Νέες προοπτικές για τους παραγωγούς και τους επιχειρηματίες ανοίγονται από την πιστοποίηση των προϊόντων και των καταστημάτων τους με το σήμα «ΚΡΗΤΗ». Τα προϊόντα αποκτούν ταυτότητα, κερδίζουν αναγνωρισιμότητα, πιστοποιούνται για την ποιότητα και την υψηλή διατροφική τους αξία και έχουν πλέον όλα τα εφόδια για την προβολή τους στις διεθνείς αγορές.
Η παρουσία τους στα ράφια της ελληνικής, αλλά και της ξένης αγοράς, σηματοδοτεί την ποιότητα των συγκεκριμένων προϊόντων από τα πρώτα στάδια της παραγωγής μέχρι και την τυποποίηση και διάθεσή τους.
Ειδικότερα, με τη χρήση του σήματος «Κρήτη», διασφαλίζεται η παραγωγή πιστοποιημένων ποιοτικών και ασφαλών προϊόντων. Οι προδιαγραφές πιστοποίησης καλύπτουν όλες τις φάσεις παραγωγής, από το χωράφι έως τον καταναλωτή, συμπεριλαμβάνοντας τη λειτουργία της επιχείρησης, την προέλευση των προϊόντων, την παραγωγική διαδικασία, τη μεταποίηση, την τυποποίηση και τη διάθεση. Με τη χρήση του σήματος ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών brand name «Κρήτη» αναδεικνύεται ο δεσμός των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των κρητικών προϊόντων με την πολιτισμική παράδοση και την ευρύτερη κουλτούρα της Κρήτης και με την προστιθέμενη αξία που αποκτούν τα προϊόντα στην εγχώρια και διεθνή αγορά, συμβάλλουν στην αναβάθμιση της οικονομίας της Κρήτης.
Χθες σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «Pearl» και διοργάνωσε η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης έγινε απονομή του σήματος σε 19 παραγωγούς προϊόντων, 11 εστιατόρια και ένα οινοποιείο.
Ο πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφερείας Κρήτης, Τάσος Κουρουπάκης τόνισε πως το έργο της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης είναι να θωρακίσει και να προωθήσει τα τοπικά προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα μέσα από την υποστήριξη και διάδοση των αξιών, που συνδέονται άρρηκτα με το σήμα «ΚΡΗΤΗ» «παράλληλα με τα σήματα «κρητική κουζίνα», «κρητικό μπακάλικο» και «επισκέψιμα οινοποιεία» δημιουργεί και προάγει συνεργασίες ανάμεσα σε όλους τους παραγωγικούς κλάδους του νησιού (τομείς τροφίμων-εστίασης-λιανικής διάθεσης-τουριστικό κλάδο και οινοπαραγωγικό). Η περιφέρεια Κρήτης και η Αγροδιατροφική Σύμπραξη στοχεύουν στη ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού, μέσω της στήριξης του πρωτογενή τομέα και της διασύνδεσης του με τον τουρισμό, καθώς και μέσω της ανάδειξης της ιδιαίτερης γαστρονομικής ταυτότητας και κουλτούρας της Κρήτης. Συγκεκριμένα διαφυλάττει και αναδεικνύει την κρητική διατροφή ως ισχυρό διατροφικό πρότυπο, λειτουργώντας ως επιπρόσθετο πλεονέκτημα, που ενισχύει την επιλογή της Κρήτης από τον επισκέπτη ως γαστρονομικό προορισμό. Μέσα από μια συλλογική προσπάθεια επιτυγχάνεται η προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των προϊόντων του νησιού, ακολουθώντας τις ανάγκες της εποχής και των καταναλωτών για ποιοτικά, ασφαλή τρόφιμα με προέλευση και ταυτότητα, παράλληλα η προσπάθεια αυτή στηρίζει σημαντικά τους παραγωγός και τους επιχειρηματίες συμβάλλοντας στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας και των προϊόντων τους και κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας» ανέφερε μεταξύ άλλων στον χαιρετισμό του.
Για τη διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό μίλησε ο αντιπεριφερειάρχης Κρήτης υπεύθυνος για θέματα πρωτογενή τομέα Μανόλης Χνάρης, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Η περιφέρεια Κρήτης από κοινού με την Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη συμμετείχε σε διεθνείς εκθέσεις, οργανώνει αποστολές, προσκλήσεις αγοραστών και άλλες δράσεις, όπως είναι ο 4ος παγκρήτιος διαγωνισμός που διεξάγεται στο Ρέθυμνο. Ένας διαγωνισμός, ο οποίος έχει γίνει πλέον θεσμός για το σημαντικότερο προϊόν του νησιού μας. Οι συμμετοχές έχουν ξεπεράσει τις 100, είναι πολύ σημαντικό. Θα ήθελα να ευχαριστήσω και να συγχαρώ όλες τις νέες επιχειρήσεις που γίνονται μέλη της αγροτοδιατροφικής σύμπραξης και πρέπει όλοι να έχουμε κατά νου ότι μόνο με τη συνεργασία και την κοινή προσπάθεια θα υπάρχει όφελος για τις επιχειρήσεις και τους παραγωγούς».
Ο Αλέκος Στεφανάκης, πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ, παράρτημα Κρήτης και αντιπρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της περιφέρειας σε δηλώσεις του ανέφερε: «Εορτάζουμε την Κρήτη και την προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από 6-7 χρόνια από την Κρήτη, για τους ανθρώπους της Κρήτης για τα προϊόντα της Κρήτης. Η περιφέρεια Κρήτης μπροστάρης με τη βοήθεια πάρα πολλών φορέων δημιούργησε την Αγροδιατροφική Σύμπραξη με βάση τον νόμο των συνεταιρισμών -ήταν η πρώτη περιφέρεια στην Ελλάδα- και προχωρήσαμε. Ξεκινήσαμε ανάποδα. Ξεκινήσαμε να προωθούμε τα προϊόντα μας, την κουλτούρα, τη φιλοσοφία μας. Όλα τα καλά που χρησιμοποιούσαμε ξεκινήσαμε να τα χρησιμοποιούμε ξανά, να τα μάθουν τα παιδιά μας -όπου εμείς δεν τους τα δείξαμε- και να τα μάθουν και οι επισκέπτες μας. Φτιάξαμε λοιπόν σύγχρονους τρόπους και πρότυπα για την πιστοποίηση των επιχειρήσεων, πιστοποιούμε την καταγωγή τους, τη διαδικασία παραγωγής τους, κατοχυρώσαμε ένα σήμα που μπαίνει στα προϊόντα -μέχρι στιγμής είναι περίπου 600- και συνεχώς αυξάνονται και οι επιχειρήσεις. Μπορεί να υπάρχει μια καθυστέρηση η οποία οφείλεται στην κρίση -καθώς πρόκειται για μια προσπάθεια που μπήκε σε λειτουργία τα τελευταία 4 χρόνια. Υπάρχουν τρεις διαστάσεις -η πιστοποίηση των προϊόντων της Κρήτης, του πρωτογενή τομέα και των πρωτογενών προϊόντων και των μεταποιημένων προϊόντων. Φτιάξαμε μια προδιαγραφή με τα πιστοποιημένα οινοποιεία και ασφαλώς φτιάξαμε μια προδιαγραφή για το κρητικό μπακάλικο και φτιάξαμε γωνίες όπου θα πωλούνται τα προϊόντα μας. Έτσι λοιπόν κάναμε ένα σύστημα που προσπαθούμε να πετύχουμε τη διασύνδεση των τομέων της οικονομίας για να μπει προστιθέμενη αξία και στα προϊόντα του τουρισμού και στα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα. Επομένως είναι μια προσπάθεια που τη χρειαζόμαστε όλοι, δεν περισσεύει κανένας».
«Απαραίτητες οι συνέργειες»
Ο κ. Στεφανάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις συνέργειες που πρέπει να υπάρξουν για την επίτευξη του στόχου. Η συνεργασία παραγωγών, επιχειρηματιών και φορέων είναι απαραίτητη για να αναγνωριστεί αλλά και να προβληθούν τα ντόπια προϊόντα στο εξωτερικό.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Το διαρθρωτικό πρόβλημα είναι ο μικρός και πολυτεμαχισμένος κλήρος. Εμείς πολυεθνικές μπίζνες δεν μπορούμε να κάνουμε. Δεν έχουμε τα προσόντα. Τα προϊόντα μας είναι εκτός ανταγωνισμού. Έχουμε υψηλό κόστος παραγωγής γιατί η ποιότητα, η προστασία της ποιότητας της ζωής και της υγείας μας -αυτό είναι το τρόφιμο- είναι ακριβή. Τα τρόφιμα που μπορεί να παράξει ο μικρός και ο πολυτεμαχισμένος κλήρος είναι μικρά. Επειδή είμαστε μικροί και πολυτεμαχισμένοι αν δεν ενώσουμε δυνάμεις δεν μπορούμε να πάμε. Επειδή όμως έχουμε αποτύχει σαν κοινωνία στις συλλογικότητες, πάμε πια στην τοπική αυτοδιοίκηση και είναι τύχη που έχουμε ανθρώπους που βλέπουν μακριά, που ενώνουν δυνάμεις και είναι πολιτικές οι επιλογές αυτές που έρχονται να βοηθήσουν την οικονομία, την επιχειρηματικότητα μιας και οι επιχειρηματίες από μόνοι τους δεν μπορούν να συντονιστούν. Απαιτούνται δράσεις προώθησης. Ο καθένας μόνος του δεν μπορεί, ενώ όλοι μαζί με μπροστάρη την περιφέρεια και άλλους φορείς, όπως τα επιμελητήρια, μπορούμε να πάμε μπροστά και έχουν γίνει τα πρώτα βήματα. Ο στόχος είναι να αποτελέσει η Κρήτη ένα προορισμό ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών».
«Κλειδί για την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων το σήμα «ΚΡΗΤΗ»
Ως ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των παραγωγών χαρακτηρίζεται η πιστοποίηση προϊόντων και επιχειρήσεων με την επωνυμία «ΚΡΗΤΗ» αφού, όπως οι ίδιοι δηλώνουν, αποτελεί το κλειδί για τις διεθνείς αγορές, δίδοντας στα προϊόντα προστιθέμενη αξία βασιζόμενη στην ποιότητα τους από την παραγωγή μέχρι κα την τυποποίηση.
Χαρακτηριστικά ο κ. Ηρακλής Μανουκαράκης, πρόεδρος της εταιρίας «Μανουκαράκης ΑΕ με τα «Τυριά Αμάρι» ανέφερε: «Εμείς είμαστε μια καινούρια εταιρία που ξεκινήσαμε τον Αύγουστο του 2017 και αμέσως υποβάλλαμε αίτηση για την πιστοποίηση με το σήμα «ΚΡΗΤΗ». Η Κρήτη σαν brand και στην υπόλοιπη Ελλάδα και παγκοσμίως πουλάει. Για εμάς είναι ένα αίσθημα ευθύνης γιατί αυτό το σήμα υποδεικνύει ότι τα προϊόντα μας έχουν άριστη ποιότητα και αντιπροσωπεύει συνολικά αυτό που ονομάζουμε «Κρήτη». Ο τόπος μας παράγει διαμάντια και πρέπει να τα αξιοποιήσουμε με κάθε τρόπο».
Ο Κώστας Καλλιγιάνης παραγωγός βιολογικού ελαιολάδου είπε: «Τα κρητικά προϊόντα υπερτερούν στη διατροφική αξία, στην ποιότητα, στη γεύση. Εμείς οι παραγωγοί ψάχνουμε μια ταυτότητα και η περιφέρεια μας την έδωσε και με αυτό τον τρόπο μας δίνει τη δυνατότητα να μπορέσουμε να προωθήσουμε τα προϊόντα μας».
Ο Γιώργος Κλάδος με τα τυροκομικά προϊόντα «Ψηλορείτης» μιλώντας για τα οφέλη της πιστοποίησης, τόνισε: «Πιστεύουμε ότι είναι αρκετά σημαντικό το σήμα «ΚΡΗΤΗ», καθώς με αυτό αποκτά αξία προστιθεμένη το προϊόν μας και ταυτόχρονα ανοίγουν οι πόρτες για εξαγωγές, προώθηση των κρητικών προϊόντων και της κρητικής κουζίνας στο πλαίσιο απονομής των σημάτων «Κρήτη», «κρητική κουζίνα» και «επισκέψιμα οινοποιεία» σε επιχειρήσεις της Κρήτης».
Οι επιχειρήσεις που πιστοποιήθηκαν
1. «ΕΛΑΣΙΟΝ» – ΜΑΛΛΙΩΤΑΚΗ ΜΑΡΙΑ
2. «ΤΟ ΜΑΓΓΙΡΙ» – ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗ ΑΣΠΑΣΙΑ
3. «ΣΜΑΡΙ» – ΝΙΚΟΛΑΡΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
4. “V4VITA” – ΕΛΕΝΗ ΧΑΡΙΤΑΚΗ ΒΕΡΙΓΑΚΗ
5. “AGROCRETA” – ΚΟΚΚΑΛΑΚΗΣ Α. – ΓΑΛΑΝΑΚΗΣ Ε. ΟΕ
6. «ΡΑΥΚΕΙΑ ΓΗ» – Μ.ΤΣΕΡΕΒΕΛΑΚΗ ΙΚΕ
7. «ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ» – ΜΠΑΛΑΜΟΥΤΣΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
8. «Μέλομα» – ΜΠΛΕΜΠΛΙΔΑΚΗΣ ΜΙΧΑΗΛ
9. ΑΦΟΙ ΚΥΔΩΝΑΚΗ Ο.Ε.
10. ΠΑΠΑΣΤΑΜΑΤΑΚΗΣ Α.Ε.
11. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ
12. “DELICIOUS CRETE” – ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΚΑΤΣΟΥΛΑΚΗ
13. ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΗ
14. “Zore Zalo” – ΜΙΓΚΛΗΣ – ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗ ΙΚΕ
15. ΒΙΟΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΕΣ ΣΗΤΕΙΑΣ Α.Ε.
16. “Zero One” – ΚΑΛΛΙΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
17. «Ψηλορείτης» – ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
18. ΜΑΝΟΥΚΑΡΑΚΗΣ Α.Ε.
19. ΣΥΝΤΙΧΑΚΗΣ Α.Ε.
Εστιατόρια και εστιατόρια σε ξενοδοχεία που παρέλαβαν το σήμα «κρητική κουζίνα»
1. Εστιατόριο «Αλάτι»
2. Ξενοδοχείο Nana Beach – Εστιατόριο «Ζορμπάς»
3. Ξενοδοχείο Albatros Spa & Resort – Εστιατόριο «Δάφνη»
4. Ξενοδοχείο Lato Boutique – Εστιατόριο «Herb’s Garden»
5. Ξενοδοχείο Anissa Beach & Village – Εστιατόριο «La Pergola» & Ταβέρνα «Ελιά»
6. Ξενοδοχείο Minoa Palace – Εστιατόριο «Thalassa»
7. Ξενοδοχείο Aquila Atlantis – Εστιατόριο «Αριάδνη»
8. Εστιατόριο «Το μουρέλο του Λαδωμένου»
9. Ξενοδοχείο Fodele Beach & Water Park Resort – Εστιατόριο «Ελιά»
10. Ξενοδοχείο GDM MEGARON – Εστιατόριο «5th»
11. Ταβέρνα «Ηλιαχτίδα»
Σήμα «επισκέψιμα οινοποιεία»
Οινοποιείο «Δουλουφάκης Νικόλαος»