Στις θέσεις τους βρίσκονται από τα τέλη Νοεμβρίου τα 22 άτομα προσωπικού που προσελήφθησαν για να στελεχώσουν υπάρχουσες κοινωνικές δομές αλλά και να συστήσουν τις νέες μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος αντιμετώπισης της φτώχειας, στο οποίο εντάχθηκε ο Δήμος Ρεθύμνου εξασφαλίζοντας το ποσό των 900.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ. Το πρόγραμμα που έχει διάρκεια τα δύο έτη έχει σαν στόχο να «απλώσει» ένα χέρι βοήθειας σε άπορους συνανθρώπους μας που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.
Ωστόσο έξι μήνες μετά την εφαρμογή του προγράμματος εξακολουθούν να υπάρχουν δυσκολίες και καθυστερήσεις σε ότι αφορά την υλοποίηση του σχεδιασμού για τις νέες δομές. Και αυτό γιατί σε κάποιες περιπτώσεις αν και το προσωπικό υπάρχει εν τούτοις η λειτουργία των δομών δεν είναι αυτή που θα έπρεπε. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του λαχανόκηπου, ο οποίος ακόμα δεν έχει δημιουργηθεί, κάτι που αποδίδεται σε γραφειοκρατικούς λόγους από τον υπεύθυνο των κοινωνικών δομών του Δήμου Ρεθύμνου κ. Γρηγόρη Τσιομπίκα. Την ίδια στιγμή το Κοινωνικό Παντοπωλείο παρότι ενισχύθηκε με τέσσερα άτομα μέσω του προγράμματος δεν φαίνεται να άλλαξε κάτι ως προς τη λειτουργία του, γεγονός που σύμφωνα με τον κ. Τσιομπίκα οφείλεται στο ότι χρήζει μόνιμης οικονομικής ενίσχυσης από Δήμο και την Περιφέρεια, ώστε να υπάρχουν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης που να διανέμονται συχνότερα. Σημειώνεται ότι κατά την προκήρυξη των θέσεων δεν ανταποκρίθηκαν φαρμακοποιοί, άρα δεν θα ενισχυθεί το Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης με επιπλέον προσωπικό. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο των κοινωνικών δομών του Δήμου χρειάστηκε κάποιο διάστημα για να οριοθετηθεί ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας κάθε δομής και να υπάρξει οργάνωση, ενώ κατά τον ίδιο ενδεχομένως χρειάζεται περισσότερη προβολή και ενημέρωση για τις υπηρεσίες των δομών, όπως η Τράπεζα Ανταλλαγής Χρόνου, ώστε οι πολίτες να το γνωρίσουν και να μπορούν να απευθυνθούν σε αυτές. «Χρειάστηκε κάποιο διάστημα για να οργανωθούν οι δομές αυτές, ωστόσο εκτιμώ ότι πολύ σύντομα θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά όλες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιομπίκας.
Υπενθυμίζεται ότι συνολικά οι ειδικότητες που στελεχώνουν κοινωνικές δομές μέσω του προγράμματος είναι: πέντε διοικητικοί υπάλληλοι, πέντε κοινωνικοί λειτουργοί, δύο των ανθρωπιστικών επιστημών, όπου μπορεί να είναι και κοινωνικός λειτουργός, έξι γενικών καθηκόντων, μάγειρας και στελέχη κουζίνας, δύο φαρμακοποιοί, ένας γεωπόνος.
Η σημερινή λειτουργία των κοινωνικών δομών
Αναλυτικά, σύμφωνα με τον κ. Τσιομπίκα η δομή των συσσιτίων, η οποία έχει ενισχυθεί με επτά άτομα προσωπικό, λειτουργεί σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο, καθώς είναι αποτελεσματική η εξυπηρέτηση των δικαιούχων, ενώ σημαντική κρίνεται και η παρουσία του κοινωνικού λειτουργού που βρίσκεται κοντά στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
Σε ότι αφορά το κοινωνικό παντοπωλείο πρέπει να βρεθεί κάποιος μόνιμος τρόπος οικονομικής ενίσχυσής του σύμφωνα με τον κ. Τσιομπίκα, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Γνώμη μου είναι ότι θα πρέπει να βρούμε κάποιο τρόπο να ενισχύσουμε οικονομικά το κοινωνικό παντοπωλείο, ώστε να μην περιμένουμε μόνο την εθελοντική προσφορά, των συμπολιτών μας επαγγελματιών, των σούπερ μάρκετ, και των καταστημάτων ένδυσης, υπόδησης. Αυτό το πράγμα γίνεται σε πολλούς δήμους και εμείς θα πρέπει να βγάλουμε ένα ποσό ετήσιο και να λέμε ότι επιχορηγούμε αυτό το πράγμα και η Περιφέρεια ένα αντίστοιχο, κι έτσι θα μπορούσε η διανομή των τροφίμων να είναι σε εβδομαδιαία βάση. Στο παντοπωλείο είναι πέντε άτομα από το πρόγραμμα. Προσπαθούν τα παιδιά και προσφέρουν τη δουλειά τους, απλώς ήταν το μεταβατικό στάδιο και προεκλογικά και τώρα μέχρι τον Αύγουστο δεν μπορούμε να προβλέψουμε χρήματα για αυτό το σκοπό. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτό θα πάρει άλλη δυναμική αν τους ενισχύσουμε και εμείς. Ακόμα θεωρώ ότι έπρεπε να γίνει πιο μεγάλη προβολή, η οποία σταμάτησε λόγω των εκλογών.
Σε ότι αφορά την Τράπεζα Χρόνου αυτή λειτουργεί στη βάση της ανταλλαγής υπηρεσιών ή χρησιμοποιούμενων μελών από τα μέλη τους. Διατηρεί ειδικό ιστότοπο, ηλεκτρονικό κατάλογο μελών και σύστημα εγγραφής νέων μελών: «Ενημερώνονται οι συμπολίτες ότι μπορούν να προσφέρουν μια υπηρεσία που χρεώνεται ανάλογα με κάποιες μονάδες. Δηλαδή για παράδειγμα ένας που θέλει να κάνει φροντιστήριο. το 2ωρο φροντιστήριο χρεώνεται δύο μονάδες. Η άλλη είναι καθαρίστρια και καθαρίζει έξι ώρες, χρεώνεται έξι μονάδες, μαζεύει τις μονάδες που έχει δουλέψει και μπορεί να ζητήσει κάποια υπηρεσία από άλλον. Εκεί είναι γύρω στους 80 συμπολίτες μας, που έχουν κάνει αίτηση για να είναι σε αυτή την αλυσίδα προσφοράς και ζήτησης. Είναι κάποια άτομα που έχουν προσφέρει, έχουν μαζέψει μονάδες. Καλά πάει, θα πάει πολύ καλύτερα, άρχισε να κοινοποιείται στον κόσμο, θέλει ακόμα περισσότερη προβολή. Έχουν κάνει σελίδα στο facebook και προσπαθούν ο ένας με τον άλλο να ενημερώνει» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιομπίκας.
Σε ότι αφορά το Γραφείο Διαμεσολάβησης ο σχεδιασμός ήταν να παρέχει υπηρεσίες πληροφόρησης σε τουλάχιστον 200 άπορους, άνεργους και άστεγους κάθε μήνα, σχετικά με τις δομές που μπορούν να απευθυνθούν προκειμένου να ωφεληθούν από τις δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης που υλοποιούνται. Ο κ. Τσιομπίκας αναφερόμενος σε αυτή τη δομή είπε: «Εκεί είναι δύο άτομα και μαζεύουν τα στοιχεία από όλες τις δομές -στατιστικά κυρίως, και παράλληλα υποδέχονται τον κόσμο και τον κατευθύνουν ανάλογα με τις ανάγκες που έχει αν μπορούν να βοηθηθούν από κάποια δομή ή ακόμα και από την κοινωνική υπηρεσία του δήμου. Αυτά τα δύο γραφεία, το Γραφείο Διαμεσολάβησης και η Τράπεζα Χρόνου είναι σε πιο στενή επαφή με την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου. Επειδή και τα δύο ανήκουν στον Δήμο, όπως και ο λαχανόκηπος, ελέγχονται από την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου από τον προϊστάμενο. Άρα λογοδοτούν εκείνοι. Όπως οι άλλοι από το παντοπωλείο λογοδοτούν στην κ. Καβάλου. Από τα συσσίτια λογοδοτούν στη Μητρόπολη».
Ο κ. Τσιομπίκας παραδέχτηκε το πρόβλημα που υπάρχει με τον λαχανόκηπο, όμως, ξεκαθαρίζει πως η καθυστέρηση οφείλεται σε γραφειοκρατικούς λόγους, που δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν. «Σε ότι αφορά το λαχανόκηπο είμαστε αυτή τη στιγμή στη διαδικασία να περιφράξουμε το χώρο. Είχε γίνει διαδικασία προμήθειας υλικού για να περιφραχθεί ο χώρος, όπως και να προμηθευτούμε ένα μεγάλο κουτί, στο οποίο θα υπάρχουν εργαλεία και κάτι σαν γραφειάκι του επιστάτη και του γεωπόνου εκεί. Θα γίνει το όργωμα και η προετοιμασία του εδάφους, και θα χωριστεί σε 100 κομμάτια. Μετά θα διατεθούν σε κάποιους συμπολίτες. Αυτή η δομή του λαχανόκηπου είναι αλήθεια πως είχε αδυναμία στη διαμόρφωση του χώρου. Ήταν και κομμένα ξύλα που έπρεπε να μεταφερθούν σε άλλο χώρο, αυτό έπρεπε να γίνει με διαγωνισμό, μέχρι κι εκεί είχαμε κολλήσει. Η γραφειοκρατία ήταν απίστευτη. Θα φυτευτεί όμως για τα προϊόντα τα χειμερινά, τα καλοκαιρινά σίγουρα δεν τα προλαβαίνουμε. Αυτό πάει μια σεζόν πίσω. Δεν νομίζω ότι μπορούσαμε να προλάβουμε τη χειμερινή σεζόν».