Δεκαπέντε μέρες πριν την εκλογική μάχη για τη θέση του Πρύτανη στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και οι τρεις υποψήφιοι για τη θέση έχουν ανακοινώσει τις θέσεις, τις προτάσεις τους και το όραμα τους για το μέλλον του ΑΕΙ του νησιού, σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, η οποία έχει πλήξει τη λειτουργία των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων.
Υποψηφιότητα έχουν καταθέσει ο Αντώνης Χουρδάκης, καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής), η Ελένη Παπαδάκη, καθηγήτρια Αιματολογίας του τμήματος Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας (πρώην αναπληρωτής πρύτανης) και ο Οδυσσέας Ζώρας, καθηγητής γενικής χειρουργικής (με έμφαση στη χειρουργική ογκολογία) στο τμήμα ιατρικής.
Υπενθυμίζεται ότι κάλπες θα στηθούν σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Ο πρύτανης εκλέγεται από τους καθηγητές και τους υπηρετούντες λέκτορες του ιδρύματος με άμεση, μυστική και καθολική ψηφοφορία και διορίζεται με απόφαση του συμβουλίου του ιδρύματος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Το εκλογικό δικαίωμα ασκούν μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, με βάση τους οποίους διενεργούνται οι εκλογές. Οι εκλογικοί κατάλογοι οριστικοποιούνται είκοσι ημέρες πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών.
Η ψηφοφορία διεξάγεται ενώπιον της κεντρικής εφορευτικής επιτροπής. Σε περίπτωση που κατά την εκλογική διαδικασία της Τρίτης 15η Δεκεμβρίου 2015 κανείς από τους υποψηφίους δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των εγκύρων ψήφων, η εκλογή θα επαναληφθεί την επόμενη ημέρα (Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015) μεταξύ των δύο πλειοψηφούντων υποψηφίων. Σε περίπτωση δύο διαδοχικών άγονων εκλογικών διαδικασιών, η Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή θα διεξάγει την εκλογική διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής ψήφου, την Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015.
Σε περίπτωση που κατά την εκλογική διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής ψήφου κατά την ημερομηνία αυτή (Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2015) κανείς από τους υποψήφιους δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των εγκύρων ψήφων, η εκλογή θα επαναληφτεί την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2015, μεταξύ των δύο πλειοψηφούντων υποψηφίων.
Α. Χουρδάκης: «Ας κάνουμε τη γνώση και την αγάπη μας για το Πανεπιστήμιο Κρήτης οδηγό για μια νέα διαδρομή του»
Με σύνθημα «Ας κάνουμε τη γνώση και την αγάπη μας για το Πανεπιστήμιο Κρήτης οδηγό για μια νέα διαδρομή του» ο υποψήφιος πρύτανης Αντώνης Χουρδάκης, καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης με τους συνεργάτες του Γιάννη Δαμηλάκη, καθηγητή Ιατρικής Φυσικής στην Ιατρική Σχολή και την Ειρήνη Αθανασάκη, καθηγήτρια Ανοσολογίας στο τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, διεκδικούν να αναλάβουν τα ηνία του ΑΕΙ.
Στο όραμα και τους στόχους τους για τη νέα θητεία στο ΑΕΙ του νησιού οι καθηγητές σε σχετικό κείμενο τους τονίζουν:
«Οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στο Πανεπιστήμιο από τη γενικευμένη κρίση κάνουν επιτακτική την ανάγκη αφενός μεν της αποτίμησης της κατάστασης σε όλα τα επίπεδα και αφετέρου τη λήψη αποφάσεων για μια νέα αναπτυξιακή πορεία του Πανεπιστημίου Κρήτης. Αύξηση της κρατικής επιχορήγησης δεν αναμένεται. Συνεπώς οφείλουμε να αναζητήσουμε πηγές χρηματοδότησης εκτός του δημόσιου προϋπολογισμού, στο πλαίσιο ενός εναλλακτικού σχεδίου εξεύρεσης πόρων και να υποστηρίξουμε υπηρεσίες, καινοτόμες ιδέες και ερευνητικά αποτελέσματα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και να προωθήσουν τους αναπτυξιακούς σκοπούς του ιδρύματος. Οι καλές επιδόσεις στην έρευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης διεθνώς επιβάλλουν την ανάγκη της αμέριστης και συνεχούς υποστήριξης του ερευνητικού δυναμικού από τη νέα πρυτανική αρχή και την εφαρμογή μιας ιδρυματικής στρατηγικής έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας. H προσέλκυση νέων ερευνητών με διεθνή αναγνώριση και η προσπάθεια αναχαίτισης της μετανάστευσης ικανών στελεχών μας, παράλληλα με την ορθολογική αξιοποίηση των διάσπαρτων ερευνητικών υποδομών, τη θέσπιση κοινών κανόνων διαχείρισης ερευνητικών έργων και τη βελτίωση των υπηρεσιών του Ειδικού Λογαριασμού (ΕΛ) αποτελούν μερικούς από τους βασικούς άξονες της ενιαίας ιδρυματικής ερευνητικής στρατηγικής μας. Επιπλέον, σε συνεχή συνεργασία με όλα τα θεσμικά όργανα και τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, οφείλουμε να βελτιώσουμε την εκπαίδευση που παρέχουμε σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο και να προχωρήσουμε στην ίδρυση Σχολής Διά Βίου Μάθησης. Στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλα ανώτατα ιδρύματα της χώρας προσφέρουν υπηρεσίες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε άμεση συνεργασία με τα τμήματα και τους διδάσκοντες.
Τέλος, η αποτελεσματικότητα της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π), η κάλυψη των κενών θέσεων ακαδημαϊκού προσωπικού, η διευθέτηση των θεμάτων του διοικητικού προσωπικού, η υποστήριξη και περαιτέρω ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών, η κοινωνική δράση του Πανεπιστημίου Κρήτης, κ.λπ. είναι βασικοί στόχοι του προγράμματός μας».
Η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα πανεπιστήμια αποτελεί ζήτημα προτεραιότητας στην Ευρώπη και διεθνώς. Οι χαμηλές δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση και ο μειωμένος αριθμός διδακτικού προσωπικού συγκαταριθμούνται στις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και επηρεάζουν το έργο του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στις προτεραιότητές μας είναι η δυναμική διεκδίκηση της κάλυψης όλων των από ετών κενών θέσεων διδακτικού και διοικητικού προσωπικού από εθνικούς πόρους».
Ο. Ζώρας: «Στόχος το Πανεπιστήμιο Κρήτης να είναι μεταξύ των 200 καλύτερων του κόσμου»
Ο καθηγητής χειρουργικής Οδυσσέας Ζώρας θα κατέλθει στις εκλογές με συνεργάτες τον Γιάννη Καρακάση, καθηγητή στο τμήμα Βιολογίας, τον Κωνσταντίνο Σπανουδάκη, αναπληρωτή καθηγητή στο τμήμα Φιλολογίας και τον Γιώργο Τσιρώνη, καθηγητή στο τμήμα Φυσικής.
Το όραμα του για το ΑΕΙ του νησιού, όπως ο ίδιος αναφέρει σε σχετικό κείμενο του βασίζεται στον τίτλο «200-2025» δηλαδή, όπως εξηγεί στην επιδίωξη να καταστεί με την οργανωμένη και συμπεφωνημένη μεταξύ των υποψηφίων δράση το Πανεπιστήμιο Κρήτης ένα από τα πρώτα 200 πανεπιστήμια του κόσμου μέχρι το 2025.
Μεταξύ άλλων ο κ. Ζώρας αναφέρει: «Οι επί μέρους στόχοι θα πρέπει να περιλαμβάνουν την επεξεργασία και εφαρμογή νέων στρατηγικών για: Εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών, επέκταση σε νέες ερευνητικές περιοχές, νέες μορφές διδασκαλίας, αναδιάρθρωση διοικητικών υπηρεσιών: Στόχος θα πρέπει να είναι η αξιόπιστη, αποτελεσματική και έγκαιρη διεκπεραίωση του φόρτου εργασίας, η μείωση του κόστους και η αξιοποίηση της τεχνολογίας, εξοικονόμηση πόρων και ανακατανομή δαπανών, προβολή επιτευγμάτων. δημόσια λογοδοσία, διεκδίκηση θεσμικού εξορθολογισμού, συνέργειες εντός του Πανεπιστημίου Κρήτης, συνεργασίες και δίκτυα, προσέλκυση φοιτητών και διδασκόντων υψηλού επιπέδου: Το έργο είναι ίσως εξοργιστικά φιλόδοξο αλλά αν δεν το κάνουμε εμείς (το ΠΚ) δεν είναι εύκολο να φανταστούμε ποιο άλλο ελληνικό ίδρυμα θα μπορούσε να το κάνει. Το ΠΚ είναι ήδη εδώ και καιρό στα 100 καλύτερα νέα πανεπιστήμια και έχει παρουσιάσει μια σημαντική δυναμική σε πολλούς κλάδους, ενώ η στενή συνεργασία με τα ερευνητικά ινστιτούτα και άλλους φορείς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη τού δίνουν σημαντικές δυνατότητες ανανέωσης. Γνωρίζουμε ότι το εγχείρημα έχει μπροστά του ένα ναρκοπέδιο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να μην επιτύχουμε: ο χρόνος (μια δεκαετία) δεν είναι ίσως αρκετός για να εγκαθιδρυθεί μια πολύ υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή παράδοση, τουλάχιστον όπως εκείνη που συναντά κανείς στα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου· επίσης η θέση μας σε μια μικρή σχετικά χώρα με τεράστιες αδυναμίες στην ακαδημαϊκή της παράδοση και ακόμη μεγαλύτερες στη διασύνδεσή της με την κοινωνία. Η κρίση και οι περικοπές δαπανών ενός ήδη γλίσχρου προϋπολογισμού δεν φαίνεται να εγγυώνται τη διαθεσιμότητα οικονομικών πόρων που είναι αναγκαίοι για την ανάπτυξη της έρευνας και για τη σύνδεσή της με την εκπαίδευση, όπως αυτή συναντάται κανείς ακόμη και σε πολλές μέχρι πρόσφατα αναπτυσσόμενες χώρες. Οι θεσμικές/γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και οι ανούσιες καθυστερήσεις που καθιστούν το πανεπιστήμιο έρμαιο των εμποδίων της δημόσιας διοίκησης, δεν έχουν το ανάλογό τους πουθενά στον σύγχρονο κόσμο. Το πολιτικό κλίμα, που «εισβάλλει» στο εσωτερικό των πανεπιστημίων σε εποχές έντασης, καθιστά προβληματική τη λειτουργία τους. Και υπάρχει μόνο ένας λόγος για να το επιτύχουμε ή τουλάχιστον να το επιχειρήσουμε: Γιατί είναι μια πρόκληση που θέλουμε να την αντιμετωπίσουμε, χρησιμοποιώντας όλη την εφευρετικότητά μας, όλο το πείσμα μας, όλη τη μεθοδικότητά μας. Γιατί δεν θέλουμε να δούμε να παρακμάζει στα χέρια μας εκείνο που δημιούργησαν οι ιδρυτές αυτού του ιδρύματος πριν από 40 περίπου χρόνια».
Ε. Παπαδάκη: «Θέλουμε να δώσουμε νέα προοπτική στο ΑΕΙ»
Η Ελένη Παπαδάκη, καθηγήτρια Αιματολογίας στο τμήμα Ιατρικής κατέρχεται στις εκλογές με συνεργάτες τους Ανδρέα Καστελλάκη, αναπληρωτή καθηγητή στο τμήμα Ψυχολογίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, τον Μιχάλη Παυλίδη, αναπληρωτή καθηγητή του τμήματος Βιολογίας και τον Γιάννη Τόλλη, καθηγητή του τμήματος Υπολογιστών.
Στις βασικές της θέσεις και στόχους για τη λειτουργία και ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Κρήτης η κ. Παπαδάκη αναφέρει: «Στη νέα περίοδο και μέσα σε ένα διεθνές, ανταγωνιστικό αλλά ταυτόχρονα αντιφατικό περιβάλλον (αναντιστοιχία πόρων και επιδιωκόμενων στόχων), η οικονομική βιωσιμότητα του Πανεπιστημίου Κρήτης αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση. Η πρόθεσή μας είναι, παρά τις αρνητικές οικονομικές και κοινωνικές συγκυρίες, να δώσουμε μια νέα προοπτική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, επικεντρώνοντας τις προσπάθειές μας:
(α) στη διασφάλιση υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης με προσεγμένα προγράμματα σπουδών διεθνούς επιπέδου, με αξιοποίηση και ενίσχυση των δυνατοτήτων του υπάρχοντος προσωπικού, διεκδίκηση του οφειλόμενου και προσέλκυση νέου προσωπικού υψηλών προσόντων,
(β) στην υποστήριξη του ερευνητικού δυναμικού του ιδρύματος για διεκδίκηση εθνικών και διεθνών ερευνητικών προγραμμάτων που θα συμβάλλουν στο κύρος και την αναγνωρισιμότητα του Π.Κ. στο διεθνές περιβάλλον,
(γ) στην οικονομική ανάπτυξη με διεκδίκηση της οφειλόμενης κρατικής χρηματοδότησης αλλά, επίσης, με προσέλκυση προγραμμάτων και αναπτυξιακών έργων από ευρωπαϊκές, εθνικές και περιφερειακές πηγές χρηματοδότησης και με οικονομική αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων των μελών του Πανεπιστημίου Κρήτης προς όφελος του πανεπιστημίου και της κοινωνίας,
(δ) στην ενίσχυση της διασύνδεσης των προγραμμάτων σπουδών με επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, στην υποστήριξη της πορείας των σπουδών των φοιτητών, συμπεριλαμβανομένης της φοιτητικής μέριμνας, με κοινωνική ευαισθησία αλλά και ταυτόχρονο σεβασμό στη διατήρηση των ακαδημαϊκών αρχών και κανόνων που διέπουν το πανεπιστήμιο,
(ε) στη διασφάλιση της ποιότητας σε όλες τις υπηρεσίες και δράσεις του Πανεπιστημίου Κρήτης με υποστήριξη της διεθνούς κινητικότητας και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης του προσωπικού, καθώς και με ενίσχυση του έργου του με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, και
(στ) στην ουσιαστική συμβολή του Πανεπιστημίου Κρήτης στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας αλλά και τη δυναμική συμμετοχή του στη χάραξη στρατηγικής έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Ο σεβασμός της προσωπικότητας όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και του περιβάλλοντος εργασίας, ο ειλικρινής ακαδημαϊκός διάλογος με τους φοιτητές για θέματα που αφορούν συνολικά τις σπουδές τους, η αφοσίωση στο καθήκον και το αίσθημα ευθύνης, η διαφάνεια των διαδικασιών λήψης αποφάσεων, ο δυναμισμός στη διεκδίκηση επίλυσης προβλημάτων, η στήριξη και αξιοποίηση όλων ανεξαιρέτως των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Κρήτης στο διεθνές περιβάλλον – όπως αξίζει στην ιστορία και τη μέχρι τώρα πορεία του – αλλά και τη συμβολή του στην πολιτιστική, οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας, θα αποτελέσουν τη βάση και το όραμά μας».