεδιασμού στρατηγικής προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος.
Σε ότι αφορά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, στην πλειοψηφία τους οι επισκέπτες ήταν Ρώσοι, Σκανδιναβοί, Γάλλοι και λιγότεροι Γερμανοί και Άγγλοι ηλικίας από 40 έως 60 ετών και στην πλειοψηφία τους γυναίκες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας η Ρωσία είναι η πρώτη χώρα από την οποία προέρχονται οι επισκέπτες του Ρεθύμνου με ποσοστό 21% (134 επισκέπτες). Ακολουθεί η Γαλλία με 16% (102 επισκέπτες), η Γερμανία με 13,3% (85 επισκέπτες), το Ηνωμένο Βασίλειο με 13,1% (84 επισκέπτες) και το Βέλγιο με 7,2% (46 επισκέπτες). Οι υπόλοιποι επισκέπτες, το 29,4%, προέρχονται από άλλες χώρες (Σουηδία, Πολωνία, Ελλάδα, Νορβηγία, Ολλανδία, Ιταλία, Σερβία, Ισραήλ κ.α.).
Σε ότι αφορά στην ηλικιακή κατανομή του δείγματος, το 3,7% ήταν ηλικίας μεταξύ 15-19, το 7% ήταν ηλικίας 20-24, το 12,5% ήταν ηλικίας 25-29, το 9,5% ήταν ηλικίας 30-34, το 9, 6% ήταν ηλικίας 35-39%, το 11,3% ήταν ηλικίας 40-44, το 9% ήταν ηλικίας 45-49, το 12,8% ήταν ηλικίας 50-54, το 10,8% ήταν ηλικίας 55-59, το 6,1% ήταν ηλικίας 60-64 και το 7,6% ήταν ηλικίας άνω των 65 ετών.
Σε ότι αφορά το χρόνο διαμονής των επισκεπτών στο Ρέθυμνο το 18,7% μένει από 1-6 ημέρες (εκ του οποίου το 7,3% θα μείνει μία ημέρα), το 30,4% θα μείνει μία εβδομάδα, το 30,3% από 8-13 ημέρες, το 16,2% θα μείνει δύο εβδομάδες και το 4,4% θα μείνει πάνω από δύο εβδομάδες.
Στην πλειοψηφία τους οι επισκέπτες φτάνουν στο Ρέθυμνο από το αεροδρόμιο Ηρακλείου με ποσοστό 83,6% (545 επισκέπτες), στη συνέχεια ακολουθεί το αεροδρόμιο των Χανίων με 12,1% (79 επισκέπτες), άλλα μέσα μεταφοράς με 3,1% (20 επισκέπτες) και τέλος τα πλοία με 1,2% (8 επισκέπτες).
Όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα οι επισκέπτες στην πλειοψηφία τους ενημερώθηκαν και επέλεξαν να κάνουν τις διακοπές τους στο Ρέθυμνο μέσω του διαδικτύου, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό της τάξεως του 76% φέρονται ως επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες, αφού μόλις το 24% των ερωτηθέντων απάντησε πως επισκέπτεται την πόλη για πρώτη φορά. Ο ήλιος και η θάλασσα είναι η κύρια αιτία που ταξίδευσαν στο Ρέθυμνο 470 άτομα από τα 639. Το πολιτιστικό και ιστορικό ενδιαφέρον για 220 άτομα από τα 639. Η τιμή για 170 άτομα από τα 639. Η ηρεμία και χαλάρωση για 168 άτομα από τα 639. Η φιλικότητα των ντόπιων κατοίκων για 145 άτομα από τα 639. Άξιο προσοχής είναι το γεγονός ότι 267 επισκέπτες στους 578 πριν έρθουν στο Ρέθυμνο είχαν εξετάσει άλλους ελληνικούς προορισμούς. Ειδικότερα, 149 στους 578 επισκέπτες είχαν εξετάσει την Ρόδο, καθώς και 137 στους 578 είχαν εξετάσει κάποιον άλλο προορισμό, όπως την Ισπανία, Πορτογαλία, Τυνησία, Βουλγαρία, Ιταλία, Αίγυπτο.
Σχετικά με το επίπεδο ικανοποίησης των ερωτώμενων από την επίσκεψή τους στο Ρέθυμνο παρατηρείται ότι το 52% είναι απόλυτα ικανοποιημένοι, το 42% είναι ικανοποιημένο, το 6% είναι ουδέτερο και το υπόλοιπο 1,2% είναι από δυσαρεστημένο έως πλήρως δυσαρεστημένο.
Ενδιαφέρον προκαλούν οι απαντήσεις των ερωτηθέντων όσον αναφορά τα χρήματα που ξοδεύουν ανά άτομο, ανά ημέρα κατά τη διάρκεια της διαμονής τους. Το 9,8%, δηλαδή 53 επισκέπτες, δηλώνουν ότι ξοδεύουν καθημερινά λιγότερα από 25 ευρώ. Το 15,7%, 85 επισκέπτες, ξοδεύουν από 26-50 ευρώ. Το 23,7%, 128 επισκέπτες από 51-100 ευρώ και το 16,7%, 90 επισκέπτες ξοδεύει άνω των 201 ευρώ.
Ουδέτερη φαίνεται να είναι η στάση 126 επισκεπτών σχετικά με την ερώτηση που αφορά το αν η πόλη εξυπηρετεί τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία (44,7%), ενώ 99 επισκέπτες συμφωνούν ότι το Ρέθυμνο λαμβάνει υπόψη τις ειδικές ανάγκες των επισκεπτών με αναπηρία σε προσβασιμότητα και μετακίνηση, ποσοστό δηλαδή 35%.
Σε ότι αφορά τα πολιτιστικά μνημεία ιδιαίτερα προτιμώνται η Παλιά Πόλη, το Βενετσιάνικο λιμάνι, η Αγορά (τοπικά μαγαζιά) και το φρούριο της Φορτέτζας κ.α.
Αρνητικά ήταν τα σχόλια των επισκεπτών για τους δρόμους της πόλης. Συγκεκριμένα, η κίνηση στους δρόμους είναι το πρωταρχικό σημείο δυσαρέσκειας των επισκεπτών. Ακολουθεί η σήμανση, η εθνική οδός, η θέση στάθμευσης, οι τιμές των πάρκινγκ, οι στενοί δρόμοι, τα πεζοδρόμια, ο συνωστισμός (πολυκοσμία) στα λεωφορεία, το πρόγραμμα δρομολογίων των λεωφορείων, τα εισιτήρια των λεωφορείων (αρκετοί επισκέπτες δεν γνωρίζουν από που να αγοράσουν εισιτήρια/δεν κόβονται εισιτήρια εντός λεωφορείου), η οδήγηση των ατόμων και μη-σεβασμός στους πεζούς.
Όσον αφορά την καθαριότητα, αρκετοί ήταν εκείνοι που παραπονέθηκαν για την μη-καθαριότητα της πόλης, τα graffiti και τα σκουπίδια στους δρόμους (31 απαντήσεις).
Όσον αφορά την διαδικασία του φαγητού, 19 ήταν τα άτομα που δήλωσαν δυσαρεστημένα από τους ανθρώπους που εργάζονται στα εστιατόρια του βενετσιάνικου λιμανιού ότι τους πίεζαν να καθίσουν.
Όσον αφορά την γενική κατηγορία, υπάρχουν ποικίλες απόψεις των επισκεπτών σχετικά με τι δεν τους άρεσε στο Ρέθυμνο (42 απαντήσεις). Εδώ εντάσσονται μερικά από τα παρακάτω: τα ερειπωμένα σπίτια στην παλιά πόλη, η παραλία/θάλασσα, οι υψηλές τιμές, ζητιάνοι στους δρόμους, εγκαταλελειμμένα ζώα, οι υπηρεσίες του νοσοκομείου, η έλλειψη τουριστικών πληροφοριών, η έλλειψη εκδηλώσεων στα αγγλικά, η έλλειψη από παγκάκια, από τα καταστήματα δεν τους άρεσαν οι επιθετικές πωλήτριες, το ωράριο καταστημάτων, καθώς και το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά τουριστικά μαγαζιά, από ξενοδοχεία τα άστρωτα κρεβάτια και το λερωμένο πάτωμα, κ.α.
Σημειώνεται ότι το ερωτηματολόγιο διαμορφώθηκε σε έξι γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, ρώσικα, γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά) για να καταγραφούν οι προτιμήσεις περισσότερων εθνικοτήτων λαμβάνοντας υπόψη την αυξημένη προσέλευση Ρώσων επισκεπτών.
Η συλλογή των ερωτηματολογίων έγινε από ξενοδοχεία, από το Info Point και από το φρούριο της Φορτέτζας.