Το κυκλοφοριακό έχει αναδειχθεί ως το νούμερο ένα πρόβλημα για τους πολίτες του Ρεθύμνου, που καθημερινά διανύουν ένα πραγματικό Γολγοθά, προκειμένου να φτάσουν στον προορισμό τους, σχηματίζοντας ατελείωτες ουρές ταλαιπωρίας και δαπανώντας αρκετά λεπτά του χρόνου τους για να βρουν μια θέση στάθμευσης, ιδίως στα κεντρικά σημεία της πόλης. Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, με τα έργα ανάπλασης που εκτελέστηκαν και συνεχίζονται να εκτελούνται, τα οποία είναι βασισμένα στη βιώσιμη κινητικότητα, δίδουν δηλαδή περισσότερο χώρο στον πεζό και στον ποδηλάτη με την κατασκευή μεγάλων πεζοδρομίων, μειώνοντας ταυτόχρονα τις θέσεις πάρκινγκ. Οι οδηγοί των Ι.Χ. άλλες φορές δικαιολογημένα και άλλες φορές αδικαιολόγητα, αγανακτούν για τους παραπάνω λόγους, ωστόσο το συγκεκριμένο θέμα ταλανίζει και απασχολεί την δημοτική αρχή, η οποία προσπαθεί να δώσει διάφορες λύσεις για την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. και κυρίως της στάθμευσης, προσφέροντας ελεύθερο χώρο στάθμευσης στην μαρίνα στο οικόπεδο Φραγάκη και στο πάρκινγκ στην Γιαμπουδάκη, τα οποία όμως φαντάζουν σταγόνα στον ωκεανό, μπροστά στον όγκο των Ι.Χ. Την ίδια ώρα ανοιχτή πληγή αποτελεί το κομφούζιο στο κέντρο της πόλης, ιδίως τις ώρες αιχμής, όπου σε πολλές περιπτώσεις οι κεντρικοί λεωφόροι Κουντουριώτη, Μοάτσου και Σταμαθιουδάκη δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από το χάος κεντρικών δρόμων της πρωτεύουσας.
Εδώ και πάρα πολλά χρόνια γίνεται συζήτηση από τη μια για την ενεργοποίηση της αστικής συγκοινωνίας, η οποία μέχρι σήμερα για διάφορους λόγους μένει στα χαρτιά και από την άλλη η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου που για πολλούς αποτελεί τη μοναδική λύση στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας βρίσκεται στα αζήτητα.
Στα συρτάρια του υπουργείου από το 2011 εκκρεμούν οι εγκρίσεις για τις μελέτες του περιφερειακού δρόμου
Ξεχασμένες στα συρτάρια του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών βρίσκονται από το 2011 οι μελέτες που είχαν γίνει για την νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου, η οποία οριοθετείται από το ύψος των Περιβολίων (παλιό Πανεπιστήμιο) μέχρι και τον Αγιοβασιλειώτικο κόμβο, ενώ οι σχετικές εγκρίσεις εκκρεμούν εδώ και τρία χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί πως πάγιο αίτημα είναι η μελέτη του περιφερειακού δρόμου να επεκταθεί ανατολικότερα, δηλαδή μέχρι και τον κόμβο Αμαρίου.
Συγκεκριμένα, στις 20 Μαΐου του 2008 ξεκίνησε η προκαταρκτική μελέτη, της οποίας ο συνολικός χρόνος περαίωσης ήταν οι 12 μήνες. Η πρώτη φάση περιελάμβανε: προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας και αναγνωριστική γεωλογική μελέτη, οι οποίες και έγιναν. Κατά την εκπόνηση της μελέτης διαπιστώθηκε ότι τα βάθρα των γεφυρών δεν ανταποκρίνονταν αφενός στις ανάγκες και αφετέρου είχαν υψηλό κόστος και προτάθηκε η τροποποίηση της μελέτης των γεφυρών. Η προμελέτη υποβλήθηκε το Φεβρουάριο του 2011, στο αρμόδιο υπουργείο και έχει «κολλήσει» στις εγκρίσεις της αρμόδιας υπηρεσίας.
Μέχρι στιγμής για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου που οριοθετείται από την οδό Δασκαλάκη στα Περβόλια μέχρι και τον Αγιοβασιλειώτικο κόμβο στο ύψος της οδού Κουρμούλη, έχουν ολοκληρωθεί: η προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας, η αναγνωριστική-γεωλογική μελέτη και η έγκρισή τους, η τοπογραφική αποτύπωση, η κτηματογράφηση, η προμελέτη οδοποιίας, η οριστική γεωλογική μελέτη, η προκαταρκτική επεξεργασία τεχνικών έργων και το πρόγραμμα ερευνών, καθώς και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ωστόσο εκκρεμεί η έγκριση τόσο των μελετών όσο και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το 2011. Σημειώνεται ότι από το σύνολο των 320.000 ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί το 2008 από το τότε Ταμείο Εθνικός Οδοποιίας (το οποίο έχει καταργηθεί-ωστόσο τα χρήματα είναι δεσμευμένα για το σκοπό αυτό) έχουν δοθεί στους μελετητές περίπου 120.000 ευρώ για την μέχρι τώρα εργασία τους. Για να ολοκληρωθεί η μελέτη απαιτούνται ακόμα κάποια χρήματα.
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ένας εκ των μελετητών ο κ. Άρης Χατζηδάκης, σχετικά με την πορεία του έργου τόνισε: «Το 2008 προκηρύχτηκε το σύνολο της μελέτης, η οποία όμως έχει κάποια στάδια. Το 2010 είχαμε την απόφαση, την έγκριση της προκαταρκτικής οδοποιίας, από το 2010 και μετά δεν έχουν προχωρήσει στην ουσία ένα βήμα. Από το 2010 εμείς συντάξαμε, υποβάλλαμε προμελέτη και «κολλήσαμε» τώρα στο βήμα αυτού που μας «παραγγείλανε» με αυτό που πρέπει να γίνει. Υπάρχει μια αντίφαση, -μας είπαν κάντε ένα δρόμο που να έχει αυτές τις γέφυρες με αυτά τα ανοίγματα, αλλά αυτός ο δρόμος δε μπορεί να γίνει. Αυτό το θέμα κατά την προσωπική μου γνώμη, χρειάζεται να το υιοθετήσει κάποιος ζεστά και να το κυνηγήσει».
Υπενθυμίζεται ότι ο Δήμος Ρεθύμνου είχε γνωμοδοτήσει θετικά για τις τροποποιήσεις που πρότειναν οι μελετητές, ενώ με έγγραφό του ο δήμαρχος Ρεθύμνου στις 18-9 το-2012, προς την αρμόδια διεύθυνση Μελετών Έργων Οδοποιίας, κάνει αναφορά στις γεφυρώσεις που αναφέρονται στη μελέτη και ζητά, μεταξύ άλλων «να εξεταστεί η δυνατότητα κατασκευής μεγαλύτερου μήκους γεφυρώσεων προς αποφυγή των υψηλών επιχωμάτων στις προσβάσεις, αφού δεν υπάρχει δυνατότητα γεωμετρικής χάραξης, λόγω ιδιοκτησιακού καθεστώτος και της ύπαρξης ήδη διαμορφωμένων τμημάτων της οδού, παράλληλα δεν θεωρούμε εξασφαλισμένη την ομαλή -λειτουργική εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών, καθώς και την ιδιαίτερη περιβαλλοντική μέριμνα για το χώρο κάτω και πέριξ των σχεδιαζόμενων γεφυρών».
Συνάντηση με τον υπεύθυνο μελετητή του έργου
Εν τω μεταξύ μετά από πρωτοβουλία του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Ρεθύμνου και μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΚ Θοδωρή Νίνου, πραγματοποιήθηκε συνάντηση πριν λίγες ημέρες για το θέμα με τους Γιώργο Αγαπάκη διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού κ. και Βαγγέλη Μαμαγκάκη διευθυντή της Διαχείρισης Υδραυλικών Έργων του ΟΑΚ, προκειμένου να τον ενημερώσουν για το στάδιο που βρίσκονται οι μελέτες.
Στη διάρκεια της συνάντησης έγινε αναλυτική αναφορά στη μέχρι σήμερα πορεία των μελετών, μετά από συζήτηση και με τον υπεύθυνο της μελετητικής ομάδας κ. Ξενοφώντα Μιχαλόπουλο, ο οποίος μάλιστα δεσμεύτηκε σε 15 περίπου μέρες να έρθει στο Ρέθυμνο, όπου μαζί με τους δύο άλλους μελετητές Γ. Φανουργάκη και Άρη Χατζηδάκη να ξαναδούν τις λεπτομέρειες του θέματος και τις εκκρεμότητες που υπάρχουν, προκειμένου να δρομολογηθούν οι ενέργειες που θα γίνουν.
Ο Θοδωρής Νίνος, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», τόνισε πως πρέπει να ασκηθούν πιέσεις για να τρέξουν οι απαιτούμενες διαδικασίες και οι μελέτες του περιφερειακού να ξεμπλοκάρουν, υπογραμμίζοντας τη σημασία αυτού του έργου για την πόλη του Ρεθύμνου. Χαρακτηριστικά είπε: «Σαν μέλος του Δ.Σ. του ΟΑΚ ζήτησα συνάντηση για να ενημερωθώ επακριβώς για το θέμα του περιφερειακού δρόμου. Υπήρξε αναλυτική πληροφόρηση για τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα. Από το 2011 εκκρεμούν οι εγκρίσεις των μελετών στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου. Εμείς κανονίσαμε ένα ραντεβού με τον μελετητή το επόμενο 15ημερο να έρθει να είναι παρόντες και οι δύο άλλοι μελετητές από το Ρέθυμνο και να επανεκκινηθεί η διαδικασία. Για μένα είναι προτεραιότητα το συγκριμένο θέμα, καθώς θα ανακουφίσει την πόλη κυκλοφοριακά, δίδοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα επέκτασης του σχεδίου πόλεως νοτιότερα. Είναι ένα έργο «κλειδί» και πρέπει όλοι μαζί ενωμένα να ασκήσουμε πιέσεις, για να μπορέσουν να προχωρήσουν οι μελέτες. Θα καταθέσω στον δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο την πρότασή μου να συμβάλλει οικονομικά και ο Δήμος στο να συμπληρωθούν τα κονδύλια που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των μελετών, ενώ θα απευθυνθώ σχετικά και στους δυο βουλευτές του Νομού. Πρέπει όλοι από κοινού να πιέσουμε το υπουργείο να προχωρήσουν αυτές οι διαδικασίες».