Το 4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου συμμετείχε με ενθουσιασμό στo πρόγραμμα της Θερινής Ακαδημίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τίτλο «Τα ανθρώπινα δικαιώματα στην πράξη στην Ελλάδα», που διοργανώθηκε στις Σπέτσες τον Οκτώβριο 2015 σε συνεργασία με το Συμβούλιο της Ευρώπης, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Wergeland και το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Οι εργασίες του προγράμματος ολοκληρώθηκαν στο τέλος του σχολικού έτους 2015-16. Το σχολείο μας είχε επιλεγεί να συμμετέχει μαζί με 13 άλλα σχολεία από όλη την Ελλάδα. Ανέλαβε την υλοποίηση ετήσιου σχολικού σχεδίου δράσης με θέμα: Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη και Ανθρώπινα Δικαιώματα (EDC/HRE). Υπεύθυνες του προγράμματος ήταν η υποδιεύθυντρια του σχολείου μας, Βασιλική Παλαμά και οι φιλόλογοι, Μαρία Βασάκη και Ειρήνη Πιλαβά. Την όλη προσπάθεια εμψύχωσε η διευθύντρια του σχολείου μας, Φλωρέττα Συκιώτη. Στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση του σχεδίου δράσης συμμετείχε ενεργά η φιλόλογος, Ζωή Λέκκα και στην ολοκλήρωσή του συμμετείχαν οι καθηγητές: Αμαλία Περράκη– εικαστικών, Νεκτάριος Τσαντάκης– πληροφορικής, Σοφία Μπάνου– γερμανικών, Χριστίνα Μπακαλάρου– φιλόλογος, Χρύσα Παπαστάθη– μαθηματικός, Πέτρος Παπαδάκης– φυσικός, Ελένη Καραντζίκου– φιλόλογος, Μαρία Χριστοφοράκη– γαλλικών, Μιχάλης Λαμπαθάκης– φυσικής αγωγής, Αγάπη Καπετανάκι– φιλόλογος. Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν διάφορες δράσεις, εκ των οποίων ενδεικτικά αναφέρουμε τις εξής:
• Αναλάβαμε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων με θέμα τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
• Επισκεφτήκαμε το γειτονικό Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου και διοργανώσαμε παιχνίδια και κοινές δράσεις.
• Δημιουργήσαμε μια μικρή ομάδα μαθητών υπογράφοντας μαζί συμβόλαιο συνεργασίας με όρους που έθεσαν οι ίδιοι οι μαθητές. Με την ομάδα αυτή γίνονταν συναντήσεις κάθε βδομάδα στο χώρο του σχολείου με υπεύθυνες καθηγήτριες τις φιλολόγους Ζωή Λέκκα και Μαρία Βασάκη. Αυτή η ομάδα ανέλαβε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς να ενημερώνει και να «εκπαιδεύει» με διάφορες δράσεις την ολότητα των μαθητών πάνω στις αρχές EDC (Education of Democratic Citizenship)/HRE (Human Rights’ Education).
• Μελετήσαμε μαζί όλα τα Ανθρώπινα Δικαιώματα με τη βοήθεια υλικού, το οποίο μας εστάλη από τη μη κερδοσκοπική Οργάνωση «Νεολαία υπέρ των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» και από την ιστοσελίδα της Οργάνωσης: http://gr.youthforhumanrights.org
• Στη Β’ Γυμνασίου χρησιμοποιήθηκε υλικό από το βιβλίο Compass, που μας δόθηκε σε ηλεκτρονική μορφή από τους διοργανωτές της Ακαδημίας στις Σπέτσες και οι μαθητές συμμετείχαν ανά ομάδες σε παιχνίδια, τα οποία προέβαλαν κάθε φορά ένα Ανθρώπινο Δικαίωμα.
• Δημιουργήθηκαν αφίσες για την παραβίαση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως τη θανατική ποινή, την εμπορία και την κακοποίηση παιδιών και παρουσιάστηκαν στη σχολική κοινότητα και στους γονείς την καθιερωμένη Ημέρα Γονέων.
• Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου, όπου οι μαθητές μοιράστηκαν σε ομάδες και με την καθοδήγηση των καθηγητών Εικαστικών δημιούργησαν έργα τέχνης που απεικόνιζαν κάποια από τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (όπως τα παιδιά θα ήθελαν να τα παρουσιάσουν). Μαθητές και από τα δύο σχολεία σκηνοθέτησαν και συμμετείχαν σε θεατρικά δρώμενα με θέμα τις κοινωνικές διακρίσεις.
• Οι μαθητές της θεατρικής ομάδας του 4ου Γυμνασίου συμμετείχαν στη θεατρική παράσταση του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ρεθύμνου με τίτλο «Όλα τα παιδιά έχουν Φωνή» και θέμα την προάσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Με την ολοκλήρωση των δράσεων το σχολείο μας ανέλαβε τη σύνταξη της τελικής έκθεσης του προγράμματος στην αγγλική γλώσσα. Η έντυπη μορφή σε «newsletter» της τελικής έκθεσης δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Wergeland και συνόψιζε περιληπτικά τις δράσεις του προγράμματος, οι οποίες εκτελέστηκαν με επιτυχία στο σχολείο μας.